Toen ik gisteren met de 314 een stuk ging rijden, begon onderweg ineens de waarschuwing zoemer van het luchtdruksysteem te gillen.
Aangezien ik de DAF niet zomaar aan de kant van de weg parkeer ben ik doorgereden tot het volgende dorp alwaar ik de DAF goed kon parkeren.
Na een verkoelend drankje op het terras de DAF opnieuw gestart en eronder gekropen om het probleem te lokaliseren. Dit bleek afkomst uit de rembekachtiger. Er bleef lucht stromen vanuit de ketels naar de bekrachtiger waar het vervolgens via het ontluchtingspijpje ontsnapte.
Een behandeling met een grote hamer om een eventueel vastzittend klepje los te krijgen mocht niet baten. Toen toch maar de stoute schoenen aangetrokken en begonnen aan de terugreis, zonder remmen.
De stalling was nog iets verder, maar ik kon hem kwijt bij een kennis, waar ik direct begonnen ben met het demonteren van het regelklephuis deksel.
Het euvel was snel gevonden, de rubberen ring van de afsluiting was kaduuk.
Zoals je kunt zien wordt deze ring verder niet in de tekening aangegeven.
Het klephuis is niet verder te demonteren waardoor je dus niet een nieuwe ring achter de klep kun plaatsen.
Gelukkig hebben we nog genoeg rubber om zelf iets mee te maken
Een paar holpijpen erbij
Flink slaan met een hamer
Beetje passen en meten
Vastlijmen met secondelijm
Met 2 doppen onder licht druk alten drogen
Goed laten drogen en dan bijknippen.
Zojuist heb ik de boel in het donker weer in elkaar gezet, en jawel, ik heb weer remdruk!!
En dan te bedenken dat deze bekrachtiger een gereviseerde van Defensie was, revisie datum begin jaren 90!!
luchtrem probleem YA 314
Moderator: ruben
luchtrem probleem YA 314
Laatst gewijzigd door Gertjan op wo 22 aug 2012 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Philip R.J. Beekman
- Erelid
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
- Locatie: Winschoten
- Contacteer:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten