keerring verdeelkasten
Moderator: ruben
keerring verdeelkasten
Hejj,
Ik heb een lekke keerring in de verdeelkast zitten.
Is er speciaal gereedschap nodig om de flens eraf te halen?
Volgens mij moet ik die flens vast kunnen ztten om de bout los te krijgen?
Welke maat is dit?
Lijkt me met het juiste gereedschap niet zo'n grote klus.
BVD
Kees
Ik heb een lekke keerring in de verdeelkast zitten.
Is er speciaal gereedschap nodig om de flens eraf te halen?
Volgens mij moet ik die flens vast kunnen ztten om de bout los te krijgen?
Welke maat is dit?
Lijkt me met het juiste gereedschap niet zo'n grote klus.
BVD
Kees
-
- Cabine Coureur
- Berichten: 405
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
- Locatie: mijdrecht
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Wat ik gedaan heb is idd die moer 38 losgedraaid (is voor de flens naar de aandrijfassen). Even slikken en die 17,50 uitgeven voor één dopje M38
Weet niet welke flens je bedoel maar vastzetten kan als je de voorwielaandrijving inschakelt. Zoveel geweld hoef je nou ook niet te gebruiken om die moer los te krijgen -> luchtsleutel doet wonderen.
Die middelste borgmoer op de as voor de versnellingsbak is nog groter (dacht ik, uit m'n hoofd 52?) Pietjedaf heeft ook dat middending uit mekaar gehad misschien dat hij dat weet?
Ik heb geen poelietrekker, wat ik gedaan heb (Ruud bedankt voor de tip!) is de borgmoer 2 slagen losgedraaid en daarna de flens van de aandrijfas weer aan de flens van de tussenbak gezet maar dan met een flinke moer of andere opvulling er tussengestopt. vastmaken met 4 langere M10 bouten. Zo kun je aan 4 kanten de boel lekker strak zetten en dan misschien een tik met de hamer en dan is de flens los.
Hoop dat het beetje duidelijk is zonder foto's
Weet niet welke flens je bedoel maar vastzetten kan als je de voorwielaandrijving inschakelt. Zoveel geweld hoef je nou ook niet te gebruiken om die moer los te krijgen -> luchtsleutel doet wonderen.
Die middelste borgmoer op de as voor de versnellingsbak is nog groter (dacht ik, uit m'n hoofd 52?) Pietjedaf heeft ook dat middending uit mekaar gehad misschien dat hij dat weet?
Ik heb geen poelietrekker, wat ik gedaan heb (Ruud bedankt voor de tip!) is de borgmoer 2 slagen losgedraaid en daarna de flens van de aandrijfas weer aan de flens van de tussenbak gezet maar dan met een flinke moer of andere opvulling er tussengestopt. vastmaken met 4 langere M10 bouten. Zo kun je aan 4 kanten de boel lekker strak zetten en dan misschien een tik met de hamer en dan is de flens los.
Hoop dat het beetje duidelijk is zonder foto's
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
En als die moer er af is, moet je er rekening mee houden dat als het toen goed in elkaar gezet is er een flinterdunne vulring achter zit.
Deze is wat vervelend om te verwijderen, want hij is zo dun dat hij in het schroefdraaf blijft hangen, ik neem altijd een magneet en een schroevedraaier.
Als je hem niet weg haal, dan wordt het een soort van borging en krijg je de flens er nog moeilijker vanaf, want dat plaatje wil dus niet over het schroefdraad glijden.
En als je de boel terug zet, doe aan dat plaatje aan beide zijde wat vloeibare pakking.
Hij zit er in om door lekken van de olie langs de spiebaan tegen te gaan.
Maar ze willen toch nog wel is gaan lekken, omdat men meestal de oude weer her gebruikt, omdat een nieuwe niet voorhanden is.
Ga je van zelf druppels krijgen aan je flensrand.
Deze is wat vervelend om te verwijderen, want hij is zo dun dat hij in het schroefdraaf blijft hangen, ik neem altijd een magneet en een schroevedraaier.
Als je hem niet weg haal, dan wordt het een soort van borging en krijg je de flens er nog moeilijker vanaf, want dat plaatje wil dus niet over het schroefdraad glijden.
En als je de boel terug zet, doe aan dat plaatje aan beide zijde wat vloeibare pakking.
Hij zit er in om door lekken van de olie langs de spiebaan tegen te gaan.
Maar ze willen toch nog wel is gaan lekken, omdat men meestal de oude weer her gebruikt, omdat een nieuwe niet voorhanden is.
Ga je van zelf druppels krijgen aan je flensrand.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: keerring verdeelkasten
De verdeelkast links lekt al enige tijd olie, dus nu maar eens onderhanden nemen. Het heeft me behoorlijk veel moeite de borgmoer los te krijgen (luchtsleutel, warm stoken, schrikken hielp allemaal niet), maar die is uiteindelijk los.
Vervolgens met een (gewone) poelietrekker geprobeerd bij de keering te komen. Helaas zat dit zo vast dat ik mijn poelietrekker gesloopt heb. Nu las ik bovenstaande maar dit gedeelte begrijp ik niet: "maar dan met een flinke moer of andere opvulling er tussengestopt. vastmaken met 4 langere M10 bouten. Zo kun je aan 4 kanten de boel lekker strak zetten en dan misschien een tik met de hamer en dan is de flens los. ". Kan je dit nader toelichten?
Vervolgens met een (gewone) poelietrekker geprobeerd bij de keering te komen. Helaas zat dit zo vast dat ik mijn poelietrekker gesloopt heb. Nu las ik bovenstaande maar dit gedeelte begrijp ik niet: "maar dan met een flinke moer of andere opvulling er tussengestopt. vastmaken met 4 langere M10 bouten. Zo kun je aan 4 kanten de boel lekker strak zetten en dan misschien een tik met de hamer en dan is de flens los. ". Kan je dit nader toelichten?
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: keerring verdeelkasten
4 draadstangen gebruiken, oude flens of plaat met 4 gaten erin en dit geheel als poulietrekker samenbouwen. Het geheel goed strak zetten en vervolgens met een hamer op de flens slaan om deze los te laten schrikken.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Hercules Held
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
- Locatie: Enschede
Re: keerring verdeelkasten
Wij hebben ons ook wel eens helemaal kapot lopen zweten op zoiets met de ingaande as van de tussenbak.
De foto van dit bericht illustreert denk ik mooi wat er wordt beschreven:
http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... ker#p25074
Het gaat er om dat je iets van een plaat hebt die met bijvoorbeeld een bout (zoals hierboven) tegen de borgmoer kan drukken. Bouten of draadstangen op de 4 hoeken zorgen er dan voor dat je de flens er op spanning kan zetten. Dan een flinke tik tegen de zijkant van de flens om deze te laten schrikken.
Succes
De foto van dit bericht illustreert denk ik mooi wat er wordt beschreven:
http://www.ya126.nl/forum3/viewtopic.ph ... ker#p25074
Het gaat er om dat je iets van een plaat hebt die met bijvoorbeeld een bout (zoals hierboven) tegen de borgmoer kan drukken. Bouten of draadstangen op de 4 hoeken zorgen er dan voor dat je de flens er op spanning kan zetten. Dan een flinke tik tegen de zijkant van de flens om deze te laten schrikken.
Succes
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: keerring verdeelkasten
wat kempenaar wil zeggen dat de moer en de flens er wel vanaf komen maar hoe krijg je dan die keerring eruit? (oude situatie: viltring + keerring)
Ik heb het met een grote schroevendraaier gedaan, de keerringen kun je daarna niet meer gebruiken (ik heb geen trekker voor keerringen)
Wat ook kan is de hele bende van de tussenbak afschroeven (meer werk want je moet ook de bediening van de voorwielaandrijving loshalen)
Maar dan kun je wel alles lekker schoonmaken maar zeker ook het gaatje naar de tussenbak doorprikken. Als die dichtzit dan krijg dit deel van de aandrijving niet genoeg olie...
Ik heb het met een grote schroevendraaier gedaan, de keerringen kun je daarna niet meer gebruiken (ik heb geen trekker voor keerringen)
Wat ook kan is de hele bende van de tussenbak afschroeven (meer werk want je moet ook de bediening van de voorwielaandrijving loshalen)
Maar dan kun je wel alles lekker schoonmaken maar zeker ook het gaatje naar de tussenbak doorprikken. Als die dichtzit dan krijg dit deel van de aandrijving niet genoeg olie...
Re: keerring verdeelkasten
Ik ben nog niet zo ver dat ik bij de keerring ben; ik heb de borgmoer eraf, meer niet.
Bedankt voor de reacties en tips! Komend weekend ga ik weer eens knutselen!
Bedankt voor de reacties en tips! Komend weekend ga ik weer eens knutselen!
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: keerring verdeelkasten
Vaak zit er achter de borgmoer een heel dun plaatje, zo dun dat het tussen het schroefdraad blijft hangen, als je dan de boel los wil maken, maakt dat plaatje het nog wat lastiger, werkt dan als een soort van borging.
Dat plaatje moet volgens mij het doorlekken van olie langs de spiebanen of splines tegen gaan.
Dat plaatje moet volgens mij het doorlekken van olie langs de spiebanen of splines tegen gaan.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: keerring verdeelkasten
Vandaag de alles uit elkaar kunnen halen. Dank voor de tips! Er zat inderdaad een dun plaatje achter de borgmoer, wat ik zonder de reactie van Hoppa69 waarschijnlijk geheel over het hoofd had gezien. Voor verdere demontage vandaag met mijn zwager (waarvoor dank!) een poelie gemaakt naar de adviezen van jullie (zie foto). En de tip van Dafinknouleuk kwam ook van pas: viltring en keerring! Handig te weten wat nu wat is bij het vervangen. Morgen de boel weer in elkaar zetten, met nieuwe keerring.
- Bijlagen
-
- IMG_2073[1].jpg (135.94 KiB) 13675 keer bekeken
-
- Matgroentje
- Berichten: 9
- Lid geworden op: wo 12 mar 2014 17:23
- Locatie: Hilvarenbeek
Re: keerring verdeelkasten
Mijn keerringen, links en rechts (die vanuit de verdeelkast naar de aandrijfas van de voorwiel-reductie kast) zijn ook aan het lekken gegaan. Weet iemand welke maat keerring hier in moet en waar ik deze kan halen?
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: keerring verdeelkasten
Ik kan eens graven, heb er ergens liggen Dan kan ik een nummer voor je optypen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Site Admin
- Berichten: 1382
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: keerring verdeelkasten
Heb je het clubmagazijn al geprobeerd? Naam en telefoonnummer staan in de bestuurslijst op de site!
Re: keerring verdeelkasten
Bij het clubmagazijn zijn ze op voorraad en Thomas wil ze zelfs opsturen!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten