[DM-62-40] Project Bugs

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » zo 05 mar 2023 22:04

Zo in de loop van afgelopen weekenden toch e.e.a. gedaan.

Zo vind ik het maar niks dat steeds meer smeernippels alles terug begonnen te kotsen, dus van het moment gebruik gemaakt om er een aantal waar nodig te verwisselen voor nieuwe exemplaren. Wel beetje karig dat sommige nieuwe daarna direct bij de eerste smeerbeurt ook weer vervangen konden worden :roll:


Tevens een goed moment om de remschoenen te controleren of ze recht gemonteerd zitten


Ook alvast alle tapeindjes en moertjes van de naven weer opgeschoond. Niks monteerd zo fijn als "nieuwe" draad 8)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » zo 05 mar 2023 22:11

Helaas was het toch te voorbarig. Ik heb de wiellagers door de ontvetterbak gehaald, en omdat ik toch langs het magazijn moest, om advies gevraagd. Hier werd 1 binnenlager afgekeurd omdat deze flinke putvorming had. In eerste instantie niet gezien maar na een keer met de loep bekijken valt het toch op.

Dus heb een andere naaf gekocht in het magazijn, waarvan de lagers nog wel in orde bevonden zijn. Zelfde riedel weer: lagers en naaf helemaal schoonmaken en alle tapeindjes opfrissen.



Daarnaast de naafkappen en deksels met een komborstel kaal gehaald en alvast in de primer gezet. Hier zaten belachelijk veel oude verflagen op dus mocht wel ff dunner.

Vervolgens lekker fanatiek bezig en vooral vergeten foto's te maken.. maar! Een nieuwe keerring, pakkingen, en vers ingevette wiellagers verder heb je wel weer wat.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » zo 05 mar 2023 22:20

Door mijn foto album scrollend merk ik op dat ik aan de andere kant van de wagen iets geduldiger ben geweest.

Eerst was mijn verbazing al groot met het verwijderen van de keerring: ik wist niet dat die op een losse stale ring gemonteerd zat? aan de andere kant kwam toch echt de keerring los en niet zijn hele zitting mee :shock:


Vervolgens na monteren nieuwe keerring het wiellager ter hand genomen en lekker ingevet en op de as geschoven. Direct gevolgd door de naaf en het kleinere lager. En rustig aan eens beginnen met opdraaien van de wiellagermoer.


Betreffende moeren heb ik bewerkt met een slijptol of in enkel geval geheel vervangen. Deze waren namelijk ooit eens bewerkt met een beitel of schroevendraaier of iets van dien aard waardoor ik in eerste instantie de juiste dop er niet op kreeg.

Naafkapje plaatsen op nieuwe pakking, direct gevolgd door de ring en seegerring van de steekas


Dekseltje plaatsen met nieuwe pakking, alle conische busjes vernieuwd en met likje vet ertussen geplaatst, en alle moeren aangedraaid. Het likje vet moet in de toekomst voorkomen dat ik weer zo loop te vloeken bij de demontage: meerdere busjes zijn gesneuveld in het proces namelijk.


Om uiteindelijk te eindigen met een likje groen erover. Weer een klusje afgerond, op naar het volgende.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor B. van der Veer » ma 06 mar 2023 12:05

Dat was weer een Déjá vu Dik :) Alles klaar voor het Paas evenement?
ik rijd ya126
ik heb geen haast

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Hoppa69 » ma 06 mar 2023 17:27

Het likje vet moet in de toekomst voorkomen dat ik weer zo loop te vloeken bij de demontage: meerdere busjes zijn gesneuveld in het proces namelijk.
En hoe demonteer jij ze dan ?
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor ruben » di 07 mar 2023 15:31

en hoe krijg je die busjes kapot tijdens het proces?
Ik doe altijd lekker op spanning zetten met de afdruk boutjes en dan even een vriendelijk rondje eromheen met een hamer, weer beetje spanning erbij indien nodig en nog een rondje kusjes met de hamer. Als dat niet genoeg is dan moet de hamer groter en de kusjes wat steviger.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Hoppa69 » di 07 mar 2023 18:49

en hoe krijg je die busjes kapot tijdens het proces?
Ik doe altijd lekker op spanning zetten met de afdruk boutjes en dan even een vriendelijk rondje eromheen met een hamer, weer beetje spanning erbij indien nodig en nog een rondje kusjes met de hamer. Als dat niet genoeg is dan moet de hamer groter en de kusjes wat steviger.
Precies dat, alleen ik doe het zonder spanning met de afdruk bouten, anders knijpt die toch weer de busjes kleiner.
En dan met de hamer natuurlijk in de lijn van het tapeindje.
Moet de eerste nog tegen komen die er 1 niet uit komt en 2 kapot gaat.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 08 mar 2023 21:36

Uiteraard heb ik de spanboutjes gebruikt om wat voorspanning te creëren en kusjes gegeven rondom met een hamer (vuistje). Helaas had dit niet in elk geval resultaat; sommige busjes zaten al jaren goed vastgerot. Hier en daar kwamen ze er in bruikbare staat, een enkeling heb ik met schroevendraaiertje aan kunnen tikken om ze los te krijgen, maar sommige exemplaren bleven tot het laatst nog op de flens zitten. Deze heb ik uiteindelijk vanaf de andere zijde eruit moeten tikken. En tegen de tijd dat het daarop aankomt ziet-ie er zo bewerkt uit dat ik hem niet terug hoef te plaatsen :roll: :oops:
Is wellicht niet helemaal de methode geweest, maar het is losgekomen en ook netjes weer vast. Alle busjes zijn wel bewaard gebleven en ga ik nog opschonen om te kijken welke er nog sjiek genoeg uitzien om op reserve te gaan.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » wo 08 mar 2023 21:37

Dat was weer een Déjá vu Dik :) Alles klaar voor het Paas evenement?
In principe moet-ie eind deze maand weer rijden, dus op tijd voor pasen, maar ik doe niet mee. Drukke maandplanning gecombineerd met alle heisa om een jong gezin die kant op te krijgen.. ik sla een beurt over :mrgreen:
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor ruben » vr 10 mar 2023 21:04

Dat was weer een Déjá vu Dik :) Alles klaar voor het Paas evenement?
In principe moet-ie eind deze maand weer rijden, dus op tijd voor pasen, maar ik doe niet mee. Drukke maandplanning gecombineerd met alle heisa om een jong gezin die kant op te krijgen.. ik sla een beurt over :mrgreen:
Alle heisa, jong gezin, druk druk druk, ik hoor alleen maar redenen om wel te komen :mrgreen: 8)

Kees64
Vierwielend Vooruit
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 29 aug 2009 12:16
Locatie: Veghel

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Kees64 » zo 12 mar 2023 11:03

Dat was weer een Déjá vu Dik :) Alles klaar voor het Paas evenement?
In principe moet-ie eind deze maand weer rijden, dus op tijd voor pasen, maar ik doe niet mee. Drukke maandplanning gecombineerd met alle heisa om een jong gezin die kant op te krijgen.. ik sla een beurt over :mrgreen:
Wie moet er dan optreden? Als er weer zo'n lul met sigaret in zijn bek rond gaat rijden terwijl er heel duidelijk afgesproken was "niet roken". :wink:

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » zo 12 mar 2023 11:39

Ho, ik ben zelf een roker hè.. :mrgreen: alleen niet uit uw auto smijten met een gortdroge heide astublieft :lol:
Och, dergelijke gesprekjes kan een ander ook vast prima houden, en als het goed gaat is het helemaal niet nodig :D
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor ruben » ma 13 mar 2023 21:58

Wie moet er dan optreden? Als er weer zo'n lul met sigaret in zijn bek rond gaat rijden terwijl er heel duidelijk afgesproken was "niet roken". :wink:
Vrees dat Dik zijn laatste plek heeft opgegeven waar hij nog wat te zeggen had :mrgreen: , dus moet iemand anders die taak op zich nemen. Maar die kan dat ook heus wel

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » do 27 apr 2023 21:57

Inmiddels weer een paar stappen verder. Naven rondom vast, daf de schuur uit voor een proefrit.. remt niet. Pedaal kneiterhard en niet in te trappen. :evil:

In de tussenliggende periode een kleine modificatie zitplaatsen. ik had voorheen een kinderstoel met spanbanden over een bakplank vast staan, maar ik moest zo nodig weer eens te dicht bij moeders liggen.. afijn, plank gebouwd met twee stoelen dus. De oudste groeide toch al uit het kinderzitje dus die afgestaan aan de jongste, opgeschoven, en daar een 626 stoel bij geplaatst die ik nog had liggen. Tevens laatstgenoemde voorzien van heupgordel.


terug naar het verhaal remmen. Allereerst de hoofdremcilinder, die was in eerste instantie niet voornemens om onder de auto uit te komen, laat staan om uit elkaar te gaan. Maar goed een dood object wint niet! Deze uit elkaar, schoongemaakt, gehoond, voorzien van revisiesetje en weer in elkaar. Uiteraard alle schroefdraad weer opgeschoond, koper ringetjes vernieuwd etc etc.


En gereed om er terug onder te hangen.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: [DM-62-40] Project Bugs

Berichtdoor Dikkie » do 27 apr 2023 22:22

Dan weer onder de auto, tijd om de rem te ontluchten. Pedaal intrappen.. en niet terugkomen!! Of nou, pedaal wel, binnenwerk hoofdremcilinder niet. Op de werkbank deed ie dat nog wel. Niet fanatiek, maar kwam wel terug. Onder de auto niet. Nou werk ik vanaf een slechte kopie dus de tekening was niet superduidelijk.
Fotootje voor de zekerheid, om wat telefonisch consult te raadplegen. Volgorde van onderdelen klopt, en toch zit er iets niet helemaal lekker...


Voor de oplettende kijker op voorgaande foto: de voorste cup zat niet lekker. De oude was vergaan en had een deel van zijn materiaal in de gleuf achtergelaten waardoor de nieuwe net niet lekker uit kwam, en klem kwam te zitten in de bus. Moet je maar net achter komen. Ben er wel achter dat na de 3e keer de hoofdremcilinder onder de auto uit trekken, je er best handig en snel in wordt. Al is het maar omdat alles nu gangbaar is..
Afijn, randje uitgevijld en opgeschoond, cupje past weer, werken dat ding!


Dan de rembekrachtiger/hydrovac. Deze unit vertrouwde ik ook niet helemaal en heb ik gewisseld. Had er nog een op de plank waar ik een jaar of 2, 3 geleden al een revisieset in gestoken heb.
Dat stomme ding leverde bij het ontluchten van het remsysteem ook een uitdaging: hoofdremcilinder ging goed, bekrachtiger ging goed, maar bij de wielen kwam er niks uit. En mijn maatje kon op het pedaal trappen tot hij een ons woog.. niks! Dus de hydrovac die onder de auto vandaan is gekomen, maar overhaald. En terug er onder.


En bij het linker achterwiel zat de ontluchtnippel vastgerot. Geen probleem waar ik nu zin in heb, dus een reeds overhaald exemplaar van de plank gepakt en de wisseltruc gedaan. Wat wel opvalt is dat onder het remcupje relatief schone remvloeistof zat, maar er boven (dus bij de bussen) behoorlijk smerige meuk.. wellicht via handremkabel binnen gekomen?? Want in de remtrommel was alles best schoon, hooguit wat stoffig, dus via die weg verwacht ik deze meuk niet. Ach, deze is te redden, beetje warm stoken om de ontluchtnippel los te krijgen, dan goed schoonmaken en kan ie weer een ronde mee.



Al met al een leuk avontuur waardoor ik stiekem al wat ritten heb gemist. Afgelopen weekend een kort proefrondje voor de deur en alles lijkt in orde. Dit weekend maar eens lekker een weekend weg en kijken wat-ie doet en hoe de wep zich houdt 8)
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 1 gast