Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Nieuws wat je niet mag missen

Moderator: ruben

Andre754
Hercules Held
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 16 jun 2013 20:16
Locatie: Zeist

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Andre754 » wo 19 jun 2013 20:24

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier, ik zal me zo even voorstellen in de voorstel-afdeling.
Ik overweeg een YA126 aan te schaffen, ik wil er eigenlijk al jaren één en er kwam nu een aantrekkelijke op mijn pad.


Echter, ivm de belastingregels vraag ik mij af hoe aantrekkelijk dit blijft.

Even er vanuit gaande dat de nieuwe regel voor belastingvrijstelling als volgt is:

- vrijstelling vanaf 40 jaar oud
- overgangsregeling tussen 26 en 40 jaar, max 120 euro pj., muv voertuigen op diesel of LPG.

Mijn grote vraag is nu waar men van uit gaat, van de datum eerste toelating, of de datum eerste afgifte van het kenteken!

Het eerste is gunstig voor de YA126-bezitters, eerste toelating is 1956. De afgifte van het kenteken is van de ya die ik op het oog heb ligt echter zodanig dat hij in 2014 nog niet eens de 25 jaar haalt!

Het is mij niet helemaal duidelijk voor een heleboel mensen waarschijnlijk niet, maar hoeveel risico lopen de YA bezitters dat ze straks MRB moeten gaan betalen?

Dank vast voor de reacties!

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor wesley » wo 19 jun 2013 21:04

De oldtimerregeling is helaas de datum van het bouwjaar en niet van de datum eerste toelating.
Zou dit wel het geval zijn geweest dan was de regeling niet aangepast waarschijnlijk.
Al die Mercedes dieselaars rijden voor het merendeel met een geimporteerde auto, het merendeel is volgens mij pas de afgelopen jaren ingevoerd.

Maar welkom op het forum :D
Grtn v/d Ouwe Daf

Andre754
Hercules Held
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 16 jun 2013 20:16
Locatie: Zeist

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Andre754 » wo 19 jun 2013 22:35

Datum bouwjaar = datum 1e toelating?
Datum 1e afgifte kenteken kan veel later liggen.

Bijv: Datum 1e toelating = 01-02-1957
Datum 1e afgifte = 01-02-1998

Volgens mij gaat men uit van de datum 1e toelating omdat dat het bouwjaar aangeeft.

Als je bijvoorbeeld op de RDW site kijkt naar mijn vorige Trabant (die ik nu dus niet meer heb):

Datum eerste toelating
30-05-1969

Datum eerste afgifte Nederland
31-10-1995

Deze auto was en is momenteel ook belastingvrij.

Om de Mercedes dieselaars een halt toe te roepen wordt de oldtimerregeling beperkt tot 40 jaar ipv 25 jaar. Een Mercedes van 25 jaar oud is nog representatief om in rond te rijden, maar een van 40 jaar niet meer (denken ze).

Dank voor je welkom!

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor wesley » wo 19 jun 2013 22:57

Men gaat idd uit van 1e toelating! Oftewel bouwjaar.
Onze dafjes blijven belastingvrij volgens de huidige stand van zaken.
Grtn v/d Ouwe Daf

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Hoppa69 » za 29 jun 2013 08:38

Losse eindjes nieuwe vrijstelling
De opwinding over de nieuwe vrijstelling wegenbelasting is inmiddels weer wat gezakt en iedereen in het klassiekerwereldje gaat nu kijken en vooral rekenen wat dit straks in 2014 voor hem persoonlijk gaat betekenen. De laatste strohalm die LPG- en dieselrijders nog hadden is hen ook uit handen geslagen: de moties van SP-er Bashir om ook deze categorieën onder de overgangsregeling van € 120 per jaar te laten vallen werd op 14 mei jl. door een meerderheid van VVD, PvdA en D66 verworpen.

De regeling per 1 januari 2014 wordt dus: vrijstelling pas bij 40 jaar.
Voor voertuigen, die nu vrijstelling hebben maar nog geen 40 jaar oud zijn, is er een overgangsregeling. Dit zijn de voertuigen met Datum Eerste Toelating (DET) in 1987 of eerder.
De overgangsregeling betekent dat je per jaar een kwarttarief MRB moet betalen met een maximum van € 120 met een rijverbod in de wintermaanden (december, januari en februari).
Deze overgangsregeling geldt echter niet voor personenauto’s en bestelwagens op LPG of diesel.
Maar zoals bij veel regelingen bepalen de details pas werkelijk hoeveel jij met jouw specifieke voertuig(en) er zelf last van hebt. Als je alleen maar een schuur vol 40+ auto’s hebt staan haal je je schouders op over de nieuwe regeling, maar als je een mooie Peugeot 604 diesel uit 1977 hebt moet je er weer de volle mep aan wegenbelasting gaan betalen.

Ook komen nu de vragen los. Bijvoorbeeld over wat als leeftijd van een voertuig geldt. De overheid rekent niet met bouwjaar of productie- of importdatum. Bepalend is de Datum Eerste Toelating: de datum waarop een voertuig in Nederland of ergens in het buitenland voor het eerst op kenteken is gezet.

De overgangsregeling met winterstop is ook niet iedereen duidelijk; die is inderdaad ingewikkeld. Allereerst: dit is een regeling voor de (bestel)auto’s op benzine, vrachtwagens en motorfietsen met een DET tot/met 1987. Een voertuig van 1988 of jonger zal nooit dus onder de overgangsregeling vallen. Over 14 jaar - als deze vrijstellingsregeling het zolang uithoudt- is de overgangsregeling helemaal verdwenen.

Dan de winterstop: dat is geen schorsing die zelf aangevraagd moet worden maar een rij- en parkeerverbod op de openbare weg voor de maanden december, januari en februari in Nederland. Heeft u een leuk evenement in de Ardennen in februari: geen probleem want rijden in het buitenland mag wel, maar tot de grens moet het voertuig mee op een auto-ambulance. Of zou de FEHAC-evenementenregeling daarvoor uitkomst kunnen bieden? De toekomst moet het leren.

Tot slot schorsen, vooral interessant voor diesel en LPG rijders. Dat blijft voor 15-plus voertuigen € 23,- per schorsing per jaar en vanaf 6 voertuigen of meer is het gratis. Bij het kwarttarief stopt schorsen de verplichting om wegenbelasting te betalen niet; wel kan schorsen in die categorie nodig zijn om de APK uit te kunnen stellen.

En wat te denken van de kampeerwagens ? Voor hen is het nog onduidelijk wat het gaat worden : Overgangsregeling met maximaal 120,- of het kwarttarief van 1000,- of meer ? Ongetwijfeld zullen de komende maanden nog veel meer van dit soort uitvoeringsvragen komen: de FEHAC zal proberen deze zo goed en praktisch mogelijk voor oldtimerbezitters uit te werken.

Veel mensen zijn teleurgesteld over deze regeling: ineens is er weer een aanslag op de portemonnee waar helemaal niet op gerekend was.
Laat het duidelijk zijn: de gelegenheids-alliantie (BOVAG, KNAC/ANWB, RAI, FOCWA en de FEHAC) staat zeker niet achter alle maatregelen die nu gaan komen. Wel is dit nu het best haalbare, gegeven de omstandigheid dat de overheid op een opbrengst van € 155 miljoen heeft gerekend. Den Haag is tot op heden doof voor argumenten als verwaarloosbare aanslag op het milieu, het de nek omdraaien van een bedrijfstak en het missen van inkomsten BTW en accijnzen. Meer wegenbelastinggeld bij de oldtimers binnen te harken was het enige doel van Financiën.

Het bovenstaande is de situatie zoals hij nu is. In de politiek is natuurlijk niets zeker voor dat het in de wet vastligt. En zelfs dan vaak nog niet. Blijkens de vele MRB wijzigingen die elkaar in heel korte tijd hebben opgevolgd. De inkt van de vorige ‘definitieve’ was nog maar net droog toen we verrast werden met het regeerakkoord.
Dat betekent ook dat er misschien toch nog ergens een gaatje is om iets te repareren. Want ook al is de huidige uitkomst werkbaar en acceptabel voor een groot deel van de FEHAC achterban, het is zijn helaas wel zo dat er bepaalde groepen tussen wal en schip vallen. Zo zijn er best ‘echte’ liefhebbers met een lpg- of diesel auto.
Natuurlijk zijn wij – noodzakelijkerwijs buiten beeld – wel de mogelijkheden daarvoor aan het onderzoeken en hebben daarvoor ook al voorstellen gedaan.

Naast het brede samenwerkingsverband van ‘de alliantie’ is er recent nog een ander initiatief dat heel nadrukkelijk de media opzoekt met als doel om alle klassiekers MRB vrij te houden, ook voor dagelijks gebruik.
Dat lijkt ons niet haalbaar in de huidige realiteit. Tevens is het zo dat dagelijks gebruik van een klassieker niet valt onder de doelstellingen van de FEHAC. We zien er ook een risico in. Bijvoorbeeld de orde grootte van dagelijks gebruik die zich aan het ontwikkelen was, zet de deur open naar milieuzones en andere ontwikkelingen die ook de liefhebber zullen treffen.
Het staat iedereen natuurlijk vrij om eigen initiatieven te ontplooien. We zijn vanzelfsprekend ook met deze partij in contact en volgen de ontwikkelingen op de voet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Kees64 » za 29 jun 2013 14:16

Hejj,

Ïs nou het "lichtpuntje" van de nieuwe regeling ten op van de oude regeling het "1986"?

Voorheen: auto's vanaf 1986 belastingvrij.
Dus nu kun je in 2030 weer een diesel kopen uit 1990 en belastingvrij rijden!

Of zie ik dit verkeerd?

mzzl
Kees

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor ramon » za 29 jun 2013 19:34

Hejj,

Ïs nou het "lichtpuntje" van de nieuwe regeling ten op van de oude regeling het "1986"?

Voorheen: auto's vanaf 1986 belastingvrij.
Dus nu kun je in 2030 weer een diesel kopen uit 1990 en belastingvrij rijden!

Of zie ik dit verkeerd?

mzzl
Kees

Scherp Kees!
Dat is een goeie vraag

Gr, Ramon
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Hoppa69 » ma 01 jul 2013 15:44

O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Hoppa69 » do 03 okt 2013 22:46

Op de site van het gaf wordt het nieuwe mrb en wat men er nog probeert tegen te doen goed bijgehouden.

http://www.gaf92.nl/mrb/index.php
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Hoppa69 » vr 08 nov 2013 22:50

Nieuwsbrief 19: 6 november 2013



Beste oldtimerliefhebber,

Tweede Kamer
Op maandag waren wij in Den Haag om de vergadering van de Commissie Financiën van de Tweede kamer te volgen. Als het aan de Weekers had gelegen, was het onderwerp ‘Oldtimers’ niet ter sprake gekomen, maar de heer van Vliet (PVV) zag nog net kans het voor ons enige belangrijke onderwerp aan te kaarten. Vervolgens namen ook de leden Bashir (SP) en Omtzigt (CDA) het woord om de staatssecretaris het vuur aan de schenen te leggen omtrent het onvolledig informeren van de Kamer. Immers, de cijfers over de eerste maanden van 2012, toen er naar aanleiding van het Amendement van Vliet al een significante daling van de import van oldtimers optrad, waren niet aan de Tweede Kamer overlegd, waardoor deze op basis van onvolledige informatie een oordeel moest vormen over een maatregel die, juist door die daling van de import, geen enkele nut en noodzaak dient. Voor VrijstellingOldtimer was het belangrijk dat de leden Bashir en Omtzigt deze door de staatssecretaris onvolledige informatievoorziening vermeldden, zodat dit nu in de openbaarheid gebeurd is. Van de vergadering van vorige week en de van deze week hebben wij een videoverslag gemaakt.
28-10-2013: http://www.youtube.com/watch?v=27donJESfqk
04-11-2013: http://www.youtube.com/watch?v=dCePao8Dqoo

Eerste Kamer
Dinsdag hebben we ook zeer hoopvolle gesprekken gehad met diverse leden van de Eerste Kamer. Het lijkt er op dat onze kritiek op de zeer matige kwaliteit van de voorgenomen maatregel breed wordt gedragen in de Eerste Kamer. Wij proberen een zo groot mogelijke coalitie in de Eerste kamer samen te stellen die de het kabinet overtuigt de maatregel in zijn huidige vorm geen doorgang te laten vinden. Wij houden een slag om de arm, maar hebben steeds meer hoop op een goede afloop!
Rechts Mr. G. Holdijk (Eerste Kamerlid SGP)

Advocaat
Dinsdag waren wij ook op bezoek bij onze advocaat Prof. Mr. Barkhuysen om de laatste ontwikkelingen door te nemen en de juiste strategie voor de komende weken te bepalen. Wij blijven de lijn volgen van een combinatie van politieke en juridische druk. De juridische drukmiddelen, waarover in een latere nieuwsbrief meer, dienen om de staatssecretaris tot het besef te laten komen dat hij alle relevante informatie moet aanleveren, maar ook dat hij met een serieuze gesprekspartner te maken heeft, die niet van opgeven weet.

Facebook
Na onze vorige nieuwsbrief hebben meer dan 1.000 mensen zich aangemeld in de Facebook groep, van harte welkom! Maar ook hebben wij veel mails ontvangen van medestanders die geen Facebook hebben. Wij zullen u daarom ook via deze nieuwsbrief blijven informeren. Link naar Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/Oldtimerliefhebbers

Uw steun blijft nodig!
U ziet, wij geven niet op! De eindstreep is in zicht, maar we zijn er nog lang niet. Wij hopen dan ook van harte dat u ons financieel blijft steunen om ons werk af te maken de de maatregel kostte wat kost, tegen te houden!
http://www.vrijstellingoldtimer.nl/doneren

Met vriendelijke groet,

Wouter van Embden,
Namens Team VrijstellingOldtimer
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Hoppa69 » di 12 nov 2013 19:49

Kees, volg je het allemaal nog een beetje op het GAF ?

Kleine quote uit de laatste nieuwsbrief.

Aangezien het er nu toch echt op begint te lijken dat de oldtimerregeling in de huidge vorm (40 jaar compromis) het niet gaat halen
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor B. van der Veer » wo 13 nov 2013 20:32

met al dat gepor wat die heren doen krijg je straks dat de luxe kleine oldtimers wat minder moeten betalen en de zware oldtimers hun vrijstelling kwijt raken. Want geld moet er komen om dat zwarte gat te dichten.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Kees64 » vr 15 nov 2013 09:17

Tja,

3400 x € 0,20 als we de vrijstelling kwijtraken.
Kan mijn vrouw weer schoenen kopen, maar wel de hobby weg!

mzzl
Kees

rnstreng
Hercules Held
Berichten: 96
Lid geworden op: vr 11 jan 2013 12:00
Locatie: Enkhuizen

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor rnstreng » vr 22 nov 2013 11:46

met al dat gepor wat die heren doen krijg je straks dat de luxe kleine oldtimers wat minder moeten betalen en de zware oldtimers hun vrijstelling kwijt raken. Want geld moet er komen om dat zwarte gat te dichten.
Als je met zware oldtimers vrachtwagens bedoeld:

per 1 januari a.s. de leeftijdsgrens van deze vrijstelling naar auto's van 40 jaar+ gaat. Benzineauto’s, motoren, bussen en vrachtauto’s van jaargang 1987 en ouder komen in aanmerking voor een kwarttarief, met een maximum van 120 euro per jaar. De daarbij behorende voorwaarde, dat er ’s winters (december tot en met februari) geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg, geldt deze komende winter nog niet. Het Belastingplan 2014 gaat nu naar de Eerste Kamer, die er op 16 december over zal stemmen.

Kortom voor mij(lees ons) zou dit betekenen: 314/328/nekaf nog steeds wegenbelasting vrij. De 4440 120 euro per jaar.

Voor die 120 euro per jaar, brengen wij hem in ieder geval niet naar de oud ijzer boer.

Natuurlijk word deze regeling knap vervelend als je een landrover/chevvy/vw met een dieseltje hebt uit de jaren tachtig.....

Maikel
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 218
Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
Locatie: IJmuiden

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Maikel » zo 15 dec 2013 14:16

Wederom een petitie, Ik zou zeggen tekenen .


13.144 ondertekeningen

Oldtimerbelasting niet omhoog naar 40 jaar
Newshitter_voor_come2me

Als het door de Eerste Kamer wordt goedgekeurd zal u voor uw oldtimer vanaf 1 januari 2014 weer motorrijtuigenbelasting moeten gaan betalen. De nieuwe regeling zal bepalen dat uw voertuig oldtimer wordt vanaf 40 jaar. Tweede kamer is al akkoord. Laten we ingrijpen en de eerste kamer tegenhouden.


PETITIE

Wij

eigenaars en bestuurders van oldtimers, en iedereen die de oldtimer een warm hart toedraagt

constateren

dat onze oldtimers vanaf 1 januari 2014 ineens niets meer waard zijn en voor velen onbetaalbaar worden en niet meer verkoopbaar zijn, doordat de regeling motorrijtuigenbelasting, mits goedgekeurd door de Eerste Kamer, gewijzigd zal gaan worden.

en verzoeken

dat de oldtimerregeling blijft zoals hij op dit moment is (situatie voor 1 januari 2014), qua motorrijtuigenbelasting en de vrijheid ermee te mogen rijden.

Via deze link http://petities.nl/petitie/oldtimerbela ... ar-40-jaar
Staat ook op de pagina van Gaf.

Groet Maikel


Terug naar “Nieuwsflits”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten