Motorwissel.
Moderator: ruben
Re: Motorwissel.
Ik moet de pakking van de 328 ook vervangen. Ik heb nog een pakkingset uit '54 liggen met een zwarte (asbest) pakking.
Volgens de TH moet de compressor met steun eraf; doen jullie dit ook of lukt het ook als die blijft zitten?
Volgens de TH moet de compressor met steun eraf; doen jullie dit ook of lukt het ook als die blijft zitten?
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Weet niet of het moet.Ik moet de pakking van de 328 ook vervangen. Ik heb nog een pakkingset uit '54 liggen met een zwarte (asbest) pakking.
Volgens de TH moet de compressor met steun eraf; doen jullie dit ook of lukt het ook als die blijft zitten?
Maar ik heb de compressorsteun er ook af.
Maar ja, ik heb de motor er ook uit.
Re: Motorwissel.
Zie mp. Peter uit Kraggeburg biedt ze weer aan. De pakking. Prijs valt mee.
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Heb de advertentie zojuist gezien.Zie mp. Peter uit Kraggeburg biedt ze weer aan. De pakking. Prijs valt mee.
Maar 35 euro vind ik aan de forse kant.
Ik weet wel, je kan hem er zelf niet voor maken, maar toch......
Re: Motorwissel.
Dat is zo.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Motorwissel.
Is niet het ouwe spul van toen met asbest er tussen maar gemaakt van sigraflex hochdruck.
Daar zijn ook weer verschillende soorten van.
Deze is volgens mij goed voor -250 tot + 500 graden en kan een 250 bar druk hebben.
Zoek maar is op google.
Daar zijn ook weer verschillende soorten van.
Deze is volgens mij goed voor -250 tot + 500 graden en kan een 250 bar druk hebben.
Zoek maar is op google.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Cabine Coureur
- Berichten: 405
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 20:31
- Locatie: montfoort
Re: Motorwissel.
Ik heb er ook nog 1 gekocht verleden jaar bij van dam,maar als je ze toch gaat maken heb ik er wel interesse in.
CHROME WON´t BRING YOU HOME
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Weer sleuteltijd geweest.
Dynamo en startmotor gemonteerd.
Motorbekabeling aangesloten.
Tijdelijke radiateur er opgezet.
Vloeistof gevuld.
Punten afstellen doe ik altijd met een contacthoekmeter.
Dat vind ik veel gemakkelijker dan dat gepriegel met een voelermaat.
En toen was het starten en lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=sQnRQr4d_sc
Dynamo en startmotor gemonteerd.
Motorbekabeling aangesloten.
Tijdelijke radiateur er opgezet.
Vloeistof gevuld.
Punten afstellen doe ik altijd met een contacthoekmeter.
Dat vind ik veel gemakkelijker dan dat gepriegel met een voelermaat.
En toen was het starten en lopen.
https://www.youtube.com/watch?v=sQnRQr4d_sc
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Hoe werkt dat, zo'n contacthoekmeter? Waar en hoe sluit je het aan en hoe werkt de meting?
Ik ken dat stuk gereedschap nog niet
Ik ken dat stuk gereedschap nog niet
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Je kan iets wel weten, maar duidelijk (en dus zo kort mogelijk) uitleggen is een heel ander verhaal.Hoe werkt dat, zo'n contacthoekmeter? Waar en hoe sluit je het aan en hoe werkt de meting?
Ik ken dat stuk gereedschap nog niet
Maar ik zal het proberen.
Contacthoek (ook wel DWELL genoemd) is dat gedeelte van de omwenteling van de rotoras, waarbij de contactpunten gesloten zijn.
De contacthoek bepaald dus de afstand tussen de geopende contactpunten.
Een contacthoekmeter heeft twee aansluitingen.
Eén voor op de min van de bobine (dus die naar de contactpunten gaat),
de ander gaat op de massa.
Omdat onze bobine in de ontsteking zit, moet dus de verdeelkap er af.
Meter aansluiten, contact aan en starten.
Je leest dan de contacthoek af.
Je kan dan (al startende) de contacthoek afstellen.
Op deze manier kan je de motor natuurlijk niet laten draaien, omdat de verdeelkap er af ligt.
Makkelijker is dus een draad (van de min aansluiting van de bobine) naar buiten de ontsteking te brengen.
De meesten die op LPG rijden hebben die draad al, die loopt namelijk naar het veiligheidsrelais van de LPG installatie.
(Een enkeling heeft niet déze aansluiting maar meten de inductie van de hoogspanning in de verdeelkapbrug tussen de bobine en rotor.)
Daar kan je dan mooi ook de contacthoekmeter op aansluiten,
zodat je ook bij draaiende motor de contactpuntafstand controleren.
Is de contacthoek niet goed, moet ik natuurlijk wel even de motor afzetten en de verdeelkap verwijderen,
om de contactpunten af te stellen.
De rode draad gaat naar het veiligheidsrelais.
Daar kan ik dus de contacthoekmeter op aansluiten.
Hier nog even schematisch.
Je moet altijd even in de technische handleiding kijken, wat de juiste contacthoek is.
Dat wil onderling nog wel eens wat verschillen.
Voor de 328 moet hij tussen de 31 en 37 graden liggen.
De meeste contacthoekmeters kunnen meer dan alleen de contacthoek meten.
Die van mijn bijvoorbeeld:
Toerenteller met 0 - 6000 toeren en 0 - 1600 toeren (voor de fijnafstelling);
Contacthoekmeting voor 4 en 6 cilinders;
Voltmeter (0 - 16 Volt);
Weerstandmeting over de contactpunten. (Slechte/ingebrandde punten geven een hoge weerstand).
Mocht je er een zoeken, ze staan wel eens op Marktplaats.
Wel even opletten of hij ook voor 6 cilindermotoren geschikt is.
Dat zijn ze niet allemaal.
( Bijvoorbeeld: http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr )
Die van mij heb ik ook via Marktplaats gekocht.
Dacht dat ik er indertijd zo'n 25 euro voor betaald heb.
Heb je een vreemde auto, of geen technische handleiding, is er (voor noodgevallen) ook een vuistregel.
Bij 4 cilinders:
1 rotoras omwenteling is 360 graden.
Per cilinder is er dus 90 graden beschikbaar.
60 pocent daarvan moet de contacthoek zijn.
Dat is dan 54 graden.
Bij 6 cilinders hetzelfde verhaal.
1 rotoras omwenteling is 360 graden.
Per cilinder is er dus 60 graden beschikbaar.
60 pocent daarvan moet de contacthoek zijn.
Dat is dan 36 graden.
Tot slot:
Met sommige (duurdere) multimeters kan je ook de contacthoek afstellen.
Dat heb ik echter nooit gedaan.
Daar weet ik dus ook niets van.
Jan.
Laatst gewijzigd door jabami op za 14 nov 2015 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Motorwissel.
Ik hou wel van dit soort uitleg.
Kan een mens nog wat van leren.
Kan een mens nog wat van leren.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Jan, wat een ontzettend mooi compleet verhaal, daar heb ik weer wat van geleerd
Ik doe dit nog altijd met een voelermaatje en had eerlijk gezegd geen flauw idee dat er nog een mooi alternatief was.
Ik doe dit nog altijd met een voelermaatje en had eerlijk gezegd geen flauw idee dat er nog een mooi alternatief was.
- jabami
- Cabine Coureur
- Berichten: 343
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010 08:06
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Motorwissel.
Re: Motorwissel.
Mooi verhaal. Je kunt deze meter gebruiken omdat de bobine 6 volt is. Ik heb een meter die tot 20 V gaat. Dat gaat dus. Maar bij een Nekaf die een 24 V bobine heeft gaat het dus niet.
Terug naar “Techniek algemeen”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten