Even voorstellen; Rob Briggen

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » zo 12 aug 2012 22:34

ok dan best gelopen
ik zie dat omdat ik het vaak mee maak van carrosseriebouwers wat hebben gemaaklt die dat flikken met die ribbelhoes en dan een storing hebben , ikdat ga opzoeken , de zooi los maak en er opeens een plas water op de grond ligd :shock:
petje af hoor voor je oprit project :wink:

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » zo 19 aug 2012 20:02

Dit weekend maar een klein beetje aan de YA kunnen werken. Het mountainbiken met de jeugd is weer begonnen evenals het voetbalseizoen van de jongste zoon. Dan ook 's middags nog even naar de scouting van oudste zoon en de zaterdag is weer "verdampt"....
Vandaag was vooral fietsendag, de kids mogen komende week weer naar school dus alle fietsen maar eens een keer goed nagekeken.
Toch nog wel iets gedaan, de luchtinlaat is weer een stapje verder:

Afbeelding

Afbeelding

Van de week 's avonds maar eens zien of ik de alu pijp tussen de twee rubbers kan maken. (Moet ook meteen een aansluiting op voor de aanzuiging van de compressor en ook de vacuumslang en schone lucht van de rembekrachtiger moeten daar ergens een plekje vinden.

Ook de afsteuning van de spatborden nog gemaakt:

Afbeelding

De zoektocht naar 4 mooie sluitingen is inmiddels in gang gezet.

En tussendoor even naar de sloop geweest en daar deze radiateur gehaald. Hangt er nu zomaar even in, moet nog wat passen en meten voordat ie definitief een plekje krijgt.

Afbeelding

De revisieset voor de hoofdremcilinder is ook binnen dus nog werk zat waar we mee aan de slag kunnen. Nou nog tijd....
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » di 21 aug 2012 22:28

Lekker weer op de oprit dus nog maar een paar uurtjes gehobbyed :D
De luchtinlaat gemaakt en ook de aansluiting voor de compressoraanzuiging voorzien:

Afbeelding

Afbeelding

Morgen op zoek naar een 180° graden slang om van de tule van de compressor naar de tule op de inlaatpijp te komen.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » za 25 aug 2012 22:34

Vanmiddag aan de slag gegaan met de radiateur.
Eerst de zekeringkast een cm. of 10 naar het midden verplaatst en daarna met de radiateur die ik vorige week op de sloop had gehaald gaan passen en meten. Conclusie: Net iets te groot en geen zin om weer te hakken en breken in de cabine.
Dus terug naar de sloop en na een uurtje zoeken uitgekomen bij een koelblok van een Espace V6 uit 94. (Heb ik zelf ook gehad toevallig). Na weer wat passen en meten zijn we inmiddels een eindje onderweg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afsteuning aan de andere kant is in onderdelen klaar maar moet er nog op gelast worden. De koelfans zitten er inmiddels ook weer tegen.
Wordt vervolgd!
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » ma 27 aug 2012 22:09

Vanavond weer een paar uurtjes aan het YA-project kunnen werken.
De afsteuning van de radiateur afgemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Het past allemaal net! (een pakje vloeitjes en meer niet....)
De koelfans had ik gisterochtend tussen de buien door er al op geschroefd:

Afbeelding

En ook de pedalerie toch maar weer aangepast want ik zoals het was moest je bijna gaan liggen om te koppelen en te remmen.

Afbeelding

Morgen weer op jacht naar wat radiateurslangen en bochten zodat we het leidingwerk af kunnen maken.
De expansietank ook nog even gepast en die kan mooi boven de radiateur. Ook dat past weer net.
Hopelijk morgenavond weer een paar uurtjes.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » di 28 aug 2012 22:46

Weer een avondje kunnen sleutelen!
Eerst de gasbediening gemaakt, het "magazijn" bood twee opties. Uiteindelijk voor de stalen variant gekozen omdat het rubber m.i. een beetje te dicht in de buurt van de uitlaat kwam.

Afbeelding

Afbeelding

Na wat pielen ook de verbinding met de hefboom op de draaias gemaakt:

Afbeelding

En aan de binnenkant afgesteld:

Afbeelding

Of de bewegingen van de motor met een starre verbinding (er zit wel wat speling op) gaat werken zullen we hopelijk binnenkort gaan ervaren.....

Daarna de luchtaansluitingen van de motorrem aangesloten:

Afbeelding

Afbeelding

Omdat de gasveer aan de kant van de radiateur niet meer past :oops: maar eens gekeken of ik er twee aan één kant kwijt kon:

Afbeelding

Het past wel, maar nu staat er zoveel druk op die kant dat het niet goed meer sluit. Nog eens bedenken hoe we dat weer gaan oplossen.
Daarna nog wat aan de luchtfabriek bij de ketel toegevoegd:

Afbeelding

En alvast even snel een begin gemaakt met de electro van de koelfans:

Afbeelding

En een plekje bedacht voor het expansievat van de koeling:

Afbeelding

De sluitingen voor de spatborden zijn inmiddels ook binnen, de vacuumpomp komt waarschijnlijk morgen binnen (toch maar een electrische) en het lijstje met onderdelen nog te regelen zit weer in het hoofd.

Word vervolgd, het begint langzamerhand ergens op te lijken.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » wo 29 aug 2012 08:38

krijg een deja vu, radiateur aan de zijkant en onderdelen die toch ineens niet meer passen... :lol:
Ken het probleem, gelukkig vind je ook oplossingen en dat maakt het dan ook weer leuk.
Alles ziet er wel netjes uit!
Als je lucht op de daf hebt, waarom zet je er dan geen luchtbekrachtigde remmen op?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

Berichtdoor dafya126 » wo 29 aug 2012 10:12

eigenlijk dezelfde vraag: waar heb je die vacuumpomp voor nodig..

faD
Hercules Held
Berichten: 168
Lid geworden op: vr 17 sep 2010 22:01
Locatie: Geldrop

Berichtdoor faD » wo 29 aug 2012 21:54

Luchtremmen.....Kijk even naar de datum van mijn eerste topic....17 september 2010. Dus bijna 2 jaar al op de oprit aan het hobbyen en ik wil onderhand wel eens een keer rijden! :)
Dus ik zoek nu allereerst naar relatief snel te realiseren oplossingen. Luchtremmen en stuurbekrachtiging zijn nog mogelijke projecten voor de toekomst.
Is er ergens informatie over ombouwen naar luchtremmen? (Orienteren kan natuurlijk altijd) :wink:
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.

Jorrit
Cabine Coureur
Berichten: 326
Lid geworden op: zo 10 dec 2006 14:02
Locatie: 't Gooi

Berichtdoor Jorrit » wo 29 aug 2012 22:41

Weet niet of Ruud eens een reportage over luchtremmen heeft gemaakt? :lol:

Luchtremmen is goed te doen met een setje luchtspul van een 314 of 328.

Maar zoals recent ook in een ander topic besproken, een 126 moet met een goed onderhouden reminstallatie prima kunnen remmen.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » wo 29 aug 2012 22:46

Ruud heeft geloof ik in 2008 de luchtremmen gedaan voor de 126 maar toen verdwenen er nog topics na verloop van tijd...

Als we toch geen nieuwe afleveringen krijgen vanwege kozijnen en badkamer dan maar een aflevering "andere tijden"? :wink: :wink: :wink:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » wo 29 aug 2012 23:32

Gerard heeft het ook is laten zien met de ombouw van de ambu die naar finland ging.
Kijk is of dat er nog is.

Maar euh, als de zooi voor je op tafel ligt en je kijkt er is naar is het niet echt hoge wiskunde om het ingebouwd te krijgen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 880
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Berichtdoor Dafinknouleuk » do 30 aug 2012 07:15

Poelie pull hoeft iig niet meer te gebeuren :wink:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Berichtdoor peter80 » do 30 aug 2012 08:36

Probleem met vacuumpomp: remdruk komt wat vertraagd waardoor je niet direct volle por kan remmen maar pas enkele tellen later. Dit is natuurlijk wel op te lossen, maar dan moet je een vacuumreservoir inbouwen als buffer.
Ik ga ook voor de luchtdrukremmen, spul ligt al klaar.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Gebruikersavatar
Philip R.J. Beekman
Erelid
Berichten: 119
Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Berichtdoor Philip R.J. Beekman » do 30 aug 2012 09:51

Het enige wat je hoeft te doen is een rembekrachtiger van een 328 op de kop te tikken en die op de plaats van je huidige rembekrachtiger te plaatsen en een luchtleiding er naar toe te brengen. Het remsysteem zelf blijft zo als het was. Ik rem met mijn YA-126 al tien jaar met een luchtdrukbekrachtiger en dat werkt super, ondanks mijn grote 12,5 X 20 banden.

Afbeelding

Je zou eens kunnen informeren bij het magazijn of Thomas er nog een heeft liggen.

En als je toch met lucht aan de gang gaat adviseer ik jou om ook een luchtaansluiting (koppelingen) aan de achterkant van je Daf te maken, dat is handig als je bijvoorbeeld een keukenwagen wilt trekken. Ik heb een luchtslang met koppeling gemaakt die ik kan gebruiken met een luchtsleutel om de wielmoeren los te draaien of met een luchtpistool de boel schoon te blazen. Daar heb ik al heel veel plezier van gehad.
Door het juiste te doen vreest gij niemand.


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten