Even voorstellen; Rob Briggen

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » do 30 aug 2012 20:40

Het enige wat je hoeft te doen is een rembekrachtiger van een 328 op de kop te tikken en die op de plaats van je huidige rembekrachtiger te plaatsen en een luchtleiding er naar toe te brengen.
Voor een vacuum ombouw naar lucht komt er nog bij voor hen met een originele motor.
Een poellie.
Om die te wisselen is de motor er uit halen toch wel een eind makkelijker.
Een compressor met olie leiding en T-stuk.
Een leiding naar je luchtfilter.
Een luchtketel.
Een drukregelaar.
Wat leiding en wat koppelingen.
Een luchtdrukmeter met zoemer.

Dan ben je een eind op weg.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » do 30 aug 2012 20:53

Bedankt voor alle info! :D
Ga toch op dit moment even eigenwijs :lol: voor de vacuumpomp (die ligt er inmiddels) en om de vertragingstijd zo kort mogelijk te maken wil ik een schakelaar scherp afstellen op de eerste cm van het rempedaal zodat de pomp dan al aanslaat. Maar even afwachten wat voor prestatie we dan hebben.
Morgenvroeg een halve snipperdag en dan aan de slag met de koeling, heb inmiddels de nodige slangen geregeld en misschien op de sloop nog even wat erbij zoeken.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » vr 31 aug 2012 23:04

Vandaag weer wat kunnen werken aan YA.
Met de koeling verder aan de slag gegaan. Weer een stapje verder maar nog lang niet klaar. Morgen weer verder!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je moet het maken van wat je hebt vandaar dat de leidingen nogal fors zijn.....
(Zijn stukken pijp van de intarderkoeling van een DAF)

Wordt vervolgd!
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » za 01 sep 2012 22:12

Na een dagje passen, meten, lassen, buigen, snijden, solderen, vloeken :oops: is dit het resultaat van de koelinstallatie geworden. De motorkap kan gewoon dicht! Scheelt her en der allemaal niet zo veel maar genoeg is genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen waarschijnlijk weer een paar uurtjes tijd voor het project en dan aan de slag met het plaatsen van het stuur en vooral de koppelingsbediening. Omdat er een koppelingsversterker op zit moet ik een hydraulische masterculinder plaatsen en dat is ook weer een projectje....
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » zo 02 sep 2012 22:20

Vanmiddag weer lekker in het zonnetje met de muziek van de kermis op de achtergrond weer lekker gesleuteld.
Remco heeft geholpen met de opstappen terugzetten:

Afbeelding

Ik heb eerst de vacuumpomp opgehangen en dacht ik hang hem daar waar het vacuum nodig is, dus dichtbij de rembekrachtiger:

Afbeelding

Electrisch moet ik hem nog aansluiten, maar zijn plekkie heeft ie vast.

Daarna het stuur terug geplaatst. Omdat ik de cabine zo'n 7 cm hoger heb staan moest er weer een heel stuk van de beplating uit omdat de hoek even wat anders is.

Afbeelding

Maar ook dat is weer geklaard.
Daarna aan de slag gegaan met de koppelingsservo.
Eerst een steun moeten maken wat weer een kleine uitdaging was.

Afbeelding

Afbeelding

En ik kom nu net onder de auto vandaan (met de looplamp aan het werk) want de bediening wilde ik vandaag ook graag af hebben:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen alles netjes vastzetten en even in de primer zetten. Dan nog de olietoevoer maken en een leiding naar de koppelingsversterker. Weer een paar stappen verder, hoop dat het komende week 's avonds nog even lekker weer blijft dan kan ik met de elektriek van de koeling aan de slag.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » ma 03 sep 2012 22:29

Weer een paar uurtjes op de oprit doorgebracht :D
De bedrading van de fans naar binnen gebracht:

Afbeelding

En daar moet langzamerhand de "electriciteitscentrale" gaan ontstaan.

Afbeelding

Er komen nog twee 24/12 converters bij (zijn al uit de schrotbak gered....), een relais voor de vacuumpomp en nog een paar zekeringen.
Wil de voeding gewoon uit de contactdoos halen, nog wel even een connector zien te vinden.

Remco is aan de slag gegaan met de binnenbeplating, moest een stuk van V-bak kap afgeslepen worden. Alle draadgaten ook meteen opgetapt naar M8 zodat er nieuwe boutjes in kunnen.
Zelf ook de koppelingsbediening afgemaakt en bij de buurman (werkt bij slangenfirma) een leiding besteld van mastercilinder naar koppelingsservo.
Wil proberen uiterlijk 15 september te kunnen rijden, dan wordt mijn vader 85 jaar en zou mooi zijn om dan ritje te kunnen maken.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » di 04 sep 2012 22:49

Het weer zat vanavond ook weer mee, dus weer een paar uurtjes op de oprit doorgebracht.
De centraalkast begint al een beetje vorm te krijgen:

Afbeelding

Remco heeft na school de kap van de V-bak erop gezet, maar daar moet de zaag nog een keer aan te pas komen want de pook past niet, maar ook dat komt wel weer goed.

Afbeelding

Met een buurman die bij de Hebu werkt en zelf niet tevreden over de remleidingen over de wieldraagarmen was de weg naar nieuwe niet meer zo moeilijk:

Afbeelding

Afbeelding

Ook de slang van de remoliepot naar de HRC is een nieuwe geworden:

Afbeelding

En ook de slang van het koppelingsreservoir naar de bedieningscilinder gaat er nog komen.

Morgen weer verder! (overdag'tussendoor wat spullen regelen en 's avonds weer aan de slag). Heb nu echt de drive om hem op korte termijn aan het rijden te hebben!
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » di 04 sep 2012 22:50

Sorry, twee keer dezelfde foto geplakt.
Dit had de laatste moeten zijn:

Afbeelding
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 05 sep 2012 20:13

Sorry, twee keer dezelfde foto geplakt.
Dit had de laatste moeten zijn:
Rechts bovenin bij je bericht staat quote maar ook wijzig.

En das dan van wijzig bericht en kan je je fout herstellen.

Voor de rest, niet anders dan respect voor je knutselen op een opritje voor de deur. :shock:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » wo 05 sep 2012 22:42

Hey Ruud,
Da's goed om te weten en bedankt voor je complimenten. Er staan regelmatig twee zonen mee te kijken en die moeten natuurlijk wel het goede voorbeeld krijgen! :wink:
Vanavond weer een paar uur draden "getrokken":

Afbeelding

Ben inmiddels wat verder dan op de foto, heb 24Volt naar binnen gehaald. De plus van één van de accu's en de massa via de hoofdschakelaar. Morgen op DAF nog wat ringtong contacten zien te scoren en dan kan de rest ook afgemaakt worden.

Van Remco moest ik ook maar eens op de foto:

Afbeelding

En de buurman heeft ook de leiding van de koppeling afgegeven en die gaat er morgen in.

Afbeelding

Morgenmiddag als het effe kan een halve dag vrij zodat we weer wat meters kunnen maken.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » zo 09 sep 2012 21:00

Ik heb geen haast (meer) .....ik rijd 126!

Sinds gisteravond zes uur heeft mijn YA-tje zijn eerste meters gemaakt!
Eerst kort bij huis om zeker te weten dat alles werkt en dicht blijft, maar vandaag al een beetje gespeeld in de zandbak.

En omdat Ruud foto's van de YA op de oprit niet zou vertrouwen hierbij wat foto's van vanmiddag op de crossbaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het ontluchten van de koppeling duurde op zaterdag wat langer dan gedacht maar uiteindelijk wel gelukt. Ben er inmiddels ook achter dat je als chauffeur het nodige aan stuurbekrachtiging moet meebrengen....Maar daar staat tegenover dat de koppeling lekker bekrachtigd is.
De remmen vragen ook nog wat aandacht, moet ze nog bijstellen want de remkracht op dit moment houdt niet echt over. (Is na een paar kilometer gereden te hebben overigens al een stuk beter geworden)
De koeling werkt ook zoals het moet, beide fans komen tegelijk in en ik heb het idee (zit nog geen temp.meter op) dat ie daarna voldoende koeling heeft.

Nu nog een hoop afwerken, toerenteller, snelheidsmeter, voltmeter, amp meter, temp meter, de verlichting nakijken want daar gebeuren wat rare dingen en nog een heleboel meer.
Maar ja daarvoor heb je een hobby, en we proberen het tempo erin te houden zodat we binnenkort kunnen zeggen dat die DAF AF is....

En oh ja, die draagarmen zitten volgens mij zo vast al een huis dus daar gaan we ook nog een keer werk van maken. En schijfremmen lijkt me ook wel wat....

Wordt vervolgd!
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

blijedafrijer
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 01:20
Locatie: mijdrecht

Berichtdoor blijedafrijer » zo 09 sep 2012 21:06

hallo Rob,
in ieder geval gefeliciteerd met het behaalde succes petje af
Deze gebruiker (Gerard) is overleden. Stuur daarom geen PB's!
Afbeelding

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Berichtdoor B. van der Veer » zo 09 sep 2012 21:22

Hé Rob, gefeliciteerd dat je van de oprit af bent. nu je handen en armen trainen :lol:
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 09 sep 2012 21:26

[En omdat Ruud foto's van de YA op de oprit niet zou vertrouwen hierbij wat foto's van vanmiddag op de crossbaan
Heb ie goed. :lol:

Van harte met het resultaat. 8)

Als je nou alles op orde heb, dan helemaal uit elkaar en van af begin opbouwen ?

Dus echt alle roest en oude verf verwijderen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » ma 10 sep 2012 22:00

Bedankt voor jullie reacties! :)
Ben natuurlijk blij dat we inmiddels rijden.
Gerard, zonder jouw hulp was ik zeker nog niet zo ver geweest en ik voorzie dat we binnenkort nog wel een keer contact opnemen voor nog een dag samen sleutelen.
En Ruud......Je legt de lat wel erg hoog en we weten aan de hand van jouw reportages dat het jou meer om het sleutelen gaat dan om het rijden.....Maar bij is dat net effe anders. Ben nog actief met jeugd mountainbiken, de motocross van de zonen, de scouting van de oudste zoon, de drie dochters die ook af en toe aandacht vragen en dan mijn Ellen nog. En verrek, ook het werken bij den DAF nog!
Maar komende weken is er nog genoeg te sleutelen om hem technisch netjes af te hebben om me daarna meer op het optische te richten.
Dus deze reportage gaat nog wel een tijdje door schat ik en hoop ik! :D
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten