BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 27 jun 2018 16:46

Aan de hand van het bosch nummer wat er in de mijne staat, kom ik er 1 tegen op ebay.

Misschien kan je voor de rest nog wat kan met het nummer ?

https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 4-223-5641
even voor de zekerheid, wat voor nummer heb jij in je rondsel/bendix staan? Bij mij staat er DGT13L6Z, en volgens een duitse leverancier staat de L in dat nummer voor een links draaiende startmotor terwijl de R in het onderdeel nummer van de startmotor(EJD 1,8/24 R59) voor rechts draaiend.......

Voor dit type startmotor zijn geen onderdeel lijsten bekend voor zover ze daar wisten dus konden zo ook niet zeggen welk bendix nummer er dan wel in zou horen. Het typenummer van de startmotor klopt wel, dat heb ik al nagekeken.

Zou deels wel kunnen verklaren waarom de startmotor begon te kloten.....

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 27 jun 2018 17:28

Enige wat er in de mijne staat is Germany 2 006 209 058 751
Heb er wel is 1 naast gehad uit een bestaande startmotor zag er geen verschil in.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 27 jun 2018 18:02

Dat lijkt meer op de 2de die ik van van Dam kreeg, de bovenste op deze foto.

Afbeelding

De onderste zat erin, en zou dus linksdraaiend moeten zijn, ik ben het even kwijt want die bovenste paste dus niet......

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 27 jun 2018 18:27

Heb alles zitten vergelijken op foto's maar kan niet zien waarom die bij jouw niet zou passen. :?
Op het briefje wat in het doosje zit staat:

Voor starters JD 12 / 24 V 1,8 PS
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 27 jun 2018 18:56

Weet ook niet waarom, weet alleen dat het niet gaat. De originele bendix schuift over de as tot hij onderaan op de ronde plaat ligt die het bendix huis afsluit. De "nieuwe" bleef daar zo'n 5mm boven hangen,en dat is wel ongeveer de ruimte die ik tussen de startmotor en het vliegwiel huis moest plaatsen om te zorgen dat de bendix niet in de starterkrans bleef hangen.

Kan niet goed zien waar precies maar hij komt aan de binnenkant van de bendix tegen een schouder met de 3 groeven waarover de bendix wordt uitgeworpen, ook al geprobeerd de lagerbus voorin wat naar buiten te tikken maar dat mocht ook niet baten.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 27 jun 2018 20:44

Dan blijft alleen en andere er naast houden over om te vergelijken.
Waarschijnlijk heb je een ander merk of een andere versie, veel blijft er niet meer over.
Zie dat er verschillende achterkantjes en deksels in omloop zijn.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 27 jun 2018 20:50

Dan blijft alleen en andere er naast houden over om te vergelijken.
Waarschijnlijk heb je een ander merk of een andere versie, veel blijft er niet meer over.
Zag dat je achterkant waar de schroefjes in zitten anders is als normaal zo ook de grondplaat met de borstels er in.
Ja vrees ik ook. Zat ook al in jou 314 onderwerp te kijken en daar viel mij ook op dat een en ander er anders uit ziet, denk dat ik een Frankenstein heb, de kabel van het relais de motor in was ook al heel anders dan bij die van jou.....

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 29 jun 2018 16:58

zo, de eerste start is geweest

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » vr 29 jun 2018 18:45

Gefeliciteerd, voelt goed he ?
Gewone olie of inloop olie genomen ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 29 jun 2018 20:04

Gefeliciteerd, voelt goed he ?
Gewone olie of inloop olie genomen ?
Yep voelt zeker goed, was ook 1 tik en lopen.
Maar moet er nog even mee aan de gang, even kijken hoe de olie druk is als hij warm is, en toen ik hem wat in toeren wou terug draaien begon hij in de carburateur over te lopen door dat ovale gat boven in de kelk dus de vlotter naald moet ook nog even nagekeken worden.

Voor olie heb ik de Kroon Classic running in olie genomen, die motoren waar ik normaal mee werk krijgen ook bijna altijd inloop olie en daar lopen ze gewoon goed mee in met 50 tot 100 draaiuren, als je dat niet doet kan het wel 3 tot 400 uur duren voor de compressie echt lekker hoog wordt, dus ik ga echt gewoon voor de inloop olie en bij 500 km de kop natrekken en de olie wisselen. Twijfel nog of ik weer terug ga naar de Shell Rimula S3 30 of op de Aeroshell, is wat makkelijker te krijgen en moet qua specs goes passen als wordt de SAE 30 Niet meer gemaakt en moet ik dan over op SAE40, alles mineraal natuurlijk.
Laatst gewijzigd door ruben op za 30 jun 2018 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » vr 29 jun 2018 20:45

Kijk ik in mijn boeken er overheen of staat het er niet in, van het natrekken van de cilinderkop.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 29 jun 2018 21:22

Zou het ook op moeten zoeken, maar hier in de buurt hebben we Dokter Bernhard, en die weet ook flink wat van Dafjes, en die zegt altijd dat je moet natrekken. Schijnt ook dat er defensie veel koppen scheurden bij de thermostaat flens, zoals jij ook al eens had, omdat de bouten naast het thermostaat huis niet nagetrokken werden omdat de monteurs geen zin hadden om het koel systeem uit elkaar te bouwen. Dit zegt mij dus ook dat de rest dan wel verder aangetrokken kon worden. Gelukkig heb ik daar cilindervoet sleutels voor die er volgens mij wel omheen moet passen.

Dus ga kijken of ik het kan vinden, maar doe het zeker weten wel.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2402
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » vr 29 jun 2018 22:11

Het staat zeker ergens, dat je de kop 2x na moet trekken. Waar precies ook alweer moet ik ook ff voor zoeken
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 29 jun 2018 22:18

Het staat zeker ergens, dat je de kop 2x na moet trekken. Waar precies ook alweer moet ik ook ff voor zoeken
Wel gevonden dat je olie verversing interval anders is na een nieuwe of gereviseerde motor, maar van het natrekken nog niet gevonden

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor Dikkie » vr 29 jun 2018 22:25

Topper, goed bezig!

Ik heb je berichtje ff aangepast om het youtube linkje werkend te krijgen ;)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten