Stuurbekrachtiging
Hallo mede Daffers. Hierbij even mijn relaas over de stuurbekrachtiging die ik heb op mijn 126 heb gebouwd. Ook dit is eigenlijk al jaren geleden gebeurd maar doordat mijn Daf project lang heeft stil gelegen, tot een paar jaar geleden, ook niet mee gereden. Het stuurhuis en de hydro pomp komen van een Mercedes 609. Het voordeel van dit stuurhuis is dat het compact is, voldoende sterk, geen rare uitsteeksels aan zitten en het meerdere tapgaten heeft zodat je deze goed op een steun kunt bevestigen
Op deze foto is goed te zien dat ik de stuurhuis steun aan de schokbreker steun heb gelast. Dit omdat de krachten behoorlijk groter kunnen zijn op het chassis. Ook zit bij dit stuurhuis de sectoras boven de stuurworm, origineel zit deze er onder, waardoor de afstand sectoras chassis groter is en dus de krachten ook. Zelf had ik de ervaring dat het originele stuurhuis los was gewrikt. Verder heb ik de pitmanarm ingekort en een nieuw conisch gat gedraaid voor de bevestiging van de stuurkogel. De afstand hart sectoras hart stuurkogel hangt af van de maximale hoek verdraaiing van het stuurhuis. Ik heb dit met een plankje gedaan. Deze op de sectoras gemonteerd toen de pitmanarm nog gedemonteerd was. Je meet da afstand van de stuurstang van max. links naar max. rechts en op deze manier kun je de lengte van de pitmanarm bepalen. Hou wel rekening mee dat de afstand die ter hoogte van stuurkogel is, iets meer is dan nodig is om de wielen helemaal van links naar rechts te krijgen. De max. stuuruitslag wordt bepaald bij het wiel en niet door het stuurhuis.
Stuurhuis van voren gekiekt.
Het stuurwiel heb ik iets naar voren gezet. Het stuurwiel op een horizontaal plankje zover mogelijk naar voren geschoven en het stuurwiel is dus niet lager gekomen. Hierdoor komt er iets meer arm slag wat ik wel prettig vind, maar ja dat is persoonlijk natuurlijk. Het spreekt voor zich dat de stuurwiel as goed uitgelijnd moet worden met het stuurhuis, omdat de flexibele koppeling maar een kleine hoek verdraaiing aan kan.
Hier is de stuurpomp goed te zien. En de pijlen geven de boeten aan waarmee de hydro pomp steun aan het motorblok zit geschroefd.
Ook is goed de nieuwe aluminium poelie te zien van de waterpomp die ik gedraaid heb. De Waterpomp heb ik ongeveer 3,5 cm weten in te korten waardoor de originele radiateur weer op zijn vertrouwde plekkie gemonteerd kon worden.
Oliepomp steun van achtteren gekiekt.
Op deze foto kun je zien dat ik aan de achterkant en ook de voorkant op het chassis stukje ijzer heb gelast om het spoorstang draaipunt goed in te klemmen. Ik weet niet dat dit echt nodig is, maar ik vind de bevestiging niet super sterk.
Een kameraad van mij had een Ford Majoor met een DAF 575 diesel. Deze had ook stuurbekrachtiging en de oliepomp zat achterop de grote gelijkstroom dynamo geschroefd. Kan een oplossing zijn en is veel door DAF toegepast.
Het stuurhuis bediend de hydro klep op de stuurcilinder. De trekker stuurde heel prettig en ook op snelheid behoorlijk strak. Dit oude ding reed wel ruim 50km/h. Ik weet niet dat dit een oplossing is voor onze DAF
Dit is even beknopt mijn verhaal en verder kan ik nog zeggen dat deze stuurbekrachtiging bijzonder prettig stuurt. Ook heb ik al een voorbeeld voorbij zien komen van elektrische bekrachtiging. Ik ben erg nieuwsgierig hoe dit uitpakt. Wil je er een stuurbekrachtiging op sleutelen of juist niet, hoe dan ook ik wens iedereen veel stuur plezier.
Stuurbekrachtiging
Moderator: ruben
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Stuurbekrachtiging
Prachtig verhaal, zeer mooie duidelijke foto's, goed over nagedacht. Alleen de video is nog niet te bekijken
Re: Stuurbekrachtiging
Video is nu wel te bekijken.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Stuurbekrachtiging
Ziet er goed uit, dit maakt het verhaal aan de telefoon compleet. Ik ga zo'n stuurhuis toch maar even op de verlanglijst zetten
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Stuurbekrachtiging
crea bea hoor maar gaat die nou ook bij een bepaalde snelheid uit ?
Of heb je nog bekrachtiging als je 80 rijdt ?
Dan is een kleine stuur correctie al heel gauw een grote.
Of heb je nog bekrachtiging als je 80 rijdt ?
Dan is een kleine stuur correctie al heel gauw een grote.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 216
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
- Locatie: deventer
Re: Stuurbekrachtiging
" Dit oude ding reed wel ruim 50km/h. Ik weet niet dat dit een oplossing is voor onze DAF"
heeft dat iets te maken met het dafblok metde dikke injectie pomp?
bij de trekkertrek zag je dit vaak
heeft dat iets te maken met het dafblok metde dikke injectie pomp?
bij de trekkertrek zag je dit vaak
Re: Stuurbekrachtiging
Ha Ha Zeker de witte pijl over het hoofd gezien. Nu toch even over de Majoor, de motor is een 575 DS, dus met turbo. De inspuitpomp kwam van een 615 DT motor. En deze was ook wat ruim afgesteld. En ja het klopt deze trekkers zag je vroeger ook veel op de trekkertrek. Ook deze heeft daar verschillende keren z'n best moeten doen. De trekker is verkocht omdat een van de redenen was dat deze op een gegeven moment niet meer in een klasse paste. De eisen voor zelfbouw werden toen te streng voor deze trekker.
Nu even over de stuurbekrachtiging. Ook bij 80km/h blijft de DAF goed bestuurbaar, ligt maar nog wel met gevoel. Het is nog een ouderwetse stuurbekrachtiging, dus zonder sensoren of snelheidsafhankelijke opbrengst van de pomp. Wel heeft dit stuurhuis in de midden een wat grotere vertraging dan dat de wiel naar max links of rechts wordt gedraaid. Dus in het midden is de besturing indirecter en bij een stuuruitslag wordt de besturing directer. Het originele stuurhuis heeft een worm en rolnok. Het bekrachtigde stuurhuis één is met het kogelkringloop principe. Het grote voordeel hiervan is dat de inwendige wrijving een stuk minder is. Ik heb het originele en het bekrachtigde stuurhuis allebei in de bankschroef geklemd en dan de pitmanarm heen en weer bewegen. Wat opviel is dat dit bij het originele stuurhuis veel meer kracht vroeg dan bij de bekrachtigde. Het kost de auto dus ook minder moeite om dit stuurhuis in de rechtuit stand te drukken en te houden. En ook dat bevorderd misschien ook wel de rechtuit stabiliteit.
Dit is natuurlijk wel mijn verhaal (de slager keurt z'n eigen vlees) . Er is maar één manier om er achter te komen dat dit klopt..................
Nu even over de stuurbekrachtiging. Ook bij 80km/h blijft de DAF goed bestuurbaar, ligt maar nog wel met gevoel. Het is nog een ouderwetse stuurbekrachtiging, dus zonder sensoren of snelheidsafhankelijke opbrengst van de pomp. Wel heeft dit stuurhuis in de midden een wat grotere vertraging dan dat de wiel naar max links of rechts wordt gedraaid. Dus in het midden is de besturing indirecter en bij een stuuruitslag wordt de besturing directer. Het originele stuurhuis heeft een worm en rolnok. Het bekrachtigde stuurhuis één is met het kogelkringloop principe. Het grote voordeel hiervan is dat de inwendige wrijving een stuk minder is. Ik heb het originele en het bekrachtigde stuurhuis allebei in de bankschroef geklemd en dan de pitmanarm heen en weer bewegen. Wat opviel is dat dit bij het originele stuurhuis veel meer kracht vroeg dan bij de bekrachtigde. Het kost de auto dus ook minder moeite om dit stuurhuis in de rechtuit stand te drukken en te houden. En ook dat bevorderd misschien ook wel de rechtuit stabiliteit.
Dit is natuurlijk wel mijn verhaal (de slager keurt z'n eigen vlees) . Er is maar één manier om er achter te komen dat dit klopt..................
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 0 gasten