126 loopt op 5 potten
Moderator: ruben
Re: 126 loopt op 5 potten
De truck lekt olie boven uit het oliefilter. Rond de bout, die het filterdeksel aan trekt. Hebben jullie een idee hoe dit te verhelpen is?
Re: 126 loopt op 5 potten
Heren, de 126 lekt olie boven op het oliefilter, namelijk op de bout, die het deksel van het filterhuis aan trekt. Hoe kan ik dit verhelpen? Lou.
Re: 126 loopt op 5 potten
Nieuwe afdichting plaatsen lijkt mij, maar of die bout eruit kan? Zal vast kunnen maar zo goed heb ik hem nog nooit bekeken
Re: 126 loopt op 5 potten
Er zit een koperen ring tussen bout en deksel....bout moet echt goed vastgedraaid worden.De truck lekt olie boven uit het oliefilter. Rond de bout, die het filterdeksel aan trekt. Hebben jullie een idee hoe dit te verhelpen is?
Re: 126 loopt op 5 potten
Dat was het inderdaad. Bout goed aangedraaid, zat niet voldoende vast. Thanks again guys.
Re: 126 loopt op 5 potten
Laatste zaterdag heb ik de nieuwe compressie meter geprobeerd. Dat was geen succes. In tegendeel. Ik heb de cilinder schroefdraad van positie 1 beschadigd. Gelukkig ging de bougie er daarna nog redelijk goed in. Ik hoop dat ik geen lekkage hierdoor ga krijgen. Ik heb een "HBM Profi Cilinder Lekkage Detectieset". Kan het zijn dat de schrijfdraad van de 14 mm aansluiting van de detectieset een ander type schroefdraad heeft dan de bougie? Is er een manier om de schroefdraad te herstellen?
Re: 126 loopt op 5 potten
Op zich zou M14 ook altijd M14 moeten zijn maar een beschadigde draad of een fikse braam ergens kan de boel flink verpesten.
Draad opfrissen kan met een tap, of iets zoeken met de juist draad, dus een bout of oude bougie, en daar met een ijzerzaag in de lengte richting, dus haaks op de schroefdraad, een zaagsnede in maken en dat in het gat draaien. Door de onderbreking in de schroefdraad krijg je een soort snijkant die de draad weer de juiste richting in snijd.
Vaak helpt het wel wat maar het is geen echte tap natuurlijk. Als je echt wilt tappen hoop ik dat je genoeg ruimte onder het bougie gat hebt.
Wel mooi meetsetje trouwens, gebruik ook meestal zoiets
Draad opfrissen kan met een tap, of iets zoeken met de juist draad, dus een bout of oude bougie, en daar met een ijzerzaag in de lengte richting, dus haaks op de schroefdraad, een zaagsnede in maken en dat in het gat draaien. Door de onderbreking in de schroefdraad krijg je een soort snijkant die de draad weer de juiste richting in snijd.
Vaak helpt het wel wat maar het is geen echte tap natuurlijk. Als je echt wilt tappen hoop ik dat je genoeg ruimte onder het bougie gat hebt.
Wel mooi meetsetje trouwens, gebruik ook meestal zoiets
Re: 126 loopt op 5 potten
Dag Ruben, fijn man. dat geeft de broeder moed. Ik ga binnenkort met een monteur de kleppen stellen. Als de truck dan beter loopt, is al één probleem opgelost. Ik denk namelijk dat hij nog steeds op 5 potten loopt. We gaan het zien. Als dit euveltje opgelost is, ga ik weer naar de bougies kijken en jouw methode toepassen als de bougie op positie 1 echt slecht erin gedraaid kan worden. Bedankt voor jouw reactie. Dat stelt me behoorlijk gerust. Lou.
Re: 126 loopt op 5 potten
Succes alvast, je kan altijd proberen een helicoil te zetten maar vrees dat je daarvoor de kop het beste kan verwijderen, ook vanwege de diepte die de tap moet hebben, en het voorkomt dat je spanen in je zuiger krijgt.
Als je er mee aan de gang gaat zou ik de zuiger van de bewuste cilinder in top compressie zetten en flink de stofzuiger erbij houden en erna er flink op houden om zoveel mogelijk van de eventuele spanen te verwijderen.
Als ik het goed herinner woon je ergens bij Venlo, is niet echt bij een plek waar ik zo meteen een die hard sleutelaar van de club weet helaas, maar zou zeker de (waarschijnlijke) sleuteldag op 10 november aanraden, leer je een hoop mensen kennen en waarschijnlijk doe je er een hoop kennis en tips op. Misschien is er zelfs wel een losse kop waar je het een en ander aan kan zien om jezelf een idee te geven hoe het zit.
Als je er mee aan de gang gaat zou ik de zuiger van de bewuste cilinder in top compressie zetten en flink de stofzuiger erbij houden en erna er flink op houden om zoveel mogelijk van de eventuele spanen te verwijderen.
Als ik het goed herinner woon je ergens bij Venlo, is niet echt bij een plek waar ik zo meteen een die hard sleutelaar van de club weet helaas, maar zou zeker de (waarschijnlijke) sleuteldag op 10 november aanraden, leer je een hoop mensen kennen en waarschijnlijk doe je er een hoop kennis en tips op. Misschien is er zelfs wel een losse kop waar je het een en ander aan kan zien om jezelf een idee te geven hoe het zit.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: 126 loopt op 5 potten
Heb wel losse onderdelen die ik mee kan nemen naar de sleuteldag, spreken we wel af
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: 126 loopt op 5 potten
OK mannen, ik heb de sleuteldag vast gelegd. Nog een vraag: ik reed net met de truck een paar straten, om trots te laten zien dat ik de beginnende roest heb bijgewerkt. LOL. Maar nu knalt de uitlaat knetterhard. Is dat onvolledige verbranding? Kan dat weer met de bougies te maken hebben?
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2399
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: 126 loopt op 5 potten
2 kabels omgewisseld?
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: 126 loopt op 5 potten
Misschien tijd om er een expert bij te zoeken?
Re: 126 loopt op 5 potten
Ik heb vanochtend gevonden dat bij bougiekabel 1 het veertje afgebroken was dat in de bougie gaat. Die cylinder heeft waarschijnlijk niet meer mee gedaan. Maar snel een nieuwe korte bougiekabel bestellen, want volgend weekend neem ik de maten mee in de truck naar een leuk chalet voor het weekend. Lou.
Re: 126 loopt op 5 potten
Klinkt als een aannemelijke oorzaak
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 0 gasten