oliedruk afstellen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

bastiaan
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 256
Lid geworden op: do 19 aug 2010 19:46
Locatie: Koudekerke

oliedruk afstellen

Berichtdoor bastiaan » zo 29 aug 2010 15:35

sorry voor het zoveelste olie-verhad op t forum maar weet iemand welke maat pijpsleutel ik nodig heb om de contramoer van de olie-afstelschroef los te draaien?

ik probeer de olie druk wat op te peppen, ik had warm
1bar stationair en op toeren 2,2 bar.
heb de motorolie na de doh maar afgetapt, een vers filter en 20w50 erin.
na een goede rit had ik nu 2 bar stationair en 2.8 op toeren, ik wil kijken
of ik em op 3bar op toeren kan krijgen dan ben ik very happy!

tips zijn welkom :) groeten bastiaan.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » zo 29 aug 2010 20:50

Onderstaande staat bij een ander "Topic" en is een antwoord van gerard.

de oliedruk moet bij warme motor stationair 1/2-3/4 bar zijn
en bij 1600 toeren 2 bar alles wat erboven zit is goed met een
max van 5,27 bar bij 3000 toeren.


groet
Kees

Gebruikersavatar
maartensliphorst
Hercules Held
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 nov 2006 12:01
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Berichtdoor maartensliphorst » ma 30 aug 2010 08:59

Hoi Bastiaan,

Ik heb het met Dop 13 op de ratel gedaan. En de vierkante kop van de ratel past mooi in de dop die je uit de carterpan moet halen.

Alleen bij mij had het geen nut om hem in of uit te draaien, misschien moet ik wat verder draaien ik weet het niet heb maar een paar slagen geprobeerd.
Dus moet binnenkort weer een poging doen, maar hoor graag van je hem bij hebt kunnen stellen en hoe.


groeten Maarten
Wa ge het hoefde nie te kopen.

bastiaan
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 256
Lid geworden op: do 19 aug 2010 19:46
Locatie: Koudekerke

Berichtdoor bastiaan » ma 30 aug 2010 11:23

hey maarten,

ja die 13 past op die kop van de stelbout, maar +/- 7cm verder naar binnen zit de contramoer (waarschijnlijk groter dan 13 anders lukt t niet).
ik ga het met draaiende motor op 2000tpm proberen af te stellen, als ik de juiste pijpsleutel heb gevonden.

groeten bastiaan

Gebruikersavatar
maartensliphorst
Hercules Held
Berichten: 59
Lid geworden op: di 21 nov 2006 12:01
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Berichtdoor maartensliphorst » ma 30 aug 2010 11:43

hoi Bastiaan,

Bij mij kan ik hem gewoon draaien zonder de contramoer te verdraaien, wist ook tot ik de foto zag niet van die moer af. Dus zal er nog eens naar gaan kijken.
Maar of de bout nu ingedraait of uitgedraait moet worden dat is nog de vraag.
Indraaien had bij mij weinig nu maar goed heb denk ik een slag of 4 gemaakt.
Ik ben benieuwd hoe het bij jou vergaat. Ik hoor het wel.


gr
Wa ge het hoefde nie te kopen.

bastiaan
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 256
Lid geworden op: do 19 aug 2010 19:46
Locatie: Koudekerke

Berichtdoor bastiaan » wo 01 sep 2010 17:16

nou het is dus niet gemakkelijk om aan een pijpsleutel 9/16 die over die kop van die bout
kan, te komen.
vd week nog even een dopje kopen, afslijpen en op de 6-kant een pijpje lassen.
wordt vervolgt.....

groeten bastiaan

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » wo 01 sep 2010 19:25

Waarom gaan jullie allemaal aan je oliedruk liggen schroeven???
In principe moet hij gewoon goed staan.
Als dat niet zo is dan moet daar in 9 van de 10 gevallen wel een reden voor zijn.
Het kan zijn dat je pomp is versleten, of gebruik van verkeerde oliesoort etc.
Ik zou toch goed overwegen of het wel de moeite waard is om er uberhaupt aan te gaan schroeven.
En probeer de oliedruk ook eens met een andere oliedrukmeter te controleren.
Om uit te sluiten of je meter wel correct functioneert.
Voordat misschien je oliedruk veel te hoog gaat worden door een te hoog afgestelde pomp omdat je een defecte meter hebt.
Grtn v/d Ouwe Daf

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » wo 01 sep 2010 23:17

Ja ik snap het ook niet helemaal, waarom bij een lage oliedruk gelijk iedereen over het opschroeven heeft. De genoemde waardes zijn helemaal niet zo verkeerd.
Verder is het van belang dat er idd de juiste en schone olie inzit met uiteraard gelijktijdig ook een nieuw filtertje.

Desnoods kan je nog een keer vlak voor het verversen van de olie zo´n cleaner er doorheen gooien en dan aftappen.
Heb ik ook eens gedaan en dat leverde me een drukverhoging van 0,8bar op.
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten