In principe is de motor nu gereed, moet alleen nog kleppen stellen en het water vervangen door koelvloeistof. Kleppen doe ik wel zodra ik toch de wielnaaf rechtsvoor kaal heb, scheelt een hoop ruimte.
Dus, volgende stap. Wiellagers en remmen. Dus, linksvoor maar beginnen met ankerplaat kaal trekken
En hele naaf en ankerplaat er af
Inmiddels zijn de naaf en lagers door de ontvetterbak geweest, gereed om opnieuw te smeren. Alles rondom de asstomp is nog niet schoongemaakt. Hier zijn nog geen foto's van, wordt vervolgd
Dikkie's Dodgy Deeds
Moderator: ruben
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
Dus, lagers en naaf uit elkaar en schoon
Wel kwaliteit die lagers, nadat alle tjap er af was kon ik goed zien dat ze eigenlijk nog in topconditie waren.
Wielremcilinder daarentegen was best een viespeuk, maar goed, ff rondje door de spoelbak en daarna hoonsteentjes er doorheen en hij bleek zowaar nog bruikbaar
En voor het mooie de buitenkant van de ankerplaat weer een spuit groen gegeven
Wel kwaliteit die lagers, nadat alle tjap er af was kon ik goed zien dat ze eigenlijk nog in topconditie waren.
Wielremcilinder daarentegen was best een viespeuk, maar goed, ff rondje door de spoelbak en daarna hoonsteentjes er doorheen en hij bleek zowaar nog bruikbaar
En voor het mooie de buitenkant van de ankerplaat weer een spuit groen gegeven
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
Het binnenste lager zit met een klemring en stofkeerring in de naaf gemonteerd, dus in het vet gezet en teruggeplaatst
Naaf terug op zijn plek schuiven, buitenste wiellager invetten en er in schuiven, afborgen. Net als bij de daf twee moeren, eentje om te stellen en eentje om te borgen. Het grote verschil is dat de stelmoer een uitstekend nokje heeft, die valt in een borgring met veeeeeel gaten, welke geplaatst zit tussen de moeren. Lekker simpel en doeltreffend systeem.
Daarna weer verder opbouwen, wielremcilinder voorzien van revisieset er op, bajonet aansluiten met nieuwe ringen, remschoenen er op in een nul-afstelling, en trommel plaatsen. In mijn jeugdig enthousiasme vergeten om daar foto's van te maken. Daarna weer RTFM, remmen stellen. Gaat iets anders dan we van de 126 gewend zijn: met een tweetal stelmogelijkheden en voelermaatjes! Kan haast niet misgaan, praktijk moet nog blijken nadat de rest van de wielen aan de beurt is geweest
En het gaatje in de trommel weer keurig afgedekt met een stofkapje. Ik mis er nog eentje op een achterwiel zag ik, dus mocht iemand zoiets nog hebben rondslingeren, dan houd ik me aanbevolen. Tevens fuseedeksel geplaatst, de naaf zit nu dus weer aan de aandrijfas. Op naar het volgende wiel.
Naaf terug op zijn plek schuiven, buitenste wiellager invetten en er in schuiven, afborgen. Net als bij de daf twee moeren, eentje om te stellen en eentje om te borgen. Het grote verschil is dat de stelmoer een uitstekend nokje heeft, die valt in een borgring met veeeeeel gaten, welke geplaatst zit tussen de moeren. Lekker simpel en doeltreffend systeem.
Daarna weer verder opbouwen, wielremcilinder voorzien van revisieset er op, bajonet aansluiten met nieuwe ringen, remschoenen er op in een nul-afstelling, en trommel plaatsen. In mijn jeugdig enthousiasme vergeten om daar foto's van te maken. Daarna weer RTFM, remmen stellen. Gaat iets anders dan we van de 126 gewend zijn: met een tweetal stelmogelijkheden en voelermaatjes! Kan haast niet misgaan, praktijk moet nog blijken nadat de rest van de wielen aan de beurt is geweest
En het gaatje in de trommel weer keurig afgedekt met een stofkapje. Ik mis er nog eentje op een achterwiel zag ik, dus mocht iemand zoiets nog hebben rondslingeren, dan houd ik me aanbevolen. Tevens fuseedeksel geplaatst, de naaf zit nu dus weer aan de aandrijfas. Op naar het volgende wiel.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 228
- Lid geworden op: zo 01 apr 2012 22:52
- Locatie: IJmuiden
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
Leuk project Dikkie!
Lekker bezig zo en het is weer eens wat anders dan een Daf
Lekker bezig zo en het is weer eens wat anders dan een Daf
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
Zo, tijd om weer eens wat te plaatsen. Het seizoen is weer begonnen dus ben ook weer regelmatig met de 126 de hort op. Neemt niet weg dat dit project rustig aan doorgaat.
Allereerst beurzen. Altijd leuk, bij de KTR beurs in Gorinchem toch wat hebbedingetjes weten te halen. Verbazingwekkend wat er nog zoal origineel in vetpapier te krijgen is, zoals een radiateurdop
Ziet er prima uit, zit dus inmiddels ook zo op de auto
Daarnaast ook mijzelf voorzien van een nieuwe handremhendel (interne stangetje), claxonknop, en het lapje leer voor over de poken
Het is ff stoeien als je niet weet hoe het hoort te zitten, maar uiteindelijk zit die en werkt weer. Je kan het maar hebben.
Allereerst beurzen. Altijd leuk, bij de KTR beurs in Gorinchem toch wat hebbedingetjes weten te halen. Verbazingwekkend wat er nog zoal origineel in vetpapier te krijgen is, zoals een radiateurdop
Ziet er prima uit, zit dus inmiddels ook zo op de auto
Daarnaast ook mijzelf voorzien van een nieuwe handremhendel (interne stangetje), claxonknop, en het lapje leer voor over de poken
Het is ff stoeien als je niet weet hoe het hoort te zitten, maar uiteindelijk zit die en werkt weer. Je kan het maar hebben.
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
Terug naar afdeling viespeukerij. Naaf rechtsvoor is aan de beurt.
Stap 1; demontage.
Ankerplaatje schoongemaakt
Tevens staat die inmiddels al in de verf.
En nog diverse delen door de ontvetterbak gehaald. De remcilinder moet nog even met hoonsteentje opgeschoond worden maar is nog prima bruikbaar. De naaf zelf met het andere lager moet ik nog schoonmaken, zo ver was ik nog niet
Stap 1; demontage.
Ankerplaatje schoongemaakt
Tevens staat die inmiddels al in de verf.
En nog diverse delen door de ontvetterbak gehaald. De remcilinder moet nog even met hoonsteentje opgeschoond worden maar is nog prima bruikbaar. De naaf zelf met het andere lager moet ik nog schoonmaken, zo ver was ik nog niet
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
Tja, na de vorige update was het seizoen weer begonnen - lekker met de 126 op pad en weer minder aan het sleutelen. Minder, maar nooit gestopt. Update!
Lagers en huis mooi schoon, gereed om de lagers in het vet te zetten
En nu de hele naaf aan de kant is, doorgepakt met de binnenplaat spatbord verwijderen en kleppendeksels van de motor af pakken. Uiteraard deksels en boutjes schoongemaakt.
En dan het boek der boeken.. en die staat me niet aan.
Afgezien van de fout in de tekst, gaan ze er van uit dat ik de motor wel eventjes op bedrijfstemperatuur breng voor ik begin met controleren/stellen.
Lagers en huis mooi schoon, gereed om de lagers in het vet te zetten
En nu de hele naaf aan de kant is, doorgepakt met de binnenplaat spatbord verwijderen en kleppendeksels van de motor af pakken. Uiteraard deksels en boutjes schoongemaakt.
En dan het boek der boeken.. en die staat me niet aan.
Afgezien van de fout in de tekst, gaan ze er van uit dat ik de motor wel eventjes op bedrijfstemperatuur breng voor ik begin met controleren/stellen.
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
In deze situatie. Aangezien ik niet beschik over asbesten polsen/handen gaan we dat dus eventjes lekker niet doen.
Aangezien het eigenlijk ook niet de originele T214 motor is maar een export T137 (R6WM3, gebruikt in MOWAG's) heb ik grote vriend MOWAG-kenner Otto even gevraagd wat hij daarmee doet. Gelukkig komt er daar uit documentatie wel een koude stelwaarde.
Dus, voelermaatjes passend maken (hoekje erin) en gaan met die banaan!
Aangezien het eigenlijk ook niet de originele T214 motor is maar een export T137 (R6WM3, gebruikt in MOWAG's) heb ik grote vriend MOWAG-kenner Otto even gevraagd wat hij daarmee doet. Gelukkig komt er daar uit documentatie wel een koude stelwaarde.
Dus, voelermaatjes passend maken (hoekje erin) en gaan met die banaan!
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
Hele lijstje af. Alle kleppen in volgorde uitgeschreven, ontstekingsvolgorde uitgeschreven, dan kan het niet misgaan. Alle kleppen waar een pijltje boven staat moesten gesteld worden, de rest viel nog keurig in de marges.
Deksels terug, uiteraard met nieuwe pakkingen
En aangezien ik de (roestige) bougies getrokken had om de motor aan de ventilator rond te kunnen draaien, meteen een setje mooie glimmende erin.
Deksels terug, uiteraard met nieuwe pakkingen
En aangezien ik de (roestige) bougies getrokken had om de motor aan de ventilator rond te kunnen draaien, meteen een setje mooie glimmende erin.
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
Dat brengt ons dan alweer op vanmiddag! Ankerplaatje met overhaalde wielremcilinder terug op zijn plek en binnenplaat spatbord ook weer teruggemonteerd
Motorkap teruggebouwd, oogt toch wel weer gaaf. En scheelt vloeroppervlak in de schuur
En de winst van de KTR Beurs in Gorinchem afgelopen weekend. Nieuw setje spiegels (niet origineel de juiste, wel praktische) en raamscharnier knoppen. Stukje bij beetje wordt het wel wat zo.
Motorkap teruggebouwd, oogt toch wel weer gaaf. En scheelt vloeroppervlak in de schuur
En de winst van de KTR Beurs in Gorinchem afgelopen weekend. Nieuw setje spiegels (niet origineel de juiste, wel praktische) en raamscharnier knoppen. Stukje bij beetje wordt het wel wat zo.
Re: Dikkie's Dodgy Deeds
Lekker bezig Dik, blijft toch wel een gave wagen, misschien, ooit,
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast