Koude motor starten en om de zoveel tijd een bougie beet pakken, hij die dan kouder aanvoelt als de rest is degene die niet mee doet.Heren,
Ik denk dat de web op 5 potten loopt. Mijn vraag is hoe ik het beste kan trouble shooten om dit op te lossen.
Lou
126 loopt op 5 potten
Moderator: ruben
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 126 loopt op 5 potten
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: 126 loopt op 5 potten
Geweldig hoeveel ervaring ik aan kan boren bij de club. Compliment mannen en alvast bedankt.
Re: 126 loopt op 5 potten
Je kunt ook zo laag mogelijk stationair draaien en dan de bougiekabels één voor één lostrekken. De kabel die bij lostrekken geen verlies van toeren oplevert is de pit die geen vermogen levert.
-
- Site Admin
- Berichten: 1385
- Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
- Locatie: Den Helder
- Contacteer:
Re: 126 loopt op 5 potten
Dat is een bijzonder lastig waar te nemen iets, kan je beter met licht verhoogd toerental doen (rond de 1000)Je kunt ook zo laag mogelijk stationair draaien en dan de bougiekabels één voor één lostrekken. De kabel die bij lostrekken geen verlies van toeren oplevert is de pit die geen vermogen levert.
Re: 126 loopt op 5 potten
Mannen,
Ik heb twee dingen gedaan.
1 = ik heb de bougie-kabels er een voor een vanaf gehaald en gezien dat ze alle zes goed vonken. Ik realiseer me nu dat ik alleen bij bougies 1 en 2 de kabel zo hoog heb gehouden dat de vonken niet meer over konden springen. Op dat moment draaide de motor bij deze cilinders 1 en 2 slechter. Had ik dit hoog houden bij de andere bougie-kabels ook moeten doen?
2. ik heb voor de derde keer gezien dat bij cilinder 1 de bougie zwart was, terwijl de andere bougies mooi bruin en schoon zijn. Dit was bij cilinder 1 ook zo, toen ik bougies 1 en 2 gewisseld had en natuurlijk een stevig ritje erin had gehad. Kan het zijn dat de ontsteking niet helemaal goed staat en cilinder 1 wel vonkt, maar op het verkeerde moment. Wat zal ik doen?
PS: De oliewissel is heel goed gegaan gisteren. Ook nieuw filter erin gezet en filterhuis schoon gemaakt.
Lou
Ik heb twee dingen gedaan.
1 = ik heb de bougie-kabels er een voor een vanaf gehaald en gezien dat ze alle zes goed vonken. Ik realiseer me nu dat ik alleen bij bougies 1 en 2 de kabel zo hoog heb gehouden dat de vonken niet meer over konden springen. Op dat moment draaide de motor bij deze cilinders 1 en 2 slechter. Had ik dit hoog houden bij de andere bougie-kabels ook moeten doen?
2. ik heb voor de derde keer gezien dat bij cilinder 1 de bougie zwart was, terwijl de andere bougies mooi bruin en schoon zijn. Dit was bij cilinder 1 ook zo, toen ik bougies 1 en 2 gewisseld had en natuurlijk een stevig ritje erin had gehad. Kan het zijn dat de ontsteking niet helemaal goed staat en cilinder 1 wel vonkt, maar op het verkeerde moment. Wat zal ik doen?
PS: De oliewissel is heel goed gegaan gisteren. Ook nieuw filter erin gezet en filterhuis schoon gemaakt.
Lou
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: 126 loopt op 5 potten
Misschien een gekke gedachte, maar heb je de kleppen al een keer gesteld?
Verder wijst de zwarte bougie wel in de richting van een slechte verbranding.
Vorige week ook met zo'n probleem bezig geweest, elke keer bougie van cylinder 6 zwart. De daders waren contactpuntje en condensator.
Verder wijst de zwarte bougie wel in de richting van een slechte verbranding.
Vorige week ook met zo'n probleem bezig geweest, elke keer bougie van cylinder 6 zwart. De daders waren contactpuntje en condensator.
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: 126 loopt op 5 potten
Heren,
Ik heb vandaag alle bougies eruit gedraaid en aan de bougiekabels op het blok gelegd. Alle zes de bougies geven een blauwe vonk. Ook cilinder 1. Maar de bougie van cilinder 1 was wel (voor de vierke keer) zwart, terwijl de andere bougies mooi bruin en schoon gebrand waren. Heeft het zin om de compressie per cilinder te meten om te weten of de kleppen gesteld moeten worden? Of hebben jullie andere voorstellen?
Lou
Ik heb vandaag alle bougies eruit gedraaid en aan de bougiekabels op het blok gelegd. Alle zes de bougies geven een blauwe vonk. Ook cilinder 1. Maar de bougie van cilinder 1 was wel (voor de vierke keer) zwart, terwijl de andere bougies mooi bruin en schoon gebrand waren. Heeft het zin om de compressie per cilinder te meten om te weten of de kleppen gesteld moeten worden? Of hebben jullie andere voorstellen?
Lou
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 126 loopt op 5 potten
Compressie meten zou ik pas doen na kleppen stellen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
- peter80
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 2400
- Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
- Locatie: Middelburg
- Contacteer:
Re: 126 loopt op 5 potten
Zou het voor en na het stellen doen, weet je ook of je verbetering hebtCompressie meten zou ik pas doen na kleppen stellen.
Heb je reserve onderdelen om iets uit te wisselen? Contactpunt, condensator en bobine kunnen ook roet in het eten (of op de bougie) gooien
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4
Re: 126 loopt op 5 potten
Goed idee Peter, maar nu komt het. Hoe stel ik de kleppen? Lou
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 126 loopt op 5 potten
Staat dat niet in de TH ?
Maar goed, ik haal dan de bougies er uit.
Zorg dat de snaar van de ventilator niet te slap is.
Met je kop er onder, kan je dan aan de ven draaien terwijl je naar de kleppen kijkt.
Het is dan handig als je eerst de kleppendeksels er af haalt, anders zie je zo verrot weinig ervan.
En dat je auto in zijn vrij staat.
Als cilinder 1 tuimelt, dan kan je 6 afstellen.
Als 2 tuimelt kan je 5 afstellen.
Als 3 tuimelt kan je 4 afstellen.
Als 4 tuimelt kan je 3 afstellen.
Als 5 tuimelt kan je 2 afstellen.
Als 6 tuimelt kan je 1 afstellen.
En als je je afvraagt wat het tuimel moment is, als je één klep ziet zakken en op zijn eind is en de klep er naast van DE ZELFDE cilinder wil omhoog gaan.
Om een idee te hebben, vanaf 2.25
Maar goed, ik haal dan de bougies er uit.
Zorg dat de snaar van de ventilator niet te slap is.
Met je kop er onder, kan je dan aan de ven draaien terwijl je naar de kleppen kijkt.
Het is dan handig als je eerst de kleppendeksels er af haalt, anders zie je zo verrot weinig ervan.
En dat je auto in zijn vrij staat.
Als cilinder 1 tuimelt, dan kan je 6 afstellen.
Als 2 tuimelt kan je 5 afstellen.
Als 3 tuimelt kan je 4 afstellen.
Als 4 tuimelt kan je 3 afstellen.
Als 5 tuimelt kan je 2 afstellen.
Als 6 tuimelt kan je 1 afstellen.
En als je je afvraagt wat het tuimel moment is, als je één klep ziet zakken en op zijn eind is en de klep er naast van DE ZELFDE cilinder wil omhoog gaan.
Om een idee te hebben, vanaf 2.25
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: 126 loopt op 5 potten
Ok, bedankt voir de duidelijke infornatie. Nog even een vraag. Als ik een compressiemeter aanschaf, en de compressie is goed, zijn de kleppen dan in orde?
Re: 126 loopt op 5 potten
Zegt alleen dat de kleppen dicht zullen zijn en goed afdichten als de compressie goed zou zijn. Of de klepspeling ook goed is zegt het niks over.
-
- Sir Spam-a-lot :-)
- Berichten: 8780
- Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
- Locatie: Achthuizen
Re: 126 loopt op 5 potten
cilinder op compressie zetten, luchtslang op de plek van de bougie fabrieken, handrem er op auto in versnelling nr 4 en blazen maar. lucht uit de olievuldop, zuigerveren slecht, lucht in inlaat spruitstuk, inlaatklep slecht, lucht in de uitlaat, uitlaatklep slecht.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.
Ik hou van mijn daf.
Re: 126 loopt op 5 potten
Bedankt mannen voor alle adviezen. Ik ben slechts een monteur in opleiding. Maar mijn collega's vinden mij inmiddels wel een expert (houden zo ). Ik ben aan het regelen dat een echte monteur mij helpt. Hij is van de Santa Fee restaurateurs uit Venlo. Die hebben mooie trucks staan in de loodsen op de kazerne. GMC's en Dodge. Ruig. Deze heer gaat mij mogelijk helpen de kleppen te stellen. Ik hoop dat hij ja gaat zeggen.Lou.
PS: Ik was gisteren op "mijn terreintje" bij Venlo aan het terrein rijden, maar toen kwam de echte eigenaar. Ik werd als een kwajongen weg gestuurd. Op mijn leeftijd. Lachen. Lou.
PS: Ik was gisteren op "mijn terreintje" bij Venlo aan het terrein rijden, maar toen kwam de echte eigenaar. Ik werd als een kwajongen weg gestuurd. Op mijn leeftijd. Lachen. Lou.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast