Motor slaat niet aan, 15 jaar stilgestaan
Moderator: ruben
Motor slaat niet aan, 15 jaar stilgestaan
Heej, Daffers,
Ik heb sinds kort een 126, deze heeft 15 jaar stilgestaan na uit een Mob-complex gekomen te zijn. Alles zat goed in het vet en de tectiel. Weinig roest.
Ben begonnen om hem rollend te maken, dus remmen gangbaar etc. Nu is de motor aan de beurt. Nieuwe akku's, carburateur schoon, bougies gecheckt maar die zien er goed uit. Startpoging gedaan, maar geen vonk. Verdelerkap eraf, ik zie geen onrechtmatigheden.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er iets niet goed staat afgesteld, dus kan er iets anders aan de hand zijn? Zit er ergens een zekering tussen bijvoorbeeld?
Wie weet raad?
Ik heb sinds kort een 126, deze heeft 15 jaar stilgestaan na uit een Mob-complex gekomen te zijn. Alles zat goed in het vet en de tectiel. Weinig roest.
Ben begonnen om hem rollend te maken, dus remmen gangbaar etc. Nu is de motor aan de beurt. Nieuwe akku's, carburateur schoon, bougies gecheckt maar die zien er goed uit. Startpoging gedaan, maar geen vonk. Verdelerkap eraf, ik zie geen onrechtmatigheden.
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat er iets niet goed staat afgesteld, dus kan er iets anders aan de hand zijn? Zit er ergens een zekering tussen bijvoorbeeld?
Wie weet raad?
As 't beure mot, mot 't beure
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Haal de aansluiting naar de verdeler er is af, testlampje of meter er in met contact aan.
Geen 24 volt, geen vonk.
Niet lullig bedoeld maar je zal de eerste niet zijn, die de contactschakelaar niet omhaalt, zit naast de startknop, dan draait de startmotor wel maar aan slaan zal ie nooit.
In de zekeringenkast gekeken ?
Zit achter het luchtfilter, zekeringen willen nog wel is coroderen of weg branden in hun zitting, zie je pas als je hem er uit haalt.
Heb je een lier ?
Zit een schakelaar op, dat als deze te strak komt te staan, dan gaat de motor uit, kan je alleen nog starten in zijn achteruit.
Nou voorlopig kan je vooruit zo.
Greetz
Geen 24 volt, geen vonk.
Niet lullig bedoeld maar je zal de eerste niet zijn, die de contactschakelaar niet omhaalt, zit naast de startknop, dan draait de startmotor wel maar aan slaan zal ie nooit.
In de zekeringenkast gekeken ?
Zit achter het luchtfilter, zekeringen willen nog wel is coroderen of weg branden in hun zitting, zie je pas als je hem er uit haalt.
Heb je een lier ?
Zit een schakelaar op, dat als deze te strak komt te staan, dan gaat de motor uit, kan je alleen nog starten in zijn achteruit.
Nou voorlopig kan je vooruit zo.
Greetz
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Thanks vor je antwoord.
Ga zaterdag weer sleutelen, dus eens kijken waar de schoen wringt.
Ik heb de ontstekingschakelaar wel omgezet, maar het kan natuurlijk dat die geen goed contact maakt. Ik wist trouwens niet dat de startmotor dan wel rond gaat?
Dus eerst maar controleren of we spanning hebben op de verdeler.
Ga zaterdag weer sleutelen, dus eens kijken waar de schoen wringt.
Ik heb de ontstekingschakelaar wel omgezet, maar het kan natuurlijk dat die geen goed contact maakt. Ik wist trouwens niet dat de startmotor dan wel rond gaat?
Dus eerst maar controleren of we spanning hebben op de verdeler.
As 't beure mot, mot 't beure
-
- Hercules Held
- Berichten: 72
- Lid geworden op: do 17 feb 2011 23:20
- Contacteer:
Als je het contact overhaalt, zal je brandstofmeter ook uitslaan. Deze zit op dezelfde schakelaar, maar uiteraard meten is weten.
Wij hebben hier vorige jaar 10 blokken weer aan het pruttelen gekregen (na jaren stilstand)
en de meest voorkomende dingen waren:
Geen brandstof, poreuze leidingen van tank naar brandstofpomp
Geen vonk, slechte onderbrekerpunten, doorgeslagen verdelerkap, kapotte contact schakelaar
Geen compressie, door vast zittende kleppen. Als een aantal cilinders het doen dan gaat de rest na een tijdje wel meedoen. (meestal) Anders via kleppendeksel los proberen te tikken, mocht dit niet lukken dan wordt het echt je kop trekken. Dit is overigens ook een simpel klusje.
Om het blokje aan de praat te krijgen kun je een beetje remmen reiniger in de carb spuiten, of een beetje pure zuurstof van de snijbrander.
Succes
Wij hebben hier vorige jaar 10 blokken weer aan het pruttelen gekregen (na jaren stilstand)
en de meest voorkomende dingen waren:
Geen brandstof, poreuze leidingen van tank naar brandstofpomp
Geen vonk, slechte onderbrekerpunten, doorgeslagen verdelerkap, kapotte contact schakelaar
Geen compressie, door vast zittende kleppen. Als een aantal cilinders het doen dan gaat de rest na een tijdje wel meedoen. (meestal) Anders via kleppendeksel los proberen te tikken, mocht dit niet lukken dan wordt het echt je kop trekken. Dit is overigens ook een simpel klusje.
Om het blokje aan de praat te krijgen kun je een beetje remmen reiniger in de carb spuiten, of een beetje pure zuurstof van de snijbrander.
Succes
-
- Hercules Held
- Berichten: 137
- Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
- Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
- Marcel de Boorder
- Hercules Held
- Berichten: 64
- Lid geworden op: di 08 jan 2008 21:55
- Locatie: Tolbert
Hij doet 'ut!
Eerst de contactschakelaar maar even schoongemaakt en ingespoten met Elektro spray.
Tot in de verdeler 24 volt gemeten, maar geen vonk. Wat nu? Bougiekabels van de verdeler, schoonmaken, insprayen maar geen resultaat.Tot er een handige neef voorbij kwam die vroeg of de contactpuntjes wel opengingen. Niet dus.
Even afstellen, alles weer in elkaar, dynamo weer op z'n plaats, benzine in de tank en beetje opgepompt. Startpoging 1 en voila! Lopen die tor, als een zonnetje!
Nu keuringsklaar gaan maken en dan op naar RDW voor een kentekenkeuring.
Nog speciale eisen waar ik aan moet denken?
Eerst de contactschakelaar maar even schoongemaakt en ingespoten met Elektro spray.
Tot in de verdeler 24 volt gemeten, maar geen vonk. Wat nu? Bougiekabels van de verdeler, schoonmaken, insprayen maar geen resultaat.Tot er een handige neef voorbij kwam die vroeg of de contactpuntjes wel opengingen. Niet dus.
Even afstellen, alles weer in elkaar, dynamo weer op z'n plaats, benzine in de tank en beetje opgepompt. Startpoging 1 en voila! Lopen die tor, als een zonnetje!
Nu keuringsklaar gaan maken en dan op naar RDW voor een kentekenkeuring.
Nog speciale eisen waar ik aan moet denken?
As 't beure mot, mot 't beure
-
- Cabine Coureur
- Berichten: 405
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
- Locatie: montfoort
Een DOM51 heb ik. Het was in zijn werkzaam leven de KO-90-65 uit 1959. Volgens Wikipedia uit de laatste serie van 100 voertuigen, zelfs de vijf na laatste!
Maar over de keuring: remmen goed afstellen, verlichting in orde maken en meer niet?
Kan je zelf kiezen of je op grijs of geel kenteken wil? Liefst op geel i.v.m. passagiers achterin, maar kan dat dus?
Maar over de keuring: remmen goed afstellen, verlichting in orde maken en meer niet?
Kan je zelf kiezen of je op grijs of geel kenteken wil? Liefst op geel i.v.m. passagiers achterin, maar kan dat dus?
As 't beure mot, mot 't beure
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 1 gast