Daf YA 126 lief en leed

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

pwjkohler
Knipperlichtje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 30 apr 2017 20:25

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor pwjkohler » zo 30 sep 2018 21:16

kleine update :

Alle bouten en moeren terug gekregen van de verzinkerij

Afbeelding
Toch helemaal super voor 20 euro , ben er blij mee

Heb de radiateur laten dippen in een of ander loogbad, kwam er mooi schoon uit
Afbeelding

Jammer dat hij toch heel slecht is, op heel veel plekken lek.
Ben 1 avond bezig geweest, proberen hem dicht te solderen, misson failed :evil:
Misschien was het met een epoxy stick wel gelukt, maar daar heb ik persoonlijk niet zo'n goed gevoel bij.

Dus de radiateur maar weg gebracht om een nieuw koelblok in te laten zetten.

Afgelopen vrijdag de onderdelen die gestraald zijn weer opgehaald
Afbeelding
bussie was lekker vol

Afbeelding
Alles uitgeladen, ziet er goed uit.

Een groot deel kan zo in de epoxy coating en in de kleur, de rest heeft nog even wat aandacht nodig.
Er zijn wat delen waar diverse lassen van gescheurd zijn, paar deukjes, enz maar niks on overkomelijk.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor Hoppa69 » zo 30 sep 2018 22:51

Goed bezig hoor. 8)
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

pwjkohler
Knipperlichtje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 30 apr 2017 20:25

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor pwjkohler » di 23 okt 2018 10:38

De radiateur inmiddels terug gehad, voorzien van een nieuw koelblok.

f@cking duur, maar voorruit, dan is het ook weer goed voor de volgende 50 jaar :wink:

Afbeelding

Inmiddels ook begonnen met spuiten van alle gestraalde onderdelen. Dikke laag epoxy pimer erop en een mooie laag groen.
Afbeelding

Afbeelding
Raamframe goed van ML voorzien, wil geen roest meer zien.

Afbeelding
Nieuw rubber geplakt

Afbeelding
de "score van deze week "

Afbeelding
De eerste onderdelen weer terug gemonteerd. Is leuk om te doen, mooi gespoten onderdeel weer monteren met een verzonken boutje, laagje vet erop en het draait allemaal zo mooi weer vast. Je zou bijna alle uren demonteren, schuren en spuiten vergeten :roll:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor ruben » di 23 okt 2018 12:17

schiet wel lekker op zo, dat grote gat in de middenplaat van de cabine, waar normaal de type plaatjes zitten, zit daar bij jou ook een lamellen schuif in als een soort "kachel"? heb het vaker gezien maar wie weet heeft het bij jou weer een ander doel

pwjkohler
Knipperlichtje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 30 apr 2017 20:25

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor pwjkohler » di 23 okt 2018 21:34

dat grote gat in de middenplaat van de cabine, waar normaal de type plaatjes zitten, zit daar bij jou ook een lamellen schuif in als een soort "kachel"? heb het vaker gezien maar wie weet heeft het bij jou weer een ander doel
Hoi Ruben, Geen idee welke onverlaat er ooit dat gat in gezaagd heeft, het gat was afgedekt met een stukje traanplaat.

mijn idee is om er een mooi kacheltje in te maken.

Maar probeer hem nu zo snel mogelijk rijdbaar te krijgen zodat hij de winterstalling in kan, het mooie weer dit jaar is op :evil:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor ruben » di 23 okt 2018 21:57

is ook vast iets voor te verzinnen ja. Zoals gezegd de daf van Bert heeft daar zo'n luchtrooster van sleuven in zitten waar je een 2de plaat met sleuven langs schuift. Als de je de sleuven oplijnt komt er dus lucht uit de motor ruimte binnen, geloof best dat dat lekker warm is, maar zal ook stinken vrees ik. Is dus een zeer rudimentaire vorm van kachel. Denk ook wel dat je er iets van een radiatortje achter kwijt kan maar ook dan zit je snel met stink lucht uit de motor ruimte.

Heb ook al meerdere ideeen over een kachel in gedachten gehad maar denk dat een munga/bosch kacheltje toch de mooiste en makkelijkste oplossing is naar mijn mening, nu er nog 1 vinden voor een schappelijk bedrag.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor Hoppa69 » di 23 okt 2018 23:13

Heb op de vloer van de bijrijderskant een airtop 2000 gemonteerd en 1 van de jerrycans is de dieseltank er voor geworden.
Lekker warm hoor.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

B. van der Veer
Clublid
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 09 sep 2011 21:59
Locatie: Huizen NH

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor B. van der Veer » wo 24 okt 2018 15:34

Ruben
bijna goed, achter die plaat met schuiven zit de pijp van de kachel die aan de linkerkant in de motorruimte zit.Er komen dus geen gassen en stank uit de motorruimte de cabine in.
nadeel is, dat de kachel zo groot is dat je onder de dynamo bijna nergens meer bij kan.
ik rijd ya126
ik heb geen haast

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor ruben » wo 24 okt 2018 16:29

Ruben
bijna goed, achter die plaat met schuiven zit de pijp van de kachel die aan de linkerkant in de motorruimte zit.Er komen dus geen gassen en stank uit de motorruimte de cabine in.
nadeel is, dat de kachel zo groot is dat je onder de dynamo bijna nergens meer bij kan.
Dan had ik het verkeerd begrepen :? :wink:

pwjkohler
Knipperlichtje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 30 apr 2017 20:25

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor pwjkohler » zo 30 dec 2018 10:01

Afgelopen weken weer aardig wat aan de DAF kunnen doen.

Afbeelding
laatste onderdelen groen gespoten

De DAF inmiddels naar binnen verplaatst, werd me toch te koud buiten.

Afbeelding
stoelzittingen weer opgeknapt, nieuw plankje en nieuw hoesje erom, lijkt weer netjes

Afbeelding
torpedo weer opbouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle bedrading aan de voorzijde vervangen , was echt een zooitje met allerlei kroonsteentjes en andere kleuren draad ertussen geknoeid in de loop der jaren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mooi excuus met de kerstdagen : de kinderen willen even in de DAF spelen en er moet toch iemand op ze letten 8)

Afbeelding
de eerste stickers erop geplakt.

het einde is in zicht.

pwjkohler
Knipperlichtje
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 30 apr 2017 20:25

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor pwjkohler » zo 30 dec 2018 10:09

Zoals jullie eerder hebben kunnen lezen heb ik stuurbekrachtiging erop gebouwd.

Leek mij handig om alle foto's even te verzamelen in 1 post.

Dit was mijn inziens 1 van de makkelijkste manieren om er stuurbekrachtiging op te bouwen.

De basis is een stuurkolom van een Toyota Prius ( 2e generatie )
De prius is een hybride auto dus dat betekend dat het systeem ook moet kunnen werken zonder een motor signaal en of een rij snelheid signaal.
de computer die erbij hoort gaat doordat hij geen signaal krijgt van de andere computers uit de auto in een failsafe mode. Dit houd in dat hij maximaal gaat bekrachtigen. Ik heb er nog niet mee gereden op snelheid, dus weet niet hoe dat gaat maar tot dus ver met rangeren in de werkplaats is het een verademing.

Ik zet hier het verhaal neer zoals ik het gedaan heb, iedereen die dit ook wilt nabouwen is helemaal vrij om dit te doen op zijn manier, ik neem geen enkele verantwoording over hoe en wat er ooit mee zou kunnen gebeuren als je dit ook inbouwt.


Afbeelding
de stuurkolom ( kost 150 euro op de sloop )

Afbeelding
het deel waar het om gaat.



Afbeelding
Dit is de originele stuurstang van de Daf, die heb ik dus uit de buis gehaald.

hij is afgezaagd 12cm vanaf de orginele hardy schijf

Afbeelding
verloop busje gedraaid 1 kant Daf diameter en 1 kant Toyota diameter

Afbeelding
Daf bovenstuk en Toyota onderkant

Afbeelding
bak en braad werk

nu ben ik helaas een aantal foto's kwijt
dus ik doe het maar met wat ik nog wel heb.

Afbeelding
Ik heb de hardy aansluit flens die normaal op het stuurhuis komt afgedraaid en daar een schijf op gemaakt waar een Hardy schijf van een ford Sierra op past, Waarom een Sierra ? nou die had ik nog liggen en de binnendiameter was groot genoeg om de Toyota flens in weg te werken, anders komt de elektro motor wel heel hoog door de bodemplaat heen.

Afbeelding
Aan de elektro motor zijde is eenzelfde schijf gemaakt maar dan met de spiebanen van de Toyota die ik van de kruiskoppeling af gehaald heb zoals te zien op deze foto
Afbeelding


Afbeelding
De motor zit gemonteerd aan een stalen hoeklijn die onder de bodemplaat doorloopt. De aangepaste stuurkolom schuift met een spiebanen zo op de motor. De motor en stuurhoeksensor steken nu +/- 10mm door de bodenplaat heen. je zou 2 kleine uitstulpingen kunnen plaatsen in de bodemplaat. Ik heb er voor gekozen op de bodenplaat aan de bovenkant op een 10mm strip te leggen, gaten door geboord en de bodenplaat dus iets hogen te monteren aan schutbord zijde.

Ik hoop dat het wat duidelijk is allemaal, anders kom je maar een keer kijken.

gr peter
Laatst gewijzigd door pwjkohler op zo 06 jan 2019 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor Hoppa69 » zo 30 dec 2018 18:04

ga zo verder
Dit jaar ? :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor albertvrijborg » wo 02 jan 2019 20:23

Ben benieuwd ...
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

dafya126
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:20
Locatie: deventer

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor dafya126 » do 03 jan 2019 22:12

elektrische stuurbekrachtiging trekt behoorlijk stroom? lees her en der wel tot 40 A

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Daf YA 126 lief en leed

Berichtdoor Hoppa69 » vr 04 jan 2019 02:25

ga zo verder
Dit jaar ? :mrgreen:
Dit jaar dan ? :twisted:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast