314 Toolset
Moderator: ruben
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Hierbij toch weer een kleine update van de werkzaamheden.
Het meeste werk zit in het schoonmaken van spullen en heb daar geen foto`s van.
Eigenlijk komt het erop neer dat het blok een nieuw kleurtje heeft gekregen.
Ik heb eerst een flesje gekocht om te proberen of de verf in de buurt kwam. Ik heb 2 blokken staan, waarvan 1 nog schoon is.
Op een vuile plek een klein beetje kleurverschil
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Op een schonere plek klopt het precies, op de splitsing van het thermostaathuis
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Een paar spuitbussen verder met dit als resultaat
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
En dat was het wel weer even voor nu.
Het meeste werk zit in het schoonmaken van spullen en heb daar geen foto`s van.
Eigenlijk komt het erop neer dat het blok een nieuw kleurtje heeft gekregen.
Ik heb eerst een flesje gekocht om te proberen of de verf in de buurt kwam. Ik heb 2 blokken staan, waarvan 1 nog schoon is.
Op een vuile plek een klein beetje kleurverschil
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Op een schonere plek klopt het precies, op de splitsing van het thermostaathuis
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Een paar spuitbussen verder met dit als resultaat
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
En dat was het wel weer even voor nu.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 314 Toolset
Is de vloer nu ook gereviseerd ?
Of gereviverfd ?
Of gereviverfd ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
De vloer heeft, lokaal, een kleurtje gehad. Dus we maken er maar gereviverfd vanIs de vloer nu ook gereviseerd ?
Of gereviverfd ?
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Het is even stil geweest met de vorderingen...
Het doel was om eind mei met de Daf naar Normandië te gaan. (wat uiteindelijk niet is gelukt)
Maar goed hierbij het vervolg;
Nadat het blok weer lekker in de verf stond weer de nodige delen aangebouwd.
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Het doel was om eind mei met de Daf naar Normandië te gaan. (wat uiteindelijk niet is gelukt)
Maar goed hierbij het vervolg;
Nadat het blok weer lekker in de verf stond weer de nodige delen aangebouwd.
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Motor weer terug op zijn plek.
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Alles weer aansluiten
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Motor weer terug op zijn plek.
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Alles weer aansluiten
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Vervolgens nog de banden gewisseld.
Banden heb ik laten wisselen bij de bandenboer hier in de buurt.
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
En de banden op de juiste velgen
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
En weer onder de auto
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Banden heb ik laten wisselen bij de bandenboer hier in de buurt.
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
En de banden op de juiste velgen
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
En weer onder de auto
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Omdat de banden aan de voorzijde een apart slijtpatroon hadden, ook gelijk de schokbrekers vervangen.
2024 by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
De schokbrekers aan de achterzijde ook maar gelijk vervangen.
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Als cadeautje nog een "nieuw" huifje
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
2024 by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
De schokbrekers aan de achterzijde ook maar gelijk vervangen.
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Als cadeautje nog een "nieuw" huifje
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
En toen kon het grootte feest beginnen
https://youtube.com/shorts/F_pA4lM9Z3Q? ... EGuD5FpROu
Motor heeft weer gedraaid.
Daarna een aantal stukjes hier rond gereden in de buurt en dat ging prima
Later nog een stuk 80 km weg gepakt en daar was de shimmy ....
Eerst nog wat aan het wisselen geweest met de wielen en weer proberen. Dit gaf geen verschil.
Mijn gedachte was om de uitlijning na te laten lopen, omdat ik daar niet de juiste spullen voor heb/had.
Maar dat uitlijnen schijnt nogal een uitdaging te zijn voor de nodige bedrijven
Uiteindelijk de voorbanden laten balanceren, dit gaf ook weinig verschil..
Toen toch zelf maar wat verzonnen om de uitlijning te controleren (heb er helaas geen foto`s van gemaakt)
Heb uiteindelijk de spoorstang aan de bestuurderszijde 2 slagen naar binnen moeten draaien.
Vervolgens weer een stukje op de 80 km weg en nu was het in orde.
Een week later een wat grotere proefrit gemaakt met een stuk snelweg.
Hierbij werd de temperatuur van de koelvloeistof wat te hoog (90 graden, zonder aanhanger bij ca 20 graden buiten temperatuur op een vlakke snelweg) vervolgens de ontsteking iets versteld en een dag later nog een rondje gedaan en dat scheelde 5 graden aan temperatuur van het koelvloeistof.
https://youtube.com/shorts/F_pA4lM9Z3Q? ... EGuD5FpROu
Motor heeft weer gedraaid.
Daarna een aantal stukjes hier rond gereden in de buurt en dat ging prima
Later nog een stuk 80 km weg gepakt en daar was de shimmy ....
Eerst nog wat aan het wisselen geweest met de wielen en weer proberen. Dit gaf geen verschil.
Mijn gedachte was om de uitlijning na te laten lopen, omdat ik daar niet de juiste spullen voor heb/had.
Maar dat uitlijnen schijnt nogal een uitdaging te zijn voor de nodige bedrijven
Uiteindelijk de voorbanden laten balanceren, dit gaf ook weinig verschil..
Toen toch zelf maar wat verzonnen om de uitlijning te controleren (heb er helaas geen foto`s van gemaakt)
Heb uiteindelijk de spoorstang aan de bestuurderszijde 2 slagen naar binnen moeten draaien.
Vervolgens weer een stukje op de 80 km weg en nu was het in orde.
Een week later een wat grotere proefrit gemaakt met een stuk snelweg.
Hierbij werd de temperatuur van de koelvloeistof wat te hoog (90 graden, zonder aanhanger bij ca 20 graden buiten temperatuur op een vlakke snelweg) vervolgens de ontsteking iets versteld en een dag later nog een rondje gedaan en dat scheelde 5 graden aan temperatuur van het koelvloeistof.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Om alles nog eens goed te testen de aanhanger achter de Daf gehangen om een lekker stukje te gaan rijden.
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Bj het wegrijden na het tanken een heel klein beetje inhouden..
Tegen beter weten in toch een stukje doorgereden. Bij een beetje snelheid en gasgeven niks aan de hand, maar bij het optrekken vanuit stilstand inhouden. Tijdens deze rit werd ik wederom verrast door de remwerking die erg beperkt was tijdens een noodstop.
Tijdens normaal remmen is hier niets van te merken...
Ben weer terug gereden naar de loods.
Als eerst de remmen opnieuw gesteld en met name achter kon deze aardig worden bijgesteld..
Vervolgens op onderzoek uitgegaan mbt het inhouden.
Eerst het ontstekingstijdstip wat getracht te verdraaien om te zien of dit verschik maakte. Wat eigenlijk weinig verschil maakte, behalve dat ie merkbaar zwaarder ging lopen. Vervolgens met de afstellamp een poging gedaan om het tijdstip te controleren, waarbij ik geen flits meer kreeg op de lamp. (maar de motor wel op alle 6 de cilinders liep) Ook kreeg ik hele rare toerentallen te zien op de afstellamp. Vermoede dus dat de afstellamp defect was. Heb nog ergens een ander kunnen lenen, waarvan niet zeker was of die werkte en die deed helemaal niks, uiteindelijk snel een nieuwe gekocht
Met de nieuwe had ik af en toe wel een flits en dan weer niet, dus ontsteking open gemaakt.
Contactpunten waren wat ingesleten, dus deze vervangen inclusief de condensator, samen met de rotor en verdelerkap welke ook enigszins waren ingesleten.
Vervolgens weer proberen en toe leek het wel of die of en toe op 5 cilinders liep. Hierna ging het eigenlijk van kwaad tot erger...
Vervolgens de bougies en de kabels vervangen (civiel) Hierbij bleek er een breuk te zijn op de eerste bougiekabel ter hoogte van de veer in de verdelerkap. Vervolgens weer proberen en nog af en toe op 5 cilinders lopen. Vervolgens de bobine en de voorschakelweerstand vervangen, wat geen verschil maakte.
Toen lag ik er even uit en omdat het ondertussen woensdag 29 mei was en de rit naar Frankrijk op vrijdag 31 mei gepland stond ben ik er maar mee gestopt om de jeep klaar te maken voor de rit (en alle zooi nog te verzamelen om mee te nemen)
Binnenkort maar weer verder kijken wat het nou kan zijn
Untitled by Maikel Prins, on Flickr
Bj het wegrijden na het tanken een heel klein beetje inhouden..
Tegen beter weten in toch een stukje doorgereden. Bij een beetje snelheid en gasgeven niks aan de hand, maar bij het optrekken vanuit stilstand inhouden. Tijdens deze rit werd ik wederom verrast door de remwerking die erg beperkt was tijdens een noodstop.
Tijdens normaal remmen is hier niets van te merken...
Ben weer terug gereden naar de loods.
Als eerst de remmen opnieuw gesteld en met name achter kon deze aardig worden bijgesteld..
Vervolgens op onderzoek uitgegaan mbt het inhouden.
Eerst het ontstekingstijdstip wat getracht te verdraaien om te zien of dit verschik maakte. Wat eigenlijk weinig verschil maakte, behalve dat ie merkbaar zwaarder ging lopen. Vervolgens met de afstellamp een poging gedaan om het tijdstip te controleren, waarbij ik geen flits meer kreeg op de lamp. (maar de motor wel op alle 6 de cilinders liep) Ook kreeg ik hele rare toerentallen te zien op de afstellamp. Vermoede dus dat de afstellamp defect was. Heb nog ergens een ander kunnen lenen, waarvan niet zeker was of die werkte en die deed helemaal niks, uiteindelijk snel een nieuwe gekocht
Met de nieuwe had ik af en toe wel een flits en dan weer niet, dus ontsteking open gemaakt.
Contactpunten waren wat ingesleten, dus deze vervangen inclusief de condensator, samen met de rotor en verdelerkap welke ook enigszins waren ingesleten.
Vervolgens weer proberen en toe leek het wel of die of en toe op 5 cilinders liep. Hierna ging het eigenlijk van kwaad tot erger...
Vervolgens de bougies en de kabels vervangen (civiel) Hierbij bleek er een breuk te zijn op de eerste bougiekabel ter hoogte van de veer in de verdelerkap. Vervolgens weer proberen en nog af en toe op 5 cilinders lopen. Vervolgens de bobine en de voorschakelweerstand vervangen, wat geen verschil maakte.
Toen lag ik er even uit en omdat het ondertussen woensdag 29 mei was en de rit naar Frankrijk op vrijdag 31 mei gepland stond ben ik er maar mee gestopt om de jeep klaar te maken voor de rit (en alle zooi nog te verzamelen om mee te nemen)
Binnenkort maar weer verder kijken wat het nou kan zijn
Laatst gewijzigd door Maikel op vr 14 jun 2024 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: 314 Toolset
Het is even een wilde gok, maar controleer ook even de massa tussen motorblok en chassis. Als die niet fris is (of vergeten) gaat-ie ook leuk gek doen
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Het is even een wilde gok, maar controleer ook even de massa tussen motorblok en chassis. Als die niet fris is (of vergeten) gaat-ie ook leuk gek doen
Bedankt voor de tip! ik ben massastrip niet vergeten maar zal het wel even nakijken
Laatst gewijzigd door Maikel op di 18 jun 2024 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: 314 Toolset
Heb je de ki-gas leiding ook vast zitten? Vacuumlek spruitstuk geeft ook dit beeld (evt met vacuummeter controleren). Afstelling carburateur controleren, contacthoekopening controleren.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Het is even een wilde gok, maar controleer ook even de massa tussen motorblok en chassis. Als die niet fris is (of vergeten) gaat-ie ook leuk gek doen
Bedankt voor de tip! ik ben massastrip niet vergeten maar zal het wel even nakijken
Van de week even gekeken naar de masastrip, maar deze lijkt in orde
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Hi Peter, dank voor je reactie.Heb je de ki-gas leiding ook vast zitten? Vacuumlek spruitstuk geeft ook dit beeld (evt met vacuummeter controleren). Afstelling carburateur controleren, contacthoekopening controleren.
Ki-gasleiding zit erop is is lekdicht. Heb het spruitstuk/carburateur ingespoten met remmenreiniger en dit maakte geen verschil.
Afstelling van de carburateur zou bijzonder zijn om zo erg te verlopen, maar dat ga ik nog even controleren
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: 314 Toolset
Het is alweer een poosje stil en hoog tijd voor een update .
Uiteindelijk de oorzaak van het minder goed lopen kunnen achterhalen. Bleek een condensator te zijn die defect was en valse lucht..
Ik heb een klepsmeersysteem op de Daf zitten omdat ik op gas rijdt. Vermoedelijk met het terugplaatsen tegen het buisje welke in de carburateur zit gestoten en deze is uiteindelijk gescheurd.
Daarna weer een uurtje rond gereden en alles lijkt weer in orde
Uiteindelijk de oorzaak van het minder goed lopen kunnen achterhalen. Bleek een condensator te zijn die defect was en valse lucht..
Ik heb een klepsmeersysteem op de Daf zitten omdat ik op gas rijdt. Vermoedelijk met het terugplaatsen tegen het buisje welke in de carburateur zit gestoten en deze is uiteindelijk gescheurd.
Daarna weer een uurtje rond gereden en alles lijkt weer in orde
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 1 gast