Even voorstellen; Rob Briggen
Moderator: ruben
Dit weekend maar een klein beetje aan de YA kunnen werken. Het mountainbiken met de jeugd is weer begonnen evenals het voetbalseizoen van de jongste zoon. Dan ook 's middags nog even naar de scouting van oudste zoon en de zaterdag is weer "verdampt"....
Vandaag was vooral fietsendag, de kids mogen komende week weer naar school dus alle fietsen maar eens een keer goed nagekeken.
Toch nog wel iets gedaan, de luchtinlaat is weer een stapje verder:
Van de week 's avonds maar eens zien of ik de alu pijp tussen de twee rubbers kan maken. (Moet ook meteen een aansluiting op voor de aanzuiging van de compressor en ook de vacuumslang en schone lucht van de rembekrachtiger moeten daar ergens een plekje vinden.
Ook de afsteuning van de spatborden nog gemaakt:
De zoektocht naar 4 mooie sluitingen is inmiddels in gang gezet.
En tussendoor even naar de sloop geweest en daar deze radiateur gehaald. Hangt er nu zomaar even in, moet nog wat passen en meten voordat ie definitief een plekje krijgt.
De revisieset voor de hoofdremcilinder is ook binnen dus nog werk zat waar we mee aan de slag kunnen. Nou nog tijd....
Vandaag was vooral fietsendag, de kids mogen komende week weer naar school dus alle fietsen maar eens een keer goed nagekeken.
Toch nog wel iets gedaan, de luchtinlaat is weer een stapje verder:
Van de week 's avonds maar eens zien of ik de alu pijp tussen de twee rubbers kan maken. (Moet ook meteen een aansluiting op voor de aanzuiging van de compressor en ook de vacuumslang en schone lucht van de rembekrachtiger moeten daar ergens een plekje vinden.
Ook de afsteuning van de spatborden nog gemaakt:
De zoektocht naar 4 mooie sluitingen is inmiddels in gang gezet.
En tussendoor even naar de sloop geweest en daar deze radiateur gehaald. Hangt er nu zomaar even in, moet nog wat passen en meten voordat ie definitief een plekje krijgt.
De revisieset voor de hoofdremcilinder is ook binnen dus nog werk zat waar we mee aan de slag kunnen. Nou nog tijd....
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Lekker weer op de oprit dus nog maar een paar uurtjes gehobbyed
De luchtinlaat gemaakt en ook de aansluiting voor de compressoraanzuiging voorzien:
Morgen op zoek naar een 180° graden slang om van de tule van de compressor naar de tule op de inlaatpijp te komen.
De luchtinlaat gemaakt en ook de aansluiting voor de compressoraanzuiging voorzien:
Morgen op zoek naar een 180° graden slang om van de tule van de compressor naar de tule op de inlaatpijp te komen.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Vanmiddag aan de slag gegaan met de radiateur.
Eerst de zekeringkast een cm. of 10 naar het midden verplaatst en daarna met de radiateur die ik vorige week op de sloop had gehaald gaan passen en meten. Conclusie: Net iets te groot en geen zin om weer te hakken en breken in de cabine.
Dus terug naar de sloop en na een uurtje zoeken uitgekomen bij een koelblok van een Espace V6 uit 94. (Heb ik zelf ook gehad toevallig). Na weer wat passen en meten zijn we inmiddels een eindje onderweg:
Afsteuning aan de andere kant is in onderdelen klaar maar moet er nog op gelast worden. De koelfans zitten er inmiddels ook weer tegen.
Wordt vervolgd!
Eerst de zekeringkast een cm. of 10 naar het midden verplaatst en daarna met de radiateur die ik vorige week op de sloop had gehaald gaan passen en meten. Conclusie: Net iets te groot en geen zin om weer te hakken en breken in de cabine.
Dus terug naar de sloop en na een uurtje zoeken uitgekomen bij een koelblok van een Espace V6 uit 94. (Heb ik zelf ook gehad toevallig). Na weer wat passen en meten zijn we inmiddels een eindje onderweg:
Afsteuning aan de andere kant is in onderdelen klaar maar moet er nog op gelast worden. De koelfans zitten er inmiddels ook weer tegen.
Wordt vervolgd!
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Vanavond weer een paar uurtjes aan het YA-project kunnen werken.
De afsteuning van de radiateur afgemaakt:
Het past allemaal net! (een pakje vloeitjes en meer niet....)
De koelfans had ik gisterochtend tussen de buien door er al op geschroefd:
En ook de pedalerie toch maar weer aangepast want ik zoals het was moest je bijna gaan liggen om te koppelen en te remmen.
Morgen weer op jacht naar wat radiateurslangen en bochten zodat we het leidingwerk af kunnen maken.
De expansietank ook nog even gepast en die kan mooi boven de radiateur. Ook dat past weer net.
Hopelijk morgenavond weer een paar uurtjes.
De afsteuning van de radiateur afgemaakt:
Het past allemaal net! (een pakje vloeitjes en meer niet....)
De koelfans had ik gisterochtend tussen de buien door er al op geschroefd:
En ook de pedalerie toch maar weer aangepast want ik zoals het was moest je bijna gaan liggen om te koppelen en te remmen.
Morgen weer op jacht naar wat radiateurslangen en bochten zodat we het leidingwerk af kunnen maken.
De expansietank ook nog even gepast en die kan mooi boven de radiateur. Ook dat past weer net.
Hopelijk morgenavond weer een paar uurtjes.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
Weer een avondje kunnen sleutelen!
Eerst de gasbediening gemaakt, het "magazijn" bood twee opties. Uiteindelijk voor de stalen variant gekozen omdat het rubber m.i. een beetje te dicht in de buurt van de uitlaat kwam.
Na wat pielen ook de verbinding met de hefboom op de draaias gemaakt:
En aan de binnenkant afgesteld:
Of de bewegingen van de motor met een starre verbinding (er zit wel wat speling op) gaat werken zullen we hopelijk binnenkort gaan ervaren.....
Daarna de luchtaansluitingen van de motorrem aangesloten:
Omdat de gasveer aan de kant van de radiateur niet meer past maar eens gekeken of ik er twee aan één kant kwijt kon:
Het past wel, maar nu staat er zoveel druk op die kant dat het niet goed meer sluit. Nog eens bedenken hoe we dat weer gaan oplossen.
Daarna nog wat aan de luchtfabriek bij de ketel toegevoegd:
En alvast even snel een begin gemaakt met de electro van de koelfans:
En een plekje bedacht voor het expansievat van de koeling:
De sluitingen voor de spatborden zijn inmiddels ook binnen, de vacuumpomp komt waarschijnlijk morgen binnen (toch maar een electrische) en het lijstje met onderdelen nog te regelen zit weer in het hoofd.
Word vervolgd, het begint langzamerhand ergens op te lijken.
Eerst de gasbediening gemaakt, het "magazijn" bood twee opties. Uiteindelijk voor de stalen variant gekozen omdat het rubber m.i. een beetje te dicht in de buurt van de uitlaat kwam.
Na wat pielen ook de verbinding met de hefboom op de draaias gemaakt:
En aan de binnenkant afgesteld:
Of de bewegingen van de motor met een starre verbinding (er zit wel wat speling op) gaat werken zullen we hopelijk binnenkort gaan ervaren.....
Daarna de luchtaansluitingen van de motorrem aangesloten:
Omdat de gasveer aan de kant van de radiateur niet meer past maar eens gekeken of ik er twee aan één kant kwijt kon:
Het past wel, maar nu staat er zoveel druk op die kant dat het niet goed meer sluit. Nog eens bedenken hoe we dat weer gaan oplossen.
Daarna nog wat aan de luchtfabriek bij de ketel toegevoegd:
En alvast even snel een begin gemaakt met de electro van de koelfans:
En een plekje bedacht voor het expansievat van de koeling:
De sluitingen voor de spatborden zijn inmiddels ook binnen, de vacuumpomp komt waarschijnlijk morgen binnen (toch maar een electrische) en het lijstje met onderdelen nog te regelen zit weer in het hoofd.
Word vervolgd, het begint langzamerhand ergens op te lijken.
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
krijg een deja vu, radiateur aan de zijkant en onderdelen die toch ineens niet meer passen...
Ken het probleem, gelukkig vind je ook oplossingen en dat maakt het dan ook weer leuk.
Alles ziet er wel netjes uit!
Als je lucht op de daf hebt, waarom zet je er dan geen luchtbekrachtigde remmen op?
Ken het probleem, gelukkig vind je ook oplossingen en dat maakt het dan ook weer leuk.
Alles ziet er wel netjes uit!
Als je lucht op de daf hebt, waarom zet je er dan geen luchtbekrachtigde remmen op?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Luchtremmen.....Kijk even naar de datum van mijn eerste topic....17 september 2010. Dus bijna 2 jaar al op de oprit aan het hobbyen en ik wil onderhand wel eens een keer rijden!
Dus ik zoek nu allereerst naar relatief snel te realiseren oplossingen. Luchtremmen en stuurbekrachtiging zijn nog mogelijke projecten voor de toekomst.
Is er ergens informatie over ombouwen naar luchtremmen? (Orienteren kan natuurlijk altijd)
Dus ik zoek nu allereerst naar relatief snel te realiseren oplossingen. Luchtremmen en stuurbekrachtiging zijn nog mogelijke projecten voor de toekomst.
Is er ergens informatie over ombouwen naar luchtremmen? (Orienteren kan natuurlijk altijd)
Maak haast als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 880
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Probleem met vacuumpomp: remdruk komt wat vertraagd waardoor je niet direct volle por kan remmen maar pas enkele tellen later. Dit is natuurlijk wel op te lossen, maar dan moet je een vacuumreservoir inbouwen als buffer.
Ik ga ook voor de luchtdrukremmen, spul ligt al klaar.
Ik ga ook voor de luchtdrukremmen, spul ligt al klaar.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
- Philip R.J. Beekman
- Erelid
- Berichten: 119
- Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
- Locatie: Winschoten
- Contacteer:
Het enige wat je hoeft te doen is een rembekrachtiger van een 328 op de kop te tikken en die op de plaats van je huidige rembekrachtiger te plaatsen en een luchtleiding er naar toe te brengen. Het remsysteem zelf blijft zo als het was. Ik rem met mijn YA-126 al tien jaar met een luchtdrukbekrachtiger en dat werkt super, ondanks mijn grote 12,5 X 20 banden.
Je zou eens kunnen informeren bij het magazijn of Thomas er nog een heeft liggen.
En als je toch met lucht aan de gang gaat adviseer ik jou om ook een luchtaansluiting (koppelingen) aan de achterkant van je Daf te maken, dat is handig als je bijvoorbeeld een keukenwagen wilt trekken. Ik heb een luchtslang met koppeling gemaakt die ik kan gebruiken met een luchtsleutel om de wielmoeren los te draaien of met een luchtpistool de boel schoon te blazen. Daar heb ik al heel veel plezier van gehad.
Je zou eens kunnen informeren bij het magazijn of Thomas er nog een heeft liggen.
En als je toch met lucht aan de gang gaat adviseer ik jou om ook een luchtaansluiting (koppelingen) aan de achterkant van je Daf te maken, dat is handig als je bijvoorbeeld een keukenwagen wilt trekken. Ik heb een luchtslang met koppeling gemaakt die ik kan gebruiken met een luchtsleutel om de wielmoeren los te draaien of met een luchtpistool de boel schoon te blazen. Daar heb ik al heel veel plezier van gehad.
Door het juiste te doen vreest gij niemand.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten