BE-16-26 (KL-71-02?)
Moderator: ruben
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Een nieuwe wiellager lijkt mij ook beter, bewaar ik deze als reserve voor onderweg.
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
zo, eindelijk eens een half dagje tijd om weer wat te prutsen, beetje erg druk de laatste tijd.
Maar begonnen met dat ene wiellager.
Meteen het benodigde gereedschap er maar bij gelegd, even boven de poot van de werkbank neergelegd, dan veert de boel wat minder door en komen de klappen wat beter aan.
De naaf dus maar omgekeerd en dan van binnen uit op de rand van de cup slaan, met een flink dikke doorslag heb je een redelijk contact oppervlak en komt de kracht goed door.
Na 2 of 3 rondjes elke 90 graden een fikse tik schiet het al aardig op.
en nog ietsje verder, hoe verder hij eruit is hoe makkelijker het gaat
Maar begonnen met dat ene wiellager.
Meteen het benodigde gereedschap er maar bij gelegd, even boven de poot van de werkbank neergelegd, dan veert de boel wat minder door en komen de klappen wat beter aan.
De naaf dus maar omgekeerd en dan van binnen uit op de rand van de cup slaan, met een flink dikke doorslag heb je een redelijk contact oppervlak en komt de kracht goed door.
Na 2 of 3 rondjes elke 90 graden een fikse tik schiet het al aardig op.
en nog ietsje verder, hoe verder hij eruit is hoe makkelijker het gaat
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
even oud en nieuw naast elkaar gelegd, dan is weer duidelijk te zien waarom de boel vervangen moet worden.
Toen de ruimte voor de cup even netjes uitgepoetst natuurlijk, en het nieuwe lager erin gelegd.
Vaak leg ik dan de oude schaal erop zodat je daarmee het nieuwe lager er mooi in kan tikken met minder kans dat hij scheef gaat. Je moet alleen niet te ver tikken, boven in de naaf is er wat meer ruimte dus past het makkelijk, maar als hij in de ruimte voor het lager komt gaan beide cups weer vast zitten en dat was nou net niet de bedoeling. Kan je oplossen door de oude schaal op 1 plek door te zagen of slijpen dan kan hij zich niet vast spannen maar ik wou deze nog bewaren als thuiskomertje dus dat gaat nu niet.
Dus tot zover en daarna weer met de doorslag verder erin tikken. Als hij aanligt hoor je het geluid van het aantikken veranderen en heeft de doorslag de neiging weer op te springen als je hem aantikt.
Toen de ruimte voor de cup even netjes uitgepoetst natuurlijk, en het nieuwe lager erin gelegd.
Vaak leg ik dan de oude schaal erop zodat je daarmee het nieuwe lager er mooi in kan tikken met minder kans dat hij scheef gaat. Je moet alleen niet te ver tikken, boven in de naaf is er wat meer ruimte dus past het makkelijk, maar als hij in de ruimte voor het lager komt gaan beide cups weer vast zitten en dat was nou net niet de bedoeling. Kan je oplossen door de oude schaal op 1 plek door te zagen of slijpen dan kan hij zich niet vast spannen maar ik wou deze nog bewaren als thuiskomertje dus dat gaat nu niet.
Dus tot zover en daarna weer met de doorslag verder erin tikken. Als hij aanligt hoor je het geluid van het aantikken veranderen en heeft de doorslag de neiging weer op te springen als je hem aantikt.
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Toen handje vet genomen
Dan duw je het lager er aan de zijkant van die bult vet er van boven naar beneden in
En dat herhaal je een paar keer tot het boven aan de rollers er tussenuit komt. je perst dus het vet van onder naar boven het lager in. Andersom kan ook maar is de opening wat kleiner en duurt het langer
Als je dus op 1 plekje zover bent dan is het een kwestie van rond gaan tot hij overal vol zit. Dan de boven, onder en buitenkant goed vol smeren met wat extra vet. J komt er daarna niet meer bij en je hebt niks aan vet wat nog in de koker zit, het lager moet juist vet zijn en wat reserve vet is niet verkeerd.
Dan de naaf ook voor een deel vullen, ook dat is weer een stukje reserve vet zeg maar en waar vet zit kan zich geen water verzamelen.
Dan de naaf erop en het buiten lager erin.
Dan duw je het lager er aan de zijkant van die bult vet er van boven naar beneden in
En dat herhaal je een paar keer tot het boven aan de rollers er tussenuit komt. je perst dus het vet van onder naar boven het lager in. Andersom kan ook maar is de opening wat kleiner en duurt het langer
Als je dus op 1 plekje zover bent dan is het een kwestie van rond gaan tot hij overal vol zit. Dan de boven, onder en buitenkant goed vol smeren met wat extra vet. J komt er daarna niet meer bij en je hebt niks aan vet wat nog in de koker zit, het lager moet juist vet zijn en wat reserve vet is niet verkeerd.
Dan de naaf ook voor een deel vullen, ook dat is weer een stukje reserve vet zeg maar en waar vet zit kan zich geen water verzamelen.
Dan de naaf erop en het buiten lager erin.
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
dan de ruimte om het lager nog wat verder opgevuld alvast.
Dan de oplsuitplaat erin gedrukt.
Dan de eerste moer, met de passende dop en een fikse arm goed aandraaien zodat alles goed aangedrukt wordt en de lagers zich goed kunnen zetten en het vet goed tussen de contactvlakken geperst wordt maar er juist geen ruimte over blijft. Daarna draai je die moer weer 1/8ste slag terug, of zoals Ruud jaren geleden eens goed opmerkte, van het ene tapeind van de steek as tot de ervoor liggende. Hierdoor is er wat ruimte voor de lagers om te werken en voor het vet om wat uit te zetten als het warm wordt.
Dan de weer redelijk plat gemaakte borgplaat erop
En dan de 2de moer, deze zet je gewoon goed vast tegen de eerste. Daarna natuurlijk niet vergeten met de borgplaat de beide moeren weer goed te borgen. Dat hoeft niet rondom, maar per moer tegen 1 vlak stuk aan tikken moet genoeg zijn.
Dan de oplsuitplaat erin gedrukt.
Dan de eerste moer, met de passende dop en een fikse arm goed aandraaien zodat alles goed aangedrukt wordt en de lagers zich goed kunnen zetten en het vet goed tussen de contactvlakken geperst wordt maar er juist geen ruimte over blijft. Daarna draai je die moer weer 1/8ste slag terug, of zoals Ruud jaren geleden eens goed opmerkte, van het ene tapeind van de steek as tot de ervoor liggende. Hierdoor is er wat ruimte voor de lagers om te werken en voor het vet om wat uit te zetten als het warm wordt.
Dan de weer redelijk plat gemaakte borgplaat erop
En dan de 2de moer, deze zet je gewoon goed vast tegen de eerste. Daarna natuurlijk niet vergeten met de borgplaat de beide moeren weer goed te borgen. Dat hoeft niet rondom, maar per moer tegen 1 vlak stuk aan tikken moet genoeg zijn.
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Toen even hier op de site bij de downloads Erik's hoekje opgezocht en daar de juiste pakking uitgeprint Past perfect op A4 afgedrukt, beetje dik papier en je bent klaar.
Beetje vloeibare pakking eronder, papierpakking en dan weer een beetje silicone bende erop, baat het niet, dan schaad het ook niet zeg maar, maar dubbel genaaid houd ook beter
En de as er weer in gezet en vastgezet
En weer door naar de andere kant, die astap heeft wat putjes en daardoor moet het lager elke keer een beetje geholpen worden.
Verder is het allemaal het zelfde maar hoefde er hier geen lager vervangen te worden, dus daarna de wieltjes er weer op en hij staat weer netjes op de grond.
Beetje vloeibare pakking eronder, papierpakking en dan weer een beetje silicone bende erop, baat het niet, dan schaad het ook niet zeg maar, maar dubbel genaaid houd ook beter
En de as er weer in gezet en vastgezet
En weer door naar de andere kant, die astap heeft wat putjes en daardoor moet het lager elke keer een beetje geholpen worden.
Verder is het allemaal het zelfde maar hoefde er hier geen lager vervangen te worden, dus daarna de wieltjes er weer op en hij staat weer netjes op de grond.
-
- Clublid
- Berichten: 648
- Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
- Locatie: Huizen NH
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
vies hoor dat geklieder met vet
ziet er weer goed uit Ruben.
ziet er weer goed uit Ruben.
ik rijd ya126
ik heb geen haast
ik heb geen haast
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
zo, loop weer hopeloos achter, had de plek in de schuur nodig dus alle vetten en oliën erin gegooid, was even niet anders.
Zitten nog wel wat zaken aan te komen, uitlaat wordt weer steeds opener vanzelf dus die moet er eens af en vervangen worden, en de motor maak steeds meer plasjes dus dat zit nog in het verschiet.
Maar had even een tussendoor dingetje, wat spullen voor een zeer net prijsje op de kop getikt waaronder 2 tandwielkasten. dacht als ik ze voor 1 as heb liggen kan ik daar alle kasten die nu onder de daf zitten mee aan de gang houden.
Dus hier het begin.
moertjes van het grote deksel los, ging prima, al kwam er een aantal tapeindjes meteen mee.
Paar kusjes rondom met de kunststof hamer en op de tapeindjes en toen dekseltje los.
de lager stel ring kwam prima los, borg schroefje net zo, viel allemaal niks tegen
Maar dan zien we dus dit, had het ergste verwacht maar viel helemaal niks tegen.
Zitten nog wel wat zaken aan te komen, uitlaat wordt weer steeds opener vanzelf dus die moet er eens af en vervangen worden, en de motor maak steeds meer plasjes dus dat zit nog in het verschiet.
Maar had even een tussendoor dingetje, wat spullen voor een zeer net prijsje op de kop getikt waaronder 2 tandwielkasten. dacht als ik ze voor 1 as heb liggen kan ik daar alle kasten die nu onder de daf zitten mee aan de gang houden.
Dus hier het begin.
moertjes van het grote deksel los, ging prima, al kwam er een aantal tapeindjes meteen mee.
Paar kusjes rondom met de kunststof hamer en op de tapeindjes en toen dekseltje los.
de lager stel ring kwam prima los, borg schroefje net zo, viel allemaal niks tegen
Maar dan zien we dus dit, had het ergste verwacht maar viel helemaal niks tegen.
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Tandwieltje eruit getikt en ook dat ziet er prima uit, wel gruis onderin de tanden maar de tanden zelf lijken niks geleden te hebben
Ook alle nagels even een tikje gegeven en die zijn allemaal nog solide.
Aandrijvend tandwiel eigenlijk het zelfde verhaal.
Toen de moeren losgemaakt voor de aandrijf flens en alles wat er tussen zit, daar toch een domper........
Breukvlak maakt wel duidelijk dat dit al heel lang zo is, waarschijnlijk alleen door de moer op de plek gehouden\
Ook in het grote huis zit een raar lijntje maar dit zou een gietfoutje kunnen zijn, eerst maar eens schoonmaken en kijken of die door is of niet.
Maar na een tijdje flink tikken uitdelen met de kunststof hamer heb in het aandrijvende tandwiel met de hele bende eruit. Nummertjes wat opgepoetst, en tandwiel nummer is 1266, alleen op de foto moeilijk erop te krijgen.
En gelukkig, ook op het grote tandwiel, 1266, dus die horen wel bij elkaar.
En een mooi stapeltje shims alvast. en de boel in de schoonmaak bak gegooid om alvast in te weken.
Ondertussen al een nieuwe keerring flens aangeboden gekregen dus deze lijkt weer opgebouwd te kunnen worden
Ook alle nagels even een tikje gegeven en die zijn allemaal nog solide.
Aandrijvend tandwiel eigenlijk het zelfde verhaal.
Toen de moeren losgemaakt voor de aandrijf flens en alles wat er tussen zit, daar toch een domper........
Breukvlak maakt wel duidelijk dat dit al heel lang zo is, waarschijnlijk alleen door de moer op de plek gehouden\
Ook in het grote huis zit een raar lijntje maar dit zou een gietfoutje kunnen zijn, eerst maar eens schoonmaken en kijken of die door is of niet.
Maar na een tijdje flink tikken uitdelen met de kunststof hamer heb in het aandrijvende tandwiel met de hele bende eruit. Nummertjes wat opgepoetst, en tandwiel nummer is 1266, alleen op de foto moeilijk erop te krijgen.
En gelukkig, ook op het grote tandwiel, 1266, dus die horen wel bij elkaar.
En een mooi stapeltje shims alvast. en de boel in de schoonmaak bak gegooid om alvast in te weken.
Ondertussen al een nieuwe keerring flens aangeboden gekregen dus deze lijkt weer opgebouwd te kunnen worden
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8763
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Heb je er toch echt 2 nodig.dacht als ik ze voor 1 as heb liggen kan ik daar alle kasten die nu onder de daf zitten mee aan de gang houden.
Links en rechts om geslepen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Als het goed is staat er in de behuizing de juiste lokatie ingeslagen: LV, RV, LA, RA.
Nu gaat het verhaal dat de voorste tandwielkasten iets sneller draaien dan de achterste, kan je misschien nu mooi uitpuzzelen
Nu gaat het verhaal dat de voorste tandwielkasten iets sneller draaien dan de achterste, kan je misschien nu mooi uitpuzzelen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Klopt Ruud, maar als het goed is zijn ze op 1 as beide andersom geslepen, maar daar ga ik achterkomen
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Valt niet tegen! Vast van een oud vrouwtje geweest!
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Also je het verhaal van de tandwielkasten van Ruud goed bekeken hebt en van de H bak dan weet je dat de voorwielen precies de zelfde aandrijving hebben als de achterwielen. Anders zou de langssper van de beide zijkanten niet werken.Als het goed is staat er in de behuizing de juiste lokatie ingeslagen: LV, RV, LA, RA.
Nu gaat het verhaal dat de voorste tandwielkasten iets sneller draaien dan de achterste, kan je misschien nu mooi uitpuzzelen
Re: BE-16-26 (KL-71-02?)
Ik zeg niksValt niet tegen! Vast van een oud vrouwtje geweest!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten