BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 02 aug 2018 09:40

zo, loop weer hopeloos achter :oops:

nog even de oorzaak van de niet werkende KI-gas installatie vastgesteld, en daarna het tin uitgeboord
Afbeelding

een overzichtje van alle lagers die er nu in zitten
Afbeelding

omdat ik in de motor ruimte wat aan het schuren was meteen hier eens gekeken, cabine plaatje klopt in elk geval nog met het frame nummer
Afbeelding

Afbeelding

waarschijnlijk was het dus de KL-71-02 als de 5000 regel inderdaad klopt.

en na een hele spontane beslissing met wat handjes in de buurt.......
Afbeelding

meer foto's heb ik helaas niet van het erin hangen, was nog al een klusje en de takel die ik heb is niet echt hoog genoeg qua frame dus de radiator moest er weer af.

Maar alles werkt, is trouwens niet aan te raden zonder motorkap te gaan rijden als je net je radiatorfan gesmeerd hebt..... allemaal vet druppeltjes op de voorruit
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 02 aug 2018 09:47

maar omdat de temperatur nog steeds zo rond de 90 graden en hoger bleef eens wat rond gevraagd
ik heb er dus een latere hoge temperatuur thermostaat in zitten die pas iets voor de 90 open gaat.
Afbeelding

de 180 staat voor de graden in fahrenheit weerbij hij open gaat.

Via Albert een oud type thermostaat geregeld, deze gaat dus bij 68 graden al los en daarmee blijft de motor zo richting de 80 graden, ook met de hoge temperaturen.
Afbeelding





filmen en schakelen gaan niet echt goed samen maar alles werkt weer perfect en niet te warm.

Nu alleen nog het startmotor verhaal nog aan pakken, had een andere startmotor te leen en die werkte nog slechter op mijn starterkrans.
Dus ander vliegwiel geprobeerd met een veel betere starterkrans, maar daar werd het ook zeker niet beter van.... dus nu mijn oude langs schieten de starter er weer op, dan werkt het tenminste af en toe en eens diep nadenken....
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor albertvrijborg » do 02 aug 2018 10:03

Blijft apart dat die met mijn reserve startmotor ook niet goed doet en met een andere atarterkrans en vlieg wiel erop .
Wat kan het dan Zijn .....
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 17 okt 2018 21:23

zo, ik ben druk bezig de eerste 500 KM te rijden zodat de inloop olie eraf kan maar tijd is een zeldzaam iets zo af en toe. Motor loopt verder als een zonnetje alleen wil het handgas niet meer werken maar dat komt vanzelf een keer.

Maar de winter komt er weer aan,........ dus maar vast het een en ander voorbereiden.
Cabine stond natuurlijk op de planning voor afgelopen winter maar toen was er iets dat onverwacht wat meer tijd koste :mrgreen:

Dus de kwast er maar weer eens bijgepakt, en daarna de roller en de cabine weer van de wand getrokken.
Afbeelding

Afbeelding eerst de onderkant maar zover mogelijk doen.

Wordt al mooi groen, denk nog 1 laagje rollen en dan moet het maar af zijn en kan hij weer rechtop.
Afbeelding

Dit is ook een van de redenen dat ik het handgas laat wachten want dat kan na de cabine wissel ook allemaal weer opnieuw.

Dacht als ik toch met de verf aan de gang ga, de black out lamp ligt nog steeds in de kast, die meteen maar mee pakken

Maar veel verder als dat is het niet gekomen....
binnenkant verroest, als dat alles was dan was het niet zo erg.
Afbeelding

maar de achterkant heeft ook al eens een fikse tik gehad...
Afbeelding

de blindkap is ook niet meer voltallig aanwezig en kan ook niet uit elkaar..........
Afbeelding

en als klap op de vuurpijl, de veerpootjes zijn deel weggerot, en de delen die er nog wel aan zitten zijn zo verroest dat ze niet echt meer veren.
Afbeelding

Het enige wat eigenlijk nog fatsoenlijk is is de lens met reflector zelf.......
Afbeelding

Het clubmagazijn maar vast een mailtje gestuurd of daar nog een fatsoenlijke ligt, maar mocht iemand anders nog een goeie hebben, hou me wel aanbevolen. Het meeste wat aan zulke lampen wordt aangeboden is het WO2 model uit amerika en die is toch significant anders.....

pwjkohler
Knipperlichtje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 30 apr 2017 20:25

Re: BE-16-26

Berichtdoor pwjkohler » do 18 okt 2018 20:36

Hoi Ruben, even een vraagje, waarom spuit je de cabine niet ? gaat stukken sneller dan verven / rollen.

Maar goed bezig hoor 8) , wordt een mooi dafke

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 18 okt 2018 20:46

Vrij simpel, heb geen goede spuitcabine en om mijn hele werkplaats vol te blaffen met een grote groene wolk zie ik niet zo zitten met alle spullen die er in staan. Verder wordt het me ook te mooi :mrgreen:

Mijn idee is dat er bij Defensie ook altijd gekwast werd, dus een snaar strak gespoten daffie vind ik niet bij mijn idee passen. Dus ik kwast 1 laag voor het gekwast uiterlijk, want dat dekt nogal klote. Daarna rol ik dan 1 of 2 lagen, dit om voldoende dekking te krijgen en om een beetje laag op te bouwen. Krassen worden ook gewoon met de kwast bijgewerkt zoals je bij een defensie voertuig uit die tijd zou verwachten naar mijn idee.

Gebruik wel een goeie 2K lak voor grondverzet voertuigen die geen primer nodig heeft met een speciale toevoeging om luchtbellen tegen te gaan die je met kwasten en rollen vaak krijgt. Dan ook weer 50% glans zodat ik hem wat beter schoon kan houden.

Dus heel verhaal maar er zit dus ook echt een idee achter.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 20 okt 2018 22:09

deze stond ook al een paar maanden in de hoek te wachten :oops:
Afbeelding

de cabine zit nu aan alle kanten in tenminste de eerste laag
Afbeelding

heel veel rare hoekjes en randjes
Afbeelding

Hier al voor en groot deel de tweede laag
Afbeelding


En deze had ook nog een verfje nodig, lag ook al weer veels te lang...
Afbeelding

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: BE-16-26

Berichtdoor B. van der Veer » za 20 okt 2018 22:33

is er dan helemaal niemand die je op de piano begeleidt zodat je je verfstreken op de maat kan doen?
ik rijd ya126
ik heb geen haast

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 20 okt 2018 22:38

nee, helaas Bert, dus je mag hem komen halen, of moet ik hem voor je achterin zetten richting de sleuteldag?? wel er zelf weer uithalen dan aub :mrgreen:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 02 nov 2018 22:42

Vandaag nam een klant van me contact op. Heeft een plan om een museum te beginnen over de koude oorlog periode en heeft daar al redelijk wat leuk spul voor verzameld en gekregen. Daaronder zat ook het volgende:

een RT-3030
Afbeelding

en een AN/VRC18 als ik het goed heb.
Afbeelding

Had hem altijd al gezegd dat als hij er van af wou dat ik er wel 1 wou hebben en vandaag belde hij met de mededeling dat hij plek nodig had dus ik moest er maar 1 ophalen. Omdat ik me nog nooit echt in die radio's verdiept heb heb ik het aan hem overgelaten welke hij het liefst weg wou hebben.

Dus nu staat deze bij mij in de hangaar :D en ook nog eens voor mijn favoriete prijs
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 02 nov 2018 22:49

Meteen dan maar een beetje een studie van gemaakt en wat rond gevraagd

Er zat nog wat extra spul bij

Er kwam nog een antenne op een giga pot bij, in foudraal.
Afbeelding

hoop aansluitingen onderin en een klem oog, kwam me niet bekend uit maar blijkt een antenne voor op een mast te zijn, dus voor vaste positie voor een SEM25 voor zover ik uit heb kunnen vinden.
Afbeelding

binnenin zit een antenne tuner of zoiets
Afbeelding

en uiteindelijk een "normale" MP65 antennevoet die in een plaat zit waar 3 naar beneden wijzende spriet antennes in kunnen.
Afbeelding


Zat ook nog een tas bij met een bos spaghetti, ook in eigen foudraal, dat bleek de dubbele antenne kabel voor tussen de SEM en deze antenne te zijn. Daarnaast nog en 2 polige stekker die nergens op de radio past dus waarschijnlijk ook bij de SEM hoort met 10 cm draad.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 02 nov 2018 23:01

Vervolgens nog een doosje reserve onderdelen die wel bij de radio horen
Afbeelding

maar die bleek helaas helemaal leeg op het inleg schuim na.
Afbeelding

Op zich is dat niet zo heel erg natuurlijk. Erger was dat iemand de voedings unit van de radio zo beloten had om te bouwen dat die direct op 220 volt moest in plaats van een 24 volt trafo of voeding ernaast te zetten :twisted: Kastje is nu bijna leeg en de 275 en 500 volt omvormers zijn foetsie
Afbeelding

Afbeelding

In de radio zelf missen ook wat buizen aan de zijkant.
Afbeelding

en de zendbuis mist, wat meestal gebeurde als ze bij defensie werden afgestoten. Meestal werden daar ook de tankbuizen ( :?: ) weggehaald en de fitting voor de zendbuis kapot geslagen, maar die laatste 2 zitten er nog in en lijken in nette staat. Dit was vooral zodat er niet mee gezonden kon worden. Ik vermoed dat deze set puur als ontvanger bij iemand thuis heeft gestaan. Gezien de andere set daar ook vandaan kwam is het de vraag of ik daarmee beter af was geweest.
Afbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 02 nov 2018 23:19

Hier en daar al wat aan het zoeken geweest naar een andere voedings unit en dan maar eens kijken of er geluid uit kan komen. De stekker om die 220 volt erop te zetten zit er helaas ook niet bij dus dan liever meteen een origineel 24 volt kastje zoeken.

De kristal ijker ziet er nog wel compleet uit, net als de aansluitkast.
Moet er dan nog tenminste een speaker bij zoeken en dan langzaam aan volledig maken als het ontvangen tenminste werkt.

Al wel nagedacht over hoe dat oude ding er dan in moet.
Hij staat wel op een origineel rek wat op de originele plaat staat, dus dat is wel weer mooi, maar volgens de tekst uit de originele inbouw instructies moest je hem gewoon op 1 van de bakplanken vastbouten en dat vind ik niet zo'n goed idee. (ken overigens iemand die die 4 gaten in 1 bakplank heeft dus het zal vast zo gedaan zijn.

Maar ik kon me deze foto's nog herinneren.
Afbeelding

Afbeelding
Op het laatste plaatje lijkt ook een trappetje te zitten dus het verhaal dat die gekomen zijn toen de achterrekken verwijderd werden voor de latere radiobakken klopt ook niet helemaal of er was een overlap.
Heb van horen zeggen dat dit een soort tafel is die over de hele breedte van de bak ligt en om de bovenrand van de bak geklemd werd aan beide kanten en ook uitschuifbaar was zodat hij ook in een 314 of 328 past. Toen de radio's compacter werden werden ze gesloopt en van de uiteinden werden kleinere rekken gemaakt.

Heb daar een grove tekening van en deze 2 plaatjes.
Afbeelding

Afbeelding

in de bovenbalk zit een schuifstang met die ronde pen erop, de "ogen" vallen om de bakrand. Met deze montage hoefden er dan geen gaten in de bak geboord te worden. De antenne steun zou dan tussen de zeilen door steken zodat ook daar geen gaten voor nodig waren en de hele set makkelijk van voertuig naar voertuig meegenomen kon worden.
Als dat van het tussen de zeilen door steken klopt dan moet hij volgens mij aan de voorrand geklemd zijn bij dit kleinere model en zou er zo'n antenne met tussenvoet op moeten denk ik.
Afbeelding

Maar eens kijken of ik mijn antenne voor zo'n voet kan ruilen en een soortgelijke steun kan bouwen, en anders een steun maken waar die MP65 antennevoet op kan in een soort MP50 steun zoals de radiobakken hebben.

Dus heb weer zat te doen......... als de cabine klaar is natuurlijk

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2399
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » za 03 nov 2018 20:17

Stel je voor dat je jezelf gaat vervelen :lol:
Maar wel leuk om ook eens in de radio's te verdiepen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2839
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 03 nov 2018 20:31

Stel je voor dat je jezelf gaat vervelen :lol:
Maar wel leuk om ook eens in de radio's te verdiepen
Ja dacht ook qua uiterlijk dat het een relatief nieuwere radio was maar eigenlijk was het dus een van de eerste Nederlandse gemaakte radio's uit de jaren 50 en uit de zelfde tijd als de AN/GRC9 en de AN/VRC18 als ik het goed heb.

Al weer wat contacten gelegd hier en daar, en er komt al weer wat aan spulletjes mijn kant op, tenminste, moet ze ophalen niet al te ver weg.

Zaterdag komt er een of andere ongeloofelijke mazzelaar die een originele radio tafel op de kop heeft weten te tikken en die mag ik dan even fotograveren en opmeten, en daar ben ik Kees natuurlijk erg dankbaar voor. :D


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten