Militaire kentekens - welk onderdeel

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

HarDaf
Matgroentje
Berichten: 19
Lid geworden op: di 07 feb 2012 20:41
Locatie: Maasland

Militaire kentekens - welk onderdeel

Berichtdoor HarDaf » di 17 apr 2012 21:04

Is er binnen die club al eens iemand bezig geweest om te kijken bij welk onderdeel je DAF gediend heeft? Je zou zeggen dat er toch wel ergens geregistreerd zou moeten staan welke kenteken(reeks) waar is gebruikt. Hebben bepaalde series paraat gediend en andere alleen MOB-complex?
Ik ben benieuwd waar mijn DAF heeft gediend. Dan kan ik ook het onderdeel-teken wat er origineel op heeft gestaan weer terugbrengen.

Benieuwd naar de reacties.
As 't beure mot, mot 't beure

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » di 17 apr 2012 21:55

Als je goed schuurt op de juiste plaatsen zal het teken vast wel ergens tevoorschijn komen als je mazzel hebt. Zo ver ik weet is er niet meer over bekend. Voertuigen rouleren, eenheden worden opgeheven en opgericht. Dus hij kan wel op tig verschillende plekken hebben gediend.
Grtn v/d Ouwe Daf

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » wo 18 apr 2012 17:08

dat is wel een voordeel van een 328
naar de hand van het 4 cijferig nummer achter
bij het chassis kan je het om nummeren naar het
orginele KL nummer :P
CHROME WON´t BRING YOU HOME

HarDaf
Matgroentje
Berichten: 19
Lid geworden op: di 07 feb 2012 20:41
Locatie: Maasland

Berichtdoor HarDaf » wo 18 apr 2012 20:43

Het oude kenteken weet ik wel, dat stond op het DOM51 formulier. Het was de KO-90-65.
Volgens Wikipedia zou deze bij de laatst geleverde kentekenreeks horen (de 5-na-laatste):
1959
type: Wep zonder lier
aantal:100 stuks
kentekens: van KO-89-70 t.m. KO-90-69


Maar waar heeft hij gediend of in welk MOB complex is hij gestald geweest. Heeft iemand daar wel eens onderzoek naar gedaan?
As 't beure mot, mot 't beure

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » wo 18 apr 2012 21:10

Alleen het opschuur verhaal. Of je moet toevallig een foto vinden met je kenteken, maar dan moet je nog de plaats weten.
Dat mobcomplex verhaal begint ook een waar fabeltje te worden. Iedereen denkt dat zijn voertuig in een mobcomplex heeft gestaan. Maar dat zijn er in de praktijk helemaal niet zo veel geweest. Toen de voertuigen aardig aan het slijten waren werden ze regelmatig gerouleerd met de Mob auto's. Als een voertuig echt in de Mob opleg heeft gestaan zijn er een aantal herkenbare zaken in mijn ogen:
- grijs motorblok
- km stand 0 / 1000
- geen bijschilderplekken
- nauwelijks geoxideerde bedrading
- zekeringkast die er als nieuw uitziet.
- voorzien van een label waarop PRESERVEER staat.
- onbeschadigd canvas huifjes
- geen verweerde raampjes
- Nieuwe accu's of geen accu;s op moment van verkoop bij domeinen

Voldeed je web maar aan een van deze dingen dan heeft hij zeker niet in de mob gestaan. Heb je de wep pas sinds kort dan is het al heel moeilijk na te gaan of het een mob auto is geweest.
Grtn v/d Ouwe Daf

HarDaf
Matgroentje
Berichten: 19
Lid geworden op: di 07 feb 2012 20:41
Locatie: Maasland

Berichtdoor HarDaf » wo 18 apr 2012 21:23

Mijn motorblok is lichtgroen.
Km-stand 26.000, maar instrumentenpaneel was los bijgeleverd, dus ik weet niet eens of dat wel bij m'n Daf hoort.
Behoorlijk wat bijschilderplekken.
Dus altijd in MOB gestaan is zeker niet waar, misschien z'n laatste jaren?
Maar voor de rest nauwelijks speling op stuur en wielen, remmen (voeringen, trommels) waren als nieuw. Alleen de koppeling grijpt laat aan, ik bedoel dat ik het pedaal tot ruim halverwege kan laten opkomen tot hij begint te pakken. Wel een paar cm vrije slag.
As 't beure mot, mot 't beure

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » wo 18 apr 2012 22:46

lichtgroen betekent al dat je blok gereviseerd is door de KL

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Berichtdoor wegmann » wo 18 apr 2012 23:14

Maar waar heeft hij gediend of in welk MOB complex is hij gestald geweest. Heeft iemand daar wel eens onderzoek naar gedaan?
jawel, zat 8) maar het is in 99% van de gevallen geluk als je iets kan achterhalen. Een foto van je auto als je je militaire kenteken weet, een onderdeelsnummer op een zeil of onder een stoel, heul soms is er een onderhoudskaart achter gebleven in de cabine van het mobcomplex waar je auto gestaan heeft en verder heb je alleen de mogelijkheid van licht opschuren op de plaatsen waar een onderdeelsnummer behoorde te staan. ... en dan nog heb je niet de complete informatie want de auto heeft vast en zeker in die 40 jaar bij meerdere onderdelen gediend.
Het militaire kenteken is een ander verhaal...wat betreft de ya 328 is de opmerking van Harley Jack correct, op de (al maanden verdwenen ??) 328-site had ik een verhaal gezet over de relatie tussen dafserienummer en mil.kenteken. het Dafserienummer staat rechts achter ingeslagen in het chassis.....dat ZELFDE geldt ook voor de ya 126 :D alleen heb ik daar nooit echt veel uitzoekwerk van gemaakt omdat het mil.kenteken bij de ya 126 ook op het plaatje in de cabine staat.

Dan het mobcomplex verhaal van Wesley hierboven.... De herkenningspunten die hij opschreef kloppen opzich...maarrrrrrr... ook op een MC kan een motor gewisseld worden of tijdens een herhalingsoefening :idea: een groen blok is dus best mogelijk bij een auto die al jaren in een MC staat. Bijschilderen....ik kende monteurs op MC's die de godganse dag met een bokkepoot en groene verf in de weer waren :lol: zeker als een onderdeel buiten gestald was. de overige kenmerken op Wesley's lijstje waren mogelijk maar niet regel...
kortweg gezegd kan je stellen dat 95% van de nu in particulier bezit zijnde Daf ya's uit een mobcomplex komen... waarom? de meeste zijn verkocht bij de domeinen na 1990.... Daarvoor werd er nog niet (vaak) verkocht in echt grote getalen te gelijk en was de staat van de auto's meestal niet best. Die hadden lang buiten gestaan op de sloop (verzamelplaats) van de domeinen en kwamen vaak direct uit de parate hap. Bovendien gold toen nog de regel dat de tellers gedemonteerd moesten worden wegens radioactiviteit ofzo EN de koude oorlog was nog aan de gang.......... 8) In de 80-jaren werden overigens ook grote aantallen verschroot, meestal de auto's die uit de parate hap kwamen na de wisseling met de YA 4440.
Toen de voormalige vijand éénmaal vertrokken was begon de leegloop van de mobcomplexen + de YA4442 kwam erbij waardoor de YA 4440's de oude meuk in de mobcomplexen kon vervangen. Hele onderdelen verdwenen naar de domeinen.....zie de foto's uit die tijd.... tegelijkertijd werden de laatste parate oude Daf's ook afgevoerd, dat was niet zoveel meer, hoofdzakelijk ya126 radio uitvoering, van Heutz en Natres voertuigen want die kregen standaard ouwe zooi om op te rijden en wat voertuigen die op kazernes hadden gereden als brandweervoertuig of bij de kazco's.
Blijft over : hoelang heeft zo'n voertuig in zo'n mobcomplex gestaan? Soms heel lang... mijn eigen ya 328 bijvoorbeeld vanaf 1964... maar het kan ook zijn dat een auto bij een opgelegd onderdeel zat dat lang tekorten had en pas in de 80-jaren op sterkte werd gemaakt met gereviseerde of de betere voertuigen uit de parate hap. (omdat die ineens vrij kwamen door de komst van de YA4440). Veel voertuigen zijn nog in prima staat omdat die meestal binnen gestald waren , 1x per jaar een km of 10 test reden en af en toe mee gingen met een herhalingsoefening....Preserveren was de hoofdtaak op een mobcomplex....

Dikkedaf
Hercules Held
Berichten: 112
Lid geworden op: do 24 apr 2008 13:08
Locatie: Dalerveen

militaire kentekens

Berichtdoor Dikkedaf » do 19 apr 2012 00:01

De YA 126 die ik sinds juni 1995 in mijn bezit heb, is gekocht van een handelaar die de auto een maand ervoor bij Domeinen in Soesterberg heeft gekocht. Het kenteken is KL-50-30 uit 1955, geloof ik de 23e YA 126 die gebouwd is. De kenteken plaat zat nog op de voorzijde. De auto heeft wel een grijs blok, heeft een gerepareerde laadbak en is strak, maar heeft alleen een slechte zijkant van de accubak en spatbordzijstukken. Waarschijnlijk heeftt deze niet alleen in een mob complex gestaan, al was het blok nog voorzien van preserveerolie. Er zit nog een canvas kap op van zeer dik en stug canvas. De auto staat nogal hoger met de laadbak dan de voorzijde. Na het wegschuren kon ik 833T? (AAT) waarnemen, dit bleek uit navraag bij het AAT museum in Stroe een mobilisabel onderdeel te zijn. Het voertuig nummer was 5-50. Wie is bekend met dit onderdeel?
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Militaire kentekens - welk onderdeel

Berichtdoor ErikvanGarderen » ma 01 dec 2014 07:33

Voor de mensen die nog op zoek zijn naar het kenteken van hun WEP; In mijn blog over de BE-07-66 heb ik het ook al gehad over het opschuren aan de rechterachterzijde net voor de bumperette; Daar staat bij mijn WEP 1298. Door het eerste cijfer met vijf te verhogen, kom je op de vier cijfers van het kenteken uit. Die vier cijfers zijn (niet geheel toevallig) ook de laatste vier cijfers van het serienummer wat op het fabrieksplaatje staat (je hoeft dus niet eens te vijlen als je nog over de fabrieksplaatjes beschikt...).
De methode om de WEP binnen Defensie van een kentekenplaat te voorzien lijkt dus wel heel veel op de bij de YA-328 gebruikte methode en lijkt dus niet zospannend te zijn.

Bij mijn WEP zou het kenteken dus KL-62-98 geweest zijn en dat nummer bevind zich volgens het YA-126 artikel op Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/DAF_YA-126 in de reeks van WEP-met-lier. Aangezien mijn WEP ook inderdaad is uitgerust met lier lijkt me dat een redelijk plausibele verklaring.

Bron; De Facebook pagina van Jan de Weijer met een reactie op 5-5-2014 in de namiddag.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Militaire kentekens - welk onderdeel

Berichtdoor Hoppa69 » ma 01 dec 2014 09:03

Ben is gaan kijken naar de mijne.
Die heeft 6014.
Als ik het eerste cijfer met 5 verhoog neem ik aan dat ik dan de 71-14 zou hebben.

Zoek ik die op op wikipedia kom ik op bouwjaar 1958 zonder lier uit.
Die van mij had inderdaad geen lier.

Sterker nog, mijn wagen had geen montage gaten of ogen of wat dan ook voor de bediening van de lier.
Alleen de ophanging voor de trommel.

Zouden ze in 1958 niet alle webjes standaard voorzien hebben voor eventueel lier opbouw.
Was een heel gedoe om dat er in te bouwen en ik neem aan dat hun in die tijd ook zo gedacht hebben.

Op kenteken is eerste toelating 1956.
Ik weet dat ze die dingen op stapel hadden liggen maar zouden ze een wagen van 1958 nog gewoon een papiertje hebben gegeven van 1956 ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

SLD
Knipperlichtje
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 30 nov 2011 16:56

Re: Militaire kentekens - welk onderdeel

Berichtdoor SLD » ma 01 dec 2014 14:48

Heren,

Het is mooi gevonden, ik durf alleen niet te garanderen dat dit voor elke wep het geval is. Het lijkt mij het slimste deze methode toe te passen op voertuigen waar we het kenteken zeker van weten.
Wat Erik zegt over dat het bij de 328 hetzelfde is, is mij nog nooit opgevallen. Ik heb destijds de tabellen gemaakt icm het uitspitten van oude domeinen catalogussen om deze database compleet te maken (http://www.kenteken.legerdaf.nl)

Defensie kennende is het nooit op een logische manier uitgedacht, dit alleen maar om de vijand om de tuin te leiden. Het moest er per slot van rekening op lijken dat we zeker 2x zoveel voertuigen hadden dan daadwerkerkelijk het geval was.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Militaire kentekens - welk onderdeel

Berichtdoor Hoppa69 » ma 01 dec 2014 16:08

Heren,

Het is mooi gevonden, ik durf alleen niet te garanderen dat dit voor elke wep het geval is.
Heb is een kleine test gedaan op het register met het 314 serrienummer

De 3543 wordt de KO-25-43 en van die weet ik dat dat klopt.
Komt overeen met het kenteken wat op de motorkap staat.
Motornummer komt ook weer overeen met de motor die er in zat.
Chassinummer motorkap komt overeen met ingeslagen nummer

Neem je 2543 dan wordt het KO-15-43
En bij 1543 wordt het KO-05-43

Dus lijkt het dat ze hier er steeds 1 af gehaald hebben.

Tot dat je dan 0543 intikt, dan wordt dat de KL-05-43
En ga je alleen maar van KO naar KL.

Dus zal die vlieger bij de 126 en net als bij de rest een bepaald getal er af of erbij doen aardig in de richting komen, 100 % is het niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ErikvanGarderen
Hercules Held
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 08 aug 2014 13:32
Locatie: Culemborg

Re: Militaire kentekens - welk onderdeel

Berichtdoor ErikvanGarderen » ma 01 dec 2014 23:15

Dat lijkt toch een leuk beeld op de leveren, ook voor de314. Ik verwees naar de 328 op basis van één van de eerste berichtjes op dit forum die door Harley Jack was geschreven.
Of bij alle YA-126 de lier was voorbereid vraag ik afomdat er maar een beperkte serie met lieren is gemaakt, dus het kan ook maar zo zijn dat men voor de versiemet lier wat aparte boormallen en lasmallen gebruikten (wat weer goedkoperis dan alles al voor moeten bereiden...)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Militaire kentekens - welk onderdeel

Berichtdoor Hoppa69 » di 02 dec 2014 08:03

Ik verwees naar de 328 op basis van één van de eerste berichtjes op dit forum die door Harley Jack was geschreven.)
Doe dan voor het gemak voortaan ff de link van het topic erbij. :idea:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten