Vliegwiel 314 op 328 motor
Moderator: ruben
Vliegwiel 314 op 328 motor
Ik weet dat er een keer wat over geschreven is, maar ik kan het niet meer vinden...
Ben bezig met de 'nieuwe' 328 motor in de 314 te hengelen. Kan ik straffeloos het vliegwiel uit de 314 op de 328 motor zetten?
Ben bezig met de 'nieuwe' 328 motor in de 314 te hengelen. Kan ik straffeloos het vliegwiel uit de 314 op de 328 motor zetten?
-
- Cabine Coureur
- Berichten: 405
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
- Locatie: mijdrecht
Ik hou van dubbel clutchen, maar ZOveel nou ook weer niet inderdaad...
Vanavond met Martin al even gekeken en gefilosofeerd, als het vliegwiel en de krukas beide afzonderlijk zijn gebalanceerd zou het idd moeten kunnen, en uiteraard, waarom zouden ze die als een samenstel balanceren?
Juist, dat hebben ze natuurlijk niet gedaan...
Kortom, vliegwiel en drukgroep gaan over, en kan er meteen een nieuwe koppelingsplaat en druklager in.
Vanavond met Martin al even gekeken en gefilosofeerd, als het vliegwiel en de krukas beide afzonderlijk zijn gebalanceerd zou het idd moeten kunnen, en uiteraard, waarom zouden ze die als een samenstel balanceren?
Juist, dat hebben ze natuurlijk niet gedaan...
Kortom, vliegwiel en drukgroep gaan over, en kan er meteen een nieuwe koppelingsplaat en druklager in.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Waarom wisselen wij eigenlijk drukgroep en vliegwiel ?
Heb het nog niet nagemeten maar de as lijkt mij hetzelfde.
En dubbel clutchen is alleen door de bak, drukgroep van een 328 motor is wel zwaarder.
Dus als as hetzelfde is en je laat drukgroep en vliegwiel zitten en je monteerd je 314 bak, dan gaat het iets zwaarder maar dubbel clutchen hoef je niet.
Heb het nog niet nagemeten maar de as lijkt mij hetzelfde.
En dubbel clutchen is alleen door de bak, drukgroep van een 328 motor is wel zwaarder.
Dus als as hetzelfde is en je laat drukgroep en vliegwiel zitten en je monteerd je 314 bak, dan gaat het iets zwaarder maar dubbel clutchen hoef je niet.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Inmiddels vliegwiel en drukgroep + koppelingsplaat overgezet, en klaar om weer in de 314 te hangen:
Moer M18x1.5 op de uitlaat om straks de lambda-sonde in te monteren.
Oliepomp en carterpan van 314 zijn anders dus moeten ook over. Had het carter van de 328 motor verwijderd en hem toen in de 314 gehangen met het idee om het 314 carter en de andere oliepomp er later onder te hangen.
Oliepomp 314:
De pomp wisselen ging goed, maar dat andere carter nooit meer passen (ivm differentieel vooras en motortravers) natuurlijk. Na opkrikken van de auto en een deuk in de pan te hebben geslagen uiteindelijk passen, maar nou loopt er binnen een wang van de krukas tegen een aanzuigleiding ofzo....
Dus alles er weer af gehaald, carterpan weer recht gemaakt en nu gewoon een stuk van het motortravers afgeslepen. Nou kan de carterpan er tenminste af zonder dat het blok eruit moet.
Zal vanavond nog wel even wat foto's maken, was daar gisteren niet echt voor in de stemming...
Moer M18x1.5 op de uitlaat om straks de lambda-sonde in te monteren.
Oliepomp en carterpan van 314 zijn anders dus moeten ook over. Had het carter van de 328 motor verwijderd en hem toen in de 314 gehangen met het idee om het 314 carter en de andere oliepomp er later onder te hangen.
Oliepomp 314:
De pomp wisselen ging goed, maar dat andere carter nooit meer passen (ivm differentieel vooras en motortravers) natuurlijk. Na opkrikken van de auto en een deuk in de pan te hebben geslagen uiteindelijk passen, maar nou loopt er binnen een wang van de krukas tegen een aanzuigleiding ofzo....
Dus alles er weer af gehaald, carterpan weer recht gemaakt en nu gewoon een stuk van het motortravers afgeslepen. Nou kan de carterpan er tenminste af zonder dat het blok eruit moet.
Zal vanavond nog wel even wat foto's maken, was daar gisteren niet echt voor in de stemming...
Wel computershit, maar enkel om alles nou eens een keer echt goed af te regelen.lekker bezig
maare wtf moet er een lambda sonde in tog geen enge milieu dingen he of computer shit ?
Vandaag al even op benzine getest...
En stationair bijna 1, heel netjes:
Morgen eens even met de nieuwe LPG installatie proberen.
-
- Hercules Held
- Berichten: 137
- Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
- Locatie: Hoogezand
- Contacteer:
Je kan deze motoren super afstellen op lpg. heb ik ook een keer gedaan met onze 126.
Maar. (ja, er is altijd een maar )
Met deze afstelling gaat een 126 niet harder als 55Km/u. de motor heeft er geen vermogen mee. hebben hem langzaam aan weer bijgeschroefd naar een rijker mengsel. Ik denk dat je inderdaad zo rond de lambda ~0.95 moet gaan zitten.
Maar. (ja, er is altijd een maar )
Met deze afstelling gaat een 126 niet harder als 55Km/u. de motor heeft er geen vermogen mee. hebben hem langzaam aan weer bijgeschroefd naar een rijker mengsel. Ik denk dat je inderdaad zo rond de lambda ~0.95 moet gaan zitten.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Bevestigt mijn idee dat je tijdstip ontsteking en dosering gastoevoer op gehoor en gevoel kunt/moet doen.
dosering: gastoevoer flink open draaien, motor op 2300 toeren zetten en dan gastoevoer langzaam knijpen tot toeren afnemen, dan ong. kwart slag terug, klaar.
ontsteking: ontstekingshuis loszetten zodat je die met een beetje kracht kunt draaien.
motor ergens tussen 750 en 1000 toeren zetten, daarna langzaam tegen de klok indraaien (vonkje komt eerder) als de motor slechter gaat lopen dan langzaam met klok meedraaien totdat motor opnieuw rotter gaat lopen. Dan weer tegen klok in, ergens daar in het midden van die verdraaiing ligt dan het optimale tijdstip.
Beetje gassen, als de motor lekker 'oppakt' en niet ploft en blubbert als je het gas loslaat dan is het op zich ok.
onstekingshuis weer vastzetten en stukkie rijden en kijken hoe het optrekken en gas loslaten gaat. Meet een beetje belasting kun je het nl. beter horen en voelen. Misschien nog een heel klein beetje vroeger of later en dan ben je er wel.
voorwaarde natuurlijk wel dat bougies vonken + puntjes en kleppen goed gesteld zijn.
dosering: gastoevoer flink open draaien, motor op 2300 toeren zetten en dan gastoevoer langzaam knijpen tot toeren afnemen, dan ong. kwart slag terug, klaar.
ontsteking: ontstekingshuis loszetten zodat je die met een beetje kracht kunt draaien.
motor ergens tussen 750 en 1000 toeren zetten, daarna langzaam tegen de klok indraaien (vonkje komt eerder) als de motor slechter gaat lopen dan langzaam met klok meedraaien totdat motor opnieuw rotter gaat lopen. Dan weer tegen klok in, ergens daar in het midden van die verdraaiing ligt dan het optimale tijdstip.
Beetje gassen, als de motor lekker 'oppakt' en niet ploft en blubbert als je het gas loslaat dan is het op zich ok.
onstekingshuis weer vastzetten en stukkie rijden en kijken hoe het optrekken en gas loslaten gaat. Meet een beetje belasting kun je het nl. beter horen en voelen. Misschien nog een heel klein beetje vroeger of later en dan ben je er wel.
voorwaarde natuurlijk wel dat bougies vonken + puntjes en kleppen goed gesteld zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten