BE-16-26 (KL-71-02?)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Jos » wo 25 apr 2018 22:41

Ik bracht vandaag de van Ruben geleende slinger terug en kon derhalve het geheel in het echt zien.
Knap stukje werk in de korte tijd dat blok daar ligt :D

Alles netjes op volgorde en setjes bij elkaar.
Ik zeg knap bezig :-)

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » do 26 apr 2018 13:28

Ik bracht vandaag de van Ruben geleende slinger terug en kon derhalve het geheel in het echt zien.
Knap stukje werk in de korte tijd dat blok daar ligt :D

Alles netjes op volgorde en setjes bij elkaar.
Ik zeg knap bezig :-)
:D :D dank je

Vandaag ook nog even 1 zuiger opgemeten in de cilinder, 1 was genoeg namelijk, de zuigerspeling staat in het TH9-1314A en moet voor een nieuwe zuiger 0.003 inch zijn. Als je en voelermaat van een halve inch breed met de zuiger samen in de cilinder plaatst, zonder de zuigerveren, dan zou de voelermaat met een kracht van 5 tot 7 pond eruit getrokken moeten kunnen worden.
de maximale voelermaat dikte die met die kracht eruit getrokken mag worden is 0.008 inch, en bij mijn "nieuwe" motor is de maat 0.011 inch.
ook de zuigerveer opening is bijna aan de maximale maat van 0.040 inch......
Betekent gewoon dat de cilinders naar de eerste overmaat moeten.
Gelukkig niet zo heel erg, want laat ik daar nou net een setje van hebben liggen sinds kort :? Nu nog op zoek naar nieuwe zuigerveren want dat lijkt me wel zo mooi als de cilinders net fris gehoond zijn. Voordeel is ook dat ik me geen zorgen hoef te maken of die corrosie plekjes en lichte groefjes kwaad kunnen.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 04 mei 2018 22:16

afgelopen week het cilinder blok maar eens schoongemaakt voor zover dat kan in de koelkanalen natuurlijk.

eerst een beetje gekrabt en toen alle kanalen met perslucht doorgeblazen, komt wel wat spul uit zeg maar.... :shock:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna doorgespoeld van alle kanten met heet water tot het er schoon uit kwam en te drogen gehangen
Afbeelding

Afbeelding

en op zijn kant gelegd voor de laatste druppels
Afbeelding

Vandaag het cilinderblok ingeladen voor opboren, revisiebedrijf probeert hem op de 0.010" te boren, zodat ik de zuigers uit het gescheurde blok kan gebruiken maar ze maakten zich wat zorgen om de koude start sleep sporen, lig er zelf niet echt wakker van, kom ik in mijn werk erg vak tegen zonder nadelige gevolgen, iemand anders ervaring mee in deze blokken? Ook de krukas is mee om toch de hoofdtappen naar 0.010" te slijpen, was niet veel oneffenheid, maar van de andere kant, ben er nu bij.
Afbeelding

Maar wel vandaag de kop en spruitstuk terug gekregen, erg blij mee, kop is 0.6 mm vanaf, dus bijna de max maat van 0.030" want dat is grofweg 0,75mm, meer dan ik verwacht had, maar zou geen problemen moeten opleveren met de kleppen.
Afbeelding

Spruitstuk is nog meer gevlakt, meer dan de max maat eerlijk gezegd maar ja, vlak is wel belangrijk en nieuwe zijn er niet voor zover ik weet.
Afbeelding

en in de uiterste ronding aan 1 kant 2 haarscheurtjes, mocht ik nog eens tegen een ander spruitstuk aanlopen die wellicht aanschaffen, maar wie weet houd dit ook nog wel jaren.
Afbeelding


Als alles gaat zoals gepland komen het blok en de krukas donderdag weer terug, dan hoor ik of alles gelukt is moet de 0.010" overmaat en zo ja dan moet ik nog zuigerveren regelen maar die schijnen niet ver van hier leverbaar te zijn.

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » za 05 mei 2018 02:50

JXLD die ik toen d'r tijd heb laten doen, daarvan hadden ze ook de bovenkant van het blok gevlakt.
Hadden ze nog nooit gezien maar die was niet recht.
Dus laat het ff nakijken.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 05 mei 2018 18:23

JXLD die ik toen d'r tijd heb laten doen, daarvan hadden ze ook de bovenkant van het blok gevlakt.
Hadden ze nog nooit gezien maar die was niet recht.
Dus laat het ff nakijken.
Bedankt voor de tip, ga ik doen

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 15 mei 2018 21:26

vandaag bericht gehad van het revisie bedrijf, bovenvlak van het blok bleek inderdaad krom te zijn, dus lijkt me een puntje van aandacht voor onze blokjes......volgens de beste man ook redelijk wat maar hoor nog hoeveel er af moest. Nogmaals bedankt voor de tip Ruud, toch jammer als de mooi gevlakte kop toch niet bij het blok zou passen.
de rest van de krukas had wat lichte loop sporen maar kon geen kwaad, alleen het vlak waar de voorste keerring op liep had wat corrosie putjes, en volgens zijn geheugen/gegevens mocht daar 0.2 mm vanaf zonder dat het echt problemen met de afdichting zou geven dus die poetst hij ook nog even op.

Maar hij heeft het blok nu opgeboord naar 0.010", daarmee was hij weer mooi glad, en op maat voor de oude zuigers uit mijn gescheurde blok. Had al een zuiger meegegeven voor de maat. Nu ik dat dus zeker weet, maar weer het een en ander uit het oude blok halen.....

eerst maar alle kleppen eruit, had al een lijmtang verbouwd zoals Ruud heeft, maar dat wist de lijmtang niet te waarderen, en toen zag ik een klep veren tang voor 10 euro bij HBM, moet zeggen, ben er erg blij mee, en daar koop ik ook niet zo'n grote lijmtang voor :D
Afbeelding

en voila, alles eruit, moet wel zeggen, deze zuigers zijn aan de onderkant groter in diameter dan de bovenkant, waarschijnlijk omdat de bovenkant meer uitzet als alles warm wordt, maar de onderkant had moeite er helemaal uit te komen..... dus denk dat de maat nog niet zo verkeerd was :cry:
Afbeelding

Afbeelding


en daar ligt de oogst, zuigers zien er prima uit, inderdaad lichte sleepsporen aan de zijkant, maar dat komt omdat er waarschijnlijk met te dikke olie is gereden in het verleden, in mijn werk ken ik ze onder de naam koude start sporen, en ook daar is de enige remedie dunnere olie. Zit er zelf niet zo erg mee, kom het vaak tegen en zie daar motoren heel oud mee worden.

Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8782
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-16-26

Berichtdoor Hoppa69 » di 15 mei 2018 23:10

Nogmaals bedankt voor de tip Ruud, toch jammer als de mooi gevlakte kop toch niet bij het blok zou passen.
Wil je mijn iban nummer of kom je het zo brengen. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » di 15 mei 2018 23:14


Wil je mijn iban nummer of kom je het zo brengen. :mrgreen:
Zal je vrouw wel vragen of ze je een kusje met de deegroller wil geven, maar mochten we elkaar weer eens tegen komen zal ik wel op zoek gaan naar een gerstensapje voor je :mrgreen:

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » wo 16 mei 2018 20:03

moest vandaag langer op de zaak blijven dus de startmotor er eens bij gepakt, die had er last van dat hij af en toe niet goed wou aangrijpen.
eerst de achterkant eraf
Afbeelding

toen borstel huis los gemaakt, even oppassen, rond de gaatjes van de achterkap zitten 2 rubber ringetjes, die niet kwijt maken
Afbeelding

even de verbinding tussen borstelhuis en motorhuis losgemaakt, is wat makkelijker
Afbeelding
Afbeelding

toen de draadeindjes eruit nadat ik het huis eraf had getrokken
Afbeelding

toen de as in geklemd en de moer met verkeerdom draad eraf gehaald en de bendix eraf.
geen idee hoe dit kan komen
Afbeelding

net als dit
Afbeelding

hij slaat ook af en toe door op zijn eigen as, denk dat dat het probleem was.

toen de nieuwe bendix gepakt....... :(
Afbeelding
wel 11 tandjes maar daar houd de gelijkenis op, de vork past hier niet op en van binnen veel meer banen om hem uit te gooien

dan het relais meer eens gepakt
Afbeelding
Afbeelding
werd ik ook al niet blij van :evil:

Maar gelukkig ooit door een misverstand een ander relais gekregen, die eens open gemaakt
Afbeelding
Afbeelding

die gaat er straks dus gewoon op, als er een andere passende bendix gevonden is

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » vr 18 mei 2018 23:05

zo daar is tie dan weer
Afbeelding

en hier doen we het allemaal voor :D :D :D :D
Afbeelding

waar deze rode verf ineens vandaan komt is me trouwens een raadsel, maar hij is fiks dor de stoomreiniger geweest en er komt van alles te voorschijn wat ik nog niet gezien had
Afbeelding

maar we kunnen weer gaan opbouwen :mrgreen:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2402
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » za 19 mei 2018 22:15


maar we kunnen weer gaan opbouwen :mrgreen:
Mooi, hebben wij weer wat om te volgen :mrgreen:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 19 mei 2018 22:21


Mooi, hebben wij weer wat om te volgen :mrgreen:
Alsof je niet weet hoe dat moet :mrgreen: Maar we moeten het forum met ons allen op gang houden natuurlijk, dus we proberen gewoon een beetje. Nu nog zien hoe ik mijn oude foto's weer tot leven krijg want het forum stribbelt een beetje tegen als ik de boel wil aanpassen

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2402
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » za 19 mei 2018 22:26

Zal ik ook maar aan iets nieuws beginnen om het forum te vullen.
Maandag starten, de meeste onderdelen zijn al binnen 8)
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2840
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-16-26

Berichtdoor ruben » za 19 mei 2018 22:30

Zal ik ook maar aan iets nieuws beginnen om het forum te vullen.
Maandag starten, de meeste onderdelen zijn al binnen 8)
Iets wat grote zwarte wolken uitbraaktnof moeten we daar nog even op wachten? :wink:

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2402
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-16-26

Berichtdoor peter80 » za 19 mei 2018 22:30

onder andere, zitten ook nog wat plekjes op de cabine, tijd voor groot onderhoud voorzijde
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten