Revisie VX-TB-03
Moderator: ruben
Revisie VX-TB-03
Goedenavond collega DAF rijders,
Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Quinten, 20 jaar en ik ben sinds afgelopen september in het bezit van een YA-126. Toen ik de DAF aankocht stond hij er zo bij: Een kort stukje over de geschiedenis van mijn DAF:
Ik heb de DAF gekocht bij een particulier die de DAF korte tijd in bezit heeft gehad. De eigenaar voor hem heeft de DAF 5 maanden in bezit gehad. Ik heb deze eigenaar achterhaald en met hem het een en ander over de DAF besproken. Volgens hem heeft de DAF toen ze deze aankochten langere tijd stilgestaan. Na het vervangen van enkele onderdelen en de vloeistoffen hebben ze de DAF weer tot leven gekregen en er enkele maanden mee gereden. Nu ben ik benieuwd of er nog mensen op het forum actief zijn die deze DAF in hun bezit hebben gehad vanwege de DYC sticker op het achter spatbord en het 50 jarig jubileum plaatje in de cabine waarbij ook het 5 jarig jubileum van de club vermeld staat. Of dat er misschien mensen zijn die mij meer over het verleden van mijn DAF kunnen vertellen.
Sinds 18 september 2019 is de DAF in mijn bezit gekomen, de DAF was technisch op wat kleine dingen na (o.a. zwetende pakkingen) in prima conditie. De motor loopt als een zonnetje maar bij hogere toeren wil deze soms een klein beetje overslaan. Echter qua verf was het niet veel meer en op sommige plekken zat er aardig wat (beginnende) roest. Nu komt het gelukkig zo uit dat ik vanwege het afronden van mijn opleiding tot begin september vrij heb. Deze tijd wilde ik benutten voor de revisie van mijn DAF en om hem meteen goed aan te pakken heb ik de DAF volledig gestript tot op het chassis. Nu wil ik elk onderdeel gaan schilderen en de dingen die aandacht nodig hebben meteen meepakken.
Nu heb ik hier helaas niet super veel foto's van het afbouwen gemaakt. Maar om een beetje een idee te geven hoe het eruit zag: Dat ziet er nu zo uit: Ik kan gelukkig langzaam aan weer gaan opbouwen na een goede week van strippen. Het viel mij achteraf vies tegen, alles zat vast, in de bedrading bleek veel knip en plak werk te zitten en onderdelen die eerst los zaten zaten soms ineens vast.
Via dit topic wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn voortgang en advies is altijd welkom.
Met vriendelijke groet,
Quinten
Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Quinten, 20 jaar en ik ben sinds afgelopen september in het bezit van een YA-126. Toen ik de DAF aankocht stond hij er zo bij: Een kort stukje over de geschiedenis van mijn DAF:
Ik heb de DAF gekocht bij een particulier die de DAF korte tijd in bezit heeft gehad. De eigenaar voor hem heeft de DAF 5 maanden in bezit gehad. Ik heb deze eigenaar achterhaald en met hem het een en ander over de DAF besproken. Volgens hem heeft de DAF toen ze deze aankochten langere tijd stilgestaan. Na het vervangen van enkele onderdelen en de vloeistoffen hebben ze de DAF weer tot leven gekregen en er enkele maanden mee gereden. Nu ben ik benieuwd of er nog mensen op het forum actief zijn die deze DAF in hun bezit hebben gehad vanwege de DYC sticker op het achter spatbord en het 50 jarig jubileum plaatje in de cabine waarbij ook het 5 jarig jubileum van de club vermeld staat. Of dat er misschien mensen zijn die mij meer over het verleden van mijn DAF kunnen vertellen.
Sinds 18 september 2019 is de DAF in mijn bezit gekomen, de DAF was technisch op wat kleine dingen na (o.a. zwetende pakkingen) in prima conditie. De motor loopt als een zonnetje maar bij hogere toeren wil deze soms een klein beetje overslaan. Echter qua verf was het niet veel meer en op sommige plekken zat er aardig wat (beginnende) roest. Nu komt het gelukkig zo uit dat ik vanwege het afronden van mijn opleiding tot begin september vrij heb. Deze tijd wilde ik benutten voor de revisie van mijn DAF en om hem meteen goed aan te pakken heb ik de DAF volledig gestript tot op het chassis. Nu wil ik elk onderdeel gaan schilderen en de dingen die aandacht nodig hebben meteen meepakken.
Nu heb ik hier helaas niet super veel foto's van het afbouwen gemaakt. Maar om een beetje een idee te geven hoe het eruit zag: Dat ziet er nu zo uit: Ik kan gelukkig langzaam aan weer gaan opbouwen na een goede week van strippen. Het viel mij achteraf vies tegen, alles zat vast, in de bedrading bleek veel knip en plak werk te zitten en onderdelen die eerst los zaten zaten soms ineens vast.
Via dit topic wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn voortgang en advies is altijd welkom.
Met vriendelijke groet,
Quinten
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Revisie VX-TB-03
Welkom bij de club, zie op de rdw site dat hij te boek staat als camper en dat je maar 180 kilo laadvermogen heb.
Op de site van dikkie vond ik deze foto er van.
Deze is van pinterest en dan zie je unimog wielen er onder zitten.
Op de site van dikkie vond ik deze foto er van.
Deze is van pinterest en dan zie je unimog wielen er onder zitten.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Revisie VX-TB-03
Ik ken de rest van de historie
Auto is wel wat aangepast zie ik, maar tot hij uit Zwijndrecht vertrok richting Alkmaar of Haarlem was hij technisch 100% met unimogwielen
Auto is wel wat aangepast zie ik, maar tot hij uit Zwijndrecht vertrok richting Alkmaar of Haarlem was hij technisch 100% met unimogwielen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
-
- Professioneel Pedaal Prutser
- Berichten: 218
- Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
- Locatie: Oud-Beijerland
Re: Revisie VX-TB-03
Je pakt hem goed aan, leuk om te zien. Nu maar hopen dat hij ook weer helemaal opgebouwd wordt . Succes met de verdere montage
Re: Revisie VX-TB-03
Bedankt! Hij staat inderdaad als Camper geregistreerd. Tot nu toe geen problemen mee gehad, wie weet dat ik daar in de toekomst wat aan ga doen. Wel helaas laatst problemen gehad met een motor agent die wat van mijn blauwe platen vond omdat ik geen oldtimer kenteken heb. Dat moet ik wel gaan veranderen.Welkom bij de club, zie op de rdw site dat hij te boek staat als camper en dat je maar 180 kilo laadvermogen heb.
Zou je mij daar wat meer over kunnen vertellen? Daar ben ik namelijk wel geïnteresseerd in. Aangezien het er uitziet alsof de DAF goed verzorgd is geweest vroeger. onder andere aan de laagopbouw van de verf lijkt het dat iemand de auto al een keer kaal heeft gehad en deze opnieuw geverfd en opgebouwd heeft. De auto is op deze manier bij mij aangekomen, helaas ook met kapotte tussenbak (was ik vergeten te vermelden). De bak blijft niet meer in de gekozen stand staan en zat bij aanschaf met een tyrap in de hoge stand getrokken. Eens kijken of dat is op te lossen.Ik ken de rest van de historie
Auto is wel wat aangepast zie ik, maar tot hij uit Zwijndrecht vertrok richting Alkmaar of Haarlem was hij technisch 100% met unimogwielen
Bedankt! Gaat vast goed komen. Misschien heel enthousiast maar 1 september moet de DAF weer in elkaar zitten.Je pakt hem goed aan, leuk om te zien. Nu maar hopen dat hij ook weer helemaal opgebouwd wordt . Succes met de verdere montage
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8833
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: Revisie VX-TB-03
U mag alleen rijden met donkerblauwe kentekenplaten als:Wel helaas laatst problemen gehad met een motor agent die wat van mijn blauwe platen vond omdat ik geen oldtimer kenteken heb. Dat moet ik wel gaan veranderen.
de datum waarop het voertuig voor het eerst op de weg is toegelaten (datum eerste toelating) vóór 1 januari 1978 ligt
het kenteken uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters bestaat.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jouw eerste toelating is 30-06-1958
Het probleem is dat jouw kenteken bestaat uit 1 groep van 2 cijfers en 2 groepen van 2 letters.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Heeft u een personenauto, bedrijfsauto, motor, trike of quad met een datum eerste toelating van vóór 1 januari 1978 en toch gele kentekenplaten? Het is mogelijk om alsnog een verzoek te doen om uw kenteken om te wisselen naar een historisch kenteken. Na de omwisseling mag u dan blauwe kentekenplaten voeren. Ga voor meer informatie naar de rdw site
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Revisie VX-TB-03
omkeuren naar personenauto
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Revisie VX-TB-03
Goedenavond allen,
Het is weer een tijdje geleden dat ik wat van mij heb laten horen. De DAF is gelukkig een flink stuk opgeschoten: Er zijn gelukkig weer een hoop onderdelen gemonteerd en ook de cabine en het blok zijn weer terug gemonteerd op het chassis. Er is nog een hoop te doen maar dat houdt mij lekker bezig.
Nu heb een paar vragen wat betreft het (terug) monteren van onderdelen? Misschien dat iemand (een van) deze vragen kan beantwoorden:
Weet iemand hoe de kilometer teller en toerenteller kabel ongeveer lopen? Ik heb hier helaas geen goede foto's van gemaakt met demonteren.
Een vraag voor wie er een DAF op LPG heeft, waar zit bij jullie de verdamper gemonteerd? Bij mij zat de verdamper op de linker torpedo gemonteerd maar ik vind dit geen handige plek vanwege de bereikbaarheid van de motor.
Welke draad kan ik het best gebruiken voor het vervangen van de huidige bekabeling? Ik zelf zat te denken aan 1,5mm2 montagedraad (soepel) maar het huidige (orginele) draad lijkt wel een soort van dubbel geisoleerd.
Wat is de beste plek voor het inbouwen van een 24-12v omvormer en extra schakelaars? Bij mij zat dit eerst in het dashboard kastje en dit was vooral voor de schakelaars niet zo'n succes.
Welk vet is het best geschikt voor het smeren van de waterpomp?
Alvast bedankt!
Het is weer een tijdje geleden dat ik wat van mij heb laten horen. De DAF is gelukkig een flink stuk opgeschoten: Er zijn gelukkig weer een hoop onderdelen gemonteerd en ook de cabine en het blok zijn weer terug gemonteerd op het chassis. Er is nog een hoop te doen maar dat houdt mij lekker bezig.
Nu heb een paar vragen wat betreft het (terug) monteren van onderdelen? Misschien dat iemand (een van) deze vragen kan beantwoorden:
Weet iemand hoe de kilometer teller en toerenteller kabel ongeveer lopen? Ik heb hier helaas geen goede foto's van gemaakt met demonteren.
Een vraag voor wie er een DAF op LPG heeft, waar zit bij jullie de verdamper gemonteerd? Bij mij zat de verdamper op de linker torpedo gemonteerd maar ik vind dit geen handige plek vanwege de bereikbaarheid van de motor.
Welke draad kan ik het best gebruiken voor het vervangen van de huidige bekabeling? Ik zelf zat te denken aan 1,5mm2 montagedraad (soepel) maar het huidige (orginele) draad lijkt wel een soort van dubbel geisoleerd.
Wat is de beste plek voor het inbouwen van een 24-12v omvormer en extra schakelaars? Bij mij zat dit eerst in het dashboard kastje en dit was vooral voor de schakelaars niet zo'n succes.
Welk vet is het best geschikt voor het smeren van de waterpomp?
Alvast bedankt!
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Revisie VX-TB-03
LPG Verdamper: hoewel nog niet echt verder afgebouwd, hangt die bij mij vrij hoog aan de rechter torpedo. Dus redelijk dicht op het luchtfilter, en zodanig hoog dat je er nog onderlangs kan om kleppen te stellen.
Draad: 1,5 kwadraat voldoet prima met de vermogens van een lampje hier of daar. Voor de achteruitrijdlichten (70 watt H3) heb ik wel 2,5 kwadraat gebruikt. En voor de omvormer 24-12 ook.
Schakelaar: Je kan eventueel gaten boren links van het bestuurders dashboardkastje, daar is ruimte zat voor schakelaars. En als je dat niks vind kan je een extra plaatje monteren onder het dashboardkastje, links van je stuur. Die is dan redelijk bereikbaar. Alternatier heb ik ook wel eens een plaatje gemonteerd gezien tussen de V van de stuurkolom, of een extra kastje tussen de stoelen.
Omvormer: zelf kijken waar je die voor wil gebruiken en wat dan het makkelijkst is. Ik heb er 2 (1 voor LPG, 1 voor radio, telefoonopladers, koelbox en andere knuddige accesoires) en die hangen beide aan het kopschot in de bak.
Draad: 1,5 kwadraat voldoet prima met de vermogens van een lampje hier of daar. Voor de achteruitrijdlichten (70 watt H3) heb ik wel 2,5 kwadraat gebruikt. En voor de omvormer 24-12 ook.
Schakelaar: Je kan eventueel gaten boren links van het bestuurders dashboardkastje, daar is ruimte zat voor schakelaars. En als je dat niks vind kan je een extra plaatje monteren onder het dashboardkastje, links van je stuur. Die is dan redelijk bereikbaar. Alternatier heb ik ook wel eens een plaatje gemonteerd gezien tussen de V van de stuurkolom, of een extra kastje tussen de stoelen.
Omvormer: zelf kijken waar je die voor wil gebruiken en wat dan het makkelijkst is. Ik heb er 2 (1 voor LPG, 1 voor radio, telefoonopladers, koelbox en andere knuddige accesoires) en die hangen beide aan het kopschot in de bak.
Re: Revisie VX-TB-03
en voor de waterpomp schroefaskokervet, bijvoorbeeld atlantic shipping grease van Kroon
Re: Revisie VX-TB-03
Goedenavond,
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, ik kan weer vooruit en heb weer voldoende stof tot nadenken. Vet is ondertussen al in huis dus kan de motor startklaar gaan maken.
Ondertussen ben ik verder gegaan met het monteren van de voorbumper, de tankbeugels, het leidingwerk aan de lpg tank en wat kleine klusjes her en der.
Nu nog een plekje zoeken voor de LPG vulopening. Ik vond het jerrycan rek niet echt de meest passende plek. Iemand een suggestie?
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen, ik kan weer vooruit en heb weer voldoende stof tot nadenken. Vet is ondertussen al in huis dus kan de motor startklaar gaan maken.
Ondertussen ben ik verder gegaan met het monteren van de voorbumper, de tankbeugels, het leidingwerk aan de lpg tank en wat kleine klusjes her en der.
Nu nog een plekje zoeken voor de LPG vulopening. Ik vond het jerrycan rek niet echt de meest passende plek. Iemand een suggestie?
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2020-08-23 at 21.07.25.jpeg (206.17 KiB) 11128 keer bekeken
-
- Site Admin
- Berichten: 1410
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: Revisie VX-TB-03
Ligt eraan, maakt het je nog uit of deze links of rechts op de auto komt?
Re: Revisie VX-TB-03
Maakt mij inprincipe niks uit. Ik zoek eigenlijk een plek die niet zo opvalt maar waarbij ik wel makkelijk met de vulslang kom.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: Revisie VX-TB-03
In het gereedschapkastje?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: Revisie VX-TB-03
en anders voorop je linker achterspatbord, dan valt hij redelijk weg tussen het kastje en het spatbord
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten