Vliegwiel 314 op 328 motor

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Vliegwiel 314 op 328 motor

Berichtdoor Jorrit » do 04 nov 2010 07:23

Ik weet dat er een keer wat over geschreven is, maar ik kan het niet meer vinden...

Ben bezig met de 'nieuwe' 328 motor in de 314 te hengelen. Kan ik straffeloos het vliegwiel uit de 314 op de 328 motor zetten?

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » do 04 nov 2010 20:23

Waarom zou je dat zo graag willen dan? :roll:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 04 nov 2010 22:26

Ik gok op versnellingsbak.

Of je moet van dubbel clutchen houden en er een 328 bak inhangen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » do 04 nov 2010 22:29

hoi jorrit
wat dat vliegwiel betreft,
heb ik ook gedaan bij de ambulance
dus kan zonder problemen
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 04 nov 2010 22:56

Het is dat mijn krukas niet best meer was en er dus een 126 krukas in is gegaan, anders had ik dat vliegwiel er ook zo op geprakt.

Zal het is vragen aan maikel, die heeft ook een 314 met 328 motor, of hij dat ook gedaan heeft en hoelang ie zo al rondt rijdt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Berichtdoor Jorrit » do 04 nov 2010 23:25

Ik hou van dubbel clutchen, maar ZOveel nou ook weer niet inderdaad... :D

Vanavond met Martin al even gekeken en gefilosofeerd, als het vliegwiel en de krukas beide afzonderlijk zijn gebalanceerd zou het idd moeten kunnen, en uiteraard, waarom zouden ze die als een samenstel balanceren?

Juist, dat hebben ze natuurlijk niet gedaan... 8)

Kortom, vliegwiel en drukgroep gaan over, en kan er meteen een nieuwe koppelingsplaat en druklager in.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 05 nov 2010 13:51

Enige wat mij opviel is dat een 126 krukas 1 hele en 1 halve krukaswang heeft en van een 328 zijn beide wangen vol.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 05 nov 2010 19:22

Waarom wisselen wij eigenlijk drukgroep en vliegwiel ?

Heb het nog niet nagemeten maar de as lijkt mij hetzelfde.

En dubbel clutchen is alleen door de bak, drukgroep van een 328 motor is wel zwaarder.

Dus als as hetzelfde is en je laat drukgroep en vliegwiel zitten en je monteerd je 314 bak, dan gaat het iets zwaarder maar dubbel clutchen hoef je niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 05 nov 2010 23:00

Antwoord gekregen van maikel. 8)

Heeft een 314 vliegwiel op zijn 328 motor en rijdt er al 5 jaar mee rondt.

En aan gezien dat jij dat ding toch niet zo lang heb, zou ik zeggen, gewoon doen. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Berichtdoor Jorrit » do 11 nov 2010 07:23

Inmiddels vliegwiel en drukgroep + koppelingsplaat overgezet, en klaar om weer in de 314 te hangen:

Afbeelding

Moer M18x1.5 op de uitlaat om straks de lambda-sonde in te monteren.

Afbeelding

Oliepomp en carterpan van 314 zijn anders dus moeten ook over. Had het carter van de 328 motor verwijderd en hem toen in de 314 gehangen met het idee om het 314 carter en de andere oliepomp er later onder te hangen.

Oliepomp 314:

Afbeelding

De pomp wisselen ging goed, maar dat andere carter nooit meer passen (ivm differentieel vooras en motortravers) natuurlijk. Na opkrikken van de auto en een deuk in de pan te hebben geslagen uiteindelijk passen, maar nou loopt er binnen een wang van de krukas tegen een aanzuigleiding ofzo.... :evil: :?

Dus alles er weer af gehaald, carterpan weer recht gemaakt en nu gewoon een stuk van het motortravers afgeslepen. Nou kan de carterpan er tenminste af zonder dat het blok eruit moet.

Zal vanavond nog wel even wat foto's maken, was daar gisteren niet echt voor in de stemming... :( :wink:

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » do 11 nov 2010 18:14

lekker bezig
maare wtf moet er een lambda sonde in tog geen enge milieu dingen he of computer shit :twisted: ?

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Berichtdoor Jorrit » wo 24 nov 2010 19:48

lekker bezig
maare wtf moet er een lambda sonde in tog geen enge milieu dingen he of computer shit :twisted: ?
Wel computershit, maar enkel om alles nou eens een keer echt goed af te regelen. :D

Vandaag al even op benzine getest...

Afbeelding

En stationair bijna 1, heel netjes:

Afbeelding

Morgen eens even met de nieuwe LPG installatie proberen.

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » wo 24 nov 2010 20:32

Je kan deze motoren super afstellen op lpg. heb ik ook een keer gedaan met onze 126.

Afbeelding

Maar. (ja, er is altijd een maar :lol: )
Met deze afstelling gaat een 126 niet harder als 55Km/u. de motor heeft er geen vermogen mee. hebben hem langzaam aan weer bijgeschroefd naar een rijker mengsel. Ik denk dat je inderdaad zo rond de lambda ~0.95 moet gaan zitten.

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » wo 24 nov 2010 22:01

geinig om eens gezien te hebben
heb eens een meet pen van men zwagers co meter in men daf gestoken hij spaart die dingen en doet er veel mee met zijn autos
maare die sloeg op ERROR haha en wie lachte der het hardst :D
suc 6

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 24 nov 2010 22:58

Bevestigt mijn idee dat je tijdstip ontsteking en dosering gastoevoer op gehoor en gevoel kunt/moet doen.

dosering: gastoevoer flink open draaien, motor op 2300 toeren zetten en dan gastoevoer langzaam knijpen tot toeren afnemen, dan ong. kwart slag terug, klaar.

ontsteking: ontstekingshuis loszetten zodat je die met een beetje kracht kunt draaien.
motor ergens tussen 750 en 1000 toeren zetten, daarna langzaam tegen de klok indraaien (vonkje komt eerder) als de motor slechter gaat lopen dan langzaam met klok meedraaien totdat motor opnieuw rotter gaat lopen. Dan weer tegen klok in, ergens daar in het midden van die verdraaiing ligt dan het optimale tijdstip.
Beetje gassen, als de motor lekker 'oppakt' en niet ploft en blubbert als je het gas loslaat dan is het op zich ok.
onstekingshuis weer vastzetten en stukkie rijden en kijken hoe het optrekken en gas loslaten gaat. Meet een beetje belasting kun je het nl. beter horen en voelen. Misschien nog een heel klein beetje vroeger of later en dan ben je er wel.

voorwaarde natuurlijk wel dat bougies vonken + puntjes en kleppen goed gesteld zijn.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten