doorsmeren

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

doorsmeren

Berichtdoor B. van der Veer » vr 17 aug 2012 21:46

Ik kom bij het doorsmeren eigenlijk een hand te kort om of te pompen of de cylinder met vet vast te houden of de smeerkop goed over de nippel te houden. Als ik dat laatste niet doe gaat het vet alle kanten op maar niet de nippel in.
Omdat een derde hand aan laten groeien nog niet gelukt is heb ik zitten kijken op internet of er vetspuiten op luchtdruk zijn.
Ja die zijn er maar welke is goed?
Wie heeft er ervaring met dergelijke spuiten? welke is goed en nog betaalbaar?
alvast bedankt
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Ottie Snorro
Hercules Held
Berichten: 152
Lid geworden op: za 21 jan 2012 12:09
Locatie: Schoonebeek

Berichtdoor Ottie Snorro » vr 17 aug 2012 22:02

haha, erg toevallig. Ben net vandaag ook gaan zoeken.

Maar prijzen lopen erg uiteen. Mooiste is 1 waar je de gewone patronen in kunt houden. Die heb ik namelijk in overvloed liggen.

Via een grossier hier in de buurt heb ik 1 gevonden. Die zit rond de 75 euro ex BTW. Nu betaal ik dat niet helemaal zelf, maar dat is een mooi ding. Gewoon een luchtpistool met een cilinder eraan voor het vet. En dan met een stalen vaste leiding of slang erbij.

Ideaal!!

Ik zal eens kijken of ik hem kan vinden. Post ik wel ff een link!
Renault Twingo 1.2 GT TCE Gordini 2012 & Daf YA126 4.6 12V 1958

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » vr 17 aug 2012 22:06

het belangrijkste is voor het doorsmeren is dat de nippel
brand schoon moet wezen, en na het smeren de nippel schoon maken.doe je dat niet,dan spuit je ook alle vuiligheid mee met alle gevolgen van dien.denk maar eens aan je kruisstukjes e.d.ook kan het kogeltje waaronder een veertje zit wat stroef in gaan.hier gebruik ik dan een passend masief stukje ijzerdraad voor, wat ik dan tegen het kogeltje aan drukt.nu kan je voelen of dit makkelijk gaat.als dat zo is dan moet het lukken met smeren.NOG een tip als je je daf aan de voorkant op krik is de spanning van je fusee kogels af en kan je de bovenste en onderste goed smeren.doe je dit niet dan staat er te veel spanning op en werkt het niet goed.succes
CHROME WON´t BRING YOU HOME

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » vr 17 aug 2012 22:07

deze werkt ook



Afbeelding
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

Ottie Snorro
Hercules Held
Berichten: 152
Lid geworden op: za 21 jan 2012 12:09
Locatie: Schoonebeek

Berichtdoor Ottie Snorro » vr 17 aug 2012 22:10

http://www.pressol.com/portal/page/port ... ode=Detail

Dat is em. Ik kan hem krijgen via de grossier, via het bedrijf waar ik werk. Die komt dan uit de Toolspecial van deze week.

Prachtig ding, zo te zien!!
Renault Twingo 1.2 GT TCE Gordini 2012 & Daf YA126 4.6 12V 1958

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 18 aug 2012 12:02

Je hebt smeerkoppen met 4 klauwtjes er in en met 3.

Die met 3 zijn de beste.

Lange flex leiding er op nemen, doet een nippel dan nog vervelend.

Dan spuit op de grond en met 1 hand bedienen en met de ander de smeerkop goed op de nippel houden, heb je aan 2 handen zat.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Berichtdoor B. van der Veer » za 18 aug 2012 15:18

Ik denk dat ik de oplossing van Ruud ga proberen, (kosten baten hè). Een langere drukslang op de vetspuit, de vetspuit op een plankje zodat hij altijd stabiel ligt en dan pompen. kijken of dat lukt.
De spuit die Gerard opgeeft is goed voor vetnippels die keurig bereikbaar zijn maar de meeste zitten op een lastige plek net zo schuin dat je er met een rechte drukleiding niet bij kunt. Plus je moet behoorlijk kracht in je handen hebben als je een stel smeerpunten achter elkaar wilt doen en ik ken mijn beperkingen. :wink:
Dank voor de adviezen.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » za 18 aug 2012 20:05

De spuit die Gerard opgeeft is goed voor vetnippels die keurig bereikbaar zijn maar de meeste zitten op een lastige plek net zo schuin dat je er met een rechte drukleiding niet bij kunt. Plus je moet behoorlijk kracht in je handen hebben als je een stel smeerpunten achter elkaar wilt doen en ik ken mijn beperkingen. :wink:
Dank voor de adviezen.
de spuit kan ook geleverd worden met slang
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten