Laadbakzeil strak genoeg spannen

Vragen stellen en oplossingen geven

Moderator: ruben

jacobvdwal
Matgroentje

Laadbakzeil strak genoeg spannen

Berichtdoor jacobvdwal » do 25 sep 2025 15:34

Hallo,
Ik heb een DAF die helaas eerst nogal lang met een slecht gespannen zeil buiten heeft gestaan, en dus lagere tijd met een waterzak heeft gestaan.
Nu krijg ik het zeil maar niet strak bovenop, het blijft in de midden te slap wat ik ook probeer.
Ik denk dat het canvas is uitgerekt door het lang staan met watergewicht er in.
Nu lijkt het mij een goed idee om latjes over de spanten te leggen, maar wil graag weten of iemand daar goeie of juist slechte ervaringen mee heeft.
En.... hoeveel latten doe je dan? en hoe ver uit elkaar?
En ga je met die latten alleen in het midden een beetje, of helemaal tot aan de zijkanten doorgaan met latten?
Wie heeft hier goeie opmerkingen over? Of eventueel foto s?
Groet,
Jacob

Dikkie
Site Admin
Contacteer:

Re: Laadbakzeil strak genoeg spannen

Berichtdoor Dikkie » do 25 sep 2025 21:12

Voor een ieders eigen interpretatie dit.. Ik heb constructies met 1, 2, 3, en heel veel latjes gezien. Soort van kippengaas of hele houten platen zie je ook wel eens. Zelf heb ik dat allemaal niet, maar goed mijn huif is niet van canvas en de daf staat ook nooit heel lang (meer) buiten.

Iets wat je nog kan proberen is de huif er af pakken en op de grond helemaal vlak trekken, die moet vlak kunnen liggen. Dan zie je gauw genoeg of hij echt uitgerekt is. En pak daarna bij het terugplaatsen de "cursus dak op daf" van de site er eens bij: eerst over de kaptogen draperen, voor- en achterkant vastmaken en opspannen, pas als laatste de zijkanten. Wellicht is jouw probleem dan al opgelost.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos), DE-47-36 (Dodge)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Techniek YA126”