Pagina 8 van 11

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: wo 24 apr 2013 21:49
door Hoppa69
Die laro is toch op diesel ?
De diesel en lpg krijgen toch geen kwarttarief ?

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: wo 24 apr 2013 22:18
door Dafinknouleuk
ooops :oops: dacht dat die ook op benzine liepen (lightweight dus geen zwaar dieselblok)

Sorry Kees, komende 10 jaar nog even 110,- PER MAAND aftikken :twisted: :twisted: :twisted:

één troost: bij ons is een laro LW 16,- per kwartaal duurder :roll:

Ik voel een tegenbeweging ontstaan: een diesel-> benzine ombouwer 8) er staan tegenwoordig zo hier en daar nog wat benzine blokken maar of het gaat passen...

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: wo 24 apr 2013 22:23
door Kees64
Wat ik lees:
Auto's op benzine en ouder als 40 jaar vrijstelling.
Benzine auto's ouder als 26 jaar kwarttarief.
Diesel en LPG uitgesloten = volle mep! (mijn landrover dus € 120,- per maand)

Ook "onze Dafjes YA126 " op LPG zijn de "lul" tenzij de gastank eruit gaat. Of lees ik dit verkeerd??
Maar ook "C" op diesel of Gas is de "lul"??

Groet
Kees

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: wo 24 apr 2013 22:28
door Ronald
"Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief."

Als ik het dus goed lees kun je de laro dus beter weer op grijs kenteken hebben...............schrale troost maar beter dan een appel en een ei :(

Het blijft hoe dan ook zwaar balen.

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: wo 24 apr 2013 22:28
door B. van der Veer
"Ook de leeftijdsgrens van diesel- en LPG-auto’s gaat naar 40 jaar" staat er in het bericht van QPO-80-03

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: wo 24 apr 2013 22:37
door Hoppa69
Ook "onze Dafjes YA126 " op LPG zijn de "lul" tenzij de gastank eruit gaat. Of lees ik dit verkeerd
Onze dafjes zijn ouder dan 40 jaar kees.
Gaat om het kwart tarief gebeuren.
Als ik het zo lees, dan ga je met een benzine auto van 26 jaar tot 40 jaar een kwart tarief betalen.
Dit kwart tarief gaat niet gelden voor dezelfde leeftijd auto's op diesel of lpg.
Dus loont het de moeite om de lpg de verwijderen, omkeuren bij de rdw en weer benzine gaan verstoken.
Is dit nou beter voor het milieu of om meer te kunnen vangen voor de benzineprijs ?
Ik denk het laatste. :evil:
Dus kees, dieselblok er uit en benzineblok er in, kan je kwarttarief rijden en betaal je max 120 euro voor 9 maanden en dan 3 maanden van de weg af.
Schorsen is niet mogelijk, das wel gek, die moet 1 keer in de 2 jaar naar de apk, heb je heel je kar uit elkaar liggen, kan je niet schorsen, kan je niet naar de apk, ben je het haasje.

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: wo 24 apr 2013 23:45
door jabami
Ik weet niet of ik het bij het goede eind heb, maar heb ik het zó gelezen.

Alle voertuigen ouder dan 40 jaar, op benzine - MRB vrij.
Alle voertuigen ouder dan 40 jaar, op diesel en LPG - MRB vrij.

Personenauto's en bestelauto's OP BENZINE, motorfietsen bussen en vrachtauto's
tussen 26 en 40 jaar - MRB kwartarief en dec. jan. febr. niet rijden.

Personenauto's op diesel en LPG tot 40 jaar - MRB volle mep, geen kwart tarief mogelijk.


Hier nog een gedeelte van de letterlijke tekst van de kamerbrief;

Directie Douane en Verbruiksbelastingen
Korte Voorhout 7
2511 CW Den Haag
Postbus 20201
2500 EE Den Haag
http://www.rijksoverheid.nl
Ons kenmerk
DV/2013/205 M
Uw brief (kenmerk)
Retouradres Postbus 20201 2500 EE Den Haag
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
Datum 24 april 2013

Betreft Alternatieven afschaffing vrijstelling MRB voor oldtimers

Geachte voorzitter,

bla -bla - bla .............
............................

Dit alternatief ziet er als volgt uit.
Er geldt vanaf 1 januari 2014 vrijstelling van MRB voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder.
Het betreft benzine-, diesel- en LPG-oldtimers, motorfietsen, bussen, vrachtauto’s en kampeerauto’s.
Dit is de structurele regeling die ruim € 16 miljoen per jaar kost (optie 4 van mijn brief van 15 april jl.).

Daarnaast komt er een adequate overgangsregeling voor personen- en bestelauto’s rijdend op benzine,
motorfietsen, bussen en vrachtauto’s die op 1 januari 2014 ouder zijn dan 26 jaar maar nog geen 40 jaar
zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987). Deze voertuigen komen in aanmerking voor
een kwarttarief in de MRB met een maximum van € 120 (€ 30 per kwartaal) mits er in de maanden
december, januari en februari niet van de openbare weg gebruik wordt gemaakt.

Voor dieselauto’s en auto’s met een ingebouwde LPG-installatie geldt geen overgangsregeling.
Dat betekent dat voor personenauto’s en bestelauto’s rijdend op diesel of met een ingebouwde LPGinstallatie
en die jonger zijn dan 40 jaar het volle MRB-tarief verschuldigd is.
Indien auto’s met ingebouwde LPG-installatie in originele staat worden hersteld, kan voor deze auto’s de
overgangsregeling voor benzineauto’s van toepassing worden.

verder bla - bla - bla......................

Ik ben voornemens dit alternatief uit te werken in het Belastingplan 2014.
De Belastingdienst zal tegelijkertijd de implementatie voorbereiden zodat deze regeling
met ingang van 1 januari 2014 van toepassing kan worden.

Hoogachtend,
de staatssecretaris van Financiën
mr. drs. F.H.H. Weekers



Jan.

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: do 25 apr 2013 00:24
door Dafinknouleuk
Schorsen is niet mogelijk, das wel gek, die moet 1 keer in de 2 jaar naar de apk, heb je heel je kar uit elkaar liggen, kan je niet schorsen, kan je niet naar de apk, ben je het haasje.
:?: niet kunnen schorsen ? Linkje?

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: do 25 apr 2013 09:19
door Hoppa69
De huidige regels in de MRB betreffende schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. Wel
geldt het afgetopte kwarttarief MRB voor minimaal één kalenderjaar zodat niet de mogelijkheid bestaat
om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsingsregeling als het kwarttarief.

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: do 25 apr 2013 09:32
door peter80
Ik vind het zelf een mooi compromis, beter dan iedereen volle mep zoals in het regeeraccoord stond.
Het is natuurlijk wel zuur voor de oldtimers van na 1973, maar ik denk dat men daar de "dagelijkse oldtimerrijder" voor mag bedanken.

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: do 25 apr 2013 14:24
door Kempenaer
Voor vragen en antwoorden zie de FEHAC site; www.fehac.nl

Over schorsing staat hier:
3. Huidige schorsen en evenementenregeling blijven ongewijzigd. Echter bij het kwarttarief wordt het betaalde bedrag niet verrekend, indien er geschorst wordt.

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: do 25 apr 2013 14:31
door QPO-80-03

Het is natuurlijk wel zuur voor de oldtimers van na 1973, maar ik denk dat men daar de "dagelijkse oldtimerrijder" voor mag bedanken.
Het zijn inderdaad de dagelijkse oldtimerrijders, maar dan welspecifiek zij die een oude auto kochten om de MRB te onlopen.

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: do 25 apr 2013 15:07
door Hoppa69
Het zijn inderdaad de dagelijkse oldtimerrijders, maar dan welspecifiek zij die een oude auto kochten om de MRB te onlopen.
Ook ik heb er toen aan gedacht om te doen.

Waarvoor niet gebruik maken van een regeling die er is.

Dat ze het dan terug draaien en dan hun allemaal de schuld geven gaat wat ver.

Maar moet eerlijk zeggen, dat ik ook dacht daar gaat weer zo''n benz die mij mijn hobby kost. :oops:

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: do 25 apr 2013 15:49
door Dafinknouleuk
De LPG branche gaat nu echt kapot, ik sprak in januari die gast van Allround Spijkenisse en die was toen al heel somber over z'n orders.
Dat zal nu wel helemaal opdrogen, niemand met een auto van 25+ gaat meer LPG inbouwen.
Nieuwe auto's is niet echt interessant, alleen bij een bepaalde hoeveelheid kilometers en dan ga je met huidige lpg prijs alweer snel naar diesel.

Ik ga een lpg uitbouw station beginnen :roll:

Heb een Volvo 245 gehad uit 1976 en heb nu een 740 uit 1985 (1e serie).
Die auto's gekocht omdat ik ze mooi vind en niet zoveel km maak (heb ook auto van de zaak).
Dan is MRB-vrij mooi meegenomen maar zeker niet de hoofdreden.

Je kan dus idd niet alle youngtimers gaan bekrassen/afbijt gieten 'want misbruik'.

Maar d'r zijn er bij die elk jaar een ton op de teller zetten met zo'n walmende benz.

Daarom is 'houderschapsbelasting' iets raars, beter kun je het gebruik en de vervuiling belasten: wie met een 25+ 40- auto veel walmende kms maakt betaalt ook veel en dat zal iedereen accepteren.
Lijkt me prima te controleren met APK: kun je uitstoot meten + km-stand en dan fraude keihard aanpakken.

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Geplaatst: do 25 apr 2013 21:58
door Hoppa69
kun je uitstoot meten + km-stand en dan fraude keihard aanpakken.
De meeste auto''s van die tijd hebben niet van die moeilijke km tellers om te wisselen of te verzetten. :wink: