Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Nieuws wat je niet mag missen

Moderator: ruben

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

WEGENBELASTING

Berichtdoor harley jack » di 30 okt 2012 21:07

Dit is minder :evil:

FEHAC persbericht
Bunnik, 30 oktober 2012
Oldtimer eigenaren onnodig getroffen door regeerakkoord
In het Regeerakkoord 2012 wordt aangegeven dat de reeds lang door de FEHAC bevochten
vrijstelling voor klassieke voertuigen vanaf 2014 komt te vervallen. Argument is dat dit vanuit
milieuoverwegingen wordt gedaan.
Bijdrage van oldtimer aan vervuiling milieu te verwaarlozen
Het argument dat met het opheffen van de fiscale vrijstelling het milieu wordt gediend zal niet opgaan.
Omdat de bijdrage van oldtimers aan vervuiling en CO2-emissies te verwaarlozen is. Van alle
kilometers die personen- en bedrijfsauto’s in Nederland afleggen is hooguit een kwart procent
afkomstig van oldtimers (in de zin van door liefhebbers gekoesterd erfgoed). Bovendien rijden deze
voertuigen vrijwel niet in de stad of tijdens de spits.
Helaas zijn oldtimers, door onjuiste interpretatie van een door het Planbureau voor de Leefbaarheid
uitgebracht rapport, recent in een kwaad daglicht komen te staan. Wetenschappelijk, onafhankelijk
onderzoek dat de FEHAC eerder heeft laten verrichten, laat een heel ander beeld zien. Namelijk dat
het gebruik van oldtimers zo gering is, dat het behalen van de doelstellingen op gebied van
vermindering van uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide niet in gevaar komt door het sporadische
gebruik van oldtimers.
Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van
wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in
opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven
een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men
heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van
het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral
minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen
moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder
wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en
daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.
De FEHAC vertrouwt er op dat ministers, staatssecretarissen en Tweede Kamerleden zich realiseren
hoe waardevol het is om de in de samenleving sterk verweven en een zonder subsidies goed
onderhouden cultureel mobiel erfgoed in stand te houden. Waardevol voor de liefhebbers zelf, maar
zeer zeker ook voor de rest van Nederland. Aan maatregelen, die nauwelijks wat opleveren heeft
niemand wat !
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie:
Dit persbericht is afkomstig van de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs),
Kosterijland 15, 3981 AJ Bunnik, T: 030-6595370, E: secretariaat@fehac.nl, I: http://www.fehac.nl
Voor nadere informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met:
Bert Pronk (voorzitter van de FEHAC) T 06-53131595 of met Bert de Boer (Public Relations) T 0654317390
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (in 1976) ten doel de belangen te
behartigen van de eigenaren en houders van voertuigen welke uit historisch oogpunt in stand worden gehouden. Het gaat als regel om
voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen
vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten in stand te houden, met inzet van
kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Aldus zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een
rijke en gevarieerde collectie voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar onder meer ook bromfietsen, motorfietsen,
autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35 jarig bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé
gesprekspartner van de overheid op dit gebied. De FEHAC is aangesloten bij de FIVA (Féderation Internationale des Véhicules Anciens) en
vertegenwoordigt de sector wegvoertuigen in de stichting Mobiele Collectie Nederland.
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Regeerakkoord: geen MRB vrijstelling meer

Berichtdoor Willempie » di 30 okt 2012 21:10

Ik wordt hier zo moe van hé, het komt door die mensen die "youngtimers" importeren en er elke dag mee gaan rijden. Daar was/is de mrb vrijstelling voor bedoeld. Ik hoop dat er een 60 dagen kaart komt ofzo. Anders is het niet te betalen. Net of wij elke dag met de daf op pad gaan :evil:

Gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: regeeraccoord

Berichtdoor Hoppa69 » di 30 okt 2012 21:24

Schorsen en gewoon door rijden, laat ze de kolere maar krijgen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Re: regeeraccoord

Berichtdoor ramon » di 30 okt 2012 22:42

persoonlijk ben ik van mening dat wij niet met oldtimers spelen maar met historisch materieel...... :mrgreen:
Bovendien weet ik niet of de regel "verworven recht" van toepassing is maar wie weet.
En zoals met wel meer nieuwe wetten, ze worden niet altijd aangenomen dus ik hou gewoon goede hoop

Ja precies, en anders rellen met zo veel mogelijk dafjes op het binnenhof :mrgreen:
Kijken of Rutte mijn uitlaat oraal wil nemen :twisted:
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

Gebruikersavatar
GroeneD
Hercules Held
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 17:38
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor GroeneD » wo 31 okt 2012 10:43

We kunnen ook wel even met de dafjes over rutte zijn fiets danwel auto heen denderen? Lijkt me ook wel lachen.
Trotse eigenaar van de DH-50-39 (Nekaf)
*Voor de mensen met een Nekaf / DAF YA126 / DAF YA328 OF Militaire Radio ► Bij mijn profiel staat mijn website met zeer veel downloadbare documentatie.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor B. van der Veer » wo 31 okt 2012 12:33

Kunnen we niet een brief opstellen waarin duidelijk tot uitdrukking komt dat onze oldtimers voertuigen zijn die niet gebruikt worden met de doelstelling van woonwerkverkeer of regulier gebruik maar dat het puur voor hobby is en dat er per jaar weinig kilometers mee gereden wordt?
Ook het feit dat er nu een aantal mensen hun hobby zullen moeten afstoten omdat het naast onderhoud, stalling etc financiël niet meer op te brengen is (belasting per jaar is net zo veel als waarde Daf) en dat alleen de oudijzerboer er tijdelijk wel bij vaart omdat niemand meer een dergeljke verliespost wil kopen.
Ook de gestelde opbrengst van 200 milj zal daardoor echt niet gehaald worden.
Misschien oplossing aandragen van de vroegere 60?? dagenkaart of zo? Onder betalen zullen we niet uit komen want ze hebben geld nodig maar misschien is het met zo'n voorstel binnen de perken te houden.
Is er iemand binnen de vereniging of medeforumgebruikers die daar goed in is? Weet het bestuur iemand?
als we een goede tekst hebben zou iedereen die er achter staat en niet per jaar een paar duizend euro wegenbelasting wil / kan betalen zo'n brief naar de verantwoordelijke minister kunnen sturen en/of naar een paar kamerleden die hier achter kunnen staan.
De FEHAC heeft al een reactie opgesteld maar als de "' echte" oldtimer rijders ook nog zo veel mogelijk brieven sturen geeft dat missschien meer effect.
misschien ook via de besturen de leden van bijvoorbeeld Gaf92 en KTR, etc er bij betrekken? Er zijn volgens mij best mensen warm voor te krijgen, alleen al gezien het gewicht van onze groene voertuigen.
Hier op deze site roepen dat iemands fietsje plat moet zet geen zoden aan de dijk.
Groet
Bert
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 31 okt 2012 13:15

Wat je in een regeerakkoord zet moet ook nog eens uitgewerkt worden (kost tijd), de uitgewerkte voorstellen gaan dan als wetsontwerp via de tweede kamer naar de eerste kamer.

Wat de regering doet met belastingen wordt per jaar vastgesteld in een belastingplan (concept grepresenteerd op prinsjesdag). Daar wordt dan aan gesleuteld (wijzigingsnota's).
Eind november wordt in de 2e kamer op het uiteindelijke wetsontwerp gestemd. Meestal gaat de 1e kamer dan ook wel akkoord.

Afschaffing MRB vrijstelling voor (alle) oldtimers gaan ze volgens mij niet als wijzigingsvoorstel klaar krijgen voor eind november. Dus als het al doorgaat wordt het op zijn vroegst 2014.

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-a ... ngplan2013

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor B. van der Veer » wo 31 okt 2012 13:30

OK, het kan best 2014 worden, staat ook in de tekst van de link, maar voor dat er een goed stuk opgesteld is en dat het dan door velen :) verstuurd zal gaan worden zitten we ook al in 2013. En in dat jaar moeten we (voor prinsjesdag) het hard zien te krijgen dat het voorstel wat in het in het regeerakkoord is gesteld niet wordt overgenomen.
Dus niet afwachten op anderen maar zo veel mogelijk druk proberen uit te oefenen. Er zijn zat mensen (ook die het voor het zeggen hebben) het op deelpunten niet eens met het regeerakkoord. Dus als we op zo'n manier die mensen mee kunnen krijgen en ons punt er door kunnen krijgen... zou leuk zijn.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor ramon » wo 31 okt 2012 19:02

Ik denk dat we gewoon ouderwets in protest moeten komen ipv over ons heen laten lopen zoals we al jaren laten doen!
Een briefje sturen is leuk, maar ligt ook zo in de prullenbak, protest met ons allen en dan met de dafjes erbij zet denk ik meer zoden aan de dijk !

Gr, Ramon
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor peter80 » wo 31 okt 2012 19:10

Beste is dan een landelijke actie met alle oldtimerbezitters, iets voor Fehac, ANWB etc?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 31 okt 2012 21:52

Voor een DOH kampje op het binnenhof ben ik wel te porren als het zover is, ook nog dichterbij ;)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Hoppa69 » wo 31 okt 2012 22:10

Voor een DOH kampje op het binnenhof ben ik wel te porren als het zover is, ook nog dichterbij ;)
Moet wel 2 dagen duren i.v.m. drankje in de avond. :mrgreen:

En dan gaan we niet om een kampvuur zitten maar om die plat gereden fiets, hopelijk met die 2 gasten er nog op. :twisted:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor Kees64 » wo 31 okt 2012 22:42

Ik denk dat we gewoon ouderwets in protest moeten komen ipv over ons heen laten lopen zoals we al jaren laten doen!
Een briefje sturen is leuk, maar ligt ook zo in de prullenbak, protest met ons allen en dan met de dafjes erbij zet denk ik meer zoden aan de dijk !

Gr, Ramon

JUIST,

Mooi kampje opzetten op het binnehof, vanuit verschillende "opstappunten" in colonne naar het binnenhof tijdens spitsuur. Dus zo een ochtend nederland lekker vast zetten.
Daar een mooi (DOH) kampje opzetten. Wil ik wel een paar snipperdagen voor inleveren.
Wat een "rukkers" daar in Den Haag zeg.

Zoekt er iemand nog een leuke baan voor € 180.000,-- per jaar.
Stel jezelf kandidaat voor "Partij voor klassiekers", zit je volgend jaar ongetwijfeld tussen die "rukkers" op het binnenhof door voorkeurstemmen.
Dat is die "Muts" voor Partij voor de dieren" ook gelukt.

Mzzl
Kees

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor ramon » wo 31 okt 2012 23:02

Voor een DOH kampje op het binnenhof ben ik wel te porren als het zover is, ook nog dichterbij ;)
Moet wel 2 dagen duren i.v.m. drankje in de avond. :mrgreen:

En dan gaan we niet om een kampvuur zitten maar om die plat gereden fiets, hopelijk met die 2 gasten er nog op. :twisted:

Haha ja zekers te weten :mrgreen:
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Re: Regeerakkoord cq. opheffen MRB ontheffing!

Berichtdoor ramon » wo 31 okt 2012 23:04

Ik denk dat we gewoon ouderwets in protest moeten komen ipv over ons heen laten lopen zoals we al jaren laten doen!
Een briefje sturen is leuk, maar ligt ook zo in de prullenbak, protest met ons allen en dan met de dafjes erbij zet denk ik meer zoden aan de dijk !

Gr, Ramon

JUIST,

Mooi kampje opzetten op het binnehof, vanuit verschillende "opstappunten" in colonne naar het binnenhof tijdens spitsuur. Dus zo een ochtend nederland lekker vast zetten.
Daar een mooi (DOH) kampje opzetten. Wil ik wel een paar snipperdagen voor inleveren.
Wat een "rukkers" daar in Den Haag zeg.

Zoekt er iemand nog een leuke baan voor € 180.000,-- per jaar.
Stel jezelf kandidaat voor "Partij voor klassiekers", zit je volgend jaar ongetwijfeld tussen die "rukkers" op het binnenhof door voorkeurstemmen.
Dat is die "Muts" voor Partij voor de dieren" ook gelukt.

Mzzl
Kees
Ik weet nog wel meer punten hoor kees ;)
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch


Terug naar “Nieuwsflits”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten