Banden uitbalanceren

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » zo 01 aug 2010 14:45

Maar verder niks geen problemen en kan met gemak 90/100 rijden.
:shock: :shock: :shock: 90/100 :shock:
Heb je al weleens een shimmy meegemaakt rick?
Ik vind dat echt een behoorlijke snelheid voor een wepje.
Ikzelf hou het toch eerder op 70/80 km per uur, mocht er dan iets mis gaan dan is de kans groter dat je hem nog kan houden.
Grtn v/d Ouwe Daf

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » zo 01 aug 2010 19:31

wat je ook kan doen voor dat je er weinig mee gaat rijden of dat hij de winterslaap in ga.je kan 2 dingen doen of hem op bokjes zetten dus voetjes van de vloer, of de banden extra hard op pompen. dus meer dan normaal dit doe ik ook bij mijn oude motoren.werkt 100% ik heb het 1 jaar / winter niet gedaan het leek bij mijn voorwiel wel of dat ik op een kameel zat.dit jaar veel harder opgepompt en dit moet je natuurlijk wel controleren of hij goed op spanning blijft,er zodra je ga rijden laat je de lucht eruit lopen tot de gewenste spanning nergens geen last van
CHROME WON´t BRING YOU HOME

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

balanceren

Berichtdoor Kees64 » zo 01 aug 2010 21:49

Hejj,

Tot in hoeverre is de bandenspanning belangrijk?
Staat nu op 4 bar, misschien nog iets verhogen?

mzzl
Kees

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » zo 01 aug 2010 21:53

kees ik weet het zo gauw niet meer uit mijn hoofd.maar kijk even op de schermen wat erop staat .....LBS volgens mij dacht ik 55 LBS 8) / 3.8 bar.tot over 2 weken op de harskamp wij gaan donderdag er al heen.succes
Laatst gewijzigd door harley jack op zo 01 aug 2010 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
CHROME WON´t BRING YOU HOME

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » zo 01 aug 2010 22:10

3.8 bar is de normale maximale spanning. als je je 126 is de winter wegzet. kan je rustig meer lucht erindoen. 5 bar moet geen probleem zijn.

vergeet niet je banden weer op de normale spanning te brengen. anders krijg je een klapband!!

Henkiepankie
Hercules Held
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 21:08
Locatie: Doorwerth (GLD).l

Berichtdoor Henkiepankie » ma 02 aug 2010 16:00

had vorige winter met 5.5 bar weggezet ging daarna weer rijden dacht yoepie hobbelen is over na 5 km oeps 5.5 Bar. Meteen gestopt en bandjes weer netjes 3.8 dus veel geluk gehad geen klapband. Maar goed dat het hier nog even gezegd wordt. Van het balanceren veel profijt want stuur trilt nu helemaal niet meer. Dus alsie nu wel gaat trillen dan houd ik mijn hart maar vast heb al eens een shimmy gehad, die ik overigens er wel uit heb gehaald (was stuurlager rechterkant).

gr rico
Ik hou van 80 Km/h :)

mudbuster
Clublid
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 20 nov 2006 17:44
Locatie: apeldoorn

Berichtdoor mudbuster » ma 02 aug 2010 21:29

wesly schreef
"Als je voertuig echt hobbelt, dan zit er in 80 procent van alle gevallen hoogteslag in je Banden.
Dit betekent dat je band vervormd is door het lange stilstaan op dezelfde plek
De enigste oplossing om hier vanaf te komen is vervangen
Of je banden oprijden en dan vervangen "

als je hoogte slag in je banden hebt kun je ook proberen om de band een halve slag te draaien t.o.v van je velg.
scheelt altijd iets maar lost niet alles op.

groeten ronald en tot op harskamp

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » ma 02 aug 2010 21:33

Bedankt voor tip ronald :D

Harskamp word het niet, ik denk dat ik misschien even ga kjiken bij de dienstplicht op herhaling :D
Grtn v/d Ouwe Daf

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 02 aug 2010 22:40

Bedankt voor tip ronald :D

Harskamp word het niet, ik denk dat ik misschien even ga kjiken bij de dienstplicht op herhaling :D
Dan gaan we mekaar denk ik daar zien, praten we ff verder.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » ma 02 aug 2010 22:53

Is goed ruud, weet alleen niet of ik met de 126 ga.
Misschien kom ik gewoon effe kijken en wat ouwehoeren :D
Grtn v/d Ouwe Daf

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

banden

Berichtdoor Kees64 » di 03 aug 2010 20:47

Gisteren weer naar een andere bandenboer geweest.
Volgens hem werden ringvelgen (vroeger) eigenlijk nooit gebalanceerd.
Zijn advies was: paar weken rijden zodat alles zich gaat "zetten", als er echt problemen komen moest ik terugkomen en ging hij lood zoeken dat past.
ook de bandenspanning wat teruggezet naar 3.6 bar.
Is duidelijk beter, tegen de 80 km/ h beetje "slinger" in het stuur maar alles onder controle.
Toch van verschillende bandenboeren verschillende verhalen.

mzzl
Kees

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » di 03 aug 2010 21:49

Kees je kan beter je banden wat te hard op pompen dan te zacht.want het gaat echt heel snel van je af die banden.ik had ze ook een keer gecontroleerd bij de pomp,maar er moet natuurlijk bij mij een beetje meer lucht in dan bij een 126 band,blijkt dat ik in plaats erbij er waarschijnlijk lucht uit hebt laten lopen terwijl het belletje op een gegeven ogenblik ging rinkelen dat hij op spanning was. bijna 6 bar.nu blijkt achteraf dat die compressor bij de pomp dit helemaal niet aan kan.en heb er ongeveel 100km mee gereden maar mijn banden zijn ondanks dat ik mooie goede voorbanden had flink gesleten en zouden nu zeker de apk niet meer door komen.dus 1 advies liever iets te hard en controleer met een losse banden spannings meter dan te zacht.want je krijg er heel gauw van die hanenkammen op
Laatst gewijzigd door harley jack op di 03 aug 2010 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
CHROME WON´t BRING YOU HOME

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » di 03 aug 2010 22:06

idd jack beter te hard dan te zacht
en bij de pomp word je genaait zonder te zoenen met dat lucht betreft ( en de benzine prijs)en je moet er bij sommige nog voor dokken ook :twisted: gewoon netjes met de thuis compressor en een goeie michelin klok of zo en niet een gamma 5 gulden bak klok die wijkt net zo af als bij de pomp :idea:
en jack kom eerdaas maar ff bij me aan dan snijden we ze even netjes op en dan slijt dat wel weer vlak komt goed je moest eens weten hoe lang je verder met je banden doet na het snijden somige gaan al gillen bij wat slijtagen ze moeten er af en niewe zus en zo en apk en troep. rijden met die hap der komt niet zo gou touw door hoor! jullie hebben tog geen geld boom of zo lief zijn voor je bandjes !en idd wielen met spring veren worden niet gebananceerd kom vaak bij de banden boer waar ze nog steeds die wielen hebben voor heineken en ik kom bij defentie en daar gebeurt het ook niet
gewoon nette schone roest vrije velgen scheeld de helft dan moet het goed gaan

groetjes

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » do 05 aug 2010 13:03


:shock: :shock: :shock: 90/100 :shock:
Heb je al weleens een shimmy meegemaakt rick?
Ik vind dat echt een behoorlijke snelheid voor een wepje.
Absoluut! Wel vaker dan eens en wel meer als shimmien ook maar dat was nog met oude banden. Nu heb ik er eigenlijk nooit meer last van.
Maar dat is gewoon een stukje goed vertrouwen in je auto hebben en weten tot hoe ver je kunt gaan. (er zijn er ook bij die kijken hoe diep je kunt gaan in de prut...)

Ik weet zelf in wat voor technische staat mijn Daf is dus durf ik het aan. Hij kan zelfs wel 120 maar dan rammelt en trilt alles en zuipt hij ook als een idioot en het duurt wel ff voor je die snelheid hebt bereikt :mrgreen:

Vorig jaar hebben we met de club ook remmentest gedaan. Ik geloof dat ik de kortste remweg had met rokende banden 8) en ja dan heb ik gewoon de vacuumbekrachtiger eronder zitten.

Zo zijn er ook die zeggen dat 314's niet vooruit te branden zijn, maar met een beetje goede afstelling willen die ook wel 100.


@ Ronald. Je kunt de hoogte slag er ook laten afsnijden. Dit blijkt ook erg goed te werken, maar er zijn niet veel bedrijven die dat meer doen.
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

mudbuster
Clublid
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 20 nov 2006 17:44
Locatie: apeldoorn

Berichtdoor mudbuster » do 05 aug 2010 13:22

weet ik rick,
bij mij was het dan ook een combinatie van velg en band.
effe halve slag draaien en het probleem was aardig opgelost.


groeten ronald


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten