Hallo ya126 eigenaren
Ik ben al een tijdje bezig om mijn daf ya126 weer optische en technische goed te maken.
Nu was ik klaar met de remmen en wilde die even testen om even op het buitenterein rondjes te gaan rijden.
Ik heb eigenlijk alles van de remmen gereviseerd, zoals de hoofdremcilinder de rembekrachtiger alle 4 de remcilinders de remlichtschakelaars en de nodige koperen pijpjes.
Alles netjes ontlucht op de volgorde wat in het handboek staat.
Alles weer als nieuw en veilig dacht ik.
Dus ik dacht even starten en rijden maar.
Is dat zware ding niet van zijn plekje af te krijgen.
Dus ik dacht, dan zal ik wel de remmen wel te strak hebben afgesteld. Even wat losser gezet en alles draaide weer soepel.
Ik weer starten en weer met geen mogelijk dat zware ding niet van zijn plekje af te krijgen.
Weer het wielen van de grond en tot mijn verbazing draaide alle wielen gewoon soepel.
Dus ik ging verder zoeken
en waar ik achter kwam is dat de remmen soepel draaien met de motor uit staat en zwaar met de motor aan.
Dus toen dacht ik dat klopt niet. Het rempedaal word ook hard met de motor aan en zacht met de motor uit. Dat vond ik ook al vreemd.
Dus mijn twijfels gingen steeds meer naar de rembekrachtiger.
Nu ben ik er achter gekomen dat als ik de vacuüm slang eraf haal alles super werkt maar als ik hem erop doet remt hij op vol vermogen.
Is er soms een mogelijkheid om een rembekrachtiger af te stellen want zo gaat mijn mooie daf niet op de weg komen.
Ik heb alles zelf gereviseerd behalve de bekrachtiger die heb ik laten reviseren.
Kunnen jullie mij misschien hiermee helpen. Want anders ga ik maar rijden zonder bekrachtiger maar dat is ook niet de bedoeling denk.
Met vriendelijke groet
Jeroen van kester
Rembekrachtiger doet het te best
Moderator: ruben
Rembekrachtiger doet het te best
Daf YA-126 uit 1955 en een Nekaf uit 1960
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 216
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
- Locatie: deventer
Re: Rembekrachtiger doet het te best
waarschijnlijk blijft het hydraulische stuurzuigertje onder je vacuumklep op je booster hangen
zie nr 10 in :http://dave78chieftain.com/Hydrovac/Hyd ... ration.jpg
As pressure is applied to the brakes, fluid is passed into the Hydro-Vac (yellow). It by-passes the hydraulic brake piston (# 20, thanks to the check ball), and pressure goes through the lines to the wheel cylinders. At the same time it also passes through a pathway in the unit and applies pressure to (# 10) the control valve hydraulic piston. As more pressure is applied to the brakes, the control valve piston pushes up on the metal rod on the rubber diaphragm (# 7). The metal portion of the diaphragm has an air pathway through the center which allows air flow circulation throughout the unit (through the tube (# 9) to the rear of the power cylinder piston). The atmospheric / vacuum valve (# 8 and # 13) is a two part valve located above the diaphragm. It blocks air coming into the Hydrovac due to the spring (# 14) under the intake tube. Brake pressure changes cause the vacuum valve to seat on the rubber diaphragm (shown in pink), sealing the air passage through it and effectively blocking any air coming into the power cylinder (# 1) between the ports (# 6) located in the end plate of the unit and the connecting tube (# 9).
As pressure builds and the diaphragm is pushed even further forward, the atmospheric valve portion opens (shown in purple) allowing air to enter the power cylinder (air path shown in green) and letting the vacuum from the engine pull the power cylinder piston (# 2) forward which pushes the hydraulic brake piston (# 20) into the hydraulic cylinder (# 22). The check ball has pressure from the brake lines pushing back against it now (orange) and seats inside the piston allowing no brake fluid to pass by it back into the master cylinder. Therefore, the piston pushes more brake fluid forward in the lines and braking power increases.
The whole system uses brake pressure to overpower the springs and engage / disengage the control body valves. The reason this system works the way it does is that the vacuum created by the engine is able to travel throughout the Hydrovac unit (shown in red). Therefore with vacuum in front of and behind the power piston, there is equal pressure on both sides. So until the valves close off that circulation and opens the air intake, the power cylinder piston won't move. Closing one valve stops that circulation throughout the unit. Opening the intake allows the cylinder to pull air from behind so the vacuum can pull the power cylinder piston forward.
http://dave78chieftain.com/Hydrovac/Hyd ... ration.jpg
zie nr 10 in :http://dave78chieftain.com/Hydrovac/Hyd ... ration.jpg
As pressure is applied to the brakes, fluid is passed into the Hydro-Vac (yellow). It by-passes the hydraulic brake piston (# 20, thanks to the check ball), and pressure goes through the lines to the wheel cylinders. At the same time it also passes through a pathway in the unit and applies pressure to (# 10) the control valve hydraulic piston. As more pressure is applied to the brakes, the control valve piston pushes up on the metal rod on the rubber diaphragm (# 7). The metal portion of the diaphragm has an air pathway through the center which allows air flow circulation throughout the unit (through the tube (# 9) to the rear of the power cylinder piston). The atmospheric / vacuum valve (# 8 and # 13) is a two part valve located above the diaphragm. It blocks air coming into the Hydrovac due to the spring (# 14) under the intake tube. Brake pressure changes cause the vacuum valve to seat on the rubber diaphragm (shown in pink), sealing the air passage through it and effectively blocking any air coming into the power cylinder (# 1) between the ports (# 6) located in the end plate of the unit and the connecting tube (# 9).
As pressure builds and the diaphragm is pushed even further forward, the atmospheric valve portion opens (shown in purple) allowing air to enter the power cylinder (air path shown in green) and letting the vacuum from the engine pull the power cylinder piston (# 2) forward which pushes the hydraulic brake piston (# 20) into the hydraulic cylinder (# 22). The check ball has pressure from the brake lines pushing back against it now (orange) and seats inside the piston allowing no brake fluid to pass by it back into the master cylinder. Therefore, the piston pushes more brake fluid forward in the lines and braking power increases.
The whole system uses brake pressure to overpower the springs and engage / disengage the control body valves. The reason this system works the way it does is that the vacuum created by the engine is able to travel throughout the Hydrovac unit (shown in red). Therefore with vacuum in front of and behind the power piston, there is equal pressure on both sides. So until the valves close off that circulation and opens the air intake, the power cylinder piston won't move. Closing one valve stops that circulation throughout the unit. Opening the intake allows the cylinder to pull air from behind so the vacuum can pull the power cylinder piston forward.
http://dave78chieftain.com/Hydrovac/Hyd ... ration.jpg
Re: Rembekrachtiger doet het te best
oke dankje wel voor de reactie.
is dat makkelijk los te krijgen of moet ik dan de rembekrachtiger helemaal uit elkaar halen.
is dat makkelijk los te krijgen of moet ik dan de rembekrachtiger helemaal uit elkaar halen.
Daf YA-126 uit 1955 en een Nekaf uit 1960
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 216
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
- Locatie: deventer
Re: Rembekrachtiger doet het te best
gewetensvraag....
zit onderhet hoedje met membraanklep met de aansluitinhg naar luchtfilter...
voorzichtig openschroeven zodat membraanklep heel blijft en dan zuigetrtje kijken of die niet vast zit
een tip is ook en absoluut niet lullig bedoeld is de handboeken van de daf te verzamelen.
er bestaan een aantal bijbeltjes met uitputtende informatie met tekst foto's en tekeningen
veel van deze zg THs zijn oook digitaal op internet te vinden.
mijn ervaring is dat eenpapieren kopie of origineel fijner is
zit onderhet hoedje met membraanklep met de aansluitinhg naar luchtfilter...
voorzichtig openschroeven zodat membraanklep heel blijft en dan zuigetrtje kijken of die niet vast zit
een tip is ook en absoluut niet lullig bedoeld is de handboeken van de daf te verzamelen.
er bestaan een aantal bijbeltjes met uitputtende informatie met tekst foto's en tekeningen
veel van deze zg THs zijn oook digitaal op internet te vinden.
mijn ervaring is dat eenpapieren kopie of origineel fijner is
Re: Rembekrachtiger doet het te best
Alle tips neem ik ook mee.gewetensvraag....
zit onderhet hoedje met membraanklep met de aansluitinhg naar luchtfilter...
voorzichtig openschroeven zodat membraanklep heel blijft en dan zuigetrtje kijken of die niet vast zit
een tip is ook en absoluut niet lullig bedoeld is de handboeken van de daf te verzamelen.
er bestaan een aantal bijbeltjes met uitputtende informatie met tekst foto's en tekeningen
veel van deze zg THs zijn oook digitaal op internet te vinden.
mijn ervaring is dat eenpapieren kopie of origineel fijner is
Die handleidingen heb ik digitaal en had die wel even doorgelezen maar ik dacht, hier op dit forum zal vast wel iemand zijn die zulk soort gek probleem vast wel eens meer gehad heeft.
Maar ik was vanmiddag meteen aan de slag gegaan.
Dus even dat klepje open gemaakt en het membraampje kwam er heel uit met de veer.
Ik durfde hem even niet verder uit elkaar te halen maar ik heb het idee dat ik ook even die moer die erachter zit met dat borgveertje ook even eruit moet halen om bij het klepje te komen.
Wel had ik even het membraam met dat staafje geprobeert heen en weer te duwen tegen het klepje maar ik weet niet hoeveel dat klepje heen en weer moet gaan maar hij ging wel iets heen en weer maar ik had het idee dat het niet heel veel was.
Van het weekend gaat ik hem verder uit elkaar halen om te kijken of ikbij het klepje kan komen.
Mvg
Jeroen
Daf YA-126 uit 1955 en een Nekaf uit 1960
Re: Rembekrachtiger doet het te best
Hallo Jeroen,
Wat hierboven gezegd wordt kan zeker, maar misschien een hele domme vraag, heb je wel de slangen correct weer aangesloten?
Wat hierboven gezegd wordt kan zeker, maar misschien een hele domme vraag, heb je wel de slangen correct weer aangesloten?
Re: Rembekrachtiger doet het te best
Ik ga deze vraag ook even van het weekend beter bekijken.Hallo Jeroen,
Wat hierboven gezegd wordt kan zeker, maar misschien een hele domme vraag, heb je wel de slangen correct weer aangesloten?
Had er al even snel naar gekeken en de vacuüm slang zit op de onderkant en de luchtfilterslang zit aan de bovenkant. Maar ik ga er nog even beter naar kijken dit weekend.
Mvg jeroen
Daf YA-126 uit 1955 en een Nekaf uit 1960
Re: Rembekrachtiger doet het te best
Heb vanavond even alles nog weer uit elkaar gehaald. En nu met de tekening erbij kwam ik erachter dat diegene die mijn rembekrachtiger gereviseerd had de veer achter het membraam bij de hydrolische stuurzuigertje aan de verkeerde kant van het membraam zat. Zelf had ik dit ook niet door de eerste keer toen ik hem uit elkaar haalde. Wel heb ik tevens het zuigertje wat gangbaarder gemaakt door de moer waar hij in zat lichtjes op te honen.waarschijnlijk blijft het hydraulische stuurzuigertje onder je vacuumklep op je booster hangen
zie nr 10 in :http://dave78chieftain.com/Hydrovac/Hyd ... ration.jpg
As pressure is applied to the brakes, fluid is passed into the Hydro-Vac (yellow). It by-passes the hydraulic brake piston (# 20, thanks to the check ball), and pressure goes through the lines to the wheel cylinders. At the same time it also passes through a pathway in the unit and applies pressure to (# 10) the control valve hydraulic piston. As more pressure is applied to the brakes, the control valve piston pushes up on the metal rod on the rubber diaphragm (# 7). The metal portion of the diaphragm has an air pathway through the center which allows air flow circulation throughout the unit (through the tube (# 9) to the rear of the power cylinder piston). The atmospheric / vacuum valve (# 8 and # 13) is a two part valve located above the diaphragm. It blocks air coming into the Hydrovac due to the spring (# 14) under the intake tube. Brake pressure changes cause the vacuum valve to seat on the rubber diaphragm (shown in pink), sealing the air passage through it and effectively blocking any air coming into the power cylinder (# 1) between the ports (# 6) located in the end plate of the unit and the connecting tube (# 9).
As pressure builds and the diaphragm is pushed even further forward, the atmospheric valve portion opens (shown in purple) allowing air to enter the power cylinder (air path shown in green) and letting the vacuum from the engine pull the power cylinder piston (# 2) forward which pushes the hydraulic brake piston (# 20) into the hydraulic cylinder (# 22). The check ball has pressure from the brake lines pushing back against it now (orange) and seats inside the piston allowing no brake fluid to pass by it back into the master cylinder. Therefore, the piston pushes more brake fluid forward in the lines and braking power increases.
The whole system uses brake pressure to overpower the springs and engage / disengage the control body valves. The reason this system works the way it does is that the vacuum created by the engine is able to travel throughout the Hydrovac unit (shown in red). Therefore with vacuum in front of and behind the power piston, there is equal pressure on both sides. So until the valves close off that circulation and opens the air intake, the power cylinder piston won't move. Closing one valve stops that circulation throughout the unit. Opening the intake allows the cylinder to pull air from behind so the vacuum can pull the power cylinder piston forward.
http://dave78chieftain.com/Hydrovac/Hyd ... ration.jpg
Ik heb hem nog niet rijdend getest maar met de vacuüm slang aangesloten kon ik de wielen met de hand heen en weer bewegen. Dus dat is al super positief.
Ik wil jullie alvast bedanken voor de goede hulp via dit forum.
Dankje wel
Met vriendelijke groet
Jeroen van kester
Daf YA-126 uit 1955 en een Nekaf uit 1960
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Rembekrachtiger doet het te best
Heb je de rembekrachtiger bij een bedrijf laten reviseren? Dan is het misschien handig om diegene ook op de hoogte te stellen, scheelt dan voor anderen ook ellende in de toekomst
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten