HOE WERKT DE 4 WD

Al het overige wat YA126 gerelateerd is

Moderator: ruben

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

HOE WERKT DE 4 WD

Berichtdoor harley jack » za 07 aug 2010 22:13

Deze tekst is te vinden als je inlog op het forum. 8)
Hier staan best wel nuttige wenken voor die gene die
nog niet alles weten van hun daffie.

Als een Wep in zijn vierwielaandrijving zit, komt er op de verharde weg nogal wat spanning op de aandrijving. De reden is dat in de 4WD de voor en achterwielen niet precies even snel ronddraaien. Dit is gedaan om in het terrein meer tractie te hebben. De achterste wielen willen wat harder dan de voorste (of andersom). Je krijgt hem dan moeilijk uit de 4WD stand. De simpelste oplossing is om even op een stuk onverhard te rijden en hem terug in z'n 2 WD te zetten. Heb je alleen beton en asvalt om je heen, blijf dan niet in z'n 4WD rijden . . . dit sloopt je aandrijving. Rij een paar meter vooruit, zet hem in z'n achteruit en trek rustig op terwijl je hem in z'n 2WD probeer te krijgen. Als dit nog steeds moeilijk gaat, dan zit er echt iets vastgeroest of zo. Het makkelijkst is om eerst de kogels en stangen van het schakel mechaniek te smeren. Hierna de pook met kracht heen en weer bewegen. Het komt heel veel voor dat de vergrendeling van je voorwielaandrijving geroest is dan trek je wel het kabeltje in maar de borg haak onder de auto gaat niet meer terug kruip eronder pak een schroevedraaier en zorg dat de vergrendeling in de goede inkeping staat dan moet de voorwielaandrijving eruit zijn Mocht dit niet lukken dan kan je er altijd nog een klap met een rubber hamer op geven (met beleid). Een kind kan de was doen! En de finale truc, bij alle vier wiel aangedreven auto's, wiel op krikken en de spanning komt van de aandrijflijn af
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten