Waterpomp vervangen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Is dit duidelijk of TE duidelijk?

Ja Duidelijk, voldoende informatie
13
93%
TE duidelijk, teveel informatie
1
7%
 
Totaal aantal stemmen: 14

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Waterpomp vervangen

Berichtdoor Rick » wo 30 dec 2009 23:52

Hier weer een No nonsense topic.
Een aantal mensen zijn al tegen een lekke waterpomp aangelopen en voor mij was het ook alweer een stief tijdje geleden dat ik het eens heb gedaan, dus laatst met Thomas de pomp van de ambulance vervangen, maar die nieuwe pomp bleek ook niet goed want het kwam er weer net zo hard uit als bij de eerste.
Daarom vandaag alvast van mijn Plan B (sloopblok) de pomp afgehaald, hij ziet er nog redelijk goed uit.

Afbeelding

Hierboven zie je In het Geel de waterpomp.
Er is al wat voorwerk gedaan. De Koelvloeistof is afgetapt. In het Groen is de dynamo verwijderd. In het Rood is de ontsteking verwijderd. In het Blauw is de toerentellerkabel verwijderd en in het Paars is de vetleiding met vetpotje voor het smeren van de as al los gehaald met sleutel 5/8

Afbeelding

Hier is het deksel mbv sleutel 5/8 van het oliefilterhuis verwijderd en het oliefilter uitgenomen.

Afbeelding

Om het oliefilterhuis los te kunnen nemen moet de moer(Geel) worden losgedraaid met een pijpsleutel.

Afbeelding

De olievulbuis (Rood)moet worden losgenomen, eerst bovenaan de koperen leidingen (buitenbeeld) loshalen met sleutel 5/8 en de moeren (Geel) met sleutel 3/4 losdraaien.

Afbeelding

Deksel van Oliekoelerhuis losnemen door de boutjes (Rood) met sleutel 7/16 los te draaien.
De Oliekoeler zie je in het Geel
In Blauw de plaats waar het oliefilterhuis heeft gezeten.

Afbeelding

De 3 moeren (Geel) onderop het Oliekoelerhuis losdraaien met sleutel 9/16 tot het einde van het draad. Als het nodig is kan je dan evt met een hamer erop tikken om de oliekoeler los te tikken en vervolgens de moeren helemaal losdraaien. En de oliekoeler uit het huis nemen.
In het Rood zie je de aansluiting waar de vetleiding heeft gezeten.
De moeren in het Blauw kunnen met sleutel 3/4 worden losgedraait. Iets rechts achter het huis zit ook nog een moer die moeilijk bereikbaar is. evt kan je dan een oude steeksleutel 19 wat krombuigen om erbij te kunnen.

Afbeelding

De slangklemmen (Rood) Losdraaien. En de bout in het huis (Geel) met sleutel 3/4 losdraaien en vervolgens kan het huis worden afgenomen.

Afbeelding

Hier is het huis dus afgenomen. Om kwijtraken te voorkomen draai ik alle bouten en moeren terug op hun plek.
De bovenste bout zat in het huis. De twee onderste hebben we hiervoor ook gezien. De moer rechts was dus moeilijk bereikbaar achter het huis. Mijn kromme "specialtool" zie je rechts onderin beeld liggen 8)
Bij de Blauwe rechthoek heeft de olievulbuis gezeten.

Afbeelding

Nu gaan we de waterpomp zelf loshalen.
In het Geel zijn twee bouten zichtbaar. Iets recht van de onderste zit nog een 3e bout (niet zichtbaar)
Alle 3 bouten losdraaien met sleutel 5/8 en vervolgens de pomp naar achter uitnemen.

Afbeelding

Hier heeft de pomp dus gezeten (Geel)
In Rood zichtbaar waar de 3 bouten hebben gezeten.

Afbeelding

Dit is hem dus!
In het Blauw het tandwiel welke de pomp aandrijft. In het Geel 2 van de 4 bouten . Deze losdraaien met sleutel 1/2 om de pomp uit elkaar te halen.

Afbeelding

Hier zijn de 4 bouten (Blauw) losgehaald en de pomp uitelkaar gehaald.
De Waaier (of schoepenwiel) (Geel)
Rechts in de Rode cirkel komt het vet uit de vetleiding en die smeert de as (ook Rood) en DUS NIET de afdichting zoals sommigen denken.

Afbeelding
De pomp nader bekeken.
De borgstift (Rood) die de waaier op zn plaats houd.
Er zitten ook twee gaten in de pomp (Geel). Dit is de onderste. Als de pomp (afdichting) lek is zal er hier rijkelijk koelvloeistof uitlekken.
Vaak kan je aan dit soort roestsporen zien dat er een kans is dat hij dus lek is, maar het lijkt mij minimaal en ik zie verder op het blok ook geen grove roestsporen dus ga ervanuit dat hij verder goed is.

Afbeelding

Ook na inspectie van het slakkenhuis waar de waaier normaal gesproken dus inzit heb ik weinig of geen roest gezien en het ziet er verder knap uit in tegenstelling tot de vorige pomp die ik heb.

Bovenstaand is bij een uitgebouwd blok gedaan (in ongeveer 45 minuten) dus als het blok nog in de auto zit is het alweer een stukje lastiger.
Maar ik merk als je het een aantal keer achter elkaar doet gaat het steeds sneller 8)

Binnenkort de pomp helemaal nalopen en gereedmaken voor inbouw bij de ambulance.
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

gerhald
Knipperlichtje
Berichten: 36
Lid geworden op: di 20 okt 2009 14:48
Locatie: Raalte

Berichtdoor gerhald » do 31 dec 2009 11:17

Top geschreven goede duidelijke foto's er bij ook met name de kleurtjes er om heen.

zo door gaan.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Waterpomp vervangen

Berichtdoor Hoppa69 » do 31 dec 2009 11:23

maar die nieuwe pomp bleek ook niet goed want het kwam er weer net zo hard uit als bij de eerste.
Over het algemeen zijn die pompen al heel wat jaren geleden gereviseerd, zo er in en dan draaien, gaat net zoals bij jullie dus meestal niet goed komen.

Nieuwe pomp eerst ff vol gooien met afwasmiddel, poosje in laten trekken en dan zachtjes met de hand aan het tandwiel heen en weer bewegen, je voelt het allemaal gauw genoeg.

Moet het goed komen, lekt ie na montage nog een klein beetje, gewoon zo laten, gaat over het algemeen na een poosje indraaien gewoon weg.

Het is een koolstofring die ff moet inlopen.

Voor de rest, prima omschrijving, maar voor hen die al die amerikaanse sleutels niet hebben, 7/16 kan met sleutel 11

Sleutel 9/16 kan met sleutel 14

Sleutel 3/4 kan met sleutel 19

Er zijn nog wel van die afdichtsetjes te koop.

Maar voor 9 van de 10 pompen is het beter om een gereviseerde te kopen.

Waarom ?

De waaier aan de achterkant van de pomp zit over het algemeen zo vast gerot als een huis.

De gladde rand waar de koolstofring op draait in 9 van de 10 keer kapot.

En er zit een oliekeering in die alleen te vervangen is als je de glijbus er uit haal waar het tandwiel in draait, en dit lukt alleen door die bus te slopen, eigenlijk niet te doen.

Nou is ie niet zo heel erg belangrijk, want het is maar om wat spatolie tegen te houden, dus als ie nog kan, laten zitten ,want zo'n nieuwe bus heb ik op het internet nog nooit voorbij zien komen.

Het volgende verhaal heb ik geknipt en geplakt vanuit mijn ya 328 verhaal.

Na langzaam heet stoken en voorzichtig doen, dan eindelijk is een mazzeltje.

Normaal sloop je die dingen, omdat het ook maar gietijzer is, stook het liever niet heet maar die dingen zitten dus ook verschrikkelijk vast.

Die borgstift krijg je er altijd wel goed uit met een goed passende drevel.

De as is al door de draaibank gegaan en het schoepenwiel is al gestraald.

Nu de hele boel uit elkaar ligt, pas de achterkant van de as ff in bronzen bus die in het huis zit, teveel spelling, ook vervangen dan.

Is heb nog een setje liggen, want ik was toch lekker bezig, maar die heeft een klein scheurtje in de rand maar toch maar bewaren, beter iets als niets.

Afbeelding

Vervolgens uit een stukje laminaat een rondje gezaagd.

Afbeelding

Waarom laminaat ?
Das lekker vlak.

Aan 1 zijde schuurpapier gelijmd en een boutje moertje er door heen.

Afbeelding

Afbeelding

Ben dus met de aangevreten rand bezig waar de keering op afdicht.

Afbeelding

Dit durf ik wel weer aan. 8)

Afbeelding

Enige wat weer niet gaat is de oliekeering die er in zit, daarvoor moet de lagerbus er uit en dat lukt alleen als je hem stuk maakt, daar de keering nog zacht aan voelt en er geen stukken uit zijn, is het proberen met deze keering het waard, nieuw pompje zit je toch al gauw aan de 250 euro. :evil:

Afbeelding

Afbeelding

Niet op de foto te zien maar de borgpen voor in de waaier en as zat er ook bij.
Alleen moet ik 1 pakking maken, want er zitten 2 dezelfde in en die voor voor op is anders maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.

Afbeelding

Gelijk maar monteren die bende. :lol:

De keering stroopte de olie er goed af, dus die laat ik voor wat het is.

De keering als nog ingevet en van de as de voorkant in de olie, zo ook de ring die er tussen zit.

Afbeelding

Voor op het tandwiel zit een opstaande rand, daar aan vast gezet in de bankschroef.
Binnenzijde in het vet en het loopvlak waar die koolstofring op draait.

Afbeelding

Keering in elkaar gezet aan de hand van de tekening, je weet het nooit.

Afbeelding

Als je verkeerd druk op de afdichting, die van koolstof is, zegt ie knak, dat wil je dus niet, dus met een dop naar beneden geduwd en de borgring gemonteerd.

Afbeelding

Ook lekker in het vet.

Afbeelding

FF in het schoepenrat en de as kijken waar de borgstift het makkelijkste past.

Afbeelding

Vet op de plek waar ie komen moet.

Afbeelding

Om hem naar beneden te tikken heb ik een pijpsleutel over de as geschoven en op de pijp geslagen tot ie voor het gaatje zit, zit je fout, kan je hem of opnieuw boren of er weer af halen en opnieuw proberen maar de mijne zat gelijk goed.

Afbeelding

FF er tussen gekeken, de borgring van de afdicht was nu vrij, dat betekend dat de koolstofring op de rand ligt en dus aangedrukt is.

Afbeelding

Beide pakkingen waren trouwens niet goed maar deze had ik gisteren avond te pakken, dus scheelde er weer 1 maken.

Afbeelding

Bovenzijde as ook in het vet.
Al het vet wat ik gebruikt heb is schroefaskokervet.
Alleen achter het tandwiel waar ik mee begon, die is ingesmeerd met motorolie.

Afbeelding

Achterkantje er op.
Aftapkraantje en aansluiting smeerleiding gemonteerd.

Afbeelding

Wartel voor de toerenteller gemonteerd, welke ik eerst in de motorolie heb gesmeerd en de plaat met nieuwe o ring voor de verdeler gemonteerd, plaat zit nog niet echt vast, anders krijg je later de bout van de dynamosteun er niet in.

Afbeelding

Pakking voorzijde gemaakt, op verven na, pomp klaar. 8)

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Rick
Clublid
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 21:21
Locatie: Den Helder

Berichtdoor Rick » vr 01 jan 2010 20:53

Hee Ruud,

Ja ik wilde met deze pomp nog net zover gaan omdat die waaier nog wel eens sneuvelt tijdens demontage.
Over het algemeen zijn die pompen al heel wat jaren geleden gereviseerd, zo er in en dan draaien, gaat net zoals bij jullie dus meestal niet goed komen.
Nieuwe pomp eerst ff vol gooien met afwasmiddel, poosje in laten trekken en dan zachtjes met de hand aan het tandwiel heen en weer bewegen, je voelt het allemaal gauw genoeg.[/quote]
Zo moneteren doe ik dus ook niet, spuit hem eerst vool met vaseline om idd even te voelen hoe of hij loopt
Moet het goed komen, lekt ie na montage nog een klein beetje, gewoon zo laten, gaat over het algemeen na een poosje indraaien gewoon weg.

Het is een koolstofring die ff moet inlopen.
Klopt, in het begin lekte hij ook was met een klein straaltje, maar toen ik na een tijdje stationair draaien 2 keer gas gaf zeek het er aan alle kanten uit :?
Voor hen die al die amerikaanse sleutels niet hebben, 7/16 kan met sleutel 11
Engels bedoel je :wink:
Ik zou zeggen: "Durf in je Daf te investeren" en koop passend gereedschap. Een setje heb je al voor 20 euro en dan heb je iig niet meer dat je de hoeken van bouten en moeren stuk draait als ze eens erg vast zitten. Trouwens een knap setje metrische sleutels zit je ook zeker al op dat bedrag.
Scouting en Daf's, een geweldige combinatie!
Afbeelding

hansdeff
Matgroentje
Berichten: 1
Lid geworden op: za 02 jan 2010 00:25
Locatie: Lunteren

lekke waterpomp

Berichtdoor hansdeff » zo 07 mar 2010 11:37

Ik heb nu 5 weken een daf ya126.
Ik rij er dagelijks in.
Krijg over ongeveer 1 maand een ruimte waarin ik kan sleutelen en hem langer laten staan als ik ergens mee bezig ben. Dus tot die tijd wil ik blijven rijden met een probleem:
Mijn waterpomp is lek, erg lek. Via een gaatje aan de onderkant komt het eruit.
Vraag:
Wat is eigenlijk de funktie van het gaatje?
Ik heb het gaatje dichtgeplakt, het lekken is gestopt, hij koelt nog steeds. Kan ik hier een maand mee rijden of gaat er nu iets anders(van binnen of zo) kapot?

Uit je duidelijke verhaal met mooie foto's begrijp ik dat je dus nooit zeker weet of een andere pomp niet lekt tot hij gemonteerd is?
Dat is wel zuur na zo'n pittige klus. Ik had hiervoor een Nissan Patrol, heb toen 2 keer een andere moeten monteren, alleen kon je daar veel makkelijker bij!

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8763
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » zo 07 mar 2010 12:13

De functie van het gaatje is om je te laten merken dat je keering stuk is.

En om er voor te zorgen dat het water niet komt waar het niet zijn mag, bv voor in waar het bij je motorolie gaat komen anders.

Zou ik de gok niet nemen en er niet zo verder mee te rijden.

Als je toch nog een maand wil wachten, zou ik echt het gat open laten en van tijd tot tijd water bijvullen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten