Banden uitbalanceren

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Banden uitbalanceren

Berichtdoor Kees64 » vr 30 jul 2010 21:13

Hejj,

Vandaag mijn nieuwe banden op de nieuw in de verf gezette velgen laten leggen.
Maar hij had geen lood om eventueel uit te balanceren.
Geeft dit problemen? het kan natuurlijk zijn dat het niet nodig is maar stel dat het toch nodig blijkt te zijn waar kan ik dit dan laten doen?

mzzl
Kees

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » vr 30 jul 2010 22:05

het hangt er vanaf, wil je veel onroad rijden, en ben je van plan vaker lange afstanden af te leggen (N en A wegen) dan zou ik ze laten balanceren. wij hebben het wel gedaan. sommige krijgen wel 1.5kilo per kant. maar als je weing rijdt. of meer onverhard. dan maakt het niet uit. de modder maakt dan toch weer onbalans

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » vr 30 jul 2010 22:13

Heb het bij de lokale bandenboer laten doen.
Maar die klemmen grijpen bijna niet in de brede randt die we hebben.

Dus afgetekend, klem er af gezaagd en met een hele sterke kit het lood er in geplakt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » vr 30 jul 2010 22:17

Die harde zwarte kit zeker (carroseriekit)?
Grtn v/d Ouwe Daf

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Berichtdoor wegmann » vr 30 jul 2010 22:26

ik heb de beste resultaten bij Euromaster...die zijn vaak wat flexibeler en bekender met de oude technieken.... alle andere bv.profil tyrecenter kijken een beetje glazig naar de velgen en zeggen dan dat ze het niet kunnen...

Als je met wat aandacht werkt kan je gewoon plaklood gebruiken, bij mijn 328 en 126 wielen ben ik nog nooit wat kwijt geraakt.....

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

balanceren

Berichtdoor Kees64 » vr 30 jul 2010 23:01

Banden zijn er hier in het dorp bij Euromaster ( zonder factuur) opgezet.
Maar hij had geen lood hiervoor.
Dus ik zal een anere bandenboer moeten zoeken die dit gaat doen.

bvd
Kees

jerry
Vierwielend Vooruit
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 21 mei 2007 17:30
Locatie: Alphen aan den rijn

Berichtdoor jerry » vr 30 jul 2010 23:05

lekker niet ballanceren wat dacht je daar van :wink: werd toen der tijd tog ook niet gedaan !
ik heb het ook niet rijd als een zonnetje :D het word tog nooit een mercedes personen auto. laters

harley jack
Cabine Coureur
Berichten: 405
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
Locatie: montfoort

Berichtdoor harley jack » za 31 jul 2010 10:24

Kees ik heb jou oude wielen wel laten balanceren,dit omdat hij begon te shaken.er ging ongeveer wel 1 kg lood op.nadat ik dit had laten doen nergens geen last meer van gehad.ook voordat jij hem van mij kocht heb ik de lagers venieuwd van de hulp stuurhuizen,die voor naast je radiateur zitten,daar kan het ook van komen. of je wiellagers niet goed zijn afgesteld en ga het rijtje maar af.zoals jerry al zij in het leger deden ze het ook niet.maar ik wil niet voor een verassing komen te staan want je wilt niet weten wat er gebeurd. met mijn ya 328 zijn ze niet gebalanceerd maar hoeft ook niet omdat hij zwaar zat is en je er weinig van merkt.ik heb wel bij mijn 328 een achterwiel die waarschijnlijk erg wiebel / slag, ik heb al een paar keer gehad dat mensen helemaal wit waren en zeiden meneer weet U dat U achterwiel heen en weer gaat. maar daar merk je ook niets van onder het rijden.dus die moet ik even 1 plaats naar voren opschuiven zodat je het niet meer ziet vanaf de achter kant.dus kees als ik jou was zou ik het doen voor die paar knaken,ik had het laten doen bij euromaster
CHROME WON´t BRING YOU HOME

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Berichtdoor wegmann » za 31 jul 2010 10:38

ehhhh ..sorry maar in het leger deden ze het dus wel...... welliswaar alleen bij hardnekkige shimmy-gevallen en dan via een burgeruitbesteding vanuit het 3de echelon......meestal was dan het probleem wel (zo goed als) opgelost. Spaarde toch weer een hoop extra werk uit, het 3de echelon had het al druk genoeg met die oude meuk.......

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » za 31 jul 2010 12:06

als je in het noorden woont. Kuil banden kan ze prima balanceren.euromaster in groningen kan het ook. ( en als je daar heengaat, geef ff een gil. werk er 300m verderop :D)

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

uitbalanceren

Berichtdoor Kees64 » za 31 jul 2010 15:33

Net naar de bandenboer geweest.
"profile", hij had niet het juiste lood. Via de snelweg effe naar de "euromaster" in een dorpke verderop.
tegen de 80 km/h moest ik het gas effe loslaten, Daf begon op een paardje te lijken. Begon wat te hobbelen / stuiteren.
Helaas was de euromaster al dicht.
maandag effe een belrondje doen.
Maar er moet dus echt wat lood op!

mzzl
Kees

Henkiepankie
Hercules Held
Berichten: 70
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 21:08
Locatie: Doorwerth (GLD).l

Berichtdoor Henkiepankie » zo 01 aug 2010 11:39

Hoi Kees,

Bij mij wordt het hobbelen juist minder naar mate ik harder ga rijden. Nu heb ik ook alle banden laten balanceren (bij profile tyrecenter btw) trilt wel wat minder in stuur :mrgreen: maar heeft geen effect op het hobbelen.


gr rico
Ik hou van 80 Km/h :)

Gebruikersavatar
wesley
Cabine Coureur
Berichten: 393
Lid geworden op: ma 29 dec 2008 10:54
Locatie: Etten-leur
Contacteer:

Berichtdoor wesley » zo 01 aug 2010 11:47

Als je voertuig echt hobbelt, dan zit er in 80 procent van alle gevallen hoogteslag in je Banden.
Dit betekent dat je band vervormd is door het lange stilstaan op dezelfde plek :x
De enigste oplossing om hier vanaf te komen is vervangen :shock:
Of je banden oprijden en dan vervangen :P
Grtn v/d Ouwe Daf

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » zo 01 aug 2010 13:28

Euromaster kan ik ook zeker aanbevelen! Daar 3,5 jaar geleden mn wielen laten doen voor een prikkie.
Die kerel was 5 kwartier bezig, er gingen twee dozen lood op (slagje in de velgen), hij draaide nog eens een shaggie en kostte me maar 35 euro 8) Ik had ff mazzel bij ze.

Maar verder niks geen problemen en kan met gemak 90/100 rijden.
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

wegmann
Hercules Held
Berichten: 167
Lid geworden op: za 24 jan 2009 21:27

Berichtdoor wegmann » zo 01 aug 2010 14:00

wesley heeft gelijk wat betreft het hobbelen.. vierkante banden noem je dat..veroorzaakt door veel/lange stilstand... en er is weinig aan te doen, veel rijden wil nog wel eens enige verbetering geven. Veel invloed op het shimmy verschijnsel heeft het echter niet lijkt het....
Vroeger in de mobcomplexen stond er op de band in de 4 kwadranten 1,2,3,4 ieder kwartaal moest de as-ploeg van het complex de voertuigen een kwartslag verplaatsen...een enkele keer kom je nog wel eens zo'n band tegen waar dat op staat....


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten