Revisie VX-TB-03

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » ma 24 aug 2020 17:12

Mijn tank ligt in de bak, dus het vulpunt bij de rechter benzinetankdop.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Dikkie » ma 24 aug 2020 20:57

En zo heb ik er geen foto van, maar de mijne zit nu tussen het gereedschapskastje en spatbord aan bestuurderskant. Iets dieper zodat hij niet opvalt. Zal binnenkort ff fotootje maken
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » ma 24 aug 2020 21:35

Goedenavond,

Bedankt voor jullie ideeën. In het gereedschapskastje plaatsen ga ik waarschijnlijk niet doen. Ik vind deze al veel te klein. Ik ga er nog eens goed over nadenken. Heeft er eigenlijk iemand hier ervaring met een klepsmeersysteem ivm LPG? Heeft dit veel nut?

Vandaag weer bezig geweest aan de DAF. Alle vloeistoffen en het oliefilter gewisseld. Wat een bagger kwam eruit. Ook de rubber slangen aan de omloop pijp heb ik vervangen, deze waren niet meer in al te beste staat. De enige rubberslang die niet vervangen is is degene tussen de oliekoeler en de waterpomp, dat lijkt mij geen doen om uit te wisselen.

Uit de vetpot van de waterpomp kwam koelwater, hier zat geen vet meer in. Deze schoongemaakt en weer helemaal gevuld, hopelijk is het lek nu weg.

Nu is in principe het blok startklaar. Enkel nog het luchtfilter erop en wachten op de rubbers voor rond de benzinetanks, dan kunnen die eronder en dan ga ik eens proefdraaien.
WhatsApp Image 2020-08-24 at 21.13.22 (2).jpeg
WhatsApp Image 2020-08-24 at 21.13.22 (2).jpeg (252.09 KiB) 6116 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-08-24 at 21.13.22 (3).jpeg
WhatsApp Image 2020-08-24 at 21.13.22 (3).jpeg (245.51 KiB) 6116 keer bekeken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » ma 24 aug 2020 22:58

Heeft er eigenlijk iemand hier ervaring met een klepsmeersysteem ivm LPG? Heeft dit veel nut?
Uit de vetpot van de waterpomp kwam koelwater, hier zat geen vet meer in. Deze schoongemaakt en weer helemaal gevuld, hopelijk is het lek nu weg.
De enige rubberslang die niet vervangen is is degene tussen de oliekoeler en de waterpomp, dat lijkt mij geen doen om uit te wisselen.
Bij mij zit het er op, of dat verschil maakt weet ik niet maar baat het niet, schaadt het niet.

En vetpotjes zonder vet, laten altijd wel wat water door dan op den duur.
Zou weg moeten zijn met weer vet er in.

Zou nog is goed nadenken over die slang tussen je waterpomp en koeler, zeker nu je torpedo's er af liggen, straks heb je er spijt van als je het niet gedaan heb.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » ma 24 aug 2020 23:06

Ik ga er dan maar eens over denken, misschien makkelijk om nu in te bouwen als ik er goed bij kan. Heb je extra gaten in het spruitstuk gemaakt voor het inspuiten? Ik zit er over te denken om dan het kigass systeem te verwijderen en de 3 aansluitingen in het spruitstuk te misbruiken voor de klepsmering.

Voor de slang moet de oliekoeler er toch af? Is weer flink wat werk. Wil najaar 2021 het blok goed aanpakken dus gok het erop dat ie het nog een jaartje volhoudt.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Daffieduck » di 25 aug 2020 08:49

Wellicht dat je de verdamper inmiddels al gemonteerd, maar ik heb hem onder de rechter torpedo ingebouwd, vlak achter de koplamp. De bedrading heb ik daardoor mooi weg kunnen werken in de buis waar ook de bedrading van de verlichting loopt.

Hij heeft voldoende afstand van de uitlaat en je lan met sleutelen overal nog bij.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » di 25 aug 2020 16:14

Ik ga er dan maar eens over denken, misschien makkelijk om nu in te bouwen als ik er goed bij kan. Heb je extra gaten in het spruitstuk gemaakt voor het inspuiten? Ik zit er over te denken om dan het kigass systeem te verwijderen en de 3 aansluitingen in het spruitstuk te misbruiken voor de klepsmering.

Voor de slang moet de oliekoeler er toch af? Is weer flink wat werk. Wil najaar 2021 het blok goed aanpakken dus gok het erop dat ie het nog een jaartje volhoudt.
Je kan met die klep smering div kanten op.
Toen ik nog een enkele carb had, heb ik een aansluiting in de carbvoet gemaakt.

Afbeelding

9 van de 10 keer heeft de 126 carb een pijpje in de voet met schroefje er in, schroefje er uit, kan die daar op.

Afbeelding

Daar ik beide nodig heb om te synchroniseren, heb ik een aansluiting in de KI gas gemaakt.

Afbeelding

Om ze alle 3 te doen, was wat overkill, zo gaat dat ook prima.

Afbeelding

Dat je de motor nog een keer geheel ging doen wist ik niet, dan doen als die er uit is en ja, je oliekoeler moet er af.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » wo 26 aug 2020 00:36

Wellicht dat je de verdamper inmiddels al gemonteerd, maar ik heb hem onder de rechter torpedo ingebouwd, vlak achter de koplamp. De bedrading heb ik daardoor mooi weg kunnen werken in de buis waar ook de bedrading van de verlichting loopt.

Hij heeft voldoende afstand van de uitlaat en je kan met sleutelen overal nog bij.
De verdamper heb ik nog niet gemonteerd, twijfel nog een beetje over de locatie. Eerst maar eens de rechter torpedo herstellen en er weer op zetten. Maar bedankt voor de tip!
9 van de 10 keer heeft de 126 carb een pijpje in de voet met schroefje er in, schroefje er uit, kan die daar op.
Ik heb eens zitten kijken, die van mij is ook voorzien van een pijpje met schroefje. Dat komt mooi uit.

Toen ik de onderstaande foto bekeek viel mij ineens wat op.
Afbeelding
De houder waarin de fles van de klepsmering staat kwam ik tegen met het demonteren van mijn DAF. Deze was vakkundig met zelf tappers in de koplampsteun van de rechter torpedo vastgezet, net als dat het hele chassis geperforeerd was met (afgebroken) zelf tappers voor de lpg leiding. Dus ooit heeft het er een keer opgezeten (of iemand wou het er ooit eens opzetten). Morgen maar eens zoeken of ik nog meer restanten kan vinden van een klepsmeer systeem.
Dat je de motor nog een keer geheel ging doen wist ik niet, dan doen als die er uit is en ja, je oliekoeler moet er af.
Dan laat ik hem voor nu lekker zitten. Blok wil ik nog een keer goed aanpakken door volledig uit elkaar te halen, schoon te maken, en te schilderen. Maar omdat ik nu eigenlijk geen enkele andere reden heb om eraan te zitten omdat ie eigenlijk bijna perfect loopt, laat ik hem lekker met rust voor nu.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » wo 26 aug 2020 23:38

Weet iemand trouwens de functie van de 2,5mm2 groene ader die naar achteren loopt in de Daf? Het gaat om ader 96 Deze zit op het 6v stopcontact op pin BR en op het 24v stopcontact op pin M&N. In de zekeringkast lijkt deze volgens schema nergens op uit te komen. Nu heb ik geprobeerd op te zoeken wat de functies zijn van de pinnen in het 24v stopcontact. Maar er zijn veel uitvoeringen van.

En klopt het dat de oorlogsverlichting niet beschikt over richtingaanwijzers?

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » do 27 aug 2020 17:31

Ben er is ingedoken maar volgens mij (geen 100% garantie) staat die BR voor brakes.

Dus TL is taillight
SL stoplight
GR ground.

Er waren wat ww2 auto's die hadden een Trailer Brake Controller rheostat

Dus een aanhanger met elektrische remmen.
Nu zijn er naar mijn weten geen trailers daarvan in het leger er na gebruikt maar stel dat ze het wel zouden doen, dan is het wel makkelijk als er al een touwtje naar achteren gaat.

Heb al de schema's van de daf bekeken en niet 1 heeft wat op nr 96.
En zoals je zelf al zegt, die m en n in die andere doos worden voor alles en nog wat gebruikt, n is tegenwoordig achteruitrijlampen.

En over de oorlogsverlichting, nee daar zitten geen richtingaanwijzers in.
Je wil in oorlogstijd niet gevonden worden, dan is een knipperend lichtje op je auto al helemaal een NO NO.

Heb wel is gereden met de oorlogsverlichting in het bos, zodra je ogen aan het donker zijn gewend, dan gaat dat eigenlijk prima, het is net genoeg.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » do 27 aug 2020 17:39

Hier zit die trouwens in een gmc

Afbeelding

Dit schijnt er ook nog bij te horen.

Afbeelding
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Quinten
Knipperlichtje
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 11 mei 2020 18:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Quinten » do 27 aug 2020 19:08

Bedankt voor het uitzoeken! Dat verklaart een hoop. Dan kan ik dat mooi eruit halen want ik heb er toch geen functie voor, en pin N kan ik dan mooi gebruiken voor achteruitrijdt verlichting mocht er ooit een aanhanger versleept worden met achteruitrijdt lampen erop.

Dat van de oorlogsverlichting wist ik niet. Met het uitzoeken van het draad verloop van het schema kwam ik erachter dat de 2 stoplampen op elkaar aangesloten waren. Het leek mij logisch dat de deze niet knipperden maar ik heb het nooit kunnen testen omdat bij aankoop de achterverlichting verprutst was.

Vandaag de nieuwe bekabeling door het chassis getrokken. Eerst heb ik zoveel mogelijk van de bekabeling verwijderd dat er in elke opening nog maar 1 ader aanwezig was. Daarna de nieuwe bekabeling aangeknoopt aan de ader en er doorheen getrokken.
WhatsApp Image 2020-08-27 at 18.18.19.jpeg
WhatsApp Image 2020-08-27 at 18.18.19.jpeg (195.75 KiB) 6036 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-08-27 at 18.18.20.jpeg
WhatsApp Image 2020-08-27 at 18.18.20.jpeg (187.28 KiB) 6036 keer bekeken
WhatsApp Image 2020-08-27 at 18.18.20 (1).jpeg
WhatsApp Image 2020-08-27 at 18.18.20 (1).jpeg (218.29 KiB) 6036 keer bekeken
Daarna de benzinetanks en leidingwerk er weer onder geknald. Oliedruk meter en toerenteller aan het blok geknoopt. Setje accu's erbij. Wat startkabels en draadjes aangesloten. Benzine opgepompt. En dan is dit het resultaat:
https://youtu.be/XJm4-BoqSt8
Ging niet helemaal zonder problemen. De carburateur lekt benzine. En na een flinke knal lag er een plasje olie onder de versnellingsbak. Blijkbaar is de hendel van de bandenpomp omgegaan en stond deze te draaien. Daar was aan de onderkant een plug uitgekomen doordat deze waarschijnlijk de druk niet kwijt kon.

Erik
Hercules Held
Berichten: 158
Lid geworden op: vr 17 mei 2019 20:13
Locatie: Rijsen (OV)

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Erik » do 27 aug 2020 19:15

Nr. 96 de groene 2,5 mm2 kabel, betreft een 6v aansluiting voor een bepaald type aanhangwagen. Op de 12v accu zit dan een 6v aansluiting Puur bedoeld voor de continue aanhangwagen verlichting. In principe wordt dat niet meer gebruikt en dus niet aangesloten op de accu. Kabel heb ik zelf wel aangelegd tussen de zekeringkast en stekkerverbinding mocht het ooit toch nog nodig zijn.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » do 27 aug 2020 22:45

Op de 12v accu zit dan een 6v aansluiting Puur bedoeld voor de continue aanhangwagen verlichting.
Das nummer 18
En die 6 volt inrichting is trouwens ook de reden waarom je 2 remlicht contacten op dat tussenblokje heb.
1 voor de 24 volt en de andere voor de 6 volt.
Dus als onderweg je remlichten er is mee ophouden omdat het contact het opgeeft, dan overzetten naar die andere, als je de 6 volt toch niet gebruik.
Laatst gewijzigd door Hoppa69 op do 27 aug 2020 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Revisie VX-TB-03

Berichtdoor Hoppa69 » do 27 aug 2020 22:49

Bedankt voor het uitzoeken! Dat verklaart een hoop. Dan kan ik dat mooi eruit halen want ik heb er toch geen functie voor, en pin N kan ik dan mooi gebruiken voor achteruitrijdt verlichting mocht er ooit een aanhanger versleept worden met achteruitrijdt lampen erop.
Dan mot je die draad wel aanpassen naar een drukknop of wipschakelaar, want alleen de versnellingsbakken van auto's met een lier hebben een drukstift contact bij de achteruit inschakelen.
Dus bij ons zit N nu ergens anders op.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast