BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » ma 27 feb 2017 22:10

deze test was die met de vacuüm meter zoals in het boekje vacuüm meten beschreven staat. Daarvoor moet de motor warm(minimaal 70 graden) zijn en lopen. Vind het een wat vreemde methode om compressie te meten maar goed, zal wel een achterliggende gedachte achter zitten, zat op 22 inch onderdruk, das net op de grens maar de motor rijdt wel een flinke witte pluim als hij nog niet warm is dus enige twijfel bij de koppakking heb ik wel. Van de andere kant, de motor heeft zo lang stil gestaan, kan me voorstellen dat die klepgeleiders even moeten schoon lopen, de klepspeling was goed, die had ik al eens nagemeten en je hoort de kleppen ook niet echt tikken.

Ga morgen eerst de lektest en directe compressie test doen met koude motor en daarna met warme motor.

Weet dat het met warme motor hoort maar mijn ervaring is dat je over het algemeen met een koude motor eerder storingen vind. Als deze storing bij een warme motor weg is dan weet je dat het eraan zit te komen, als de lektest koud al goed is is die dat warm ook wel.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » ma 27 feb 2017 23:53

Heb er gehad die met een koude motor een verschrikkelijke compressietest hadden maar warm allemaal goed.

Denk dat dat wel een beetje te maken heeft met het feit dat het een groot blok gietstaal is.

En niet zo'n modern dingetje met wat cilinderbussen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 28 feb 2017 06:55

Heb er gehad die met een koude motor een verschrikkelijke compressietest hadden maar warm allemaal goed.
Ja dat zie ik in mij werk ook vaker, maar is meestal toch een teken van begin van aftakeling. Maar is ook weer niet zo dat het meteen in elkaar zakt.
Als ik bij een aankoop een compressie meet dan doe ik het ook altijd koud want als er wat mis is zie je dat veel eerder met een koude motor is mijn ervaring.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 881
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: BE-16-26

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 28 feb 2017 13:17

Misschien beetje off-topic maar met koude motor heb ik een dijk van een vacuum (remt als een malle), bij warme motor een heel stuk minder.
Zit te denken waar ik het beste kan beginnen met analyseren.
Ideetje iemand?

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 28 feb 2017 13:19

Klepspeling goed? Als je kleppen iets open blijven staan blijft er weinig vacuüm over lijkt mij

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 881
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: BE-16-26

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 28 feb 2017 15:26

Nu je het zegt: klep uitzetten + te weinig speling = niet goed sluiten.
Ik zal de speling controleren, vorig jaar gedaan klinkt als een zacht tikkende naaimachine.
Maar dan moeten ze wel alle 12 goed staan..
De één zegt .30 in .35 uit bij koude motor de ander zet 'em strakker. En dan de mensen die .30 allebei zeggen..
Iemand goede ervaringen ergens mee (missch. Ruud die al tig blokken gedaan heeft?)

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » di 28 feb 2017 17:32

Beter te ruim als te krap is mijn motto. (geld niet voor vrouwen, moet het net weer andersom zijn. :lol: )
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dafinknouleuk
Vierwielend Vooruit
Berichten: 881
Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
Locatie: Oud-Beijerland

Re: BE-16-26

Berichtdoor Dafinknouleuk » di 28 feb 2017 20:39

Hoeveel speling vind jij prettig dan (tussen klep en stoter) :shock: :roll:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 28 feb 2017 21:11

De één zegt .30 in .35 uit bij koude motor de ander zet 'em strakker. En dan de mensen die .30 allebei zeggen..
Iemand goede ervaringen ergens mee (missch. Ruud die al tig blokken gedaan heeft?)
Dit eerst maar uit de wereld helpen, heb zelf voelermaten in duizenste inches dus die hou ik aan, hoeveel er bij gas bij moet weet ik niet maar dacht 0.05mm.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 09:31, 3 keer totaal gewijzigd.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 28 feb 2017 21:20

tussen wat verf en bik werk door vandaag dus de compressie gemeten, eerst direct

Afbeelding

viel niet echt tegen, toen de lektest, ook wel bekend als differentiaal compressie test, doe je dus met een speciale meter.
Afbeelding
Waardes werd ik niet wild van bij koude motor en op bijna alle cilinders hoorde ik lekkage op de inlaat kleppen en bij 1 ook op de uitlaat klep.

Daarna warm laten lopen en nog eens kijken.

Afbeelding

Iets beter dan met koude motor maar voor een motor met een verhouding van 6.5-1 vind ik het niet slecht.

Met de warme motor werden de lektest waardes ook beter maar nog steeds licht lekken over de inlaatkleppen.

Ga dus nog maar een keer de speling meten en indien nodig afstellen maar kan ook een roestverhaal op de kleprand zijn. Dus als het klepen stellen niet helpt en over een paar 100 kilometer nog steeds kleppen lekkage is dan de kop er maar af.

Daarna een begin gemaakt met de rechter keerring van de voorste aandrijfas.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 09:35, 3 keer totaal gewijzigd.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 650
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: BE-16-26

Berichtdoor B. van der Veer » wo 01 mar 2017 09:30

ziet er bekend uit :D
is de bronzen bus nog goed? op de foto is niet goed te zien hoe de staat van de lange aandrijfas die door de bus loopt. Hij glimt wel.
nieuwe keerringen er in.
had je de fuseepennen en de bronzen bussen al nagekeken? nu mooi meteen meenemen.
succes verder.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 01 mar 2017 17:06

ziet er bekend uit :D
is de bronzen bus nog goed? op de foto is niet goed te zien hoe de staat van de lange aandrijfas die door de bus loopt. Hij glimt wel.
nieuwe keerringen er in.
had je de fuseepennen en de bronzen bussen al nagekeken? nu mooi meteen meenemen.
succes verder.
Bronzen bus zag er nog prima uit, net zoals de aandrijfassen. bronzen bus ook weer goed in de olie gezet, net zoals de keerring voor het eerste lopen.
Fusee pennen en bussen zag en er ook nog best goed uit. heb alles weer terug gezet, als je het een keer eerder hebt gedaan gaat de 2de veel sneller. Voor volgende winter staat de wiel ophanging op de planning om uit elkaar te halen en te verven en bussen bekijken/vervangen, denk dat ik dan ook nieuwe fusee pennen en bussen ga doen als het nodig is, ben er ook niet zo van om de beperkte voorraad onnodig op te maken.

Foto's komen vanavond wel :D

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 01 mar 2017 20:13

Maatvoering van de bronzenbus is belangrijk, als hij teveel is versleten kan ie er nog wel goed uitzien maar dan gaat je as toch op de keerring rusten en dan wordt de boel vanzelf weer wat vettig zeg maar.

Dus in dit geval is het moto, meten is weten.
En niet kijken, hij ziet er nog mooi uit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 213
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

Re: BE-16-26

Berichtdoor dafya126 » wo 01 mar 2017 20:32

welke speling zou jij aanhouden tussen as en bronzen bus 0.2 tot 0.3 mm? of is dat te ruim/te krap

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » wo 01 mar 2017 20:39

Ik heb ze 0.2 laten maken.
Tot nu toe gaat het goed.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten