Even voorstellen; Rob Briggen

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Even voorstellen; Rob Briggen

Berichtdoor faD » vr 17 sep 2010 22:25

Hallo Daffers,
Heb deze week de papieren van mijn inschrijving als lid van de YA126 club mogen ontvangen en na al enige tijd als gast op dit forum allerlei informatie tot me genomen te hebben nu maar eens voorstellen.
Ik ben 47 jaar, werk bij DAF in Eindhoven als projectmanager aan nieuwe producten en ben eigenlijk sinds mijn aanvang bij DAF 24 jaar geleden altijd met militaire projecten en producten geweest. Ben van 2001 tot 2008 ook nog account manager defensie geweest en heb het hele TROPCO-project van begin tot eind (en nu nog steeds een beetje) mogen realiseren. (Trekker-Oplegger Combinaties 650 kN en 400 kN)
Ben inmiddels prive eigenaar van een YA126 (BE-19-87) en die staat momenteel op de oprit (helaas is de garage niet groot genoeg) in redelijke staat van ontbinding. De hercules is er al uit en de voorbereiding voor transplantatie van een DT615 zijn in volle gang. (Wil gewoon liever dieselen) De bestaande 4-bak neem ik niet over, in plaats daarvan komt er een 5S-32/2 bak achter te hangen met overdrive zodat toerental van de motor een beetje beschaafd blijft.
Problemen met schakelbediening en inkorten van aandrijfas zien we wel op te lossen.
Doe het project samen met mijn oudste zoon Remco (12) die het hele internet al heeft afgestruind naar voorbeelden voor hoe onze auto uiteindelijk moet worden (inclusief kantelneus....) Ik heb voorlopig nog genoeg te sleutelen en te construeren en hoop dat de motor later dit jaar kan pruttelen in het chassis en dat we volgend voorjaar de weg op kunnen.
Als we eenmaal aan het rijden zijn wil ik ook nog wel eens nadenken of ik iets kan betekenen voor de club met betrekking tot een evenement in het zuiden van het land.

Groeten, Rob

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

daf

Berichtdoor Kees64 » za 18 sep 2010 08:59

Beste Rob

Welkom bij de club en het forum.
Is toch het mooiste wat er is om samen met je zoon te sleutelen! Mijn zoon is 10 en verrekt het al om samen met mij zijn eigen fietsband te plakken als deze lek is. :lol: :lol:
Laat staan een beetje sleutelwerk aan de DAF.
Als alles het doet volgend jaar kom maar is naar Veghel rijden!

Groet
Kees

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 18 sep 2010 09:27

Hallo Rob.

Zeker welkom bij de club.

Moet mij niet mooier lijken als je klaar ben om er dan mee naar je werk te rijden. :lol:

En zo'n kantelneus kan ik je zeker aanraden, ik zou niet anders meer willen.

Mijn zoon is bijna 5 en geloof maar niet dat de daf 1 mm kan rijden zonder hem er in.

En zoals met alles hier, we kijken uit naar de foto's van de verbouwing.

En vragen kan je alles hier. 8)

M.v.g.r. Ruud
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » za 18 sep 2010 20:30

Hallo Rob

welkom bij de (maffen) daf club en leuk dat je ook met een diesel bezig bent

Peter

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » za 18 sep 2010 20:55

Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je je versnellingsbak erin krijgt en hoe je em gaat bedienen :roll: (oftewel, ik ben benieuwd naar foto's :wink: )

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » zo 19 sep 2010 11:32

Tsja, die bak erin krijgen dat gaat wel lukken. Ik leg de motor aan de voorkant met de krukaspoelie zo'n beetje in het gietstuk waar de torsieassen in vastzitten en dan nog net genoeg ruimte overlaten dat er een V-snaar gewisseld kan worden. Op die manier blijft er genoeg lengte over om de bestaande aandrijfas in te korten.
De schakelbediening is een ander verhaal, dat wordt nog een uitdaging. Wie weet dat ik uiteindelijk naar kabelbediening uit moet wijken. Ik heb het geluk dat ik ondersteuning heb van de meest ervaren constructeur die we bij DAF zo'n beetje hebben en die heeft al veel nieuwe voertuigconcepten op zijn naam staan.
Heb gisteren de cabine van het chassis gehaald en deze op de laadbak gekanteld. De laadbak eerst dichtgelegd met houten balken. Is allemaal goed gegaan en nu hebben we dus mooi overzicht.
De "dwarsbalk" waar het lierloopwiel op zit (het ijzer kostte in '55 niet zoveel geloof ik) haal ik er ook nog uit en we bedenken na inbouw van de bak wel weer iets nieuws voor dat loopwiel.
Zal vandaag wel wat foto's maken om het begin van mijn project met jullie te delen.

Groet,
Rob

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Berichtdoor ruben » zo 19 sep 2010 13:48

foto's zijn altijd goed Rob, daar houden we erg van.
veel plezier met je dafje en je projectje

marco
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 09:48
Locatie: 's-Gravenzande
Contacteer:

Berichtdoor marco » zo 19 sep 2010 17:25

welkom bij de club rob,

ben net weer een uurtje terug van het alv weekend in kornwerderzand.
350 km gereden 1:3 dus ik heb de tango weer aardig gespekt dit weekend.
het was weer een gezellig samenzijn en een lekkere bbq.
ook onze dochter zijn we lekker aan het besmetten met het groene virus, net 10 maanden geweest en alweer voor de tweede keer meegeweest met een daf weekend.
sucses met de renovatie en ook ik ben benieuwd naar de foto's.


groetjes marco
Ben als een kind zo blij als ik met mijn daffie rij

http://www.facebook.com/dafya126

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Even een paar foto's

Berichtdoor faD » zo 19 sep 2010 21:36

Zo is het begonnen:
Afbeelding

Zo stond het project er een paar weken terug bij: (Kun je gelijk mijn "werkplaats" zien)
Afbeelding
Deze jongen moet erin komen te liggen:
Afbeelding
Bij gebrek aan ruimte is de laadbak maar even voorraadmagazijn van voornamelijk oud ijzer....
Afbeelding
En dan zojuist nog even snel een foto gemaakt van status nu:
Afbeelding
Om het roesten van blank ijzer tegen te gaan zit er wat witte staalprimer op, maar geen zorgen dat wordt nog allemaal netjes groen. NB: Aan de voorkant de sleepogen eraf geslepen (zaten muurvast) en daar komen nu een maatje grotere voor terug. (Zoon Remco vondt ze te klein...)

Komende week een drukke week op het werk en met het gezin dus weinig tijd voor dit project. Hoop komend weekend weer wat stappen te kunen maken.
Groet,
Rob

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » zo 19 sep 2010 21:39

Ik krijg hier een zwart vlak met access forbidden :cry:

marco
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 09:48
Locatie: 's-Gravenzande
Contacteer:

Berichtdoor marco » zo 19 sep 2010 21:55

ja ik ook, ik denk dat je even bij picturepush moet kijken rob.
naast elke foto staat een oogje deze moet groen zijn en kan iedereen ze bekijken.
waaschijnlijk zijn deze bij jouw rood, als je op het oogje klikt krijg je een schermpje waarin je dit aan kan aanpassen en worden de foto's wel weergegeven.

gr. marco
Ben als een kind zo blij als ik met mijn daffie rij

http://www.facebook.com/dafya126

Webmaster
Site Admin
Berichten: 29
Lid geworden op: di 04 apr 2006 15:58
Contacteer:

Berichtdoor Webmaster » zo 19 sep 2010 22:15

Stonden inderdaad op rood!
Heb ze op groen gezet en hoop dat het nu werkt.

Rob

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Even een paar foto's

Berichtdoor Hoppa69 » zo 19 sep 2010 22:36

Aan de voorkant de sleepogen eraf geslepen (zaten muurvast) en daar komen nu een maatje grotere voor terug. (Zoon Remco vondt ze te klein...)
Mocht het een keer voorkomen, het zal niet maar het zou kunnen, dat je met pech staat en iemand wil je meenemen met de triangel en heeft aanbouwblokken, dat het dan ff niet past.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » zo 26 sep 2010 21:40

Dit weekend maar een beetje tijd gehad voor het YA-project.
Zatermiddag de carterpanpakking van de DT615 vervangen samen met de jongste zoon. (Fijn al die boutjes, hebben ze even wat te schroeven!) Daarna met de slijptol (groot en klein) onder en in het chassis gewurmeld om de hele constructie waar het lierkabelloopwiel aan zit eruit te halen. Is inmiddels klaar en nog een paar kleine werkzaamheden en dan kunnen we de motor met bak erin laten zakken om te zien waar het allemaal (net) niet past. Ik zit nog met een stuk gietijzeren uitlaatpijp die (nog!) niet van de vlinderklep wil komen, een afdichtplaatje van de stuuroliepomp dat net iets te dik is (even een paar mm. er vanaf freezen). Daarnaast nog pakkingen maken voor tussen startmotor en afdichtplaat achter op de kop.
De motor die ik heb ligt normaal onder een hoek van 15 graden om de turbo in de motortunnel te krijgen. Nadat een 2-tal andere vliegwielhuizen voor verticale inbouw niet bleken te passen (bij de ene was de afdichting op de krukas anders, en bij de andere de aansluitmaat van de versnellingsbak SAE3 ipv SAE2). Nu dus weer het originele vliegwielhuis teruggezet en maar eens kijken of inbouw onder 15 graden een beetje werkt. Dan motorsteunen/motorbalk maken aan de voorkant en aan de achterkant eens zien hoe we uitkomen ten opzichte van de originele motorsteunen van de Hercules.
Wordt vervolgd.

Groet,
Rob
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » zo 26 sep 2010 22:15

foto's! :wink:


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten