BE-09-04 rijdend project

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor alexgeertsema » di 16 jan 2018 15:52

Ook hier maar een project topic geopend.
Altijd leuk om het een en ander kwijt te kunnen over je wep.
Ik heb dus de YA 126 met (gokje) FM bak? met de TaTa Turbo diesel motor gehaald nabij Rotterdam. op 09-01-2018.

In verband met drukke werkdagen nog niet echt rond de Daf kunnen gaan.
Wel rijd ik al stug een week iedere dag met de Daf naar mn werk op en neer en zijn we eens een poosje wezen zand happen in Gieten.
Ging als een trein. geen problemen tegen gekomen, nouja bijna niet.

Vanochtend onderweg naar mijn werk en langs de school van mijn zoontje, Bas wil niet meer door mama in de Touran naar school worden gebracht...
Onderweg naar school ineens uit het niets, dood.. .. geen gestotter, geen getwijfel niets.. alsof iemand zo ineens de schakelaar omgooide. uit.
Daar sta je dan met je wep half op de weg half in een parkeervak. hahahah
Weer wat geleerd hier, staat de auto op een weg die iets oploopt? dan is het ongedane moeite om te proberen hem een stukje beter de parkeervak in te duwen hahahah. Maar goed. Ik knoop dus heel bruut de lier aan de eerste de beste lantarenpaal.... tenminste als hij liep.. :mrgreen: IN GEDACHTE DAN! :P
Opnieuw proberen te starten.. Startmotor gaat rond +punt. Aanslaan, niet eens een sputtertje.
Onder de kap gekeken in de zekeringkast. ik draai her en der eens een zekering rond in de houder en ineens hoor ik KLIK. hmm
Start knop in en gaan! Kijk scheelt weer de Laptop opstarten en de Diagnose stekker zoeken 8)

In de planning ligt momenteel het volgende:
. Mijn achterdemper ligt zo goed als binnenste buiten die moet klaar. (klaar)
. Deurklepje bestuurderskant mist.
. Banden! Deze zijn niet voorzien van haarscheuren maar gleuven. wederom 900x16 of toch uni velgen/banden.?.
. Alle smeermiddelen eens verversen
. Koplampen lijken heel zwak, Spanning ? 12volt ombouw maar nog 24v lampen? (nog uitzoeken lampen krijgen 8v ipv 12v) (semi klaar)
. In de bak zit een roestplek deze voorzien van nieuw stuk plaat.
. Verven!!!
. Toeter werkt niet, ook niet kunnen opsporen nog of die uberhaupt wel aanwezig is. (check!)
. FM bak eraf en spanten met huif zoeken, Dan is er alle tijd de bak aan te pakken.
. Deur ramen aanpakken en voorzien van nieuw glas.
. Tank meter nazien. Vol is soms halfvol..of 3kwart.. of bijna halfvol.. zal gok ik komen van de 12v op 24v klokkie
. Kilometerteller ligt soms dood in de hoek onder 50km, dagteller draait wel (opgelost is gemeerd)
. Lierkabel eens met beleid met de Touran helemaal uitlopen. Deze rolt na 2,5 meter spontaan ineens weer op.(klemt tussen staaldraad?)
(Lierkabel uitgerold ziet er goed uit, opnieuw opgerold.)

WENSENLIJSTJE NOG AAN TE KOPEN

. Complete Hercules motor met bak etc. (Is een feit! 25-2-18)
. Nieuwe huiven en spanten voor op de bak
. Rek t.b.v Laadbak voor achter de huif
. Deurklepje voor bestuurdersdeur
. ramen voor in de deuren


Dat was het zo snel wel even denk ik.

Ik hoop dat hij er over een poosje een stuk knapper bij staat als nu in ieder geval. Tot op heden geen binnenwerkplaats, dus afhankelijk van het weer..


Zo staat hij er nu bij op het moment:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door alexgeertsema op zo 25 feb 2018 22:41, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor alexgeertsema » di 16 jan 2018 16:28

Gevonden nummers tot nu toe.

KL/MRC-2237 Installatienummer 543


Sticker met 527 ELTROCTRWKPL ( 527 Electronische Centrale Werkplaats? )
,, In 1961 werden de namen gewijzigd in 523, 524 en 525 Vbdd- herstelcompagnie onder bevel van de Inspectie Verbindingsdienst en in 1968 samengevoegd tot 527 Vbdd Centrale Werkplaats onder het Nationaal Logistiek Commando. Later werd 527 omgedoopt in 527 Elektronische Centrale Werkplaats die in 1989 het nummer 785 kreeg. ,,
Grappig om te vinden :)
bron: http://www.verbindingsdienst.nl

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor ruben » di 16 jan 2018 21:25

Mijn tankaanwijzer is ook notoir onbetrouwbaar, maar merkte ineens op dat de betrouwbaarheid nogal veranderde als ik het dashboard paneeltje los gehad had, de massa van de meter is deels afhankelijk van de massa van dat dashboard paneeltje, zit er zelfs aan te denken er een extra massa draadje aan te maken.

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor alexgeertsema » di 16 jan 2018 22:12

Zoiets vermoede ik al :) bedankt dat je dit bevestigd! Ik heb komend weekend lang weekend dus zal ik dat direct eens nalopen!

Dikkie
Site Admin
Berichten: 1382
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 21:59
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor Dikkie » di 16 jan 2018 22:21

Zo dan, plannen genoeg. Je hoeft je voorlopig niet te vervelen!!

Tankmeter is wel een van je laatste zorgen, net als schilderwerk. Zolang die niet rot is, andere prio's stellen.

tot die tijd de door jou genoemde technische zaken. Mijn persoonlijke prio op 1 is veilig rijden, dus: knap accelereren, remmen, en sturen. En alle bijbehorende smeerwerk dus.
Kilometerteller hoeft niet stuk te zijn. Haal de aandrijfkabel er eens af en laat daar wat druppels olie in vallen. Met een beetje geluk komt die vanzelf weer mooi mee.
Deurklepje (dat ding dat open moet als ik aan het roken ben bedoel je???) zijn nog nieuw te krijgen.
Demper topic heb ik voorj e op geantwoord..

Tot in zoverre, ga nu niet op alle punten reageren :oops: :lol:

Overigens: ja, de door jou genoemde KL-MRC installatie is een FM installatie. Dus: geen hap uit de bak, deur met klein raampje, en geen dakluik als het goed is.
DM-62-40 (WEP), BE-22-24 (Takeldoos)
WWDD: What Would Dikkie Do?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor alexgeertsema » di 16 jan 2018 22:57

Trekken doet hij redelijk. ik geef de schuld aan de overmatig lekkende uitlaat vanaf voor af aan... otw geen tegendruk.
Remmen zijn net gereviseerd en ik denk als ik met 80 in de ankers ga ik op mn takkenrek sta :) trekt wel iets naar links met zwaar remmen dus daar moet ik nog wel even bij. sturen gaat super, minimale speling ook. denk dat ik net de 5 graden speling red.
Dat smeerwerk.. das nog wel een puntje hahahaha smeer puntje of 300 geloof ik.
Ik heb het smeerschema gezien :shock: denk dat ik maar 3 dagen verlof bij neem.
Het rare van de kilometerteller is dat als de teller dood in de hoek ligt de dagteller wel loopt. soms pakt de teller ineens bij rond de 20km andere keer 60km soms werkt hij direct. maar kabel smeren is ook nooit weg idd!

Idd geen hap uit het dak, klein raampje met brievenbus trouwens..en geen dakluik.
Zit nog een goede deur bij met een groot raam.. waarom is mij een raadsel.
Maar zat erbij en dus meenemen :)

Iemand trouwens een idee waar ik de betekenis van het
eenheid identificatieteken kan vinden ?


@dikkie Heb net je gopro ritje even bekeken maar dat geluidje, lekker hoor! daar valt die diesel bij in het niks :)
En die diesel rijd ook lang zo soepel niet kan ik je vertellen!

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor peter80 » wo 17 jan 2018 16:22

Heb nog een kort filmpje van mijn vroegere 126 waar ik een daf 615 ingebouwd heb
https://youtu.be/Ht753Axu5NU
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor alexgeertsema » wo 17 jan 2018 17:22

Lekker stationair geluidje dat dopler geluid hahaha .
Mijn tata trekt nie zo makkelijk hoor. Optrekken zonder slippende koppeling in het begin word hem nie. Maar goed er is ook weinig tegendruk volgens mij. Hij rookt bij stilstand harder dan ik in de cabine... gaan we komend weekend nazien. En het fijt dat mn tata blok een 5bak is werkt ook niet mee kwa goede overbrengingen denk ik.

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor alexgeertsema » wo 17 jan 2018 21:35

Benieuwd waar dit voor staat... ergens te vinden?
20180117_163125-774x1032.jpg
20180117_163125-774x1032.jpg (214.44 KiB) 14734 keer bekeken

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor alexgeertsema » zo 21 jan 2018 12:48

Zo eindelijk even tijd gehad om wat dingetjes aan de wagen te doen.
De banden zijn niet al te best aan de voorzijde. Achter ging nog redelijk.
Dus ouderwets spierballen kweken... daf op de krik, hulpwielen eraf en achterom, achterwielen voor om, voorwielen
als hulpwielen... met de originele sleutel en alleen alle bandjes gewisseld. dagje sportschool maar overslaan denk ik....

Toen maar eens even de pijp nagelopen.
Het lek die er voor zorgde dat de gassen de "luxary sweet" van de 126 in kwamen gevonden.
Direct na de turbo heeft de eerste pakking een verhuizing gemaakt naar de eeuwige jachtvelden...

zwart bij uitlaataansluiting
Afbeelding Afbeelding
En hier dus de boosdoener... deze maar vervangen door een vloeibare oplossing, deze diesel zal geen jaren meemaken in deze Daf.

Ook aan de achterzijde was zoals bekend een kleine opening zichtbaar op de achterzijde van de demper..
Afbeelding Afbeelding
Deze maar even in een nieuw "jasje" gedaan en maar even zwart gemaakt.
De lassen niet afgewerkt. Oud plaatwerk was erg dun her en der.

Afbeelding
Er eerst zo weer onder gedraaid. En klopt ik mis een bout in de flens..
Maar uitlaat is geen prio voor mij op dit moment.

Verder kwam ik er achter dat mijn knipperlichten ook fungeren als remlicht..?.. en dat mijn remlicht schakelaar blijft hangen.
Dus dat gaan we vandaag nog maar even uitzoeken..

Gebruikersavatar
albertvrijborg
Vierwielend Vooruit
Berichten: 516
Lid geworden op: wo 04 feb 2015 16:30
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor albertvrijborg » zo 21 jan 2018 16:08

Dat is organiek dat je knipper lichten achter ook je rem lichten zijn .
eens een yp gek altijd een yp gek , maar belangrijkste als het maar een daf is !! http://www.unifilyp408.nl :lol:

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor Hoppa69 » zo 21 jan 2018 17:49

mijn remlicht schakelaar blijft hangen.
Zitten er 2 op.
1 is voor de 6 volt aansluiting voor de aanhanger.
Die ga je waarschijnlijk toch niet gebruiken.
Steek even de draadje om, meestal doen je lichten het dan weer.
Die schakelaar is zo weinig gebruikt, die is 9 van de 10 keer nog niet ingebrand.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Gebruikersavatar
alexgeertsema
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 212
Lid geworden op: wo 10 jan 2018 14:17
Locatie: Stadskanaal

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor alexgeertsema » zo 21 jan 2018 19:07

TOP! goeie tip !
Ga k morgen direct eens even ompolen en dan kijken wat er gebeurd.

Wat me ook opviel trouwens is dat de knipperlichten achter als remlicht fungeren?
vond ik nogal een vaag idee. dan heb je immers gele remlichten..
echter zak ik op de zekeringkast uitleg wel overal rem/knipperlicht staan.

Dus begon ik te twijfelen..
Is het nu zo dat het zo hoort of is toch ook het remlicht rood?
Heb me al dood gezocht op youtube maar nergens een afslaande ya126 gevonden
waarvan de bestuurder zijn knipperlichten gebruikt. hahaha

Gebruikersavatar
peter80
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2398
Lid geworden op: wo 03 sep 2008 00:10
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor peter80 » zo 21 jan 2018 19:40

remlichten en knipperlichten zijn dezelfde lampjes, is dus correct :wink:
YA-314 diesel (verkocht), YA-126 diesel, MAN-KAT 1 4x4

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: BE-09-04 rijdend project

Berichtdoor ruben » zo 21 jan 2018 19:40

klopt wat je zegt, een beetje zoals het systeem op oudere amerikaanse auto's.
In die tijd mocht je nog oranje remlichten hebben. Als je remt gaan je beide oranje "lampen" aan. Als je je knipperlicht aan zet gaat je oranje lamp knipperen aan die kant waar de onderkant van de schakelaar arm heen wijst. Als je knipperlicht aan is en je remt gaat het niet gebruikte knipperlicht continu branden. Als je je knipperlicht schakelaar van de volle uitslag een halve stand terug brengt(dus tussen midden en volle uitslag in) heb je achter je beide oranje lampen aan het knipperen als gevarenlichten, de zijkant en achterkant doen dan niet mee. je zij knipperlichten knipperen ook alleen maar als je de schakelaar om zet en gaan dus niet mee in het rem verhaal.
Let wel, voor dit hele lampjes verhaal moet wel de lichtschakelaar op tenminste het tweede standje naar rechts staan

Bij mij, (en je ziet het wel eens vaker) gingen de voorste bijgebouwde knipperlichten mee aan als ik remde, dus die waren op de verkeerde knipperlicht draden bijgeprikt. Ook omdat ik die oranje lampen voorop niet mooi vind heb ik de normale stadlichten omgebouwd dat ze in principe continu branden als de lichtschakelaar dat toelaat en als ik de knipperlichten aan doe gaan ze mee knipperen.


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten