126 Knutselproject

Voor (foto)verslagen over diverse projecten, zoals restauratie van uw auto, inbouw van gas, klussen aan een polynorm etc

Moderator: ruben

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Hoppa69 » ma 22 aug 2016 12:58

Ik heb hem eerst aardig vast gedraaid, maar hierna kon ik hem niet meer draaien, dus dat schoot niks op. De moer 2 tandjes losser gezet en nu loopt ie soepel rond.
Normaal gaat ie dan weer uit elkaar en een shim ring (nr. 12) er tussen van een bepaalde dikte, weer vast en met een veerdrukmeter of unster de lagerspanning meten.
Tussen de 1500 en 2000 gram.
Nu heb je hem losser gezet en gaat die as tegen 1 lager (je nieuwe in dit geval) aan drukken en komt het lager er tegen over losser.
Steeds dat heen en weer gebonk zorgt ervoor dat op den duur je lagermoer weer los komt ondanks de borgring.
de moer waarmee je de lagers afsteld een stuk was losgelopen.
Dus voor de duidelijkheid, die moer is dus niet om je lagers af te stellen.
Als je moer los was en hij zat gewoon met de borgring vast, heeft het op dezelfde manier gezeten zoals jij het er nu weer ingezet heb.

Maar goed, voor 80 euro heb je weer een nieuw lager en wat sleutel plezier. :mrgreen:
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Daffieduck » di 06 sep 2016 21:13

Sinds kort heb ik 2 dafjes in onderhoud, de 126 van m'n broer staat al wat jaren stil, toendertijd met motor problemen weg gezet, en hij heeft geen tijd meer gehad/vrijgemaakt om er wat aan te doen. Wel heeft ie een tijd terug een ander blok gekocht, compleet draaiend in een steun. Omdat met een paar mensen rijden toch leuker is als alleen, ben ik er maar aan begonnen om de motor te gaan wisselen 8) .

Dus alles losgehaald en het blok lag los in de steunen. Dan het volgende probleem, hoe haal je dat ding er nou eens fatsoenlijk uit. De motorkrik was geen optie, omdat de daf net wat hoger staat als een gemiddelde personenauto. Gelukkig heb ik een aardige buurman met een heftruck, die kon gisteravond wel even wat tijd vrij maken om het motorblok eruit te liften. Zo gezegd zo gedaan(alleen geen erg in de motorsteun gehad die achter je stuurhuis blijft hangen, dus die nog efftjes snel losgehaald, en daar lag het blok dan, op een aanhanger. Deze staat nu in de loods van m'n broer. Mag ik nog een paar dingetjes overbouwen, radiateur(geen 126) en carburateur(want hier zit de lpg aansluiting nog op van onze daf). Kijken of we hier zaterdag aan toe kunnen komen

Voordat we het ander blok gaan inbouwen denk ik wel verstandig om het eea na te kijken nu hij er zo goed voor staat, klepspelingen bijvoorbeeld. Iemand verder nog aanvullingen/ideeen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En daar ligt ie dan in de aanhanger:
Afbeelding

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Daffieduck » di 06 sep 2016 21:23

En vanavond weer terug naar m'n eigen daf, vanavond aandrijfasje losgehaald, en 2 keerringen vervangen van de tussenbak en tandwielkast. Er zijn er nog een paar die ik wil vervangen, maar die moet ik nog bestellen, gelijk met 2 ashoezen waar een scheurtje in zit. Nog even aan de uitlaat gewerkt, er zat een gaatje in de demper. Dus die eraf gehaald om dat te proberen dicht te lassen. Helaas kwam ik er toen achter dat de demper er nog wat slechter aan toe is. Dat wordt dus een andere bestellen.

Afbeelding

Hoppa69
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 8752
Lid geworden op: zo 19 nov 2006 00:26
Locatie: Achthuizen

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Hoppa69 » di 06 sep 2016 22:22

Voordat we het ander blok gaan inbouwen denk ik wel verstandig om het eea na te kijken nu hij er zo goed voor staat, klepspelingen bijvoorbeeld. Iemand verder nog aanvullingen/ideeen?
Laat hem ff draaien buiten de auto.
Controleer de zijkanten van je spruitstuk ff op lekkage.
En of de waterpomp nog lek vrij is.
En gewoon ff een rondje er omheen om te controleren op lekkage's
Temperatuur meter zou ik er ook aanhangen, loopt ie heet, kan je de boel nog door spoelen.
O wat ben ik maf.
Ik hou van mijn daf.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Daffieduck » wo 07 sep 2016 07:13

Voordat we het ander blok gaan inbouwen denk ik wel verstandig om het eea na te kijken nu hij er zo goed voor staat, klepspelingen bijvoorbeeld. Iemand verder nog aanvullingen/ideeen?
Laat hem ff draaien buiten de auto.
Controleer de zijkanten van je spruitstuk ff op lekkage.
En of de waterpomp nog lek vrij is.
En gewoon ff een rondje er omheen om te controleren op lekkage's
Temperatuur meter zou ik er ook aanhangen, loopt ie heet, kan je de boel nog door spoelen.
Kijk, dat zijn tips :-). Temperatuurmeter zit er nog aan, dus dat scheelt alweer. Hij staat nu nog een beetje diep weggestopt, maar als ik er aan ga beginnen zal ik dr ook een foto van maken hoe of dat hij er bij staat.

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Daffieduck » ma 30 jan 2017 22:21

Het is er nog niet van gekomen om de andere motor in te bouwen, maargoed, zoals al in een ander topic op dit forum gezegd, heb ik er een dafje bij gekocht, en vooral omdat er een lier op zit. Hij staat zelfs op vrachtwagen kenteken, met een maximum gewicht van 4550 kg(alleen jammer dat ik m'n C-rijbewijs niet heb). Maargoed, terugkeuren kan altijd nog, volgens mij doen ze daar nooit zo moeilijk over.

De foto's zal ik er ook bij plaatsen, ben ze nu aan het uploaden naar photobucket :-)

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Daffieduck » di 31 jan 2017 07:13

Daar zijn ze dan, de internetkwaliteit is hier niet om over naar huis te mailen :P

Afbeelding

Kunstof huifje erop, helaas wel een scheur in het zeil:
Afbeelding

Daar moeten we nog even mee oefenen als ie eenmaal werkt:
Afbeelding

De cabine, alles ziet er niet helemaal fris meer uit, maar hij is nog wel compleet, zonder dat er gekke dingen aan zijn gedaan
Afbeelding

Bovenkantje van de radiobak. Er zit een aardige steun voor een reclamebord op, maargoed, dat is vrij eenvoudig er weer af te halen
Afbeelding

het torretje:
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

opzich zijn de banden nog niet zo slecht op het eerste oog
Afbeelding

de radio bak, met ''deuk''
Afbeelding

liertje
Afbeelding

de radiobak is ook behoorlijk compleet vanbinnen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

JochemA
Hercules Held
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 23 jun 2008 20:15
Locatie: Halsteren

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor JochemA » di 31 jan 2017 09:21

Deze stond voor een leuke prijs te koop.. Heb zelf ook ff getwijfeld.. Mooi projectje en succes met de restauratie!

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor ruben » di 31 jan 2017 11:05

Wel apart dat het een complete radio bak lijkt te hebben en toch een generator

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Daffieduck » wo 01 feb 2017 07:37

Deze stond voor een leuke prijs te koop.. Heb zelf ook ff getwijfeld.. Mooi projectje en succes met de restauratie!
Dankjewel, ik ben benieuwd als ie hier staat of hij een beetje eenvoudig aan de praat is te krijgen :-)

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Daffieduck » wo 01 feb 2017 07:37

Wel apart dat het een complete radio bak lijkt te hebben en toch een generator
Scherpe ogen, dit was mij nog niet opgevallen 8)

ruben
Sir Spam-a-lot :-)
Berichten: 2837
Lid geworden op: zo 09 dec 2007 19:35
Locatie: Olst

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor ruben » wo 01 feb 2017 08:33

Wel apart dat het een complete radio bak lijkt te hebben en toch een generator
Scherpe ogen, dit was mij nog niet opgevallen 8)
de bak kan er natuurlijk altijd nog later opgezet zijn, alles wat ik er in zie zitten zit wel aan de huif vast en niet aan de bak :wink:

Daffieduck
Professioneel Pedaal Prutser
Berichten: 216
Lid geworden op: vr 04 jul 2014 07:15
Locatie: Oud-Beijerland

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Daffieduck » wo 01 feb 2017 18:00

Wel apart dat het een complete radio bak lijkt te hebben en toch een generator
Scherpe ogen, dit was mij nog niet opgevallen 8)
de bak kan er natuurlijk altijd nog later opgezet zijn, alles wat ik er in zie zitten zit wel aan de huif vast en niet aan de bak :wink:
Idd, daar zat ik ook al aan te denken. We zullen eens kijken als hij voor de deur staat, ik kon nu de laadbak niet helemaal goed bekijken, omdat ie vol lag met oude banden.

Jan de Weijer
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: di 21 jan 2014 17:58
Locatie: Tiel

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Jan de Weijer » vr 03 feb 2017 20:04

Op deze pagina van Dik staan nog een aantal foto's van je Daf . Ik ken deze Daf ook , hij heeft jaren in Buren (GLD) gestaan en deed dienst als reclame wagen voor een dumpshop . Op de beugel op het dak stond altijd een oude afwerptank als raket zijnde :D
http://daf.dikkay.nl/index.php?/category/852
Ik heb nog wel een aantal foto's voor je zoals hij er toen bijstond !

Grtz Jan
Niet kunnen bestaat niet 8)

Jan de Weijer
Hercules Held
Berichten: 79
Lid geworden op: di 21 jan 2014 17:58
Locatie: Tiel

Re: 126 Knutselproject

Berichtdoor Jan de Weijer » zo 05 feb 2017 13:03

Afbeelding
Niet kunnen bestaat niet 8)


Terug naar “Projecten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten