Dikkie's DAF

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » zo 19 jun 2011 22:04

Laatste antwoord 3 mei.. tijd voor een update. Met hemelvaart weekend vol goede moed op pad gegaan richting Almere. Ik heb bij Thomas mijn achterbanden achtergelaten, en kreeg 2 exemplaren in bruikleen die NIET vol flinke scheuren zaten.
Onderweg naar Almere begon hij langzaam toch steeds wat warmer te lopen. En in Almere een controle gedaan, jawel, er zit wéér olie-afzetting in de radiateur (en dus oo kde rest van het koelsysteem..). Tijdens dit weekend voor het eerst off-road gegaan, en wat heuveltjes gepakt op het strand. Tevens had ik de twijfelachtige eer direct als eerste vast te zitten, door in mul zand een heuvel scheef te pakken en weg te zakken.
Ik heb dat weekend ook een spoedcursus 2wd-4wd schakelen van Jaap gehad, die zich verbaasde dat mijn pook maar tot halverwege kwam..

Op de terugweg van Almere naar Den Helder merkte ik dat de auto naar links trekt. Ik vermoed dat de rem van het linkervoorwiel vast zit. Ik wilde dit bevestigd hebben, dus trok de wiel arm met de krik omhoog en draaide het wiel.. niet. De assen bewogen tot aan het op de grond staande achterwiel. Da's typisch, voor een auto in 2wd.. dus het wiel in het 'midden' gezet, dus niet op een uiterste stand, en datzelfde geintje herhaald met het rechtervoorwiel. Opkrikken, stukje draaien.. en mijn pook komt ineens WEL tot aan rechtop! Schijnbaar heeft de auto dus al sinds Januari (dat ik hem heb) en misschien al eerder in zijn 4wd gereden.. jammer, heel jammer. Hij stuurt nu ineens oo kvele malen lichter!
Het linkerwiel loopt ook wel iets zwaarder dan rechts. Zal dan de rem wel zijn.

Ik heb ook, vanwege het puntje koeling, beide koelleidingen eruit gehaald en weggegooid. De bovenste, van radiateur naar thermostaat, had een permanente knik en de onsderste had een T-stuk met afgedopte slang die boven mijn dynamo uitkwam, vermoedelijk ooit voor een gasinstallatie of verwarming bestemd. De warmtewisselaar heb ik eruit gehaald en met perslucht schoongespoten - deze lijkt compleet en niet lek. De behuizing is wel SMERIG, en ga ik deze week schoonmaken. Daarna het handeltje weer monteren met pakkingen die ik bij Rene vandaan heb, nieuwe koelslangen erop, het hele zooitje met warme motor doorspoelen met een vaatwastablet.. en daarna is het hopelijk opgelost.

Zodra hij motorisch goed is kunnen we naar de volgende punten.. velgen schilderen (ik heb vorige week een mooi setje bij Ronald vandaan gehaald), de oude banden eraf, remtrommels openmaken en schoonmaken, monteren en nieuwe bandjes erop. Daarna ga ik ook maar eens nadenken over het 2wd/4wd probleempje. En dat stomme vetpotje op mijn stuurhuis, die wil ik er tezijnertijd ook af hebben.

Op naar een werkende en betrouwbare DAF 8)

Oja, vraagje met betrekking tot het handboek, specifiek de smeerkaart. Wat zijn de burgernotaties voor de gebruikte oliën en vetten? Ik weet inmiddels dat de waterpomp schroefaskokervet slikt, en de motorcarter 20w50.. maar wat voor smeervet gebruiken jullie bijvoorbeeld? En wat voor olie voor stuurhuis/remmen/versnellings- en verdeelbakken?
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

John
Hercules Held
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 22 nov 2006 14:36
Locatie: Andijk
Contacteer:

Berichtdoor John » ma 20 jun 2011 18:29

Volgens mij zijn dit ze:

reductie bak 80 W 90
versnellingsbak 80 W 90
wormkasten: 80 w 90
waterpomp: schroefaskokervet
motorolie: SAE 15w50 of 20W50
rembekrachtiger: Castrol hyspin 10 AWS

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » ma 20 jun 2011 18:45

Laatste antwoord 3 mei.. tijd voor een update. Met hemelvaart weekend vol goede moed op pad gegaan richting Almere. Ik heb bij Thomas mijn achterbanden achtergelaten, en kreeg 2 exemplaren in bruikleen die NIET vol flinke scheuren zaten.
Onderweg naar Almere begon hij langzaam toch steeds wat warmer te lopen. En in Almere een controle gedaan, jawel, er zit wéér olie-afzetting in de radiateur (en dus oo kde rest van het koelsysteem..). Tijdens dit weekend voor het eerst off-road gegaan, en wat heuveltjes gepakt op het strand. Tevens had ik de twijfelachtige eer direct als eerste vast te zitten, door in mul zand een heuvel scheef te pakken en weg te zakken.
Ik heb dat weekend ook een spoedcursus 2wd-4wd schakelen van Jaap gehad, die zich verbaasde dat mijn pook maar tot halverwege kwam..

Op de terugweg van Almere naar Den Helder merkte ik dat de auto naar links trekt. Ik vermoed dat de rem van het linkervoorwiel vast zit. Ik wilde dit bevestigd hebben, dus trok de wiel arm met de krik omhoog en draaide het wiel.. niet. De assen bewogen tot aan het op de grond staande achterwiel. Da's typisch, voor een auto in 2wd.. dus het wiel in het 'midden' gezet, dus niet op een uiterste stand, en datzelfde geintje herhaald met het rechtervoorwiel. Opkrikken, stukje draaien.. en mijn pook komt ineens WEL tot aan rechtop! Schijnbaar heeft de auto dus al sinds Januari (dat ik hem heb) en misschien al eerder in zijn 4wd gereden.. jammer, heel jammer. Hij stuurt nu ineens oo kvele malen lichter!
Het linkerwiel loopt ook wel iets zwaarder dan rechts. Zal dan de rem wel zijn.

Ik heb ook, vanwege het puntje koeling, beide koelleidingen eruit gehaald en weggegooid. De bovenste, van radiateur naar thermostaat, had een permanente knik en de onsderste had een T-stuk met afgedopte slang die boven mijn dynamo uitkwam, vermoedelijk ooit voor een gasinstallatie of verwarming bestemd. De warmtewisselaar heb ik eruit gehaald en met perslucht schoongespoten - deze lijkt compleet en niet lek. De behuizing is wel SMERIG, en ga ik deze week schoonmaken. Daarna het handeltje weer monteren met pakkingen die ik bij Rene vandaan heb, nieuwe koelslangen erop, het hele zooitje met warme motor doorspoelen met een vaatwastablet.. en daarna is het hopelijk opgelost.

Zodra hij motorisch goed is kunnen we naar de volgende punten.. velgen schilderen (ik heb vorige week een mooi setje bij Ronald vandaan gehaald), de oude banden eraf, remtrommels openmaken en schoonmaken, monteren en nieuwe bandjes erop. Daarna ga ik ook maar eens nadenken over het 2wd/4wd probleempje. En dat stomme vetpotje op mijn stuurhuis, die wil ik er tezijnertijd ook af hebben.

Op naar een werkende en betrouwbare DAF 8)

Oja, vraagje met betrekking tot het handboek, specifiek de smeerkaart. Wat zijn de burgernotaties voor de gebruikte oliën en vetten? Ik weet inmiddels dat de waterpomp schroefaskokervet slikt, en de motorcarter 20w50.. maar wat voor smeervet gebruiken jullie bijvoorbeeld? En wat voor olie voor stuurhuis/remmen/versnellings- en verdeelbakken?

Over die olieafzetting in de radiateur:

Ik heb ook olie in mijn radiateur gehad, en ook zo'n tabletten gebruikt. Maar weinig resultaat hiermee. Ik heb een keer of 5 al het water eruit laten lopen na een rit
Je ziet of het allemaal weg is door in je radiator vulopening te kijken. Olie drijft dus als je daar nog troep ziet, nogmaals........

Of met een warme motor voorzichtig de dop los van de radiateur, de olie die bovenop drijft blaast er dan uit.
Is zo'n tablet niet "gevaarlijk" voor je waterpomp / vet.?


mzzl
Kees

bastiaan
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 256
Lid geworden op: do 19 aug 2010 19:46
Locatie: Koudekerke

Berichtdoor bastiaan » ma 20 jun 2011 21:23

denk dat het warmlopen ook een beetje te wijten is aan dat ie in zn 4-wd stond.... :shock:
als je vaak je as van je waterpomp smeert (aandraaien, vullen met vet enz..) druk je ook vet het koelsysteem in, dit kan ook op olie lijken als ie warm is :)
effe cleanen en nog eens proberen.

gr bastiaan

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » ma 20 jun 2011 22:09

denk dat het warmlopen ook een beetje te wijten is aan dat ie in zn 4-wd stond.... :shock:
als je vaak je as van je waterpomp smeert (aandraaien, vullen met vet enz..) druk je ook vet het koelsysteem in, dit kan ook op olie lijken als ie warm is :)
effe cleanen en nog eens proberen.

gr bastiaan
Dat vet zorgde er oa voor dat mijn DAF destijds warm liep. Thermostaat zat vol met oa aangedroogd vet. Kwam me een partij troep uit die thermostaat na verwijdering.
Thermostaat schoongemaakt en weer goed op temperatuur

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » di 09 aug 2011 22:24

Ja hoor, het is weer update-tijd.

Ben inmiddels al een keer op vakantie geweest met het ding: ik heb geholpen bij de opbouw van de Haarlem Jamborette '11 (scoutingevenement). Was geen overbodige luxe, de eerste dagen stond er een paar centimeter water OP het stafterrein. Caravans hielden het nét droog, tenten niet. En ik.. ja, natte voeten als ik 's ochtends de auto uit sprong :lol: Geen klachten, ben op en neer gereden tussen thuis en Haarlem zonder koken, met 97 graden op 70 km/u en een verbruik van 1:2,6.. laatste vind ik jammer, verder heb ik niets te klagen.

Inmiddels heb ik een ander plan getrokken met betrekking tot het motorblok. Na een rondje bellen vond ik namelijk bij Gerard nog een motorblok, afkomstig uit een naar Finland vertrokken ambu.. dat laatste verhaal kennen we. Het blok is incompleet (ontsteking en radiator ontbreken), verder compleet, gedeeltelijk los, en draait in ieder geval. Mijn vader gaat deze uit elkaar halen, schoonmaken, in een strak verfje zetten, en weer (compleet) opbouwen. Ik kom dus naar ALV met het probleemblok, en van de winter word het huubhuub motorwisseltruuk, goed blok erin, oude probleemding eruit en óf reviseren óf als donorblok gebruiken. Ik denk meer het laatste.

Vervoer was ook goed geregeld, konden zo het blok inladen en neerzetten op de opknapwerkplaats. Er zat zelfs een pompwagentje bij! :lol: :lol:

Ik heb weer genoeg geouwehoerd, tijd voor de plaatjes..
Afbeelding
Gerard zet de motor met de heftruck op de klep, pa staat met de bediening van de klep.

Afbeelding
Klaar om naar binnen te schuiven

Afbeelding
De taxi voor de hercules-opknap-werkplaats ;)

Afbeelding
De motor

Afbeelding
Koppeling, motorbok op z'n kant, en versnellingsbak die bij het laden op het dek is gestuiterd. Vandaar de losliggende pook. Bij deze is dit mijn reservebak.

Afbeelding
Het zooitje in de werkplaats
Laatst gewijzigd door Dikkie op vr 12 aug 2011 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » do 11 aug 2011 16:01

Tja, je moet toch iets.. terwijl paps zich in de vrije uren ontfermt over de motor en allerhande onderdelen die erop moeten komen, doe ik ook iets waar ik goed in ben: schilderwerk.

Leuk he, zo een tuin.. Niets bijzonders.
Afbeelding

Nouja, dat tuinornametje is toch wel typisch, lijkt wel precies 3 banden hoog!!
Afbeelding

Waarom 3? Nou, ondertussen heb ik gister met de komborstel, staalborstel en schuurpapier al 1 velg ontdaan van roest en afbladerende verf. Gister ook ontvet en in de menie gezet, en vandaag was het de beurt aan schuren, ontvetten en RAL6014! :D
Afbeelding

Dat is één, nog 3 te gaan..

Tevens hangt er boven nog iets wat Gerard wellicht herkent, ik heb begrepen dat hij deze replica's heeft gemaakt.. ;)
Afbeelding
Het trappetje heb ik van marktplaats, had last van vliegroest en heeft nog nooit een likje verf van dichtbij gezien, de roest zat alleen op kaal staal! Nou, aan mij de eer om hem geheel in stijl te schilderen. Rondom gekwast, alleen het traanplaat oppervlak is gespoten.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 11 aug 2011 17:58

Tip van ruud.

Boor een m8 gat door de stijl en een gat in je bumper waar ie aanhangt.

Bouten en zelfborgende moer er doorheen of bout met slotje.

Ze schijnen ze nog wel is op meetings te willen lenen die trapjes zonder dat ze ze na de meeting ff terug komen brengen. :evil:

En terrein rijden of vluchtheuvels zijn ook een goede manier om van je trapje af te komen maar dan kan je hem op voorhand in je bak leggen. :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » do 11 aug 2011 18:10

Huidige trapje heb ik met schietlijn een paar keer om de trekhaak getrokken, om vervelende drempels in de straat voor te zijn.. De trap met bout en moer vind ik wat ver gaan eigenlijk, touwtje lijkt me genoeg.. samen met de trap voorzien van een eigen kenmerk zodat ik ook zie wie hem heeft geleend ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » do 11 aug 2011 21:02

Leuk dat je Pa met een 4 tonner met orgineel kenteken het blokkie op komt halen bij gerard,mooie foto's
CHROME WON´t BRING YOU HOME

martijn
Hercules Held
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 13 mar 2011 13:07
Locatie: zwartewaal

Berichtdoor martijn » do 11 aug 2011 21:18

je kunt wel zien waar de belasting centen heengaan 8)

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » vr 12 aug 2011 17:31

Allemaal losse stukjes. Ongelooflijk wat je op het blok met wat CRC en ontvetter kan bereiken. Ziet er sjiek uit, is zelfs nog een grijs blok.

Afbeelding
Allemaal stukjes

Afbeelding
Het lijjkt wel een vrijmarkt!

Afbeelding
Carterventilatie, bougies, nog meer ongein

Afbeelding
Op de bok, na de behandeling

Afbeelding
Hij is grijs! :shock:

Afbeelding
Ben benieuwd hoe hij eruit zal zien na een goede schilderbeurt..

Afbeelding
Zijn toekomstige eigenaar mag toekijken!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkedaf
Hercules Held
Berichten: 112
Lid geworden op: do 24 apr 2008 13:08
Locatie: Dalerveen

dikkies daf

Berichtdoor Dikkedaf » vr 12 aug 2011 22:07

Huidige trapje heb ik met schietlijn een paar keer om de trekhaak getrokken, om vervelende drempels in de straat voor te zijn.. De trap met bout en moer vind ik wat ver gaan eigenlijk, touwtje lijkt me genoeg.. samen met de trap voorzien van een eigen kenmerk zodat ik ook zie wie hem heeft geleend ;)

In de diensttijd haalden we die trapjes voor het rijden van de telexbakken af, er werd ook om die redenvan eraf vallen nooit mee rond gereden.
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » ma 29 aug 2011 21:24

De post van vandaag :D
Afbeelding

Vraagje tussendoor: is er iemand bekend met elektronische ontsteking, oftewel heeft iemand dit al geprobeerd? Zoja, wat zijn dan je ervaringen?
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » za 01 okt 2011 21:11

Jammer, stel ik een goede vraag, is er geen antwoord :lol:

Nouja, foto-update dan maar weer. We zijn ondertussen goed gevorderd. Nog een scala aan problemen tijdens ALV maar hey, ik kwam tenminste niet vast te zitten in het terrein! :lol: Daar was iets mee, als je alleen maar verhard rijd dat weekend.. :roll:

Afijn, zonder ceremonieel is nu officieel overleden, een Hercules. We hebben hem moeten laten inslapen, de eigenaar verwacht met ongeveer een maand de 'nieuwe' Herc.

Sommige foto's zijn al oud ondertussen, sommigen zijn van afgelopen vrijdag (het takelen!)

Eerst: startmotor en dynamo van de "nieuwe" af. Zie ook een hoekje van de spruitstukpakking die in de 'nieuwe' motor zat.
Afbeelding

Mooie dynamosteun erbij..
Afbeelding

Olievulpijp en peilstok in de verf gezet
Afbeelding

Ventilator toch wel!
Afbeelding

Oliefilterhuis en oliekoelerhuis eens schoongemaakt. Was een beetje bah.
Afbeelding

Afbeelding

Dan de tussenstand, hoever zijn we met de 'nieuwe'?!
Afbeelding
Zo ver dus! E.e.a. is al weer teruggebouwd.

Nu we er goed bij kunnen, waaarom dan niet meteen even de kleppen stellen? Ik denk dat deze motor op gas heeft gelopen, de klepper stonden veel te 'wijd'!
Afbeelding

En dan komt ALV tussendoor. Mooie gelegendheid om mijn nieuwe 20-inch bandjes te laten zien, maar eerst monteren!
Afbeelding
Want hoe zag de 16 inch er ook al weer uit..?
Afbeelding

Tevens heb ik van Thomas een radiateur gekocht.
Afbeelding

Naar eigen zeggen heeft deze een schilderbeurtnodig. Kleine moeite, groot plezier..
Afbeelding

Dus daar hebben we het volgende van gemaakt!
Afbeelding
Afbeelding

Tevens deze jongen gereviseerd, deze is nu klaar voor montage:
Afbeelding

Starten schijnt het handigst te gaan met startmotor, als uje niet wilt slingeren. Deze dus weer teruggebouwt:
Afbeelding

Ondertussen heb ik al een aardige hoeveelheid onderdelen liggen!
Afbeelding

Probleem gevonden: de 'nieuwe' spruitstuk is aan beide zijden op dezelfde plek gescheurd. Ojee. Nu hoop ik stiekem dat de 'oude' nog goed is..
Afbeelding

En dan was het vrijdag 30 september. Tijd om dan toch het oude blok te verwijderen!\
Afbeelding
(Er zijn alleen foto's van NA het hijsen en werken, mams moest het fototoestel 's middags langsbrengen. Ik en pa waren die namelijk vergeten..)

Sneak peak vanuit buiten naar binnen.. wie ziet een mooie blooper? ;)
Afbeelding

Afbeelding
De 'nieuwe' is tijdelijk gedegradeerd tot terug op het palet, zodat we op de bok de 'oude' uit elkaar kunnen halen. Zo zijn de dikke koelslangen van/naar radiateur, en de ontsteking nieuw en gaan we die (na schoonmaken) overzetten.

Raadplaatje! Wat mist hier? ;)
Afbeelding

Ik vind het maar een trist gezicht zo.
Afbeelding

Jammer, heel jammer.
Afbeelding
Nu kunnen we wel overal bij om alles schoon te maken, eventueel goed in te tjet te zetten, alles te kunnen smeren en vooral om mijn electrowerk netjes te bouwen!

Nu kunnen we meteen kijken naar dat debiele vetpotje..
Afbeelding

Sommige smeerpunten zijn smerig. En niet een beetje ook. Bah. En ik heb hier al ruim een hand vol zand/vet weggehaald zodat je kan zien wat het is..
Afbeelding

Andere zijde net zo. Zie trouwens ook het kroonsteentje aan mijn verlichting ?!?
Afbeelding

En dan.. het beest!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De blooper: de uitlaat is zeker niet origineel, maar vooral.. we krijgen hem niet los. Tijd voor een slijptol.

En ik hoop dat dit ding goed is!!
Afbeelding

Let ook even op hoe smerig mijn motorkap is.. tevens is Nico's kip tijdelijk gedegradeerd naar de vloer. Het is niet anders. Nico, SORRY! :shock:
Afbeelding

Na een dag werken (een dag, inclusief lunch en koffiebreaks, die vooral bestond uit zoeken naar alles wat in het handboek stond, en of dat ook klopte!)
Afbeelding

En totdat de daf weer werkt, vallen we weer geheel terug op het andere trouwe beessie, met net nieuw raammechaniek en thermostaatje :lol:
Afbeelding

EDIT: alle afbeeldingen werken nu.. Foutje, maal 4. Ik heb ook nog nooit zo een grote foto-update geplaatst :lol:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten