Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » za 24 mar 2018 17:32

Lijkt me leuk om hier de technische ontwikkelingen met mijn ya126 neer te zetten,

Te beginnen met een foto alleen moet nog ff kijken hoe dat moet en het eerste probleempje, zoals al aangegeven in het voorstelrondje.

Bij aankoop starte de daf als een tierelier.
Nu geeft het drukken op de startknop slechts ergens onder de motorkap een tik.

Het doorverbonden van de twee dikke kabels op de startmotor doet de daf starten.
Dus lijkt erop dat het startrelais niet werkt.

Ik moet nog uitzoeken of de tik die ik hoor het startrealais op de startmotor is of dat er nog een relais tussen zit.
Morgen de schema’s ff doorspitten en meten op het dunne kabel die het relais moet bekrachtigen wat op/ in de startmotor zit.

Want op de rug onder de daf doorkruipen om te starten verveeld snel :P :P

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor peter80 » za 24 mar 2018 20:28

Starten met de slinger :mrgreen:
Beter de startmotor er even afhalen en als eerste het startrelais bekijken. Wil weleens vast zitten
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor ruben » za 24 mar 2018 21:45

Normaal gesproken is het relais op de startmotor het enige relais wat in het systeem zit.

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » za 24 mar 2018 22:07

Dank voor jullie reactie.
Ik heb het elektrisch schema ondertussen ook door gelopen en zie idd dat in serie met de tuimelschakelaar en drukknop (aansluitnummers 36) het startrelais wordt bekrachtigd. Dus het tikje wat ik hoor bij het indrukken van de startknop zou dit moeten zijn.

Dit zou dan betekenen dat het relais wel wordt bekrachtigd maar op de een of andere manier toch de “dikke” plus niet doorverbind.

Gegeven advies om de startmotor dan er ff af te halen om zodoende relais (contacten) goed te kunnen bekijken lijkt mij een goede.

Aanslingeren i.p.v. er onderkruipen is ook een goede tip :D :D :D
Heb helaas geen slinger dus mocht iemand er 1 te koop weten/hebben houd ik mij aanbevolen, waarbij mij overigens wel bij staat ( al is het meet dan 40 jaar geleden) dat je door terugslag een vervelend tikje op den polsjes kunt krijgen ? :mrgreen: :mrgreen:


Gr. Jos.

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor peter80 » za 24 mar 2018 23:02


Heb helaas geen slinger dus mocht iemand er 1 te koop weten/hebben houd ik mij aanbevolen, waarbij mij overigens wel bij staat ( al is het meet dan 40 jaar geleden) dat je door terugslag een vervelend tikje op den polsjes kunt krijgen ? :mrgreen: :mrgreen:
Als de ontsteking goed staat afgesteld zou hij niet terug moeten slaan. Slingers worden nog weleens aangeboden, je kan het ook hier op de gezocht afdeling plaatsen of bijvoorbeeld op facebook bij legervoertuigen aangeboden en gezocht
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » zo 25 mar 2018 14:20

Zo, vandaag gemeten of er spanning op de dunne aansluiting van de startmotor komt bij het indrukken van de startschakelaar.
Dit komt er dus hele cirquit van tuimel en startschakelaar zou goed moeten zijn hetgeen het tikje bij de startmotor bij het indrukken van de schakelaar eigenlijk al aantoonde :D

Bij het doorverbinden met een schroevendraaier van de vaste plus op de startmotor met de dunne aansluiting trok ik een beste
Vonk. Dit zou volgens mij niet kunnen dus heb ik als enige verklaring dat ik per ongelijk de massa heb geraakt ?.

Volgend weekend maar domweg startmotor er onderuit halen en eens goed bekijken.

Straks nog maar x er onder om te starten want is leuk weer in Garderen waar de daf nu staat en beetje geluk is militair oefenterrein open en kunnen we er een rondje rijden :mrgreen: :mrgreen:

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Dikkie » zo 25 mar 2018 19:22

Euh, de voeding van je voertuig loopt van de accu's via de startmotor naar de rest van de auto, dit omdat je startmotor de zwaarste verbruiker is.

Dus: zolang je massapik erin zit staat er permanent spanning op die dikke hufter van de startmotor!! En als je dan ook nog met je schroevendraaier langs het dunnetje komt (waar dus de "activering" van de startmotor plaats vind, lees: vanaf de startknop) zal je best wel een vonkje kunnen trekken. En vrijwel de hele behuizing is massa ;) Er zit als het goed is ook een massadraad van 1 van de bouten van de startmotor naar het chassis.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor ruben » zo 25 mar 2018 21:49

Welke van de 2 heb je geprobeerd met de dunne door te verbinden? Die waar de 2 draden op zitten staat zoals Dik al zegt 24 volt op als de massa pik is ingeschakeld. Leuke is ook dat dit lekkere dikke kabels zijn zonder zekering ertussen dus als je die schroevendraaier echt goed er tegenaan gelegd had was je schroevendraaier wel weggesmolten denk ik...... De kant waar dat gevlochten matje naar het dikke ronde huis gaat zou alleen stroom op moeten staan als de startmotor ingeschakeld is.

Wat ik ook wel eens bij mijn wel gehad heb waren bijna doorgesleten draden, die dus nog maar op van de zoveel draadjes vast zit waar de kern van de draad mee opgebouwd is. Het leuke is dat je meetwaardes met de multimeter prima Zijn maar er te weinig stroom overblijft om iets in werking te stellen, dus zou dat ook nakijken. Bij mij deed bijvoorbeeld de tankaanwijzer het niet ondanks dat het er goed uitzag met doormeten.

Gewoon uitbouwen en even met wat accu kabels testen, 1 klem ergens op het huis, plus klem op de dikke moer van het relais en 1 kabeltje op de "dunne" aansluiting. Dan dat kabeltje tegen de klem aan doen om starten te simuleren. Ja kan ook met de klem de moer op het relais aantikken maar dat vind die schroefdraad niet zo leuk.

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » ma 26 mar 2018 15:59

Zit wel wat in dat als er te veel weerstand is of de draad te dun is dat de spanning te laag is.
Geen idee hoeveel stroom er door dat draadje heen moet.
Wordt vervolgd ( hoe lastig kan het toch zijn :-) )
Gr. Jos

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » vr 13 apr 2018 18:49

Het weekend weer leuk ritje gemaakt over de Veluwe :-) maar nog steeds gestart door er onder te kruipen en door te verbinden op startmotor :-)

Nu een rechtstreekse draad gelegd van aansturing op startmotor en de accu om daarmee uit te sluiten dat er zoals werd getipt wellicht slechte contacten en of aders tussen zitten.

Helaas zelfde resultaat te weten alleen een tik.
Vreemde is dat het heel soms wel lukt om te starten mer startknop.

Anyway zit nu wel een beetje met een dilemma, ik heb helaas nog geen slinger kunnen bemachtigen en zou de startmotor er onderuit kunnen sleutelen en nakijken. Maar mocht daar om wat voor een reden iets mis gaan krijg ik de boel niet meer gestart.

Ik zit dan ook te denken tijdelijk een extern start relais er onder te zetten ( worden veel gebruikt in boot/ jacht techniek) kunnen 60 tot 200 ampère aan en kosten paar tientjes.)

Dan is rijden met de mooie dagen op komst verzekerd :-)

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor ruben » vr 13 apr 2018 19:27

Waar woon je Jos? De mijne doet nu even niks, dus je zou hem even kunnen lenen, en eventueel vlak bij mij in de buurt laten namaken. Als we er maar even goeie afspraken over maken.

Gezien je ritje over de Veluwe kon je wel eens in de buurt wonen.

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » vr 13 apr 2018 20:10

Ah top man :-)
Ik kom paar x in de week langs je woonplaats werk in het oosten van het land en web staat idd op de Veluwe vlak bij apeldoorn.
Mag ik je morgen of op ander moment bellen op tel. Nummer wat in ledenlijst staat ?
Gr. Jos.

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor ruben » vr 13 apr 2018 20:26

ja je mag wel bellen maar bij voorkeur niet in de ochtend, heb ik de familie over de vloer.
Slinger ligt op Teuge :wink:

Jos
Hercules Held
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 21 mar 2018 07:51
Locatie: Alphen a/d Rijn/ Garderen

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor Jos » vr 13 apr 2018 20:39

Past de slinger ook op Een Cessna dan ;-)
Ik kies moment uit om te bellen en alvast bedankt helemaal top

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: Doetiehet wel of doetiehet niet :-)

Berichtdoor ruben » vr 13 apr 2018 21:33

Past de slinger ook op Een Cessna dan ;-)
:mrgreen: :mrgreen: die hebben geen slinger nodig, daar kan je de propeller rond slingeren, wel beetje oppassen want als die door draait of terug slaat kan het heel anders lopen dan een verstuikte pols :shock:

Maar goed, als je het wilt weten, en dus niet wist, ik werk daar, en de wep staat er ook, en mijn startmotor hapert ook, en nee, startmotor is voorlopig ook nog niet nodig :?


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 2 gasten