De Radio Hoek!

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
GroeneD
Hercules Held
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 17:38
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

De Radio Hoek!

Berichtdoor GroeneD » vr 13 apr 2012 20:42

Het leek me een leuk idee om een onderwerp te maken waarin je je eigen radio foto's, vragen of opmerkingen kunt posten! Dus bij deze. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden.

Gebruikersavatar
GroeneD
Hercules Held
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 17:38
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Berichtdoor GroeneD » vr 13 apr 2012 21:09

Ik zal zelf ook meteen van wal steken door mijn eigen foto's van mijn kleine verzameling te plaatsen!

-Hier mijn GRC3030 radio. Deze is in mijn Nekaf geplaatst
Afbeelding

-Hier mijn laatste aanwinst. Een WS38 MK2. Een amateurzender heeft hem helaas in zijn handen gekregen en hij heeft er wat dingen aan verknutseld. Ik moet deze radio nog compleet maken!
Afbeelding

-Hier komen dan mijn telefooncentrales. Eerst de BD-72. Ik heb er in totaal 2, 1 met NL plaatje en 1 met orgineel WO2 plaatje.
Afbeelding

-Hier dan het kleine broertje, de BD-71. Ook van deze heb ik 2 stuks, 1 met NL en 1 met WO2 plaatje.
Afbeelding

-Dan kom ik nu aan bij mijn collectie veldtelefoons. Ik heb van alle veldtelefoons een set.
Afbeelding
Afbeelding

-Hier mijn RT-68 sets
Hier de kleinste set. Naast deze set zie je een RT-70 radio met een zelf gebouwde voeding.
Afbeelding

Hier de middelste set. Deze is uitgebreid met een aparte ontvanger.
Afbeelding

En dan hier de grootste (en ZWAARSTE) set. Deze is compleet met beschermhoes, orginele handleidingen en een module om de radio te sturen d.m.v. een veldtelefoon. Bij deze set zit naast de RT radio nog een aparte ontvanger en een RT-70 radio.
Afbeelding

-Hier 1 van mijn PRC radio sets. Dit is een PRC10 gemonteerd op de bijbehorende voertuigvoeding AM598/U. Ik heb 2 complete sets waarvan 1 PRC10 en 1 PRC9 set. De PRC8 radio zoek ik nog.
Afbeelding

-Hier een complete PRC10 set in manpack uitvoering.
Afbeelding

-Hier 1 van de 2 CPRC26 sets die ik heb.
Afbeelding

-Hier nog een voedingstoestel. Deze stonden in de radioreparatie werkplaatsen. Dit toestel kan voor verschillende radio's de spanningen leveren zodat de radio's getest konden worden zonder eerst de accubak met accu's aan te sluiten. Radio's die hierdoor getest konden worden zijn onder andere de CPRC26, WS31 en PRC10/9/8
Afbeelding

En ja, dan heb je geen ruimte meer. En dan ziet het er dus zo uit in de schuur. Hier staan onder andere een Duitse GRC9 met LV-80, de bijbehorende generator en nog een hele boel losse onderdelen en kabels enz.
Afbeelding

Dit was dan een gedeelte van mijn verzameling. De rest moet nog een keer mooi opgezet worden en dan zal ik deze stukken ook plaatsen! Voor de mensen die ook een van deze radio sets hebben, ik heb op mijn computer de handleidingen in PDF staan. Dus als u deze nog zocht dan kunt u mij even een berichtje doen.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » za 14 apr 2012 20:38

Dit is mijn set:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Grtn v/d Ouwe Daf

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » zo 15 apr 2012 11:35

Groene D:
Zijn jou radio's de voorloper van de RT 3600? of hoe moet ik dat zien?


Wesley:
Zo'n setje zou ik nou ook graag hebben, ik was chauffeur / radiotelefonist lichting 85-2 en daar nog mee "gewerkt".


Ik zie de RT3600 wel eens voorbij komen op oa marktplaats. Voor in mijn Laro heb ik al een radiotafel, antennesteun en de antenne.
Maar de set zelf helaas nog niet, ze komen weleens voorbij op marktplaats etc maar die prijs die ze dan vragen is voor mij te veel. Zal wel bij dromen blijven.

mzzl
Kees

Gebruikersavatar
GroeneD
Hercules Held
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 17:38
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Berichtdoor GroeneD » zo 15 apr 2012 11:53

@wesley:
Ik zie dat je een radiotafel hebt voor een dubbele set. moet dit ooit een.dubbele set worden of hou je het er toch maar bij een? Het is wel een prachtige set! Ik zou er graag een willen maar ik vind ze persoonlijk te duur.

@kees:
Ik durf niet met zekerheid te zeggen of de rt3600 de opvolg set van de Rt 68/67/66 sets zijn. De rt sets en de Grc3030 zijn gebruikt in de jaren 50 en 60. Dus in de tijd van de Nekaf en Ya 126. Ik weet niet precies wanneer de 3600 zijn intrede heeft gedaan en of tussen de rt68 en 3600 nog een set in heeft gezeten? misschien dat anderen dit wel weten?

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Berichtdoor markwise » zo 15 apr 2012 11:59

Wat betaal je tegenwoordig voor zo'n set?

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » zo 15 apr 2012 12:14

Wat betaal je tegenwoordig voor zo'n set?
ik ken iemand die er € 450,-- voor betaald heeft een paar maanden geleden.

mzzl
Kees

markwise
Vierwielend Vooruit
Berichten: 758
Lid geworden op: di 09 mar 2010 16:53
Locatie: Westerlee (Gn)

Berichtdoor markwise » zo 15 apr 2012 12:45

Dat is idd niet leuk meer...

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » zo 15 apr 2012 12:53

veelste duur joh het moet leuk blijven en is het spul dan werkend?
het ging vroeger voor een appel en een ei weg en kon je hele partijen kopen maar ja als je toen eens wist!!!!

maar in der tijd kosten een dubbel setje rt 3600 voor in een nekafje om en nabij 65000 fl
en het nekafje zelf kosten 12500 fl :D
best grappig om te weten
voor geschiedenis over de 3600 kan je ff kijken op
www.nekaf.com
dar staat bij radio instalatie de geschiedenis.
laters

Gebruikersavatar
GroeneD
Hercules Held
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 17:38
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Berichtdoor GroeneD » zo 15 apr 2012 14:33

450 euro voor een radio vind ik inderdaad ook veel geld. Voor nog 'n eens de helft van de prijs heb je de grootste goed werkende rt-68 set! Naar zulke sets gaat dan ook echt mijn voorkeur uit. Onderdelen zijn heel makkelijk te vervangen en te verkrijgen, en ze zijn gewoon lekker goedkoop! Daarnaast werken deze sets ook gewoon naar behoren. Wat ik vaak van anderen ook hoor met een 3600/4600 is dat als er een module kapot is, je dan een heel avontuur op moet zetten om een nieuwe module te vinden. En ook deze zijn meestal heel erg duur helaas! Zoals ik al zeg, ik vind het een prachtige set en ik zou er graag 1tje willen. Maar dan wacht ik wel even totdat ik een goedkoper exemplaar tegenkom!

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » zo 15 apr 2012 15:11

Museum bevrijdende vleugels inbest http://www.wingsofliberation.nl/ heeft een hele grote collectie radio's, alles werkend. Daar zit ook constant een man (waarvan volgens mij alles is) die er echt alles over kan vertellen. Niet alleen nederlands, ook Duits Russisch etc.
Tijdje terug daar geweest en alleen het enthousiasme van die man maakte het al de moeite waard om er naartoe te gaan.

Alles van VOOR de RT3600. Dus tot inde jaren '70.

mzzl
Kees

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » zo 15 apr 2012 17:54

Enkele set ligt normaal gesproken tussen de 350 en 450 euro.
Idd wel erg duur, maar zoekt en gij zult vinden.
Deze radiotafel en plaat voor in cabine en 2e antennesteun kom je bijna niet meer tegen.
De radiotafels zijn altijd geschikt voor een dubbele set, en zijn er niet enkel, dit geld ook voor de tafels die vroeger in de viertonners hebben gezeten.
Laatst gewijzigd door wesley op zo 15 apr 2012 21:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Grtn v/d Ouwe Daf

Gertjan
Hercules Held
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 07 nov 2008 20:27
Locatie: Zeist

Berichtdoor Gertjan » zo 15 apr 2012 19:28

Als er nog iemand op zoek is naar een werkende RT3600/RT4600 set, laat het me even weten, info@legerdaf.nl

Gebruikersavatar
GroeneD
Hercules Held
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 11 apr 2012 17:38
Locatie: Bosschenhoofd
Contacteer:

Berichtdoor GroeneD » ma 16 apr 2012 18:40

Ik heb nog eens de computer uitgeplozen en heb hier een verzamel lijstje van de radio handleidingen die ik in PDF heb:

*CPRC-26
*GRC-9
*GRC-3030
*PRC-6
*PRC-8/9/10
*RT-66/67/68
*RT-70
*RT-3600/4600
*BD71 + BD72
*Veldtelefoon EE-8

Als je iets nodig hebt stuur maar een berichtje! :wink:

Gebruikersavatar
Philip R.J. Beekman
Erelid
Berichten: 119
Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Radiohoek

Berichtdoor Philip R.J. Beekman » di 07 aug 2012 13:24

Dit is mijn RT-4600 die ik in mijn Daf YA-328 ingebouwd heb. Het is een dubbele 30 km set met intercom en filter. Op deze manier kan ik onder het rijden met mijn bijrijder storingvrij praten en tegelijk het radioverkeer horen en meepraten.
Afbeelding
Ik zou ook nog een ringleiding kunnen aanleggen, zodat ze achterin de laadbak ook kunnen meepraten. Het schakelkastje dat Wesley op foto vier aan de linkerkant heeft staan zou ik dan wel moeten hebben, hier kun je een headset of handtelemice op aanlsuiten (die van Wesley is overigens voor een RT-3600 en die werkt niet op een RT-4600).
Afbeelding
Door het juiste te doen vreest gij niemand.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten