Dikkie's DAF

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

schakelen

Berichtdoor B. van der Veer » zo 20 nov 2011 12:34

ik weet dat het een synchromesh bak is maar jong geleerd is oud gedaan. Pas nog na vele jaren weer in 1 tonner in het terrein gereden en dan blijft het toch lekker rollen, ook omhoog en dan terug moeten van hoog 2 naar laag 2 en dan naar 1. was weer leuk :D
Laat verder maar want op de weg maakt het niet uit. Groet Bert.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » ma 21 nov 2011 13:13

Er moeten natuurlijk ook foto's en wat tekst bij. Da's immers leuk om te lezen, toch?:

Het blok was al een heel eind opgebouwd.
Afbeelding

Want alles ziet er zo strak uit, in een nieuw verfje!
Afbeelding

De uitlaat is.. bewerkt. Hij is ook korter aan de bovenzijde. Daarom paste hij erg slecht. Tevens waren de koper/asbest pakking en de afdichtring beiden stuk!
Afbeelding

Daarna werd het tijd om de pijp er weer af te halen en onder de auto te hangen.. en de motor erin te hangen.

Aldus..
Afbeelding

Het komt nog perfect uit!
Afbeelding

Alleen de uitlaat, die dus korter was in de hoogte, had wat kracht nodig om in de buurt van de motor te komen. Meer kracht dan we vanaf de vloer konden zetten. Ook daar is iets op te verzinnen..
Afbeelding

Na het filmenvan de eerste filmpjes en de eerste start, waarbij de motor op 2 cilinders draaide, kwamen we tot nog twee vervelende conclusies.
1: de radiateur is lek. Dit is pas het geval als de motor warm is, en er dus druk op staat. We kijken het even aan, want het komt er echt uit met af en toe een druppeltje.. niets ernstigs.
Afbeelding

En 2: de brandstofpomp is lek. Leuk, benzine ONDER de auto! Da's handig!
Afbeelding

Hierna was er de onderdelenverkoopdag van de club. De buit bedroeg 2 radiatorsteunen (oude rubbers waren bruikbaar doch us), een nieuwe beginpijp die wél past, een pakking en afdichtring voor de pijp, een brandstofpomprevisiesetje en.. een slinger! Tja, die hadden we nog niet, en voor die prijs wilde ik hem niet laten liggen..

Na afstellen ontsteking en reviseren brandstofpomp, was het tijd voor belangrijker zaken. Finetuning en nogmaals starten!
Afbeelding

En , zoals in de daarna geschoten filmpjes te zien, gaan met die banaan!
Afbeelding

Op naar de remmen!
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 21 nov 2011 21:27

de radiateur is lek. Dit is pas het geval als de motor warm is, en er dus druk op staat. We kijken het even aan, want het komt er echt uit met af en toe een druppeltje.. niets ernstigs.
Niet moeilijk over doen, 2 radiateurpillen hallen bij de benzinepomp er in mikken, stuk rijden, probleem weg.

We noemen het pillen maar het zijn kleine grijze busjes van de valma met een soort van zwart poeder erin.

Had toen d'r tijd ook een klein gaatje, nooit meer gelekt, wil ook nog wel is helpen bij lichte lekkage van de waterpomp.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkedaf
Hercules Held
Berichten: 112
Lid geworden op: do 24 apr 2008 13:08
Locatie: Dalerveen

Re: schakelen

Berichtdoor Dikkedaf » di 22 nov 2011 21:43

Moet je in het terrein eens proberen met toolbox er achter, dan moet je echt snel wezen.
Heb het met dubbel kluts moeten leren in Amersfoort, 69-2, GNK, later 41e Ermelo, Staf. GNK. Alleen Nekaf kon je doorschakelen zoals gewone auto.

Op de Rijschool Venlo tijjdens rijles op de YA 126 werd nooit dubbel clutch geschakeld, dat was in 1986. Maar goed, toen zwabberden de poken al bijna uit zichzelf naar een andere versnelling. Vroeger werden de Ford F-2's gebruikt om het dubbel clutchen onder de knie te krijgen. Mijn vader heeft daar nog op gelest, daarna op de YA 328, GMC, Centurion etc. Maar dat was in de jaren 50....
De YA 318, mother of the "Dikke Daf"

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

schakelen

Berichtdoor B. van der Veer » di 22 nov 2011 22:43

In Amersfoort stonder donderpreken op als je niet klutste. In Ermelo waren alle wielvoertuigen nederlands, dafjes van een aantal formaten. Ik kreeg last van mijn rug met het kromzitten in de YA328 maar in de 616 berging ging het best. Ik heb nog wel in de AMX PRGWT van mijn slapie rondgeknord en daar moest je net als met de zware wielvoertuigen ook mee klutsen. deden je nieren ook in het terrein :( Maar de auto van Dikkie loopt mooi en de motorruimte ziet er gaaf uit. nou nog op tijd stoppen en dan wordt het genieten.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » ma 26 dec 2011 17:28

Ondertussen hebben we een beginnetje gemaakt aan de oude motor, die er uit komt. Het streven is om deze zo mogelijk draaiend weg te zetten, zodat we een goede spare motor hebben voor in geval van nood :D

In het nieuwe jaar beginnen we aan de remmen en het electrowerk.

We hebben het gereedschap weer bij de hand
Afbeelding

En de oude motor.. carter er af. Gatverdamme wat een bende is dat. Hele carterpan vol met slib, en de pakking was ook niet best meer!
Afbeelding
Afbeelding

Het vliegwiel eraf..
Afbeelding

Eigenlijk om de keerring te vervangen, maar nu we er toch zijn, maken we het vliegwielhuis ff schoon. Bah.
Afbeelding

Lekker vette kleppen!
Afbeelding

En de 2e tip van Dik: markeer de borgmoeren, dan hoef je niet te zoeken naar het gaatje..
Afbeelding

Het wiel is weer opgefripst, en zit er in.
Afbeelding

Een modificate, zoals beschreven in het Tip van Dik #1 draadje:
Afbeelding

Eeeeeen ik ben erachter wat er stonk tijdens de testrit. het was niet de uitlaat! De uitlaat heb ik van voor naar achter losgehaald om deze passend te krijgen, en dan weer vastgezet. Dat resulteerde erin, dat de uitlaat achter de auto een cm of 3 naar buiten is gekomen. An sich geen probleem, maar ik heb iets op de auto gebouwd, dat in de weg zat..
Afbeelding
Afbeelding

Precies, mijn achteruitrijdlicht is een fusie aangegaan met mijn uitlaat. Big oops, nieuwe lamp halen en anders ophangen.

In het nieuwe jaar op naar de remmen, elektro, tezijnertijd een verfje, radio's, een doorloop naar mijn bak, een antenne, een zwaailamp, en vooral: een hoop rijden! :lol:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

MaartenKlop
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: do 20 okt 2011 21:29
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor MaartenKlop » ma 26 dec 2011 18:17

Dikkie,

wat voor bougies heb jij gebruikt? en hoe heb je de bougiekabels in de verdelerkap gemonteerd, evt een foto ervan?

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » ma 26 dec 2011 19:00

Ik heb NGK bougies, type BR6S. 4 tientjes voor 12 bougies, niet gek!

Die heb ik met bougiekabels van Peter uit Kraggenburg aan de verdelerkap vast zitten, met de standaard pootjes erop. Ik heb geen foto van de binnenkant van mijn verdelerkap.

Bij deze foto zie je de pootjes een beetje, maar nog niet heel goed:
Afbeelding

Dit is inderdaad de oude motor toen hij de daf uit kwam, maar de ontsteking heb ik 1 op 1 over gezet met een nieuw verfje. Nog precies dezelfde kabels dus.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

MaartenKlop
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: do 20 okt 2011 21:29
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor MaartenKlop » ma 26 dec 2011 19:08

Ok, dank! De originele wartels zitten dus nog wel in de afdekkap, en je kan dus de oude bougiekabels evt zo terug plaatsen?

Even terzijde, op de foto zie ik zo'n geribbelde koelwaterslang. Ik las dat je ook je motor al omgewisseld had, dus deze zal er wel niet meer opzitten, maar die ribbelslangen zijn niet betrouwbaar en breken plotseling af op een moment dat meestal erg ongelegen komt.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Berichtdoor Dikkie » ma 26 dec 2011 19:16

Ja, de originele wartels zitten nog op de afdekkap, en als ik originele kabels zou hebben zou ik die kunnen plaatsen.

De geribbelde slang is versterkt met een metalen veer, zodat-ie niet inklapt. En deze slang bezit ik ook niet meer, na het geintje dat de motor olie uit zijn radiator spoot :shock: zijn alle rubber slangen verteerd, plakkerig, niet meer bruikbaar..
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

MaartenKlop
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: do 20 okt 2011 21:29
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor MaartenKlop » do 29 dec 2011 12:14

Dikkie,

Omdat jij toch ook met dat afstellen bezig bent geweest, hier maar ff een andere vraag daarover:

Ik heb mijn ontsteking op de gemarkeerde streep op het vliegwiel afgesteld, ervan uitgegaan dat dit de positie is waarbij de 1e zuiger 15 mm voor BDP staat. Nu begin ik echter een beetje te twijfelen: is die streep nu het werkelijke DC en moet je de streep op het vliegwiel nog 15 mm terugdraaien of is die streep de werkelijke afstelpositie?

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 29 dec 2011 13:30

RTFM / RTFVTH :mrgreen:

- Draai met de aanzetslinger het teken (15 mm vóór D.C.) op het vliegwiel tegenover de
pijlen op het vliegwielhuis (zie afb. 56).

- Plaats het ontstekingsmechanisme in het cylinderblok (zie afb. 54) en draai de verdeleras
met rotor zodanig, dat wanneer het stroomverdelerhuis op zijn plaats is, de contactpunt
van de rotor wijst naar de rechter voorzijde van de radiator en wel zodanig, dat het verlengde
van de rotor ligt tussen het gat van de paspen voor het deksel (B) en draadgat
(A) van de bout van de stroomverdeler (zie afb. 55)

Afbeelding

MaartenKlop
Knipperlichtje
Berichten: 49
Lid geworden op: do 20 okt 2011 21:29
Locatie: Bodegraven
Contacteer:

Berichtdoor MaartenKlop » do 29 dec 2011 13:57

Dat plaatje en die beschrijving ken ik natuurlijk uit mijn hoofd :lol:

Echter, op mijn vliegwiel is maar 1 streep duidelijk te zien (roest), geel gemarkeerd. Ik ben er blindelings van uitgegaan dat dat de 15 mm voor DC is.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten