Pagina 1 van 4

Startprobleem DAF

Geplaatst: vr 24 sep 2010 17:20
door Koenzie
Heej,

Mijn DAF had vandaag helaas een probleem. Ik had lekker een stukje gereden en zette de YA voor de deur. Motor uit, stroom eraf. Stukje gelopen en wilde hem weer starten.

Hij had op LPG gelopen en ik dacht, zal hem weer eens een keer op benzine starten. Schakelaar omgezet en proberen te starten, helaas geen succes dus ik denk, dan maar op LPG. Helaas start hij nu ook niet meer op LPG. De startmotor gooit hem nog wel even kort rond maar draait niet meer helemaal. Zou er iets in de benzineleiding hebben kunnen zitten waardoor mijn motor nu is vastgelopen? Helaas heb ik geen slinger, want waarschijnlijk is hij nog wel snel aan te slingeren.

Iemand en idee ?
Of iemand in de buurt (son en breugel, eindhoven) die een slinger heeft om het even te testen ?

Alvast bedankt!

Geplaatst: vr 24 sep 2010 17:26
door Kees64
Hallo Koenzie.

Ik kom uit Veghel en heb een slinger.
Ik ga nu toevallig naar Eindhoven en zou over Son kunnen rijden.
Maar ik weet je adres niet, je bent waarschijnlijk geen lid van de club.(dan had ik je adres en telefoonnummer gezien in de ledenlijst.

Als je wilt kun je de slinger wel lenen, moet je hem komen halen.

groet
Kees

ps: zie PB (en op gas lukt de mijne ook niet met slinger)

Geplaatst: vr 24 sep 2010 17:33
door Hoppa69
Als ik het zo lees, zou ik zeggen koolborstels van de startmotor versleten of de accu's zijn slecht.

Geplaatst: vr 24 sep 2010 20:16
door Kees64
HIj heeft mijn slinger.
Ben benieuwd of hij hem daarmee aan de praat krijgt.

suc6

Kees

Geplaatst: vr 24 sep 2010 20:26
door Hoppa69
En zo niet, heeft ie een lekkere workout gehad. :lol:

Geplaatst: vr 24 sep 2010 20:42
door peter80
Of een cursus gipsboetseren als je ontsteking niet goed staat

Geplaatst: za 25 sep 2010 00:03
door Koenzie
Ik ga morgenvroeg de slinger proberen. Wat is de beste manier om de accus te controleren ? De verlichting werkt namelijk nog gewoon.

Geplaatst: za 25 sep 2010 08:43
door peter80
Ik zou zeggen, zet je dashbordverlichting aan en starten maar. Als je lamp flink dimt zijn je accu's overleden.
Heb je toevallig geprobeerd of er benzine in je carburateur komt? dat kan je proberen door je benzineleiding op je carburateur een beetje los te draaien, contact aan zetten, keuzeschakelaar op benzine en dan met de hand oppompen. Op den duur sijpelt er dan wat benzine lang de losse leiding op je carburateur.
Om te kijken of je startknop of je startmotor slecht is kan je met een draadje van de plus van je startmotor naast het startcontact ernaast je startmotor laten draaien. Draait'ie niet, dan is er iets met je startmotor aan de hand (als je accu's goed zijn natuurlijk :wink: )

Geplaatst: za 25 sep 2010 21:29
door Unifil5321
hoi

je zou ook nog naar je beveiligings relais van t lpg kunnen kijken als die stuk is gooit ie de toegang voor het gas dicht dit gebeurt ook als je accus niet genoeg spanning leveren om de relais te bekrachtigen dus waarschijnlijk ook bij t slingeren.

Groeten Niels

Geplaatst: zo 26 sep 2010 00:02
door Henkiepankie
ja moet je wel ff de solenoid van je brandstof met de hand open zetten voordat je gaat slingeren/starten (zo zit het in iedergeval bij mij).

gr rico

Geplaatst: zo 26 sep 2010 03:29
door Koenzie
Hij start met de slinger goed :) (bedankt Kees!!!)
Een kleine zorg minder dus.

Helaas electrisch nog niet, dus dan zal het probleem bij de accus liggen toch ?

Kunnen die opeens niet meer gaan werken ? Een paar uur ervoor waren er nog geen problemen....

Geplaatst: zo 26 sep 2010 08:07
door Hoppa69
dus dan zal het probleem bij de accus liggen toch ?
Als ik het zo lees, zou ik zeggen koolborstels van de startmotor versleten of de accu's zijn slecht.
Accu's kan je niet open maken, startmotor wel.

Geplaatst: zo 26 sep 2010 12:33
door ruben
had met mijn eigen auto, naar de super markt gerden, mijn vriendin deed boodschapen, en ik bleef zitten 5 minuutjes met de radio aan, daarna wou hijniet meer starten, ok niet toen in hem aangeduwd had, en een uur gereden had, spontaan een cel kapot gegaan,

Geplaatst: zo 26 sep 2010 14:21
door Willempie
Hij start met de slinger goed :) (bedankt Kees!!!)
Een kleine zorg minder dus.

Helaas electrisch nog niet, dus dan zal het probleem bij de accus liggen toch ?

Kunnen die opeens niet meer gaan werken ? Een paar uur ervoor waren er nog geen problemen....


Een akku kan er zomaar mee stoppen. Maar meet is het voltage bijv in je nato stekker. Onbelast en tijdens het starten. Vooral tijdens het starten mag je spanning niet te ver invallen. Je kan ook met een zuurweger het soortelijk gewicht van je zuur per cel wegen. Als je hier één afwijkende in hebt kan het al mis zijn. Meten is weten.
Je woont niet naast de deur bij me anders zou ik wel willen meten. :wink:

gr William

Geplaatst: zo 26 sep 2010 18:35
door Koenzie
Beide accu's doorgemeten en ze geven 12,35 volt ongeveer. Het water stond wel een beetje laag, dus dat zal ik even bijvullen.

De dynamo heb ik er nog niet af durven halen, maar dat ga ik morgen denk ik even doen. heb niet heel veel speciaal gereedschap om dat te doen, is dat nodig? Misschien voor het terugzetten en aanspannen ?