Elektrische ontsteking.
Moderator: ruben
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Elektrische ontsteking.
die heeft de klap overleefd...
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- wesley
- Cabine Coureur
- Berichten: 393
- Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
- Locatie: Etten-leur
- Contacteer:
Re: Elektrische ontsteking.
Ziet er netjes uit die elektronische ontsteking, nooit meer puntjes vervangen is wel lekker
Heb je hem al geprobeerd in een van je voertuigen?
Heb je hem al geprobeerd in een van je voertuigen?
Grtn v/d Ouwe Daf
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Hij start er goed op en loopt netjes voor de rest is ie nog niet buiten geweest
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 21 jan 2012 12:09
- Locatie: Schoonebeek
Re: Elektrische ontsteking.
Misschien al een ouder topic, maar ben toch benieuwd!!
Hoe is de Elek. Ontsteking bevallen?
Zit er zelf ook over te denken om het te nemen, maar dan wil ik wel graag weten of het ook echt zin heeft en voordelen!
Hoe is de Elek. Ontsteking bevallen?
Zit er zelf ook over te denken om het te nemen, maar dan wil ik wel graag weten of het ook echt zin heeft en voordelen!
Renault Twingo 1.2 GT TCE Gordini 2012 & Daf YA126 4.6 12V 1958
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Mij bevalt het goed, maar veel rijden doe ik niet.
Dus de echte voor of nadelen weet ik niet echt.
1 voordeel heb je, je bent van contactpuntjes en de bijkomende slijtage af.
Die van mij heb ik ook wat aangepast dat er een verse bobine in kon en geen N.O.S.
Wel heb ik altijd een complete originele ontsteking bij mij.
Maar ik heb van de omgebouwde nog geen verkeerde klap gehad.
Dus de echte voor of nadelen weet ik niet echt.
1 voordeel heb je, je bent van contactpuntjes en de bijkomende slijtage af.
Die van mij heb ik ook wat aangepast dat er een verse bobine in kon en geen N.O.S.
Wel heb ik altijd een complete originele ontsteking bij mij.
Maar ik heb van de omgebouwde nog geen verkeerde klap gehad.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Elektrische ontsteking.
Heb vorige week een nos ontsteking bij Van Dam gekocht omdat ik er helemaal klaar mee was: alles uit elkaar en schoongemaakt/afgesteld (incl vervroeger).
Bij koud: starten en lopen, goed oppakken etc. maar bij bedrijfstemperatuur: horten en stoten, afslaan stationair etc.
Met die nieuwe erin: perfect lopen. Wil idd
Ik denk uiteindelijk de combi weerstand/bobine.
Ga ook achter die elektronische ontsteking aan.
Dan neem ik die nos als reserve. Heb nu te vaak met dichtgeknepen billen gereden met handgas open om niet af te slaan
Bij koud: starten en lopen, goed oppakken etc. maar bij bedrijfstemperatuur: horten en stoten, afslaan stationair etc.
Met die nieuwe erin: perfect lopen. Wil idd
Ik denk uiteindelijk de combi weerstand/bobine.
Ga ook achter die elektronische ontsteking aan.
Dan neem ik die nos als reserve. Heb nu te vaak met dichtgeknepen billen gereden met handgas open om niet af te slaan
Re: Elektrische ontsteking.
Mag ik vragen wat je kwijt was voor die NOS ontsteking bij van dam? Ik moet daar nog naartoe voor een gas stang en wat rubbertjes. Zou ook graag een reserve ontsteking in het assortiment hebbenHeb vorige week een nos ontsteking bij Van Dam gekocht omdat ik er helemaal klaar mee was: alles uit elkaar en schoongemaakt/afgesteld (incl vervroeger).
Bij koud: starten en lopen, goed oppakken etc. maar bij bedrijfstemperatuur: horten en stoten, afslaan stationair etc.
Met die nieuwe erin: perfect lopen. Wil idd
Ik denk uiteindelijk de combi weerstand/bobine.
Ga ook achter die elektronische ontsteking aan.
Dan neem ik die nos als reserve. Heb nu te vaak met dichtgeknepen billen gereden met handgas open om niet af te slaan
Groeten,
Dennis
Dennis
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Elektrische ontsteking.
Was 175,- voor een NOS/gereviseerde.
Ik heb een gereviseerde met messing busjes met schroefdraad op de plaats waar het schroefdraad zit voor de verdelerkap. Kennelijk al een keer om zeep geholpen
Het was niet inlepelen en rijden (al had ik dat wel verwacht)... bleek dat boutje/moertje van de contactpuntjes een ringetje had dat nèt iets te groot was waardoor deze verbinding maakte met massa.
Dat vonkt niet lekker
Maar voordat ik daar achter was...
Tip voordat je een ontsteking erin hangt, even testen op de werkbank:
- verdelerkap eraf halen,
- stukje koperdraad in bobine en dan 1mm boven ontstekingshuis laten hangen.
- 6 volt aansluiten (12 mag ook wel zonder schade toch? ) mijn acculader kan 6v dus dat heb ik gedaan.
- met de hand draaien aan de rotor. Dan moet je fijne dikke vonken zien.
Zegt niks over bedrijfstemperatuur maar zo weet je tenminste dat je prik hebt op je bougies.
Ik heb een gereviseerde met messing busjes met schroefdraad op de plaats waar het schroefdraad zit voor de verdelerkap. Kennelijk al een keer om zeep geholpen
Het was niet inlepelen en rijden (al had ik dat wel verwacht)... bleek dat boutje/moertje van de contactpuntjes een ringetje had dat nèt iets te groot was waardoor deze verbinding maakte met massa.
Dat vonkt niet lekker
Maar voordat ik daar achter was...
Tip voordat je een ontsteking erin hangt, even testen op de werkbank:
- verdelerkap eraf halen,
- stukje koperdraad in bobine en dan 1mm boven ontstekingshuis laten hangen.
- 6 volt aansluiten (12 mag ook wel zonder schade toch? ) mijn acculader kan 6v dus dat heb ik gedaan.
- met de hand draaien aan de rotor. Dan moet je fijne dikke vonken zien.
Zegt niks over bedrijfstemperatuur maar zo weet je tenminste dat je prik hebt op je bougies.
-
- Hercules Held
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 21 jan 2012 12:09
- Locatie: Schoonebeek
Re: Elektrische ontsteking.
Even eenvoudige vraag van mijn kant.
Is het een goed idee om Elektr. Ontsteking te nemen?
En dan uiteraard een goede originele ernaast.
Is het een goed idee om Elektr. Ontsteking te nemen?
En dan uiteraard een goede originele ernaast.
Renault Twingo 1.2 GT TCE Gordini 2012 & Daf YA126 4.6 12V 1958
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Ik denk dat als je de originele gewoon goed bijhoudt en een verse bobine er in zet en geen NOS, dat je heel lang ermee kan doen.
Of je moet echt een km vreter zijn, maar denk niet dat dat er veel zijn.
Ik heb het alleen maar gedaan omdat ik graag dingetjes uit probeer.
Of je moet echt een km vreter zijn, maar denk niet dat dat er veel zijn.
Ik heb het alleen maar gedaan omdat ik graag dingetjes uit probeer.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Hercules Held
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 21 jan 2012 12:09
- Locatie: Schoonebeek
Re: Elektrische ontsteking.
Tjah, dat vind ik toch wel erg duidelijk.
Mijn condensator en contactpuntjes zijn vorig jaar er nieuw ingekomen, ook volledig afgesteld.
Als ik het dus goed begrijp, is er dus niet een specifiek winst wat je er mee hebt, enkel dat hij strakker gaat lopen.
Ach, ik ga er nog eens even over nadenken.
Mijn condensator en contactpuntjes zijn vorig jaar er nieuw ingekomen, ook volledig afgesteld.
Als ik het dus goed begrijp, is er dus niet een specifiek winst wat je er mee hebt, enkel dat hij strakker gaat lopen.
Ach, ik ga er nog eens even over nadenken.
Renault Twingo 1.2 GT TCE Gordini 2012 & Daf YA126 4.6 12V 1958
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Elektrische ontsteking.
Hij gaat er niet strakker van lopen als bij een regulieren onsteking.
Als dat wel zo is, dan was diegene die er uit kwam niet in orde.
Hoe sterk de vonk ook is, het is en blijft een luie zijklepmotor.
Enige winst die je zou kunnen maken is om te kijken hoeveel je van een cilinderkop af kan frezen, zodat je squish kleiner wordt.
Of de ruimte opvullen zonder dat er wat boven de kleppen komt te zitten.
Beetje gumgum er in, wordt hem natuurlijk niet. :mgreen:
Je squish is de verbrandingsruimte die overblijft tussen de cilinderkop en de bovenkant van de zuiger.
Let wel op een te kleine squish is ook niet goed.
Als dat wel zo is, dan was diegene die er uit kwam niet in orde.
Hoe sterk de vonk ook is, het is en blijft een luie zijklepmotor.
Enige winst die je zou kunnen maken is om te kijken hoeveel je van een cilinderkop af kan frezen, zodat je squish kleiner wordt.
Of de ruimte opvullen zonder dat er wat boven de kleppen komt te zitten.
Beetje gumgum er in, wordt hem natuurlijk niet. :mgreen:
Je squish is de verbrandingsruimte die overblijft tussen de cilinderkop en de bovenkant van de zuiger.
Let wel op een te kleine squish is ook niet goed.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Elektrische ontsteking.
Die squish en vorm van de verbrandingsruimte verklaart misschien ook dat bij langdurig met lage toeren rijden de motor soms rot loopt bij stationair (bv. bij een stoplicht als je heerlijk een polderweggetje hebt getoerd.
Kwam dit informatieve artikeltje tegen (grijze gedeelte op de pagina)
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... 81.15;wap2
@ruud, hebbie weer een nieuw projectje om te proberen: ruimte boven de cilinder een beetje inlassen
Edit: er ging een lichie branden, en ja hoor: http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... ilinderkop
Het verhaal met dat ruitjespapier maar de foto's zijn opgeruimd, zou je ook eens met je schuur moeten doen, wel ff zeggen wanneer, gooi ik de aanhanger dr ff achter
Kwam dit informatieve artikeltje tegen (grijze gedeelte op de pagina)
http://motorvitamine.eu/www.motorvitami ... 81.15;wap2
@ruud, hebbie weer een nieuw projectje om te proberen: ruimte boven de cilinder een beetje inlassen
Edit: er ging een lichie branden, en ja hoor: http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... ilinderkop
Het verhaal met dat ruitjespapier maar de foto's zijn opgeruimd, zou je ook eens met je schuur moeten doen, wel ff zeggen wanneer, gooi ik de aanhanger dr ff achter
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast