BE-16-26 (KL-71-02?)
Moderator: ruben
Re: BE-16-26
deze test was die met de vacuüm meter zoals in het boekje vacuüm meten beschreven staat. Daarvoor moet de motor warm(minimaal 70 graden) zijn en lopen. Vind het een wat vreemde methode om compressie te meten maar goed, zal wel een achterliggende gedachte achter zitten, zat op 22 inch onderdruk, das net op de grens maar de motor rijdt wel een flinke witte pluim als hij nog niet warm is dus enige twijfel bij de koppakking heb ik wel. Van de andere kant, de motor heeft zo lang stil gestaan, kan me voorstellen dat die klepgeleiders even moeten schoon lopen, de klepspeling was goed, die had ik al eens nagemeten en je hoort de kleppen ook niet echt tikken.
Ga morgen eerst de lektest en directe compressie test doen met koude motor en daarna met warme motor.
Weet dat het met warme motor hoort maar mijn ervaring is dat je over het algemeen met een koude motor eerder storingen vind. Als deze storing bij een warme motor weg is dan weet je dat het eraan zit te komen, als de lektest koud al goed is is die dat warm ook wel.
Ga morgen eerst de lektest en directe compressie test doen met koude motor en daarna met warme motor.
Weet dat het met warme motor hoort maar mijn ervaring is dat je over het algemeen met een koude motor eerder storingen vind. Als deze storing bij een warme motor weg is dan weet je dat het eraan zit te komen, als de lektest koud al goed is is die dat warm ook wel.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8782
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: BE-16-26
Heb er gehad die met een koude motor een verschrikkelijke compressietest hadden maar warm allemaal goed.
Denk dat dat wel een beetje te maken heeft met het feit dat het een groot blok gietstaal is.
En niet zo'n modern dingetje met wat cilinderbussen.
Denk dat dat wel een beetje te maken heeft met het feit dat het een groot blok gietstaal is.
En niet zo'n modern dingetje met wat cilinderbussen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: BE-16-26
Ja dat zie ik in mij werk ook vaker, maar is meestal toch een teken van begin van aftakeling. Maar is ook weer niet zo dat het meteen in elkaar zakt.Heb er gehad die met een koude motor een verschrikkelijke compressietest hadden maar warm allemaal goed.
Als ik bij een aankoop een compressie meet dan doe ik het ook altijd koud want als er wat mis is zie je dat veel eerder met een koude motor is mijn ervaring.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 881
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: BE-16-26
Misschien beetje off-topic maar met koude motor heb ik een dijk van een vacuum (remt als een malle), bij warme motor een heel stuk minder.
Zit te denken waar ik het beste kan beginnen met analyseren.
Ideetje iemand?
Zit te denken waar ik het beste kan beginnen met analyseren.
Ideetje iemand?
Re: BE-16-26
Klepspeling goed? Als je kleppen iets open blijven staan blijft er weinig vacuüm over lijkt mij
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 881
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: BE-16-26
Nu je het zegt: klep uitzetten + te weinig speling = niet goed sluiten.
Ik zal de speling controleren, vorig jaar gedaan klinkt als een zacht tikkende naaimachine.
Maar dan moeten ze wel alle 12 goed staan..
De één zegt .30 in .35 uit bij koude motor de ander zet 'em strakker. En dan de mensen die .30 allebei zeggen..
Iemand goede ervaringen ergens mee (missch. Ruud die al tig blokken gedaan heeft?)
Ik zal de speling controleren, vorig jaar gedaan klinkt als een zacht tikkende naaimachine.
Maar dan moeten ze wel alle 12 goed staan..
De één zegt .30 in .35 uit bij koude motor de ander zet 'em strakker. En dan de mensen die .30 allebei zeggen..
Iemand goede ervaringen ergens mee (missch. Ruud die al tig blokken gedaan heeft?)
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8782
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: BE-16-26
Beter te ruim als te krap is mijn motto. (geld niet voor vrouwen, moet het net weer andersom zijn.
)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Vierwielend Vooruit
- Berichten: 881
- Lid geworden op: do 25 okt 2007 22:29
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: BE-16-26
Hoeveel speling vind jij prettig dan (tussen klep en stoter)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: BE-16-26
Dit eerst maar uit de wereld helpen, heb zelf voelermaten in duizenste inches dus die hou ik aan, hoeveel er bij gas bij moet weet ik niet maar dacht 0.05mm.De één zegt .30 in .35 uit bij koude motor de ander zet 'em strakker. En dan de mensen die .30 allebei zeggen..
Iemand goede ervaringen ergens mee (missch. Ruud die al tig blokken gedaan heeft?)
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/cjjlkmuyn/IMAG0070.jpg)
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/i8zu4y14v/IMAG0071.jpg)
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 09:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: BE-16-26
tussen wat verf en bik werk door vandaag dus de compressie gemeten, eerst direct
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/hxids6kov/IMAG0063_1.jpg)
viel niet echt tegen, toen de lektest, ook wel bekend als differentiaal compressie test, doe je dus met een speciale meter.
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/m7x1nrprz/IMAG0064.jpg)
Waardes werd ik niet wild van bij koude motor en op bijna alle cilinders hoorde ik lekkage op de inlaat kleppen en bij 1 ook op de uitlaat klep.
Daarna warm laten lopen en nog eens kijken.
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/k4mmg3pz3/IMAG0065.jpg)
Iets beter dan met koude motor maar voor een motor met een verhouding van 6.5-1 vind ik het niet slecht.
Met de warme motor werden de lektest waardes ook beter maar nog steeds licht lekken over de inlaatkleppen.
Ga dus nog maar een keer de speling meten en indien nodig afstellen maar kan ook een roestverhaal op de kleprand zijn. Dus als het klepen stellen niet helpt en over een paar 100 kilometer nog steeds kleppen lekkage is dan de kop er maar af.
Daarna een begin gemaakt met de rechter keerring van de voorste aandrijfas.
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/8gsklk0u7/IMAG0066.jpg)
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/60qr7pirj/IMAG0067.jpg)
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/4acbjyqm7/IMAG0068.jpg)
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/hxids6kov/IMAG0063_1.jpg)
viel niet echt tegen, toen de lektest, ook wel bekend als differentiaal compressie test, doe je dus met een speciale meter.
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/m7x1nrprz/IMAG0064.jpg)
Waardes werd ik niet wild van bij koude motor en op bijna alle cilinders hoorde ik lekkage op de inlaat kleppen en bij 1 ook op de uitlaat klep.
Daarna warm laten lopen en nog eens kijken.
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/k4mmg3pz3/IMAG0065.jpg)
Iets beter dan met koude motor maar voor een motor met een verhouding van 6.5-1 vind ik het niet slecht.
Met de warme motor werden de lektest waardes ook beter maar nog steeds licht lekken over de inlaatkleppen.
Ga dus nog maar een keer de speling meten en indien nodig afstellen maar kan ook een roestverhaal op de kleprand zijn. Dus als het klepen stellen niet helpt en over een paar 100 kilometer nog steeds kleppen lekkage is dan de kop er maar af.
Daarna een begin gemaakt met de rechter keerring van de voorste aandrijfas.
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/8gsklk0u7/IMAG0066.jpg)
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/60qr7pirj/IMAG0067.jpg)
![Afbeelding](https://s25.postimg.cc/4acbjyqm7/IMAG0068.jpg)
Laatst gewijzigd door ruben op di 12 jun 2018 09:35, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Clublid
- Berichten: 650
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: BE-16-26
ziet er bekend uit
is de bronzen bus nog goed? op de foto is niet goed te zien hoe de staat van de lange aandrijfas die door de bus loopt. Hij glimt wel.
nieuwe keerringen er in.
had je de fuseepennen en de bronzen bussen al nagekeken? nu mooi meteen meenemen.
succes verder.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
is de bronzen bus nog goed? op de foto is niet goed te zien hoe de staat van de lange aandrijfas die door de bus loopt. Hij glimt wel.
nieuwe keerringen er in.
had je de fuseepennen en de bronzen bussen al nagekeken? nu mooi meteen meenemen.
succes verder.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
Re: BE-16-26
Bronzen bus zag er nog prima uit, net zoals de aandrijfassen. bronzen bus ook weer goed in de olie gezet, net zoals de keerring voor het eerste lopen.ziet er bekend uit![]()
is de bronzen bus nog goed? op de foto is niet goed te zien hoe de staat van de lange aandrijfas die door de bus loopt. Hij glimt wel.
nieuwe keerringen er in.
had je de fuseepennen en de bronzen bussen al nagekeken? nu mooi meteen meenemen.
succes verder.
Fusee pennen en bussen zag en er ook nog best goed uit. heb alles weer terug gezet, als je het een keer eerder hebt gedaan gaat de 2de veel sneller. Voor volgende winter staat de wiel ophanging op de planning om uit elkaar te halen en te verven en bussen bekijken/vervangen, denk dat ik dan ook nieuwe fusee pennen en bussen ga doen als het nodig is, ben er ook niet zo van om de beperkte voorraad onnodig op te maken.
Foto's komen vanavond wel
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8782
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: BE-16-26
Maatvoering van de bronzenbus is belangrijk, als hij teveel is versleten kan ie er nog wel goed uitzien maar dan gaat je as toch op de keerring rusten en dan wordt de boel vanzelf weer wat vettig zeg maar.
Dus in dit geval is het moto, meten is weten.
En niet kijken, hij ziet er nog mooi uit.
Dus in dit geval is het moto, meten is weten.
En niet kijken, hij ziet er nog mooi uit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 213
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
- Locatie: deventer
Re: BE-16-26
welke speling zou jij aanhouden tussen as en bronzen bus 0.2 tot 0.3 mm? of is dat te ruim/te krap
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8782
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: BE-16-26
Ik heb ze 0.2 laten maken.
Tot nu toe gaat het goed.
Tot nu toe gaat het goed.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten