olie bijvullen versnellingsbak

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

olie bijvullen versnellingsbak

Berichtdoor Kees64 » ma 02 aug 2010 13:07

Hallo,

Ik overal de olie gecontroleerd door het "gaatje peilstop", alles ok. Maar bij de versnellingsbak doe ik iets verkeerd. Ik draai de plug eruit waarvan ik dacht "plug peilgat", maar de olie kletste meteen over me heen, litertje? eruit over mijn oprit.
Maar waar zit de vuldop? Of moet de "deksel" ervan af om bij te vullen?

http://www.fotopocket.nl/fpimages/2010/ ... G_2736.jpg

aanvulling: of doe ik het wel goed en is peilgat ook vulgat goed en zat er teveel olie in?

bvd
Kees

Willempie
Hercules Held
Berichten: 198
Lid geworden op: ma 09 jun 2008 21:16
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: olie bijvullen versnellingsbak

Berichtdoor Willempie » ma 02 aug 2010 20:43


aanvulling: of doe ik het wel goed en is peilgat ook vulgat goed en zat er teveel olie in?

bvd
Kees
De Th is heel nuttig voor dit soort vragen.
In de TH staat; vullen door de peil opening. Pag 34 en op 35 de foto's . Vullen als her deksel weg is gaat makkelijker maar is meer werk, dan moet je het deksel verwijderen :wink:
De TH kun je hier http://www.hilfertheem.nl/daf/downloads.htm downloaden.

gr William
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » ma 02 aug 2010 21:01

Kees er kan VOORAL NIET te veel olie in zitten MAAR ook niet te weing.Ik Draai altijd de NIVEAU plug eruit.en daar vulde ik hem als het nodig was iets bij.dit deed / doe ik met een koperen spuit met slangetje. dan kan je door het inpectie gat zo nieuwe olie erin spuiten. en zoveel dat er net weer een druppel uit begint te lopen.bij de tandwiel kasten idem dito.alleen controleerde ik dit door de stop eruit te draaien en dan mag er niets uitlopen. ik had een haakje maar je kan het ook met een dunne schroevendraaier doen.steek hem door het gaatje naar binnen schuin en kijk of er olie aan zit,dus ongeveer 1 / 1.5 cm onder de rand.doe dit niet zoals vermeld zoals in het boek.want als je ontluchtings nippels verstopt zitten die ( ZESKANT ACHTIGE BOUTEN MET EEN GAATJE ) en je vult hem te vol dan liggen binnen de kortste keren je keringen eruit.het is helemaal niet veel werk en ik blaas ze naar ieder lange rit even door. dus even eruit draaien en met de lucht spuit door blazen.kan je gelijk nog horen of ze goed weken.succes
Laatst gewijzigd door harley jack op ma 02 aug 2010 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

vullen

Berichtdoor Kees64 » ma 02 aug 2010 21:03

Heren,

Jack, dat oliepeilcontroleren / bijvullen heb ik gedaan zoals je hierboven geschreven hebt (dat wist ik nog van je).
Maar bij de versnellingsbak draaide ik die plug eruit en een kwak olie op de stoep. Dat bracht me aan de twijfel.
willempie: In de TH kan ik wel een foto vinden op pag 35 maar daar is die bak toch anders. Dus ik durfde effe niet.
Maar wat hieronder door Wesley beschreven staat zou wel eens de boosdoenden kunnen zijn: Vocht!!
Morgen voor de zekerheid olie uit de versnellingsbak en nieuwe erin!

Heren bedankt!
Kees
Laatst gewijzigd door Kees64 op ma 02 aug 2010 21:16, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » ma 02 aug 2010 21:05

Er kan ook vocht bij de olie zitten, wat dan het verhoogde olienieveau veroorzaakt :?
Grtn v/d Ouwe Daf

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

olie

Berichtdoor Kees64 » di 03 aug 2010 20:51

Hejj,

vanmorgen olie eruit gehaald. zat nog ongeveer 4 liter in.
Had het idee dat de olie die eruitkwam nog vrij "netjes" was. En nagenoeg geen water erbij.
Nieuwe olie erin gedaan, en binnenkort weer effe peilen.

mzzl
Kees


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten