Aansluiten acculader voor vast

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Aansluiten acculader voor vast

Berichtdoor Koenzie » wo 08 dec 2010 17:09

Ik wil graag voor vast een acculader in de DAF zetten, zodat ik snel mijn accu's wat extra spanning kan geven als dat nodig is.

Alleen waar kan ik deze het best aansluiten? Ik wil eigenlijk geen varkensneus koppeling gebruiken, maar de lader netjes in de radiobak wegwerken met de kabels standaard aangesloten met een schakelaar om hem te scheiden en in te schakelen.

Alvast bedankt!
Kijk ook eens een keer op http://www.hoogsterang.nl - Voor al uw feesten, evenementen en bedrijfsuitjes! (Natuurlijk helemaal in leger stijl en met medewerking van de ya 126)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 08 dec 2010 18:32

De originele er in hangen is een optie. :wink:

En bij een andere kan ik zo gauw verzinnen, massa op het chassi en de plus bij de startmotor erbij.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » wo 08 dec 2010 22:35

Helaas heb ik geen orginele, maar wel 2 hele mooie oude :) (die moet ik nog ophalen tenminste)

Is een acculader op het chassis aansluiten wel slim?
Kijk ook eens een keer op http://www.hoogsterang.nl - Voor al uw feesten, evenementen en bedrijfsuitjes! (Natuurlijk helemaal in leger stijl en met medewerking van de ya 126)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 08 dec 2010 22:58

Is een acculader op het chassis aansluiten wel slim?
Waarom niet ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » wo 08 dec 2010 23:05

Goed punt :D

Zat zelf te denken om hem achter de varkensneus aan te sluiten, maar jou oplossing is denk ik beter en makkelijker
Kijk ook eens een keer op http://www.hoogsterang.nl - Voor al uw feesten, evenementen en bedrijfsuitjes! (Natuurlijk helemaal in leger stijl en met medewerking van de ya 126)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 08 dec 2010 23:11

En euh, een varkensneus is een nato stopcontact en die piemels die er in gaan is een nato stekker. :lol: :wink:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
jabami
Cabine Coureur
Berichten: 343
Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor jabami » wo 08 dec 2010 23:46

Is een acculader op het chassis aansluiten wel slim?
Waarom niet ?
Dan moet hij wel de massaschakelaar aan laten staan tijdens het laden.
Verder is het inderdaad geen probleem.

Ik weet de reden van de acculaad noodzaak niet, maar overigens, is het niet zo'n best idee om beide in serie geschakelde accu's met 24 volt op te laden.

Voor een enkel keertje geeft het natuurlijk niet, maar niet voor keer op keer opladen of bijladen.

De beide accu's, ook al zijn ze even oud, zijn altijd verschillend.
De betere van de twee heeft een lager interne weerstand en de iets "minder betere" heeft een hogere interne weerstand.
Als je dan beide accu's tegelijk, dus met een 24 Volt lader gaat laden, zal daardoor de stroomopname van beide accu's verschillend zijn.
Gevolg, de ene accu wordt nooit helemaal opgeladen, de andere accu wordt overbeladen, wat, als je het keer op keer doet, voor beiden de levensduur weer bekort.

Onder andere dit, is ook de reden waarom je nooit een 12 Volt gebruiker,
(b.v. een 12 Volt radio, gasinstallatie, telefoonoplader en dergelijke,)
op één van de beide accu's mag aansluiten, maar een 24/12 Volt omvormer moet gebruiken.
Die ene accu trek je anders langzamerhand steeds leger en dat komt niet meer bij.
Zonder omvormer aansluiten op 1 accu, kost je op den duur gegarandeerd een accu.

Accu's van onze auto's opladen doe ik zelden. Is eigenlijk ook nooit nodig.
En als het al eens een keer moet, neem ik de accupolen los en laad ik ze om beurten met een 12 Volt lader.

Er zijn volgens mij wel (electronische) oplossingen, om toch constant een 24 Volt lader te gebruiken.
Je zou bij een goede accu-boer eens kunnen informeren.

Jan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 09 dec 2010 16:59

De mijne stonden toch leeg van de week. :oops:

Gebruik de originele acculader die in de bak hoort.

En dan moet inderdaad de massaschakelaar aan.

Mochten de accu's stuk gaan omdat ik ze beide tegelijk laad, dan pak ik wel nieuwe op het werk. :mrgreen:

Trouwens, in de originele acculader zit ook een aansluiting voor alleen 12 volt, zou je dus accu voor accu kunnen doen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 09 dec 2010 17:03

Mijne ook leeg, accu's parallel geschakeld en toen de 12V lader erop.

Die kan in principe tot 10A maar bleef steken op 2A en zo 3 dagen gestaan, pas toen richting de 1A...

Hoe kun je de laadstroom beïnvloeden? (ben beetje ongeduldig ;)

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » do 09 dec 2010 19:28

Bedankt voor de tips :)

Als iemand nog een orginele lader te koop heeft voor een mooi prijsje houd ik me aanbevolen :)

Maar is aansluiten achter de natokoppeling geen optie ? Moet ik dan de massasleutel er ook in laten ?
Kijk ook eens een keer op http://www.hoogsterang.nl - Voor al uw feesten, evenementen en bedrijfsuitjes! (Natuurlijk helemaal in leger stijl en met medewerking van de ya 126)

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » do 09 dec 2010 23:12

Hier even uit de accu technische hoek wat info:

Constant laden van accu's is VET SLECHT ook met een druppellader!
Je helpt er eerder je accu's eerder mee om zeep dan dat je er goed voor zorgt.

Tip van Flip:
Het beste is om de accu op te laden als deze HELEMAAL LEEG is (ook weer niet diep ontladen).
En verder kan je beter (in de winter) een accu eruit halen en op kamer temperatuur houden/bewaren dan dat je er een druppellader aan te hangen.

Ik snap wel dat iedereen goed voor zn accu's wilt zorgen, maar het beste is om ze bij weinig gebruik af en toe eens op te laden als ze echt leeg zijn, want iedere keer een beetje laden of een druppellader is niet goed voor een accu en daar wordt een accu ook "lui" van.

Een laadproces is ook een gevaarlijk proces want bij het laden van een accu komt gevaarlijk knalgas vrij. Dan kan je dus ook beter af en toe en gecontroleerd een accu laden dan dat die accu's altijd en ongecontroleerd aan de lader hangen.

Ik denk dat ik amper 2 keer per jaar mijn accu's eens oplaad en verder tijdens het rijden, want de Daf moet zo af en toe ook eens rijden om een beetje "soepel"te blijven.

Succes


Succes
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » do 09 dec 2010 23:31

eigenlijk een beetje het aloude gezegde????
stilstand is achteruitgang?

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » do 09 dec 2010 23:37

daar sla je de spijkert mee op zn kop! :wink:
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

Koenzie
Hercules Held
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 17:15
Locatie: Son en Breugel
Contacteer:

Berichtdoor Koenzie » do 09 dec 2010 23:42

Het is ook niet mijn idee om ze constant bij te laden, maar mijn rug is niet goed, dus ik kan de accu's niet steeds uit de DAF halen helaas. Wil er daarom een permanente oplossing van maken, waarbij is dus de lader gewoon in de DAF laad, voor als ik bijvoorbeeld op een weekend weg mijn accu's bij moet laden.
Kijk ook eens een keer op http://www.hoogsterang.nl - Voor al uw feesten, evenementen en bedrijfsuitjes! (Natuurlijk helemaal in leger stijl en met medewerking van de ya 126)

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » do 09 dec 2010 23:53

Dan kan je beter zorgen dat je Daf een beetje bij een normal temperatuur slaapt, af en toe de accuspanning meten en als die te laag is gewoon de accu deksel losnemen en daar op iedere accu apart een 12V lader zetten. Dat is het makkelijkst en hoef je ook niet aan het boordnet van de daf te rommelen
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast