de Daf van Bert
Moderator: ruben
-
- Clublid
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: de Daf van Bert
hihi jou nog nooit zien blozen.
Jorrit wil het proberen met de 314 met een triangel. gaan we overal binnendoor, niet via provinciale wegen.
we zien wel of het lukt.
bedankt voor het meedenken.
Uiteraard laat ik weten wat ik allemaal tegen kom als ik het voorterrein los ga halen.
Jorrit wil het proberen met de 314 met een triangel. gaan we overal binnendoor, niet via provinciale wegen.
we zien wel of het lukt.
bedankt voor het meedenken.
Uiteraard laat ik weten wat ik allemaal tegen kom als ik het voorterrein los ga halen.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: de Daf van Bert
1 voordeel heb je dan denk ik met een triangel.
Als ie shimmyt, ga je niet van de weg af.
Remmen en opnieuw beginnen.
Als ie shimmyt, ga je niet van de weg af.
Remmen en opnieuw beginnen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Clublid
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: de Daf van Bert
na een lange stilte maar weer wat op het forum.
Jorrit heeft mijn daf met de triangel achter de 314 naar Kockengen, de werkplek van Gerard gebracht. Ging eigenlijk zonder shimmy dus dat was een meevaller.
meteen maar de voorbumper er af en de wagen opgekrickt en onder de gondel een aantal blokken gelegd zodat hij een stuk omhoog blijft staan.
Ook een stapel hout onder de cabine aan de kant waar gewerkt gaat worden.
Omdat de rechterkant eigenlijk bijna helemaal voorbeeldig ging heb ik van de linker kant de meeste foto's gemaakt.
Als je het handboek volgt staat er dat je als eerste de torsiestaaf moet verwijderen, dat dus ook maar gedaan.
Ronald had het voorgedaan op de sleuteldag dus dat was echt een fluitje van een cent. even zoeken met de krick bij de 34 cm en dan strek je de staaf er met de slagtrekker zo uit. (bij mij zaten de uiteinden gelukkig mooi in het vet .
Maar eerst moesten de contramoer en de stelmoer er af, na flink meppen met beitel en hamer ging de contramoer los. De stelmoer ging ook met een grote dop, een wringijzer met verlengstuk en mijn gewicht er op. Daarna dus de torsiestaaf er uit en verder met het demonteren van remtrommel, de naaf met lagers, de remankerplaat en de fusee.
Ik weet dat het in grotere delen kan maar ik wilde weten hoe het allemaal in elkaar zit. Gerard had vorige winter al eea nagelopen maar toen was ik bezig met de remmen.
Jorrit heeft mijn daf met de triangel achter de 314 naar Kockengen, de werkplek van Gerard gebracht. Ging eigenlijk zonder shimmy dus dat was een meevaller.
meteen maar de voorbumper er af en de wagen opgekrickt en onder de gondel een aantal blokken gelegd zodat hij een stuk omhoog blijft staan.
Ook een stapel hout onder de cabine aan de kant waar gewerkt gaat worden.
Omdat de rechterkant eigenlijk bijna helemaal voorbeeldig ging heb ik van de linker kant de meeste foto's gemaakt.
Als je het handboek volgt staat er dat je als eerste de torsiestaaf moet verwijderen, dat dus ook maar gedaan.
Ronald had het voorgedaan op de sleuteldag dus dat was echt een fluitje van een cent. even zoeken met de krick bij de 34 cm en dan strek je de staaf er met de slagtrekker zo uit. (bij mij zaten de uiteinden gelukkig mooi in het vet .
Maar eerst moesten de contramoer en de stelmoer er af, na flink meppen met beitel en hamer ging de contramoer los. De stelmoer ging ook met een grote dop, een wringijzer met verlengstuk en mijn gewicht er op. Daarna dus de torsiestaaf er uit en verder met het demonteren van remtrommel, de naaf met lagers, de remankerplaat en de fusee.
Ik weet dat het in grotere delen kan maar ik wilde weten hoe het allemaal in elkaar zit. Gerard had vorige winter al eea nagelopen maar toen was ik bezig met de remmen.
Laatst gewijzigd door B. van der Veer op do 12 jan 2017 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
-
- Clublid
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: de Daf van Bert
daarna de aandrijfas er uit, die ziet er nog mooi uit
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
-
- Clublid
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: de Daf van Bert
en dan moet de tandwielkast er af om de assen uit de fuseedrager de krijgen.
Dat is even sleutelen en de krick er onder maar dat gaf verder geen problemen.
en dan, een déja vu met verleden jaar, toen de rechter achteras. Maar na bij mij een steeds dikker wordende linker hand, een vuistje dat geen 1,25 kg maar voor mij op den duur 12,5 kg woog en veel hulp van mijn maat heeft hij de assen er uiteindelijk uit geslagen.
Dat is even sleutelen en de krick er onder maar dat gaf verder geen problemen.
en dan, een déja vu met verleden jaar, toen de rechter achteras. Maar na bij mij een steeds dikker wordende linker hand, een vuistje dat geen 1,25 kg maar voor mij op den duur 12,5 kg woog en veel hulp van mijn maat heeft hij de assen er uiteindelijk uit geslagen.
Laatst gewijzigd door B. van der Veer op zo 12 jan 2014 23:06, 2 keer totaal gewijzigd.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
-
- Clublid
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: de Daf van Bert
daarna was de fuseedrager met wat wrikken van de wieldraagarmen af te krijgen. aan deze drager is wel eea gebeurd zie de foto
Hij heeft daar mooi gereedschap voor
Daarna maar het buitenste steunlager losgemaakt en vriendelijk met de moker toegesproken om hem van de 2 draagarmen af te krijgen.
De bovenste arm kwam mooi los maar de onderste arm bleef zitten en kwam mee. De onderste draagarm met steunlager op de grond gelegd en na wat!! klappen tegen het steunlager kwam er beweging in en schoof ook de onderste arm los. Toen kon ook de bovenste draagarm uit het binnenste steunlager worden getild.
de nylon bussen tik je er zo uit maar bij de onderste fuseebus is van alles aangelast en weggeslepen.
Omdat ik er nieuwe fuseebussen in wil hebben wil ik eerst Ronald laten kijken of de openingen voor de fuseepennen wel redelijk tegenover elkaar zitten want de oude bussen zijn scheef uitgesleten.Hij heeft daar mooi gereedschap voor
Daarna maar het buitenste steunlager losgemaakt en vriendelijk met de moker toegesproken om hem van de 2 draagarmen af te krijgen.
De bovenste arm kwam mooi los maar de onderste arm bleef zitten en kwam mee. De onderste draagarm met steunlager op de grond gelegd en na wat!! klappen tegen het steunlager kwam er beweging in en schoof ook de onderste arm los. Toen kon ook de bovenste draagarm uit het binnenste steunlager worden getild.
Laatst gewijzigd door B. van der Veer op zo 12 jan 2014 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
-
- Clublid
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: de Daf van Bert
zo zien de nylon bussen er uit die er uitkwamen en daarbij de nieuwe die er in moeten
volgende keer meer. tot ziens op 19 januari.
De nylon bussen in het binnenste steunlager waren er ook zo uit en gelukkig kon ik de stiften er ook met wat kracht uitdraaien, (Ronald, ook ik heb af en toe geluk )
Van de bovenste draagarm zien de 2 uiteinden er goed uit maar van de onderste draagarm zijn de uiteinden een dikke korst verdroogd vet en roest.
na veel schuren en een metertje schuurlinnen heb ik de 2 uiteinden redelijk schoon maar als ik er de nieuwe bus omheen doe zit er wel speling in het geheel, dus eerst maar met Gerard overleggen of dat binnen de tolerantie is of dat er een andere onderste draagarm moet komen.volgende keer meer. tot ziens op 19 januari.
Laatst gewijzigd door B. van der Veer op zo 12 jan 2014 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
Re: de Daf van Bert
Hallo Bert,
Goed bezig!!
Dus zo'n techniekdag steek je wat van op!
Groet
Kees
Goed bezig!!
Dus zo'n techniekdag steek je wat van op!
Groet
Kees
-
- Clublid
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: de Daf van Bert
vandaag weer een hoop medewerking gehad van clubleden. Dat is een hoop waard.
Gerard en ik hadden besloten dat er een andere linker fuseedrager moest komen omdat de oude erg slecht is en er al het nodige aan geprutst was.
Ik had de afgelopen week een paar afspraken gemaakt en daarom liep alles ook zoals gehoopt.
vanmorgen vroeg in de auto naar Thomas in Nibbixwoud. Daar om 8:05 aangekomen stond de koffie al klaar en na een babbeltje zat ik om 8:30 weer in de auto.
Op weg naar Ronald in Apeldoorn want die had mij beloofd dat hij zou helpen met het hohnen van de nieuwe fuseebussen.
Omdat ik de fuseebussen (die ik eerder had gekocht) had laten liggen in Kockengen kreeg ik leasebussen mee van Thomas
scheelde mij weer een stuk omrijden. Thomas nogmaals bedankt.
Om 9:50 was ik bij Ronald en hebben we even snel de fuseebussen vervangen en na dat hij het hohnen bij 1 bus had voorgedaan heb ik zelf de andere gedaan.
Daarna de stand gecontroleerd en deze was "bijna" perfect, maar iets uit het lood.
Ronald had weer andere verplichtingen dus ik ben om 10:20 vertrokken naar Kockenen (aankomst 11:30) om de fuseedrager verder klaar te maken zodat hij straks onder mijn dafje kan. Ronald ook jij nogmaals bedankt.
zie op de foto het resultaat van een hoop service en samenwerking
de bronzen bus voor de aandrijfas is vervangen door de bus die in de oude fuseedrager zat want die bus hebben we verleden jaar pas vervangen.
Dus ook nieuwe oliekeerringen en de nieuwe fuseebussen. Daarbij heb ik ook weer een gelukkie want de 4 messing stiften gingen er heel soepel uit.
Ik blij
de oude bronzen bussen staan er bij en ook een oude nylon bus, de zwarte nylon bus gaat er nieuw in en een kwassie verf
we kunnen weer gaan opbouwen.
Gerard en ik hadden besloten dat er een andere linker fuseedrager moest komen omdat de oude erg slecht is en er al het nodige aan geprutst was.
Ik had de afgelopen week een paar afspraken gemaakt en daarom liep alles ook zoals gehoopt.
vanmorgen vroeg in de auto naar Thomas in Nibbixwoud. Daar om 8:05 aangekomen stond de koffie al klaar en na een babbeltje zat ik om 8:30 weer in de auto.
Op weg naar Ronald in Apeldoorn want die had mij beloofd dat hij zou helpen met het hohnen van de nieuwe fuseebussen.
Omdat ik de fuseebussen (die ik eerder had gekocht) had laten liggen in Kockengen kreeg ik leasebussen mee van Thomas
scheelde mij weer een stuk omrijden. Thomas nogmaals bedankt.
Om 9:50 was ik bij Ronald en hebben we even snel de fuseebussen vervangen en na dat hij het hohnen bij 1 bus had voorgedaan heb ik zelf de andere gedaan.
Daarna de stand gecontroleerd en deze was "bijna" perfect, maar iets uit het lood.
Ronald had weer andere verplichtingen dus ik ben om 10:20 vertrokken naar Kockenen (aankomst 11:30) om de fuseedrager verder klaar te maken zodat hij straks onder mijn dafje kan. Ronald ook jij nogmaals bedankt.
zie op de foto het resultaat van een hoop service en samenwerking
de bronzen bus voor de aandrijfas is vervangen door de bus die in de oude fuseedrager zat want die bus hebben we verleden jaar pas vervangen.
Dus ook nieuwe oliekeerringen en de nieuwe fuseebussen. Daarbij heb ik ook weer een gelukkie want de 4 messing stiften gingen er heel soepel uit.
Ik blij
de oude bronzen bussen staan er bij en ook een oude nylon bus, de zwarte nylon bus gaat er nieuw in en een kwassie verf
we kunnen weer gaan opbouwen.
Laatst gewijzigd door B. van der Veer op ma 27 jan 2014 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
-
- Hercules Held
- Berichten: 79
- Lid geworden op: zo 07 apr 2013 23:00
- Locatie: Enschede
Re: de Daf van Bert
Ziet er uit als een mooi klusweekendje. Het is een klus die ik vast ook nog wel een keer moet doen. Soort van initiatie in het leven van een DAF-eigenaar. Is dus wel fijn dat er dan zo'n net verslag is met foto's. Blijf dus vooral sleutelen en klikken met de camera
-
- Clublid
- Berichten: 656
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: de Daf van Bert
In de afgelopen weken weer alles opgebouwd wat we van de daf hadden afgehaald.
alle 8 de lagerbussen voor vervangen en de kleine nylon bussen en de kleine assen in de fuseedragers.
Ook de fuseebussen en fuseepennen vervangen dus eigenlijk alles wat invloed zou kunnen hebben op het stuurgedrag van de daf.
Links achter de nylon lagers van de assen in de asdrager vervangen en 1 nylon lagerbus onderin de binnenste lagersteun want dit wiel zat wat vering betreft helemaal vast.
Vandaag de eerste echte proefrit gemaakt.
eerst rustig aan de dijk af want ik zag een slinger 1 meter naar links of rechts de plomp in niet zitten.
op de provinciale weg eerst met een gangetje van 55 tot 60 km en daarna richting Wilnis met 75 km op de teller.
geen slingertje of verdachte trilling in het stuur dus de rust in mijn borstkast kwam weer terug
Even bij Gerard langs geweest en daarna weer terug.
Ook toen zonder een verdachte beweging met 75 km op stal aan.
ik denk dat het shimmy probleem hiermee is opgelost.
Op naar het Paasweekend
alle 8 de lagerbussen voor vervangen en de kleine nylon bussen en de kleine assen in de fuseedragers.
Ook de fuseebussen en fuseepennen vervangen dus eigenlijk alles wat invloed zou kunnen hebben op het stuurgedrag van de daf.
Links achter de nylon lagers van de assen in de asdrager vervangen en 1 nylon lagerbus onderin de binnenste lagersteun want dit wiel zat wat vering betreft helemaal vast.
Vandaag de eerste echte proefrit gemaakt.
eerst rustig aan de dijk af want ik zag een slinger 1 meter naar links of rechts de plomp in niet zitten.
op de provinciale weg eerst met een gangetje van 55 tot 60 km en daarna richting Wilnis met 75 km op de teller.
geen slingertje of verdachte trilling in het stuur dus de rust in mijn borstkast kwam weer terug
Even bij Gerard langs geweest en daarna weer terug.
Ook toen zonder een verdachte beweging met 75 km op stal aan.
ik denk dat het shimmy probleem hiermee is opgelost.
Op naar het Paasweekend
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
Re: de Daf van Bert
Het werk heeft zich dus echt beloond
Re: de Daf van Bert
Bert, gefeliciteerd! !
Groeten, Thomas
Groeten, Thomas
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten