Project BE-20-77 (KL-50-78)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor ruben » di 03 jul 2018 19:49

Heb er geen ervaring mee maar lijkt mij inderdaad een ambulance kachel, heb je ook beugels in de cabine zitten?

Ik dacht dat voor de rembekrachtiger test het pedaal juist moest in zakken als je de motor start, maar bij me er niet op vast.

Wel mooi om te zien dat je qua roest weinig hoeft te doen, dat zien de meesten toch anders :lol:

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor tazzz » di 03 jul 2018 20:38

Wat voor beugels precies? Weet wel dat er achter de stoelen een haak zit, waar dat voor dient geen idee.

Ook is de achterwand van de cabine laag uitgesneden, dus doorgang naar achteren. De bak die er op zit heeft dat weer niet dus ergens is t wel logisch dat dit niet klopt.

Edit: de kachel zat vast met m6 boutjes sleuteltje 10. De spatborden zaten vast met m6 sleuteltje 11. Ook de uitblaastuut in de cabine zit vast met Sikaflex of soortgelijke plakprut. Dus ik denk toch echt een aanpassing naderhand. Misschien origineel wel afkomstig uit een ambulance.
Laatst gewijzigd door tazzz op di 03 jul 2018 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor ruben » di 03 jul 2018 20:59

die uitsparing heeft elke wep cabine, neem tenminste aan dat het een uitsparing met afgeronde hoeken is en netjes afgewerkt?
als het goed is zitten er 2 beugels/haken op de cabine achterwand, daar kan je je cabine huif spanten op leggen als ze ingeklapt zijn.

de voorkant van de bak hoort dicht.

een ambulance had beugels tegen het onderdeel van het centrale dashboard, waar een slang in kon

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor tazzz » di 03 jul 2018 21:06

Idd die uitsparing is netjes afgerond en ook voorzien van 3 lagen groene verf, waarvan de eerste 2 prima zijn en de 3e laag gewoon beun.

Die beugels op het dashboard heb ik niet gezien, tenminste niet wat me zo 1 2 3 opvalt.

Dan houden we het er maar op dat de kachel gewoon beun is haha. Wat ik eerder ook al schreef. De boutjes waren naar de moderne maar sleutel(10) terwijl de andere sleuteltje 11 hebben.

We zien wel wat we met de kachel doen, eerst maar eens zorgen dat hij optisch en technisch weer naar mijn zin is. Er zullen dus nog heel wat uurtjes vertoefd worden in het sleutelhok haha

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor ruben » di 03 jul 2018 21:14

nee de originele boutjes voor bij de torpedo enzo zijn 7/16de, waas blij dat ze niet zo vast zitten anders verkracht je de boel snel met alleen metrisch gereedschap :wink:

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor tazzz » di 03 jul 2018 21:50

Dat bedoel ik. Maar sleuteltje 11 past ook prima hoor Hahaha. Zoiezo bij het terugzetten allemaal nieuwe boutjes moertjes en ringetjes er in hoor.

Verbaast me echt wel dat alles zo vreselijk makkelijk los komt. Ik had me al voorbereid op een week bouten weg hakken en slijpen. Zou theoretisch gezien alle boutjes gewoon kunnen hergebruiken. Maar ben lui en heb een voorraad nieuwe boutjes dus...... Haha

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor Dikkie » di 03 jul 2018 22:31

Daar heb je geluk mee, met mijn plaatwerk was de slijptop mijn grote vriend. De platen waren niet echt rot, de boutjes daarentegen.. maar die braken ook doodleuk af met losmaken.

Het logo en nummer op de torpedo is (denk ik!) door een vorige eigenaar gedaan, want ik heb geen enkel bewijs dat dat bij defensie ook zo genoteerd was - je zag wel vaak logo's en nummering op de voorbumper.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor tazzz » di 03 jul 2018 22:45

Zou ook goed kunnen hoor, al was dit wel tussen laag 1 en laag 2 Te vinden. Kort maar krachtig, long tijm agoow. Maargoed t maakt niet uit verder, t is wel leuk om de geschiedenis een beetje te achterhalen.

Ben er wel achter dat er in 89 een revisie motor in is gegaan. Verder weinig meer te achterhalen.

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor tazzz » vr 13 jul 2018 00:36

daar zijn we weer met een verse update, de afgelopen dagen weer flink bezig geweest, onder andere alle stuurstangen nagekeken schoongemaakt en voorzien van een flinke lading smeervet. ook de lagers van de hulpstuurhuizen zijn vervangen, dit was aan de linker kant(bestuurderszijde) echt hard nodig, van het onderste lager waren de kogels al uitgelopen, dus wat resteerde was een kwak oud ijzer. de rechter kant wat duidelijk recenter al vervangen. hier zat ik te twijfelen of ik de lagers wel zou vervangen of niet. aangezien de lagers toch maar een paar euro per stuk kosten, zekerheid voor alles dan maar en hop 4 nieuwe lagers. het zijn wel ZZ lagers geworden(die met die plastic ringen) zo blijft het vuil wat beter buiten en is doorsmeren verleden tijd.

ook een beginnetje gemaakt om de naven assen en alle bijbehorende onderdelen er af te halen. een gedeelte is al in de spoelbak geweest en staat as we speak in de verf.

ben wel gelijk de oorzaak tegengekomen van de slecht functionerende remmen, samen met de onwijs grote remvloeistof lekkage. het cupje in de remcilinder is finaal gescheurd.maargoed dit gaan we zoiezo vervangen voor nieuw. remmen moeten hoe dan ook goed zijn. zwarte strepen op het wegdek is het doel.

zoals op de foto ook te zien is gaat het schilderwerk ook al lekker. ral 3000 samen met ral 9016. aan de rechterkant heb ik eindelijk wat roest gevonden, de plaat onder de cabine en achter het reservewiel, daar zaten wat gaten in. niet echt heel schokkend maar verdient wel aandacht. het is makkelijker om de hele plaat maar te vervangen dan deelreparaties te doen. aangezien enkele popnagels waarmee de bovenkant vast zit ook de geest gegeven hebben.... de plaat lag er in 3 minuten af haha.

er is alleen nog een probleempje, hoe krijg ik een vastgerotte "dop" van de voorwiel ophanging los? de bovenste draagarm(met torsiestaaf) ging vrij makkelijk los. de onderste is de dop, samen met de grote moer totaal niet los te krijgen. voordat ik de hele boel aan gort sla..... heeft iemand een paar tips?

zodra dit los is ga ik kijken hoe de staat van de nylon bussen is. hoogstwaarschijnlijk worden dit toch wel nieuwe, maar als ik een bestelling pleeg, dan doen we gelijk alles in 1 keer natuurlijk.

hier nog wat fototjes.
IMAG0833-20180713-000326118.jpg
IMAG0833-20180713-000326118.jpg (164.14 KiB) 10805 keer bekeken
IMAG0831-20180713-00032719.jpg
IMAG0831-20180713-00032719.jpg (187.3 KiB) 10805 keer bekeken
IMAG0830-20180713-000327515.jpg
IMAG0830-20180713-000327515.jpg (146.17 KiB) 10805 keer bekeken

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor Hoppa69 » vr 13 jul 2018 09:08

er is alleen nog een probleempje, hoe krijg ik een vastgerotte "dop" van de voorwiel ophanging los? de bovenste draagarm(met torsiestaaf) ging vrij makkelijk los. de onderste is de dop, samen met de grote moer totaal niet los te krijgen. voordat ik de hele boel aan gort sla..... heeft iemand een paar tips?

zodra dit los is ga ik kijken hoe de staat van de nylon bussen is. hoogstwaarschijnlijk worden dit toch wel nieuwe,
Op de zijkant van de moer slaan en als die er dan af is op de zijkant waar de dop in gedraaid zit.
En dan niet met zo'n hamertje tik hamer.
Draad wat er voor zit even goed schoon maken met de staalborstel.
Warm stoken gaat ook goed maar dat vinden je bussen niet leuk, die hoogstwaarschijnlijk toch al slecht zijn.
Om je bussen te controleren kan je ook de houder er gewoon af halen, kan je de dop laten zitten.
Maar hij moet wel los, je sluit je draagarmen ermee op, dus de axiale spelling er uit.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor tazzz » vr 13 jul 2018 17:17

Inmiddels is het hele spulletje los hoor. Blijkbaar werkte het met de officiële manier niet. Haaksleutel aan gort geslagen, dus maar grof geweld en de beitel er op. Paar flinke klappen en het hele spulletje kwam los.

De nylon bussen zien er op zich niet heel verkeerd uit. Van de 4 zijn er 3 "herbruikbaar" om het zo maar te omschrijven. Wil niet zeggen dat dit gebeurt natuurlijk.

Kortom. Waar kan ik een setje nieuwe nylon bussen vinden? Of is het handiger om een middagje de draaibank te mishandelen? Van dam heeft wel bussen op de site staan maar dit zijn stalen bussen, zijn dit de juiste?

Moet natuurlijk nog meer onderdelen zoals remslangetjes e.d. hebben dus is wel makkelijk om alles in 1 x te bestellen dan.

Helaas geen foto's gemaakt vandaag Maargoed dat komt vanzelf wel weer.

Ik hoor t wel weer.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor peter80 » za 14 jul 2018 21:45

Nylon bussen zijn er een heleboel, maar van Dam heeft ze niet. Ik heb ergens een overzichtje met alle maten en aantallen, zal em in het draadje met handige nummers plaatsen
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor tazzz » za 14 jul 2018 22:10

O okee, had Thomas van het clubmagazijn ook al aangesproken, die zei dat ze er wel waren.

Heb vandaag de draagarmsteun in de spoelbak geknikkerd. De grote nylon bus is zo goed als nieuw, zit geen teken of spoor van enige slijtage aan, dus die blijft lekker zitten. De kleine daarentegen is redelijk versleten en compleet ovaal. Tijd voor nieuwe dus. De maat daarvan is 65 uitwendig. 60 inwendig en dikte 50 mm.

Even de reactie van Thomas afwachten en andersrs maar zelf klooien op de draaibank😄

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor Hoppa69 » ma 16 jul 2018 10:05

volgens mij zijn onze bussen van pa6 gemaakt, deze nemen vocht op.
ze laten ze dan ook wel maken in pom uitvoering.
affijn, verdiep je even in het te gaan gebruiken materiaal.
het is dat ik het ooit al is heb vervangen maar mocht het ooit nog is nodig zijn, dan worden het bronzen bussen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

tazzz
Knipperlichtje
Berichten: 39
Lid geworden op: di 08 mei 2018 15:37

Re: Project BE-20-77 (KL-50-78)

Berichtdoor tazzz » ma 16 jul 2018 11:36

Bronzen bussen heb ik ook aan zitten denken, helaas zijn kant en klare in die maat niet te koop dus moet je ze zelf maken. De enigste draaibank die ik tot mn beschikking heb draait zo zuiver, een stuk staal komt er uit als een banaan hahahah. Kan ik het beter eerst proberen met nylon ipv duur brons.

Maargoed Ruud, vanmiddag even langs breston, wie weet wat die kunnen regelen voor me.

De grote bussen zijn zo goed als nieuw, de kleine hebben wat slijtagespoortjes, maar niet echt extreem(op 1 na) te noemen. D 65 d 60 l 50 is de maat als ik het goed opgemeten heb


Update: breston had een heel mooi stukje nylon liggen, wel 70 mm Maargoed De draaibank moet het zoiezo nog in. Komend weekend maar eens alles gaan maken. Dan kan het spulletje volgende week weer in elkaar.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten