Antennesteun radiobak

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Antennesteun radiobak

Berichtdoor wesley » ma 06 aug 2012 21:41

Wie weet welke antenne steunen er op de aluminium radiobak horen om de antennepotten van de rt4600 op te zetten?
Grtn v/d Ouwe Daf

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Berichtdoor montji » ma 06 aug 2012 23:32

Bedoel je een LARO radio uitvoering of een 126.
Bij de laatste MP-50

Gebruikersavatar
Philip R.J. Beekman
Erelid
Berichten: 119
Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
Locatie: Winschoten
Contacteer:

antennesteun

Berichtdoor Philip R.J. Beekman » di 07 aug 2012 14:26

Deze antennepothouders zitten er normaal op. Je kunt ze op twee manieren monteren. Je draait de grote kartelmoer van de antennepot los steekt de pot door een van de gaten en draait de moer weer vast en borgt deze met het inbusboutje. Als het goed is zitten er al boutgaten in de radiobak waar je deze steun zo aan kan bouten.

Afbeelding
Door het juiste te doen vreest gij niemand.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Berichtdoor montji » di 07 aug 2012 14:33

En deze heet dus de MP-50

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » di 07 aug 2012 17:13

Thanks heren,
Dan weet ik even voldoende!
Grtn v/d Ouwe Daf

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » di 07 aug 2012 19:19

naar mijn weten hoort het zo te zitten :

http://www.militaire-evenementen.nl/fot ... 26_002.jpg
en niet direct door de MP-50 gestoken :!:

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » wo 08 aug 2012 21:26

Heeft er iemand wat fotos van hoe een radiobak er van binnen uit hoort te zien?
(zonder hap uit de bak!)
Grtn v/d Ouwe Daf

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » di 14 aug 2012 12:17

dat zou ik ook wel willen weten :)
Kijk ook eens een keer op http://www.hoogsterang.nl - Voor al uw feesten, evenementen en bedrijfsuitjes! (Natuurlijk helemaal in leger stijl en met medewerking van de ya 126)

Gebruikersavatar
maartensliphorst
Hercules Held
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 nov 2006 12:01
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Berichtdoor maartensliphorst » di 14 aug 2012 13:59

Ik ben een beetje aan het rond zoeken geweest en heb wat gevonden:
(William van Grinsven van stichting verbindingsmateriaal.nl heeft zijn radio wagen helemaal in orde/compleet/alles werkend).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wa ge het hoefde nie te kopen.

ramon
Cabine Coureur
Berichten: 370
Lid geworden op: za 08 jan 2011 21:55
Locatie: Koudekerke

Berichtdoor ramon » di 14 aug 2012 19:23

Ik ben een beetje aan het rond zoeken geweest en heb wat gevonden:
(William van Grinsven van stichting verbindingsmateriaal.nl heeft zijn radio wagen helemaal in orde/compleet/alles werkend).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Die middelste foto (onderste doet het niet) is toch een Telex uitvoering ?

p.s. wat ligt er dan voor een torpedo onder de radio tafel :P
Dat is toch niet origineel hihi :wink:
DAF = Dat Accelereert Fantatstisch

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Berichtdoor montji » di 14 aug 2012 21:15

Zover ik weet zijn er in Nederland twee EZB wagens,waarvan 1 kompleet lijkt d.w.z zeggen de bovenste groene kast maar daar mankeren wat module's in'. De zend ontvanger bestaat uit een aantal inschuif module,s zoals een ontvanger,exciter ,hsp. voeding en zender.Fabrikaat Rockwell Collins en het type nr. 718/B-2 U.
De losse kasten kwamen nog wel eens te voorschijn in de schroothoop maar de module's werden onder toezicht verschreddert.
Zodat een komplete werkende set heel zeldzaam is,er viel af en toe wat tussen de wal en het schip maar dan moet je goed in het handelaar/domeinen kopers wereldje zitten en niet te beroerd zijn k.m.s te maken én meestal tevergeefs en geduld.
In Belgie is een EZB 126 in werkende staat kompleet met bijbehorende geremde aanhanger waarop een Hatz aggregaat,de antennemasten en de kabelhaspels.
Hij heeft ook als reserve nog 2 staan maar dan los niet in een voertuig.
De foto die hier getoond is waarschijnlijk genomen in het verbindings museum,want een v.d. getoonde telexen is zeldzaam en bijna niet te vinden.
De EZB werd gebruikt voor TOR verbindingen (telex over radio) en ook is het mogelijk CW te plegen en spraak ,ALL mode dus LSB/USB en AM en Data.HET is jammer dat men in de Harskamp niet even de moeite nam om te komen kijken,wij hadden een werkende EZB achter het voertuig op gesteld en hebben in den lande daarmee wat verbindingen gemaakt in phone,met een simpele dipool antenne in de dennebomen gespannen..

Zover ik weet rijd er nog iemand rond met een inkomplete wat a/d buitenkant niet te zien is omdat de kast afgesloten is met een rechthoekig luik mmar hij vertelde mij dat hij de ontbrekende module's zocht,ik heb hem sterkte gewenst maar daar bij verteld dat het bijna onmogelijk is en dan nog weet iemand nog een paar module's dan zijn de meeste kapot en dan heb je de boeken nodig,een zolder vol meetinstrumenten en de kennis.
De ERA van de EZB is in het begin jaren 2000 afgesloten in de shredder.

montji
Hercules Held
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 27 nov 2006 09:40

Berichtdoor montji » wo 15 aug 2012 21:10

Even wat vergeten,wat toont ons foto 1 en 3 ,de shelter is aangepast de opening naar de cabine is niet origineel want de shelters waren gesloten..
Het zou een telexwagen geweest kunnen zijn maar de tafel is niet origineel.
Links zien we een KL/GRC-3030 ,en die is in gebruik geweest van 1958 tot 1970, in weze de opvolger van de WS-19 maar in 1960 in feite al achterhaalt en voornamelijk ingezet bij de territoriale eenheden.
Aangezien de metalen radio shelters stammen vanaf 1974 heeft deze set nooit in een radio shelter gestaan,wel in de YA-126 met canvas huif.
Wat zien wij rechts op de foto,.SEM 35 in gebruik geweest bij de Bundeswehr,zeg maar een Duitse equivalent vande RT-3600.

Kortom zo,n wagen als de foto toont heeft nooit bij de KL rond gereden.

Helaas is het Verbindingsmuseum gesloten want daarin stonden deze voertuigen met originele inrichting.
Ik heb misschien nog een CD met de foto,s van deze wagens ,ik zal zien of ik hem nog kan vinden.

Maar als iemand de intentie heeft om een degelijke weer origineel in te richten moet ik hem teleurstellen,alle componenten uit deze wagens zijn na 1900 tot 2000 via de domeinen op de markt gekomen en verdwenen.
Behalve de EZB ,die is overgebouwd in de (moderne) DAF drie tonners en daarna uitgefaseerd en voor 99% in de shredder gegaan,m,aar ze hebben er wel een vijfhonderd van gehad.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » wo 15 aug 2012 21:15

Thanks Montji!
Grtn v/d Ouwe Daf

Tjeabele
Matgroentje
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 06 nov 2009 19:09
Locatie: De Knipe

Berichtdoor Tjeabele » vr 17 aug 2012 00:23

De foto's die Maarten gevonden heeft, daarvan is de bovenste van mijn DAF.
Ik heb mijn radiobak naar eigen inzicht gebouwd, uiteraard na enig speurwerk op het internet.
De mijne is helemaal werkend, de volgende apparatuur is ingebouwd.
Voor 2 tot 12 mhz. de kl3030 met RA1 eindtrap.
Voor 26 tot 70 MHZ 2 stuks SEM25 met voedingsunit en afstand bediening.
Tevens nog een FSE38/58 werkend op 50.400 MHZ.
Eigenbouw 220/24 volt voedingskast.
Een 24 volt accu lader ligt klaar om ingebouwd te worden.
De bekabeling ligt op zogenaamde NATO kabelbaan, deze werden vroeger ook gebruikt in de DAF.
Verder zijn er nog plannen om een 145 MHZ AM zendontvanger in te bouwen, en om het intercom systeem van de SEM ook in de cabine te kunnen bedienen.
Ook is hier de originele (type no. weet ik even niet) aggregaat aanwezig.
De torpede waar Ramon het over heeft was mijn 120 liter gastank, inmiddels uitgebouwd, rij weer gewoon op benzine.
Links op de foto nog net zichtbaar een 24 volt lamp, welke ook rechts gemonteerd zit.
En overigens alles wat je ziet is compleet werkend.
Op dit moment ligt de DAF gedeeltelijk uit elkaar, dit door verf werkzaamheden, maar ik hoop in december weer mee te kunnen doen met het SRS midwinter rendez-vous. Dus een standkachel is nog welkom, wel heb ik een ventilator ingebouwd, want het kan zomerdag akelig warm worden in de radiobak.

En Montji heeft helemaal gelijk, de doorgang naar de kabine is niet origineel, en de tafel is ook zelf gemaakt, en de stoel komt ergens van een school die ik zelf groen heb gemaakt.
Ik heb dan ook niet getracht om de auto origineel te maken, maar bruikbaar voor mijn doeleinden.

Met groene radio groet.,
Tjeabele PE1HJP

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » do 23 aug 2012 20:57

Ik heb nu inmiddels een radiobak liggen welke nog opnieuw gepopt moet worden en weer terug in de groene kleur veranderd moet worden.
Hij is kaal van binnen, en ik wil er nog een tafel bijzoeken en ga er een enkele rt4600 in zetten. Dus als er nog mensen zijn die radiobak spullen weg willen doen neem dan even contact op via pb.
Grtn v/d Ouwe Daf


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten