Hallo,
Onze YA126 maakte plotseling nogal knallende geluiden (met name links voor), waarbij ik in eerste instantie aan ingeschakelde voorwielen dacht, maar dat bleek niet het geval. Nadat we (er naast lopend) eigenlijk niks konden vinden heb ik mijn hand op de torsieassen gelegd en voelde daar duidelijk een schok op het moment dat je ook een knal hoorde.
Mijn vermoeden is nu dat de torsieassen van onze DAF vastgezeten hebben en door het gehobbel op de klinkerwegen van Schiermonnikoog los komen, maar dat niet van harte doen.
Ik heb nu (ik moest iets) eerst maar eens WD40 op die draaipunten gespoten, en de knallen zijn over.
Maar.....kan ik zo dit seizoen uit rijden denken jullie? Ik spuit nu elke dag ff WD40 er op in de hoop dat het er lekker in trekt.
Na oktober zijn onze tochten afgelopen en komt de DAF weer naar huis
Dan zal alles wel ff open moeten denk ik
Maar wie er goeie ideen over heeft die mag ze noemen hoor.
Belangrijkste is eerst; kan ik zo voorlopig doorrijden? Hij knalt inmiddels niet meer.
Groet,
Jacob
Torsieassen
Moderator: ruben
-
- Clublid
Re: Torsieassen
WD40 spuiten helpt een beetje maar lost het probleem zeker niet op. het echt goede is om via de smeeropeningen in de dragers waarin de nylon bussen zitten waarin de torsiestaven draaien de vetspuit flink te hanteren.
Draai de tapeinden uit de dragers en gebruik de smeernippel die bij het steunwiel zit, pomp met de vetspuit net zo lang tot het oude vet uit de nylon bussen komt en herhaal dit bij elk smeerpunt dat bij de draagarmen van de torsiestaven zit. Draai daarna het tapeind weer in de drager, let op, het tapeind niet vast draaien maar ietsje los houden van de torsiestaaf, tapeind weer borgen met de moer. Niet denken; ik laat de tapeinden er wel u en zet er smeernippels in want dan blijven de bussen niet op hun plek zitten.
Dan zul je de zomer denk ik wel uitvieren maar ik zou het hele verend gebeuren de komende winter maar eens loshalen, schoon en lopend maken en goed in het vet zetten. Draagarmen, korte assen bij de tandwielkasten en verder alle andere smeerpunten.
Nylon bussen en andere onderdelen te verkrijgen bij Thomas, materialenmagazijn van de club.
Ben je de winterweekenden wel mee zoet.
Gebruik het handboek VTH9-326, ook te downloaden bij de site van Y-Cie.
succes.
Draai de tapeinden uit de dragers en gebruik de smeernippel die bij het steunwiel zit, pomp met de vetspuit net zo lang tot het oude vet uit de nylon bussen komt en herhaal dit bij elk smeerpunt dat bij de draagarmen van de torsiestaven zit. Draai daarna het tapeind weer in de drager, let op, het tapeind niet vast draaien maar ietsje los houden van de torsiestaaf, tapeind weer borgen met de moer. Niet denken; ik laat de tapeinden er wel u en zet er smeernippels in want dan blijven de bussen niet op hun plek zitten.
Dan zul je de zomer denk ik wel uitvieren maar ik zou het hele verend gebeuren de komende winter maar eens loshalen, schoon en lopend maken en goed in het vet zetten. Draagarmen, korte assen bij de tandwielkasten en verder alle andere smeerpunten.
Nylon bussen en andere onderdelen te verkrijgen bij Thomas, materialenmagazijn van de club.
Ben je de winterweekenden wel mee zoet.
Gebruik het handboek VTH9-326, ook te downloaden bij de site van Y-Cie.
succes.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
-
- Matgroentje
Dank voor jouw reactie van der Veer. Ik zal komende week eens proberen of ik er eentje uit kan krijgen en of er vet in wil.
Blijven spuiten met WD40 zal daar misschien ook enigzins vergemakkelijken dan
Blijven spuiten met WD40 zal daar misschien ook enigzins vergemakkelijken dan
-
- Clublid
Ga eerst maar lekker aan de gang met de tapeinden of stiften die in de dragers zitten. Probeer die er maar uit te krijgen en pomp vet in de bussen zodat de torsiedraagarmen lekker gaan bewegen.
laat de torsiestaven zelf voorlopig nog maar zitten. er zitten ook draaimomenten bij de tandwielkasten. Ook daar zitten tapeinden of stiften in, ook die kunnen vast zitten dus lekker pompen met doorsmeervet.
Succes
Bert.
laat de torsiestaven zelf voorlopig nog maar zitten. er zitten ook draaimomenten bij de tandwielkasten. Ook daar zitten tapeinden of stiften in, ook die kunnen vast zitten dus lekker pompen met doorsmeervet.
Succes
Bert.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
-
- Matgroentje
superbedankt voor deze tips. Inmiddels de pennen/stiften ook opgezocht en ingespoten met wonderlosmaakmiddel (wd40) Straks maar eens voorzichtig proberen.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Contacteer:
Over de draagarmen staat al wat op het forum. Wil je het echt goed doen heb je nog een klusje
viewtopic.php?t=5291&start=30
viewtopic.php?t=5386
viewtopic.php?t=5291&start=30
viewtopic.php?t=5386
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Matgroentje
Prachtige handleiding zo Peter80