Banden

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Berichtdoor Kees64 » di 19 jun 2012 21:52

is hard zat kees ik rij nooit harder dan 75 eerder tegen de 70
60 is volgens mij het minimale wat je moet kunnen op de snelweg
vrachtwagens kijken in het algemeen wel uit,en personen auto´s heb ik
geen medelijden mee als ze vast zitten bij mij aan de achterkant het is
meer dan 6 ton DOOD staal en dat vergeten mensen wel eens 8)
Hejj Jack,

Ja ik ook max 75. De teller geeft nagenoeg exact hetzelfde aan als mijn Tom.
Maar vorige week kon ik niet harder als tegen de 70 en dan begon de DAF te dansen. Wel nog wat modder in de velg waardoor waarschijnlijk ook onbalans maar toch...
Als optie kan ik mijn voorwielen ook nog laten balanceren maar bij de garages (ook voor vrachtwagenbanden) hier in de buurt kunnen ze dat niet (zeggen ze tenminste).

mzzl
Kees
mzzl
Kees

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » di 19 jun 2012 22:11

Als optie kan ik mijn voorwielen ook nog laten balanceren maar bij de garages (ook voor vrachtwagenbanden) hier in de buurt kunnen ze dat niet (zeggen ze tenminste).
Komt omdat die haak die aan het lood zit zo goed als niet om die rand te krijgen is van jouw wielen kees.

Nu is er ook zo iets als plaklood maar of dat er ook is in de hoeveelheid die ik wel is hoor wat op zo'n wiel moet weet ik niet.

Hier bij ons wilde ze wel de moeite doen met die haken voor die dikke daf banden, ik heb ze toen afgetekend, verwijderd, haken er af geslepen en met sikaflex er in geplakt.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Berichtdoor DeWitteDaf » wo 20 jun 2012 17:55

Euromaster heeft ze voor ons gewoon gebalanceerd

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

bandjes

Berichtdoor Kees64 » wo 20 jun 2012 18:29

Euromaster heeft ze voor ons gewoon gebalanceerd
Euromaster ben ik geweest (hier in Veghel) Die hebben een paar jaar geleden voor een paar "knaken" wel andere banden op de velg gelegd, maar balanceren ging / deed hij niet. Kon niet volgens hem.

mzzl
Kees

Ottie Snorro
Hercules Held
Berichten: 152
Lid geworden op: za 21 jan 2012 12:09
Locatie: Schoonebeek

Berichtdoor Ottie Snorro » vr 22 jun 2012 13:12

Zo!
De Michelin XZL banden zitten eronder!!! Wat rijd dat goed zeg, enorm verschil met die Nato dingen van Vredestein.

Wel ff pech, reed bij de garage weg en op gegeven moment begon ie wat schuin te hangen en te trekken..... Haha, bleek 1 binnenband te zijn geknapt. Tjah, kan gebeuren.
Dus langs de weg ff vervangen door de monteur.
Super werk, ging mooi vlot. Ben enorm tevreden.
Renault Twingo 1.2 GT TCE Gordini 2012 & Daf YA126 4.6 12V 1958

DeWitteDaf
Hercules Held
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 17:53
Locatie: Hoogezand
Contacteer:

Re: bandjes

Berichtdoor DeWitteDaf » vr 22 jun 2012 18:09

Euromaster heeft ze voor ons gewoon gebalanceerd
Euromaster ben ik geweest (hier in Veghel) Die hebben een paar jaar geleden voor een paar "knaken" wel andere banden op de velg gelegd, maar balanceren ging / deed hij niet. Kon niet volgens hem.

mzzl
Kees
moet je naar euromaster bedrijfswagens gaan. die kunnen het wel. en laat die nou toevallig bij mij op het werk om de hoek zitten...

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: bandjes

Berichtdoor Kees64 » vr 22 jun 2012 18:56

Euromaster heeft ze voor ons gewoon gebalanceerd
Euromaster ben ik geweest (hier in Veghel) Die hebben een paar jaar geleden voor een paar "knaken" wel andere banden op de velg gelegd, maar balanceren ging / deed hij niet. Kon niet volgens hem.

mzzl
Kees
moet je naar euromaster bedrijfswagens gaan. die kunnen het wel. en laat die nou toevallig bij mij op het werk om de hoek zitten...
Euromaster Veghel is o.a. voor bedrijfswagens!
Ik zal toch is verder zoeken.

mzzl
Kees

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 23 jun 2012 20:21

Moest ook nog 2 velgen netjes maken voordat ik ze laat balanceren.

Afbeelding

De lucht moest er ook uit maar dan raak je meestal je ventiel naar binnen kwijt.
Dus oud ventiel gepakt, schroefdraad wat hier in zit is hetzelfde als de bovenkant van een ventiel.

Afbeelding

Eerst de ring er af breken met een tang en dan afzagen.

Afbeelding

De boel een beetje bewerken in de draaibank en midden boren naar 5 mm en dan m6 er in tappen.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 23 jun 2012 20:21

Gat zo hoog mogelijk boren.

Afbeelding

En dan heb je uit eindelijk dit.

Afbeelding

Ventiel er uit halen en ding er op schroeven.

Afbeelding

Dag ventiel, alleen nu kan je het terug halen als je klaar ben.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 23 jun 2012 20:21

Beetje schuren en doen.

Afbeelding

Wel dat ventielgat afplakken, je wil er geen ijzerstukjes van je komborstel in hebben, das wat vervelend als je de boel weer gaat oppompen. :lol:

Afbeelding

Band naar beneden drukken.

Afbeelding

Rand plakband er in.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » za 23 jun 2012 20:22

Weer opblazen en de rest afplakken.

Afbeelding

Omdraaien en nog een keer doen.
Das makkelijker als rond die velgrand gaan zitten klooien met tape.


Afbeelding

Die 2 nog goede velgen alleen ontvet en alles in de grond gezet.

Afbeelding

Schokdempers maak ik een apart verhaaltje over.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8780
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Berichtdoor Hoppa69 » ma 25 jun 2012 19:11

Velgen zijn weer groen.

Afbeelding

Weer de lucht er uit.

Afbeelding

Band naar beneden drukken en tape verwijderen.

Afbeelding

Klaar.

Afbeelding

Van de week is weg brengen om te laten balanceren en dan krijgen ze nog een 2e laag verf.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

banden balanceren

Berichtdoor Kees64 » vr 13 jul 2012 22:19

Vandaag naar een bandenman geweest met de vraag of hij wielen van een YA126 kon balanceren.
Hij wist dat er veel "hobbelde" en shimmyen en dat het balanceren wel kon maar dan wilde hij dat ik eerst minstens een half uur ging rijden zodat de banden op temperatuur waren.
Maar eerst wilde hij de banden zien, dat hobbelen en shimmyen kwam volgens hem vaak omdat de 9.00 x 16 banden er eigenlijk in "2 maten" zijn. banden voor "Britïsch" en voor "american". De auto's (banden) die het Hobbelen en shimmyproblemen hebben hebben vaak de "american" versie, deze zijn eigenlijk net iets te groot voor onze velgen, schijnt een paar milimeter te schelen. Omdat deze net iets te los liggen zijn de problemen er en heeft balanceren geen zin omdat na een keer een stoeprandje raken of flink terreinrijden zijn de banden tov de velg iets verschoven. Waar ik bij stond heeft hij 2 andere bandenboeren gebeld en de enigste discussie was welke versie de iets grotere waren maar dat er wel verschil in zat. Na verder speurwerk op "google" liet hij ons zien dat de "american" versie inderdaad iets groter was. Toen naar mijn Daf en inderdaad ik heb de "american" versie (zoals waarschijnlijk bijna iedereen)
Wij moeten dus de britisch hebben.

Mijn aanhanger heeft ook Daf velgen, met michelins (Britisch). Hij liet zien dat deze banden ook veel mooier aansluiten op de velg dan de vredestein nato die ik op de Daf heb liggen.

Hij wist dit alles toevallig van zijn vader die "tig" jaar geleden een keer voor een daf aan de gang is geweest en hiermee geconfronteerd werd.

mzzl
Kees

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Berichtdoor B. van der Veer » za 14 jul 2012 22:14

Kees bedankt voor deze uitleg. ik wil volgend jaar 4 originele wielen onder mijn wagen zetten en weet nu waar ik op moet letten als ik de banden ga kopen.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Gebruikersavatar
Philip R.J. Beekman
Erelid
Berichten: 119
Lid geworden op: di 20 mei 2008 01:11
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Velgen

Berichtdoor Philip R.J. Beekman » zo 15 jul 2012 09:31

Mijn ervaring is een hele andere. Een tijdje geleden hebben wij een paar banden van de velgen afgetrokken om te zien of de velgen wel rond waren. Wij kwamen er achter dat de velgen allemaal een lasnaad hebben die dwars over de velg loopt. Hierdoor ontstaat een eivorm in de velg. Je kunt dit het beste zien wanneer je een velg zonder band op de steunas legt en dan de velg zonder band laat draaien. Je ziet dan dat hij behoorlijk hobbelt. Als je daar vervolgens 10 of 12 plays, drie maal gecufferde banden omheen gaat leggen kun er op rekenen dat zoiets gaat stuiteren ook al zou je ze goed balanceren.

Je zou dit deels kunnen opvangen door daar moderne soepele banden omheen te leggen die het gehobbel opvangen. Helaas zijn die niet te koop in NATO of zandprofiel.

Als ik mijn Daf in een showroom zou zetten, liet ik de originele velgen en banden onder zitten om het zo origineel mogelijk te houden. Maar als ik regelmatig met mijn Daf op pad zou gaan, koos ik voor moderne (b.v. Unimog) velgen met nieuwe niet gecufferde banden die behalve comfort ook veiligheid bieden vanwege radiale banden die ook nog vaak tubeless zijn. Je zou als je met dit spul op de openbare weg komt in ieder geval moeten kiezen voor de veiligste variant. Al was het maar voor je passagiers of overige weggebruikers.
Door het juiste te doen vreest gij niemand.


Terug naar “Techniek YA126”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast